جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید جهان شناسی
>
شرور
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 175
عنوان :
درسگفتار مسئله شر
مدرس:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
فهرست
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شرور
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
درسگفتار / سخنرانی کلام جدید و فلسفه دین
چکیده :
بحث این ترم، شر و ارتباط مسئله ی شر به اوصاف الهی و مسائل تربیتی مترتب بر مسئله ی شر است، مسئله ی شر به یک لحاظ در فلسفه ی دین و علم کلام یک مسئله ی منحصر به فرد است. از قدیم الایّام تا زمان ما در باب این که آیا وجود خدا اثبات شده است یا نشده است، دائماً مشکل وجود دارد. دیدگاه ها در باب اثبات وجود خدا در این باب سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اوّل : وجود خدا اثبات شده است مراد از اثبات، اثبات عقلی و فلسفی است؛ این افراد برای این که ادعای خود را اثبات کنند باید لااقل یک دلیل عقلی بر وجود خدا اقامه کنند که این دلیل عقلی در معرض هیچ گونه انتقادی واقع نشود، نه به لحاظ منطق ماده و نه به لحاظ منطق صورت، دارای هیچ گونه عیب و ایرادی نباشد. دیدگاه دوم :وجود خدا اثبات نشده است این دیدگاه میگوید کسی نتوانسته است وجود خدا را با دلیل عقلی اثبات کند؛ یعنی وجود خدا اثبات نشده است. کسی که این ادعا را دارد، برای اثبات مدعای خود، باید در همه ی ادله ای که بشر تا کنون برای اثبات وجود خدا اقامه کرده است، نقصهایی را نشان بدهد، اگر کسی بتواند این را نشان دهد که همه ی ادلهای که بر اثبات وجود خدا اقامه شده، بلا استثناء دارای ایراد است، میتواند بگوید که وجود خدا اثبات نشده است. دیدگاه سوم : وجود خدا اثبات ناشدنی است. این قول میگوید اصلاً نمیشود وجود خدا را اثبات کرد. قول قبلی درباره ی آینده سخنی نمیگوید، بلکه میگوید، تاکنون اثبات نشده است، ولی دیگر خبر نداریم؛ ممکن است در آینده، فیلسوف یا متفکری، ظهور کند تا بتواند دلیلی بدون عیب و نقص اقامه کند؛ اما قول سوم میگوید اثبات ناشدنی است؛ یعنی در آینده هم اصلاً انتظار نبرید که کسی بیاید که بتواند بر وجود خدا، دلیل عقلی اقامه کند. کسی که این ادعا را دارد، برای اثبات ادعای خود باید نشان دهد که خدا موجودی است که قوای ذهنی بشر، قدرت اثبات وجود او را ندارد. نه بشر سابق بلکه بشر لاحق نیز همینطور است که با این قوای ذهنی نمیتواند در راه اثبات وجود خدا کاری از پیش ببرد. بشر اگر بتواند ضعف همه ی ادلّه را هم نشان بدهد، باز هم هنوز نتوانسته است اثبات کند که اثبات ناشدنی است، بلکه باید یک چیز دیگری را هم نشان بدهد؛ یعنی نشان دهد قوای ادراکی ما آن قدر محدودیت دارند که نمیتوانند در راه اثبات موجودی مثل خدا کارآیی داشته باشند. البتّه راههای دیگری هم برای اثبات این مدّعا متصوّر است، از جمله راه پارادوکسیکال بودن مفهوم خدا، که ما وارد اینها نمی شویم…
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار مباحثی در فلسفه دین: «برهان صدیقین»، «بساطت ذات و صفات» و «مسأله شرّ»
مدرس:
محمود مروارید
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
متن
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
صفات خدا
,
درسگفتار / سخنرانی کلام جدید و فلسفه دین
,
درسگفتار فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار فلسفه دین
,
درسگفتار الهیات بالمعنی الاخص
کلیدواژههای فرعی :
برهان صدیقین ,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam ,
شرور ,
شر ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
برهان صدیقین ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
فلسفه دین ,
بساطت ذات الهی ,
مسأله شر(فلسفه دین) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا و شر: درسنامه مسئله شر
نویسنده:
مایکل پترسون؛ مترجم: حسن قنبری؛ ویراستاران: محمد تنها، محمد کیوانفر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم - ایران: کتاب طه (وابسته به موسسه فرهنگی طه),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
درباره کتاب خدا و شر: مجله تایم(۱۳) در ژوئن ۱۹۹۱ این پرسش را مطرح کرد: «چرا؟ چرا شر رخ میدهد؟» لانس مورو روزنامهنگار در مطلب اصلی مجله، تعداد زیادی از شرور فراموشنشدنی را مرور میکند، از واقعه آشویتسِ هیتلر تا تجاوز صدام حسین به کویت، از به دار آویختن مردان سیاهپوست به دست کوکلسکلانها در ایالت میسیسیپی پیش از [اجرای] حقوق مدنی تا شیوع ایدز. مورو دقیقاً در مجلهای عمومی همان پرسشهای قدیمی را در مقالهای با عنوان ناخوشایندِ «شر» مطرح میکند. آیا شر امری وجودی است؟ یا عمل غیراخلاقی و غیرانسانی افراد است؟ درباره امور بد و مضر خارج از کنترل ما مثل بیماری، سیل و ناراحتی روانی چه میتوان گفت؟ آیا طبیعت مسئول است؟ چرا «شر» این همه جذاب شده و ذهن انسان را اینچنین به خود مشغول داشته و «خیر» کسالتبار و ملالآور شده است؟ آیا شُرور در جهت تحقق اهدافی رخ میدهند یا صرفاً به نحو اتفاقی ایجاد میشوند؟ چرا به نظر میرسد بشر از درک شرور و غلبه بر آنها عاجز مانده و نمیتواند از وقوع آنها ممانعت کند؟ افراد صاحبفکر پرسشهای نافذی درباره شر دارند و میخواهند بفهمند که این مسئله چه چیزی را درباره وضعیت آدمی آشکار میسازد. ران رزنباوم در یکی از مقالههای اصلی مجله نیویورک تایمز معنای شر را بررسی میکند. روی جلد مجله میخوانیم «بازگشت شر» و عنوان مقاله رزنباوم این است: «خیره شدن به قلبِ قلب تاریکی». مقاله رزنباوم صحنه به قتل رساندن دو پسر کوچک به دست مادرشان سوزان اسمیت را در شهر بوفالو در ایالت کارولینای جنوبی توصیف میکند. او واقعیتهایی را مرور میکند که اکنون همگان بهخوبی از آن آگاهی دارند: سوزان اسمیت بچهها را در صندلی مخصوص کودکان در اتومبیل مزدای خود میگذارد و اتومبیل را در دریاچه جان دی لانگ غرق میکند. سپس برای پنهان کردن جرم، راه سختی را انتخاب میکند. با سوء استفاده از احساسات نژادپرستانه مدعی میشود که یک آمریکایی آفریقاییتبار اتومبیل و کودکان وی را دزدیده است. او با حالت یأس و ناامیدی در تلویزیون ظاهر میشود و برای یافتن دزد اتومبیل و کودکانش درخواست کمک میکند. اما نُه روز بعد اعتراف میکند که مایکل سهساله و آلکس چهاردهماهه را خودش کشته است. رزنباوم این نکته را اظهار میکند که روزنامهای محلی کار اسمیت را «عملی شرورانه» نامیده است. نکته حساس این اظهارنظر بیان آن از سوی یک رسانه خبری سکولار [غیردینی] است. در عصری که رسانههای الکترونیکی و چاپی نوعاً «نسبیت ارزشها» را مسلم میگیرند و از پرداختن به مسائل دشوار درباره اخلاق، الاهیات، معنای زندگی و جایگاه ما در کیهان پرهیز میکنند، ناخواسته چنین اظهارنظری ابراز شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیرِ کثیرِ «حفظ آزادی و اختیار انسان» یا حذف تکوینی «شرورِ قلیلِ طبیعی و اخلاقی»؟ پاندمی کرونا و طرح «مسئله شر» در گفتوگو با محسن کدیور: خدا «وجودی قانونمند» است
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام احسن
,
خیر کثیر
,
شرّ قلیل
,
اختیار انسان
,
جهانهای ممکن
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور اخلاقی
,
شرور طبیعی
,
شرور و وجود خدا
,
شرور و علم مطلق خدا
,
شرور و صفات خدا
,
شر
,
شر اخلاقی
,
شر قلیل
,
نظام احسن
,
خیر کثیر
,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
شر اخلاقی (فلسفه دین)
,
شر طبیعی
,
7. رابطه شر و قدرت مطلق خداوند چیست؟
,
3. ارتباط جهان های ممکن با مساله شر چیست؟
,
ویروس کرونا
,
کرونا و مساله «شر»
چکیده :
خدای من «خدایی قانونمدار» است. قانون او «سنن الهی» است و او با این سنن در کار جهان و انسان دائما حاضر و ناظر و فعال است. خدای کدیور در بالاترین حد متصور آزادی و اختیار انسانی را پاس میدارد. در زمان رخ دادن «شرورِ قلیلِ طبیعی» متاسف است که چرا انسان در مقابل این پدیدههای طبیعی خود را مسلح نکرده، و در زمان وقوع شرور انسانی از آدمیان ستمگری که در حق دیگر بندگانش ظلم روا می دارند به شدت ناخشنود است و از اینکه بندگان مظلومش متحمل رنج و درد میشوند، عمیقا غمگین است. اما با توجه به «خیر کثیرِ آزادی و اختیار انسانی» کیفر ستمکار و پاداش ستمدیده را به آخرت موکول کرده است. افراد عجول و آنها که افق دیدشان در حد دنیای مادی است (یا میگویند آخرت را چه کسی دیده!) میخواهند با حذف «شرور قلیل دنیوی» بهشت اخروی به همین دنیا بیاید، فارغ از اینکه آنها با چنین تلقی دنیا را به جهنم تبدیل می کنند. کدیور این خدایِ حافظِ آزادی و اختیار انسان که حکمت و رحمتش را با تمام وجود لمس می کند عاشقانه دوست دارد. در زمان دشواری و بلا یاد او بزرگترین مایه آرامش، و دعا به درگاه او به روح آدمی چنان قوتی میدهد که هر ناملایمی تحمل کردنی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگی با طعم کرونا: کرونا، خدا و مسئله شر
نویسنده:
محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام احسن
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور اخلاقی
,
شرور طبیعی
,
شرور و وجود خدا
,
شرور و توحید(شر جهان شناختی)
,
شرور و حکمت الهی
,
شرور و رحمت الهی
,
شرور و توحید(شر خداشناختی)
,
شر
,
نظام احسن
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
شر اخلاقی (فلسفه دین)
,
شر طبیعی
,
ویروس کرونا
,
کرونا و مساله «شر»
,
کرونا و نظام احسن
چکیده :
کرونا تبدیل به مسئلهای جهانی شده است، نه تنها توانمندیهای مادی بشر و تجربه انباشته و انبوه او را در مواجهه با بحرانها به چالش کشیده که از جنبه فکری و نظری نیز انسان را با دشواریهایی مواجه ساخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیر و شر دنیوی در مقایسه با خیر و شر ابدی ناچیز است؛ ارتباط شرور با عدل الهی
شخص محوری:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
عکس
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و عدل الهی
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
کرونا و مساله «شر»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرونا در مناقشات علم و دین
نویسنده:
محمد هادیفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم - ایران: دین آنلاین,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور طبیعی
,
شرور و عدل الهی
,
شرور طبیعی
,
شر
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
ویروس کرونا
,
دین و کرونا
,
شبهات کرونا
,
علم و دین و کرونا
,
کرونا و مساله «شر»
چکیده :
میدانداری کرونا بهعنوان موجودی میکروسکوپی داغترین اخباری است که جهانیان را به هماوردی طلبیده و علوم بشری را به چالش کشانده است. درحال حاضر این ویروس نزدیکترین دشمن بشریت است و مستقیماً انسان را هدف قرار داده است. بهطوریکه لحظهای از انسان غافل نبوده وبر تمام جنبههای زندگی بشر تأثیر گذاشته و هرآن درحال تولیدمثل مخربانه است. شاید رخدادهای ویرانگر جنگ جهانی اول و دوم باآنهمه خسارات به اندازة این موجود ذرهبینی بشریت را اینقدر هراسان نکرده باشد. هماکنون واژه کرونا فراگیرترین کلمهای است که روزانه ورد زبان هرحیوان ناطقی در سراسر جهان است. شدت حرکت و عمق تخریبی این موجود ذرهبینی موجب پرسشهای متعددی از دایره علوم و حوزههای معرفتی گردیده است که جا دارد بهاختصار بدان پرداخته شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالتها و پی آمدهای الهیاتی بحران ویروس کرونا
نویسنده:
سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم - ایران: دین آنلاین,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
ویروس کرونا
,
الهیات و کرونا
,
کرونا و مساله «شر»
چکیده :
کرونا را یک پدیده طبیعی بدانیم یا جهشی نادر در طبیعت، مرحلهای ناهمساز با حیاتش بدانیم یا ژنی دستکاری شده توسط بشر، معضلش بدانیم یا بحران یا فاجعه و مصیبت درهرحال آمده است و تا روزگاری مهمان آدمیان خواهد بود. اما قدوم این میهمان ناخوانده آنقدر مهم بوده است که شیوه زیست و سبک زندگی جدیدی را بر ملتها، جوامع، خانوادهها، روابط، سیاستها و شیوه حکمرانی حاکمان تحمیل کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلق از عدم، خلق از آشوب و مسئله شر
نویسنده:
دیوید ری گریفین، محمد حقانی فضل
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
خلق از عدم
,
عدل الهی
,
قدرت الهی
,
شرور
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات پویشی
,
شر
,
قدرت واجب
,
قدرت الهی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
خلق از آشوب
چکیده :
مسئله شر همواره ذهن معتقدان به خدای شخصوار را به خود درگیر کرده و تاکنون تئودیسههای متعددی برای توجیه وجود شر در عالم مطرح شده است؛ اما نویسنده معتقد است تئودیسههای موجود در رسیدن به هدف خویش ناکاماند؛ از اینرو میکوشد بر اساس خداباوری پویشی، تئودیسهای جدید مطرح کند. او ابتدا به سراغ داستان آفرینش و آموزه خلق از عدم میرود؛ آموزهای از که از نظر او، باعث پیدایش این دیدگاه است که خدا بر همه چیز تسلط کامل دارد و منشأ شرور نیز خود خدا است. اما او نشان میدهد اعتقاد به خلق از عدم در نزاعهای الاهیاتی صدر مسیحیت ریشه دارد و پیش از آن، بسیاری از الاهیدانان به نظریهای دیگر باور داشتند: خلق از آشوب. در گام بعد، نویسنده تئودیسههای مبتنی بر خداباوری سنتی را مرور میکند و با یادآوری کاستیهای آنها نشان میدهد خداباوریِ سنتی مشکلی حلناشدنی با شرور دارد که ناشی از پذیرشِ آموزه خلق از عدم است. او در نیمه پایانی مقاله، دیدگاه پویشی درباره قدرت الاهی و خلقت جهان را تبیین و استلزامات این نظریه را بیان میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درباره شر: جلد اول: الاهیات سنتی؛ جلد دوم: الاهیات مدرن
نویسنده:
گرد آورنده: نعیمه پورمحمدی؛ ترجمه: گروه مترجمان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مجموعه مقالات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
در جلد نخست این مجموعه، نگاههای سنتی و نقد آنها و در جلد دوم رویکردهای الاهیاتی مدرن را از نظر خواهیم گذراند. در جلد نخست، ابتدا دو روایت تحلیلی و تازه از برهان شر از جمله روایت شلنبرگ را چیدهام تا با اصل برهان شر از راه تقریرهای تازه آن آشنا شویم. سپس پای سخن «فیلسوفان کلاسیک» همچون هایدگر، هیوم، کانت، فروید و یونگ و «الاهیات ادیان» شامل «تئودیسه یهودی»، «تئودیسه مسیحی»، «تئودیسه اسلامی» و «تئودیسه هندی» مینشینیم. بعد از آن علل و عوامل «ناکامی تئودیسههای سنتی» را از نظر متفکران مدرن پیگیری میکنیم. میخوانیم که از نظر منتقدان مدرن سه نوع «نقد گفتمانی»، «نقد اخلاقی» و «نقد اگزیستانسی» به الاهیدانان سنتی وارد است. در جلد دوم که به بازنمایی پاسخهای جدید میپردازد، حاصل کوشش خلاقانه و تحولخواه «الاهیات مدرن» در پاسخ به مسئله شر را از نظر میگذرانیم: از «الاهیات خدای گشوده» تا «الاهیات پویشی»، «الاهیات اعتراض»، «الاهیات شکاکانه»، «الاهیات مبتنی بر معرفتشناسی اصلاح شده»، «الاهیات صلیب»، «الاهیات شبانی»، «الاهیات اگزیستانسی»، «الاهیات عملگرایانه» و «الاهیات فمینیستی».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 175
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید