جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 914
واکاوی دیدگاه اهل سنت درباره قیام حسینی
نویسنده:
حسین سرمد محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
در موضوع قیام حسینی غالب اهل سنت جزء موافقان و تأیید کنندگان قیام حسینی هستند و بر این باورند که قیام امام حسین (ع) و خاندان و یارانش بر حق و صحیح بوده است. از بین قدمای این گروه می توان به ابن عماد، تفتازانی، ابن جوزی و... و در سده اخیر به نواندیشان اهل سنت اشاره کرد. البته می توان عده ای دیگر که راه میانه در پیش گرفته اند را تحت عنوان میانه روها یا موافقان محتاط دانست که ضمن بر حق دانستن امام حسین (ع) و قیامش، مقصر بودن یزید و نکوهش او را نمی پذیرند. هر دو گروه برای نظرگاه خود دلایلی دارند که در این مجال به بررسی و تحلیل نظر گروه اول که نظر اکثر اهل سنت است، پرداخته می شود.
صفحات :
از صفحه 199 تا 216
عبقریات الاسلامیة المجلد 2
نویسنده:
عباس محمود عقاد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب البنانی,
چکیده :
جلد دوم کتاب «العبقریات الاسلامیة» به بررسی زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س) از دیدگاه نویسنده معاصر سنی مصری عباس محمود العقاد با عنوان «فاطمة الزهراء و الفاطميون (أهل البيت)» می پردازد که در دو بخش فاطمه الزهراء و الفاطمیون نگاشته شده است. در بخش اول به ام الزهراء، نشاتها، زواجها، بلاغتها، فی الحیاة العامة، وفاتها، شخصیة الزهراء و الذریة الفاطمیة اشاره شده است. عقاد درباره حضرت فاطمه زهرا (س) اعتقاد دارد: در هر دیانتى چهره اى از زن کامل و ارزنده وجود دارد که معتقدان به آن دیانت در مقابل او تعظیم مى کنند و او را بسان آیتى از خدا در بین آفریدگانش از زن و مرد مى ستایند، وقتى در بین مسیحیان چهره حضرت مریم عذراء، مقدس است، در اسلام مى بایست صورت فاطمه زهراء مقدس باشد. در بخش دوم فاطمیون، النسب، الباطنیة، الباطنیة الفاطمیة، حسن بن الصباح، السریة الباطنیة، بناة و هدامون و مهدومون، المعز لدین الله و حضارة متحضرة آمده است.
آیا امام علی (ع) برای اثبات تکلیف خود اقدام عملی بجا آورده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از جمله اقدامات عملي حضرت اين بود تا زماني كه ممكن بود با ابوبكر بيعت نكرد و بنا به رواياتي تا زماني كه حضرت فاطمه ـ عليها السلام ـ زنده بود بيعت نكرد و پس از آن هم اگر بيعت كرده با اكراه و اجبار بوده است نه از روي اختيار[1]. علاوه بر اين امام ـ عليه بیشتر ...
عصمت حضرت زهرا ـ علیها السلام ـ با چه ادلّه ای ثابت می گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دلائل قرآنی و حدیثی عصمت حضرت فاطمه(سلام الله علیها): 1. آيه ي تطهير در مورد آيه ي 33 سوره ي احزاب كه به آيه ي تطهير شهرت يافته، همواره كانون توجه انديشمندان شيعه و سني بوده- همگان بر اين باورند كه اين آيه فضيلت والايي را براي اهل بيت به اثبات مي رسا بیشتر ...
دلایل عقلی عصمت حضرت زهرا (س) را بنویسید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای اثبات عصمت حضرت فاطمه(س) مي توان براهين عقلي متعددي اقامه كرد كه به چند مورد اشاره مي شود: 1. استدلال عقلي بر عصمت حضرت فاطمه (س) با استفاده از حدیث رسول خدا كه فرمود: «فاطمة بضعة مني، يسرني ما يسرها و يغضبني ما يغضبها؛[1] يعني فاطمه پارة تن وجو بیشتر ...
سوال من این است که چرا شمر (لعنت الله علیه) در گودال قتلگاه بنا بر آنچه در مقاتل نوشته شده است، صدای حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ را می شنود، ولی ما در عصر حاضر صدای مولای مان مهدی(عج) را نمی شنویم؟ لازم به ذکر است که حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ هم در آن زمان شهید شده بودند).
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دو مطلبي که در سئوال به آن اشاره شده است هيچ گونه ارتباطي با هم ندارند زيرا اولا در اين که سر مبارک حضرت سيد الشهداء ـ عليه السلام ـ را چه کسي از بدن مطهر آن بزرگوار جدا کرده اند، اتفاق نظر وجود ندارد، بعضي گفته اند، سنان بن انس ملعون، اين کار را انج بیشتر ...
از میان ائمه کدام یک و امام حسین ـ علیه السلام ـ کی و در کجا با حدیث غدیر استدلال کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) از ميان ائمه ـ عليهم السلام ـ ، حضرت علي ـ عليه السلام ـ در چند جا با اين حديث استدلال کرده اند: 1. در احتجاج حضرت بر پنج تن از اهل شوري، براي اولويت خود؛ که حضرت بعد از استدلالات فراواني که با اهل شوري داشتند به اينجا رسيدند که: «فانشدکم بالله: بیشتر ...
کواکب إیرانیة فی سماء العلوم الدینیة «العلامة المجلسی»
نویسنده:
افسانه ساری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله به معرفی عالم شیعی معروف، علامه مجلسی، صاحب کتاب بیست و پنج جلدی بحارالانوار پرداخته خواهد شد. این کتاب در مباحث مختلفی شامل: علم و جهل، توحید، سیره نبوی، امامت، فضائل امام علی (ع)، ابتلاء الهی، تاریخ فاطمه زهرا (س) و حسنین (ع)، تاریخ ائمه (ع)، جهان شناسی، احکام، رجال و... است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 151
اصول فرزندپروری در سبک زندگی اهل بیت (ع)
نویسنده:
علی همت بناری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
چکیده :
هدف پژوهش عبارت بود از استخراج اصول فرزندپروری در سبک زندگی اهل‌بیت(ع)؛ به این منظور از روش تحلیل نظری رفتار و گفتار آنان، به عنوان الگوی رفتاری، استفاده شد؛ از جمله دستاوردهای پژوهش، عبارت است از اصولی مانند: زمینه‌سازی (چون تربیت پیچیده و پیوسته است، باید در هر مقطع سنی، مقدمات تربیت در مقطع بعد فراهم شود)، پیشگیری (باید به آسیب‌های احتمالی در فرایند تربیت و راه اجتناب از آن توجه شود)، تکریم (هر نوع اقدامی که موجب خدشه‌دار شدن حرمت فرزند می‌گردد نامطلوب است)، تدریج (‌باید برنامه تربیتی به صورت گام‌به‌گام، متناسب با اقتضائات سنی، جنسیتی و... طراحی و اجرا گردد)، توجه به توانایی و ظرفیت متربی (برنامه‌ها باید تناسب با مراحل رشدیِ فرزندان داشته باشد)، عدم تحمیل بر کودک (والدین باید فرزندان را تا قبل از سن تمییز در انجام فعالیت‌های مورد علاقه و تجربه‌آموزی آزاد بگذارند).
صفحات :
از صفحه 135 تا 152
خانواده الگو در اسلام
نویسنده:
علی اکبر نوایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نوع تعاملات در نهاد خانوده، معرف ساختار و جهت و سبک زندگی است. خانواده ی فضیلت گرا، بستر رویش نسلی اثرگذار است و در چنین خانواده ای شخصیت های بزرگ تاریخی به ظهور می رسند که هر کدام از آنان، الگوی عملی و رفتاری در گذر تاریخ قرار می گیرند. الگوگیری از چنین خانواده ای، سازنده و تحول آفرین است و سبک و ساختار زندگی را جهتی تکاملی می دهد. چنین الگوی تحول بخشی، در تاریخ اسلامی درمحضر پیامبر اکرم(ص)، شکل یافت. آن الگو، کانون خانواده ی علی و زهرا(س) است که جامعه ی اسلامی، بنابر اصل گزینش الگو و مقتدا باید به آنان اقتدا نماید. در این کانون مقدس، تقرب به خدا، به عنوان اصلی محوری و اساسی، مورد توجه واقع گردید و ازدواج آنان با همین هدف والا و متعالی شکل یافت. ازدواجی که در عالم ملکوت رقم خورد. در ازدواج این دو نمونه ی عالم هستی، توجه به نیازهای جسمی و روحی همراه با همتایی و هم شأنی، سادگی و سهولت، عشق و صمیمیت مشهود و نمایان گردید. آنان، داری اهدافی متعالی بودند. اهداف والای آنان در چهار حوزه ی رفتاری متجلی گردید. 1 ) در ارتباط با یکدیگر: که در این مقوله، همدلی و وفاق، قناعت، مقاومت در سختی های معیشتی و... الگویی کامل را نشان داد. 2 ) پیوند با خدا: که در سه مقوله ی مهم معرفت، عشق به خدا و عبودیت و معرفت الهی سرآمد تاریخ اسلامی شدند. 3 ) در ارتباط با فرزندان: ایجاد کلاس عالی تربیتی و برآوردن شخصیت های بزرگ تاریخی ثمره ی این پیوند مبارک بود. این مهم، با روش های محبت، تکریم شخصیت و روش الگویی، مورد توجه آنان واقع گردید. 4 ) در خصوص پیوندها و تلاش در حوزه ی اجتماعی، در شبکه های اعضای خانواده، زنان مدینه، صاحب نفوذان و خواص جامعه ی آن روز، با پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم، پیوندهای مؤثر و روشن گری را ارائه نمودند.
صفحات :
از صفحه 3 تا 40
  • تعداد رکورد ها : 914