جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
>
جبر و اختیار(کلام)
>
اختیار
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 279
عنوان :
نظریه امر بین الامرین در اندیشه ملا محمدطاهر قمی و تصحیح و تحقیق رساله بهجه الدارین فی الأمر بین الأمرین وی
نویسنده:
فهیمه جعفری کفرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر
,
أمر بین الأمرین
,
اختیار
,
تفویض
,
الهیات و معارف اسلامی
,
علوم حدیث کلام و عقاید
چکیده :
أمر بین الأمرین اصطلاحی کلامی در مسئله جبر و اختیار انسان است و در مقابل دو نظریه جبر و تفویض قرار دارد. این اصطلاح نخستین بار از سوی ائمه معصومین ^ در پاسخ به مجبور یا مختار بودن انسان مطرح شده است و اشاره به آن دارد که انسان در أفعال خود نه مجبور است و نه اختیار مطلق دارد؛ بلکه چیزی میان این دو است. در تفسیر این نظریه بحث و گفتگو بسیار بوده و هست؛ فیلسوفان و متکلمان امامیه که از طرفداران این دیدگاه میباشند هر کدام به نحوی آن را تفسیر کردهاند. از نظر برخی متکلمان آنچه حکما در تبیین نظریه أمر بین الأمرین گفتهاند به جبر منتهی میشود. از جملهی این متکلمان ملا محمد طاهر قمی یکی از علمای امامیه در قرن یازدهم هجری میباشد. وی در آثار خود ضمن نقد دیدگاه جبر و تفویض و إثبات أمر بین الأمرین، دیدگاه حکما در این زمینه را مردود میداند. یکی از تألیفات این عالم برجسته که به صورت نسخه خطی موجود است، رساله «بهجه الدارین فی الأمر بین الأمرین» میباشد.پژوهش حاضر، ضمن بیان دیدگاه ملا محمد طاهر قمی در مسئله جبر و اختیار و تفسیر وی از نظریه أمر بین الأمرین، به تصحیح و تحقیق کتاب بهجه الدارین وی میپردازد. برای این منظور علاوه بر استفاده از آثار خطی و چاپی که از وی در دسترس بود، جهت تبیین برخی مطالب به آثار سایر اندیشمندان نیز مراجعه شده است.نتایج این پژوهش گویای این است که ملا محمد طاهر قمی همچون سایر علمای امامیه دیدگاه جبر را باطل میداند؛ چرا که لازمه آن بیهوده بودن ثواب و عقاب و وعده و وعید میباشد. همچنین او با استناد به روایات متعدد تفویض را نیز رد میکند و لازمه آن را معزول ساختن خداوند از سلطنتش میداند و به پیروی از ائمه معصومین ^ نظریه أمر بین الأمرین را حق میداند و بیان میکند منظور از این دیدگاه این است که طاعت و معصیت با اختیار خود انسان و به توفیق یا خذلان الهی و مشیت و اراده او از انسان صادر میشود و با تعلق این امور صدور فعل از او وجوب عقلی پیدا نمیکند؛ بلکه طبق عادت واجب میشود و صدور فعل اولویت پیدا میکند.این در حالی است که حکما بر این باورند که شیء ممکن تا به حد ضرورت و وجوب نرسد به وجود نمیآید و فعل انسان هم از جمله ممکنات است و تا به حد وجوب نرسد از او صادر نمیشود؛ اما محمد طاهر این عقیده حکما را عین جبر میداند و به شدت با مبانی این دیدگاه مخالفت میکند؛ چرا که حکما به دو دلیل قائل به ایجاب هستند و قول اولویت را باطل میدانند: محال بودن ترجیح بلا مرجّح و محال بودن تخلّف معلول از علّت تامّه؛ اما مولف ما، آنها را جایز میداند و معتقد است اگرچه این دو امکان عادی ندارند و عادتاً اتفاق نمیافتند؛ ولی امکان عقلی دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله جبر و اختیار در رویکرد های میانه گرای غربی و اسلامی
نویسنده:
فخرالسادات علوی,محمدعلی اژه ای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
نظام هستی
,
علم الهی
,
قضا
,
قدر
,
علیت
,
حکمت متعالیه
,
اختیار
,
اختیار
چکیده :
مسئله جبر و اختیار از مسائل بنیادین تاریخ اندیشه بشری، و محل مواجهه آرا متنوع و بعضاً متضاد انواع مکاتب جبرگرا، اختیارگرا و سازگارگرا بوده و هست. آنچه در پیش رو دارید، حاصل بررسی و تأملی در اهم رویکرد های جبرستیز نیم قرن اخیر فلاسفه غربی و نیز راهبرد خاص ملاصدرا در عالم اسلامی به منظور دفاع از اختیار است؛ این رویکرد ها تلاش می کنند تا با بررسی و تأمل مجدد پیرامون معنا و لوازم جبر و اختیار به بازخوانی مسئله و حل آن بپردازند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد آموزه «گشودگی» در حل تعارض علم الاهی و اختیار بشری
نویسنده:
سعیده میرصدری، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
علم الهی
,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی)
,
خدا و اختیار انسان
,
الهیات مسیحی
,
کلام تطبیقی
,
خداباوری گشوده
,
علم الهی
,
علم الهی
,
الهیات اونجلیکال
,
الهیات گشوده
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
اختیار انسان ,
اعتقاد به بدا ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
شرور ,
شر ,
بداء ,
انسان مختار ,
مسأله شر(فلسفه دین) ,
خداباوری مبتنی بر اراده آزاد ,
انسان گرایانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
چکیده :
خداباوری گشوده جنبشی الاهیاتی است که در اواخر قرن بیستم از دل سنت اوَنجلیکال مسیحی سر بر آورد و دغدغة ترسیم مدلی از فعل خداوند در عالم را داشت که بتواند بر اساس آن تعارض و ناسازگاری موجود در الاهیات سنتی، بین اراده آزاد/ اختیار بشر و علم پیشین و مطلق الاهی، را رفع کند. آنها کوشیدند نشان دهند که خداوند علم مطلق و جهانشمول ندارد؛ بلکه علم خداوند و آیندة عالم و بشر هر دو گشودهاند و همهچیز به اختیار و ارادة انسان بستگی دارد. خدای خداباوری گشوده از سر مهر و عشق خود به بشر علماش را محدود و آینده را گشوده و وابسته به ارادة انسان گذاشته است. از جمله انتقاداتی که به خداباوری گشوده وارد شده معضل محدودیت علم الاهی است. دیگر اینکه مدعیات خداباوران گشوده در باب گشودهبودن آینده و پیشبینیناپذیربودن آن با نصّ کتاب مقدس همخوانی ندارد. بهنظر میرسد در این میان مدل الاهیاتی شیعی، یعنی بداء، چهبسا راه میانهای برای حل معضل علم پیشین و خطاناپذیر الاهی و ارادة آزاد بشر باشد، بدون اینکه یکی از دو طرف را نادیده بگیرد یا به نفع دیگری مصادره به مطلوب کند. مدل بدائی در حین اصالتبخشیدن به اختیار انسان، علم و قدرت الاهی را نیز، که به صورت سنتی مطرح شده بود، حفظ میکند و از این لحاظ از نقدهای وارد بر الاهیات کلاسیک مسیحی مصون است و اشکالات الاهیات گشوده را نیز ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده آزاد، برخاسته از جوهر مجرد نفس یا ویژگیای نوخاسته
نویسنده:
محمدمهدی عموسلطانی، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
اختیار
,
تجرد نفس ناطقه
,
اختیار انسان
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
فلسفه اسلامی
,
نوخاسته گرایی
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
جوهر مجرد نفس
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
اختیار انسان ,
دوگانه انگاری جوهری ,
فهم عرفی ,
ثنویت ,
اصل علّیت ,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته) ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
دوگانه انگاری ویژگی ها (فلسفه ذهن) ,
تقلیل ناپذیر ,
نفی اراده آگاهانه ,
شواهد علمی ,
ادله ویژگی نوخاسته بودن اراده ,
اثبات تجرد جوهری نفس ,
چکیده :
نوخاستهگرایی ویژگیها علیرغم پذیرش حالات، قوا و علیت ذهنی، منکر جوهر مجرد نفس/ذهن است و نهایتاً حالات ذهنی را ویژگیهایی نوخاسته از شبکه و سیستم فیزیکی-عصبی بدن معرفی میکند و گرچه حالات ذهنی را به بدن و اجزا و خودِ این شبکه فروکاهش نمیدهد ولی آنها را در ایجاد و استمرار وجود خود، وابسته به تعاملات سیستم عصبی و شبکهای اجزای بدن میداند. نوخاستهگرایان ویژگیها در مورد اراده آزاد، به دو دسته تقسیم میشوند: عدهای آن را یک ویژگی برآمده و نوخاسته از کل سیستم عصبی و شبکه اجزای بدن میدانند و عدهای دیگر علیرغم پذیرش سایر ویژگیهای ذهنی منکر وجود ارادة آزاد هستند و صرفاً آن را توهم میدانند. این در حالی است که در فلسفة اسلامی با توجه به وجود اراده به اثبات نفس مجرد پرداخته شده است. هدف این پژوهش طرح هر دو ادعای نوخاستهگرایی ویژگیها در مورد ارادة آزاد، و ارزیابی آن با روش تحلیلی، استدلالی و میانرشتهای با نگاهی به استدلالهای فلسفة اسلامی بر جوهر مجرد نفس از طریق اراده است؛ و پس از نقد هر دو ادعای نوخاستهگرایان ویژگیها و نیز نقد و تقویت ادلة فلاسفة اسلامی، نتیجتاً با استدلالهایی برتر و با یافته های علمی روز، به اثبات جوهر مجرد نفس از طریق وجود ارادة آزاد میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر المنار المجلد 3
نویسنده:
محمد رشید رضا
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المنار
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اجتماعی
,
تفسیر تربیتی
,
نواندیشی دینی
,
تفسیر سیاسی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
03- تفسیر اهل سنت
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
جن ,
صفات الهی ,
احباط و تکفیر ,
اختیار ,
آیات صفات الهی ,
احباط ,
تقیه ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
احباط اعمال صالحه ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
تجسیم ,
جنگ تبوک ,
ابلیس ,
اناجیل اربعه ,
اهل کتاب ,
آیات الاحکام ,
تفسیر به رأی ,
ربا ,
اکراه ,
احکام نماز آیات ,
انابه ,
توکل ,
استغفار ,
انفاق ,
نفاق ,
زیادت صفات الهی بر ذات ,
چکیده :
المنار (تفسیر القرآن العظیم) تفسیری است جامع ولی ناتمام در ۱۲ جلد که به آیه ۵۳ سوره یوسف پایان مییابد. از اول قرآن تا آیه ۱۲۶ سوره نساء به انشای شیخ محمد عبده (متوفای ۱۳۲۳) و املای سیدرشیدرضا (متوفای ۱۳۵۴) است و بعد از آن، رشید رضا به پیروی از سبک شیخ محمد عبده، آن را تا سوره یوسف ادامه داده است. تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند. توجه کردن به مشکلات کنونی مسلمانان، بررسی علل عقب ماندگی جامعه اسلامی، امکان ساخت جامعهای قوی، برانگیختن امت به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده خویش، برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به (ضرورت) تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران که بر اعتقادات و تاریخ و تمدن و بزرگان اسلامی شبیخون زدهاند (با ادلهای علمی و حقایق تاریخی) و بطلان تفکر آنان از ریشه، از ویژگیهای این تفسیر است. این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزش فلسفه جلد 2
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،معاونت فرهنگی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علت و معلول
,
علت غایی
,
فلسفه اسلامی
,
علیت
,
وحدت علت
,
کتب فلسفه اسلامی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
آیات قضا و قدر ,
اختیار ,
ابطال ناپذیری اصل علیت ,
شر ,
جوهر ,
جسم ,
جوهر جسمانی ,
جوهر غیر جسمانی ,
صورت ,
ماده ,
احکام ماده ,
خیر ,
تسلسل ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
نظام علی و معلولی ,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) ,
اراده ,
اصل علّیت ,
قضا و قدر ,
صفات ثبوتیه فعلیه الهی ,
قواعد علت و معلول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در این نوشتار، توضیی در ارتباط با مفهوم علت و معلول و کیفیت آشنایی ذهن با آن مفاهیم پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الخلاف العقدي في باب القدر: دراسة تحليلية نقدية لأصول القدرية والجبرية في أفعال العباد
نویسنده:
عبد الله بن محمد القرنی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان / ریاض - عربستان: مرکز نماء للبحوث والدراسات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
افعال اختیاری انسان
,
افعال انسان
,
اختیار انسان
,
قضا و قدر
,
قدر
,
قدر
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
ماتریدیه (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
نقد سلفیه بر اشاعره ,
نقد سلفیه بر معتزله ,
چکیده :
این کتاب از موضع سلفی به موضوع قضا و قدر و اختیار انسان پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشهای فلسفی در باب ذات آزادی انسان
نویسنده:
فریدریش ویلهلم یوزففون شلینگ؛ مترجمان: مجتبی درایتی، ابوالحسن ارجمندتاجالدینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
شبخیز,
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
خدا و اختیار انسان
شابک (isbn):
9786009743735
چکیده :
«پژوهشهای فلسفی در باب ذات آزادی انسان» نخستین اثر از این فیلسوف معروف متعلق به سنت ایدئالیسم آلمانی است كه به فارسی منتشر میشود. شلینگ این رساله را در سال ۱۸۰۹ منتشر كرد وآخرین اثر اوست كه در زمان حیاتش منتشر شد. این اثر هرچند در بدو انتشار، توجه چندانی برنینگیخت، به مرور در تاریخ فلسفه غرب چنان مورد توجه قرار گرفت كه اكنون یكی از آثار كلاسیك فلسفه غرب و به طور خاص یكی از برجستهترین آثار سنت ایدئالیسم آلمانی به شمار میآید. هایدگر كه خود دوبار در سالهای مختلف به تدریس این اثر پرداخته است، در وصف آن میگوید: «سال ۱۸۰۹ رساله شلینگ در باب آزادی منتشر شد. این رساله بزرگترین دستاورد شلینگ، و در عین حال یكی از عمیق ترین آثارفلسفه آلمان و بدین ترتیب فلسفه غرب است.» تأثیرپذیری «رساله آزادی» از آثار متفكران پیش از خود و نیزتأثیرگذاری آن بر متفكران پس از خود، آن را به اثری مهم در تاریخ فلسفه مبدل كرده است. درنظریهها، افكار و مفاهیمی كه در «رساله آزادی» مطرح میشوند میتوان تأثیرمتفكران بسیاری را دید، كه از جمله مهمترین آنها میتوان به فیلسوفانی چون افلاطون، افلوطین، سنت آگوستین، لوتر، جوردانو برونو، بومه، اسپینوزا، لایبنیتس،اُتینگر، كانت، یاكوبی، فیشته، شلگل و بادر اشاره كرد. از سوی دیگر، میتوان تأثیرآرای شلینگ در این رساله را بر متفكران بسیاری مشاهده كرد كه از جمله مهمترین آنهامیتوان به شوپنهاور، كیركگور، هایدگر، سارتر، ارنست بلوخ و ژیژك اشاره كرد. چنانكه از عنوان رساله پیداست، موضوع این رساله آزادی است. آزادی درتمام دوران تفكر شلینگ همواره یكی از دغدغههای اصلی او بوده است. او در بدو شروع به كار فلسفی خود در بیستسالگی در نامهای به هگل در تاریخ چهار فوریه ۱۷۹۵ تصریح میکند که«اول و آخر هر فلسفه آزادی است». گذشت زمان نهتنها از اهمیت این مسأله برای شلینگ نكاست، بلكه نقش آزادی در تفكر وی پررنگتر و پررنگتر شد، چنانكه میتوان گفت درفلسفه متأخر او این آزادی است كه تبیین میكند چرا اساسا چیزی هست بهجای آنكه نباشد. «رساله آزادی»به دوره گذار شلینگ تعلق دارد، گذار از اندیشههای ایدئالیستی او در دوره اولیه(كه از آن تعبیر به «فلسفه اینهمانی» میشود)، به اندیشه متأخر شلینگ،آنگونه که در درسگفتارهای برلین توضیح داده میشود و به «فلسفه ثبوتی» معروف است. بر اساس اندیشه متأخر شلینگ، همه اَشکال فلسفه پساکانتی روایتهایی مختلفاز آن چیزی هستند که او «فلسفه سلبی» مینامد: همه آنها با این پیشفرض به نقد اندیشه میپردازند كه عقل از اعتبار لازم برای انجام این نقد برخوردار است، اما در حقیقت این تنها غرور و گستاخی فلسفه است که فکر میکند بهوسیله «عقل و فقط عقل» قادر خواهد بود که همه اَشکال دیگر اندیشه و زندگی را نقد کند و وصفی کامل از جهان، آنگونه که «واقعا» هست، به دست دهد.درمقابل، فلسفه «ثبوتی» از نوعی«امر واقع» متافیزیکی آغاز و آزادانه تصدیق میکند که نمیتواند آن را با عقل اثبات کند و در مسیر پیشرویاش این امر واقع را مبنای استنتاج قرار میدهد و دراین مسیر از عقل نیز استفاده میکند، اما همواره میداند و میپذیرد که عزیمت اواز آن نقطه آغاز همواره تحت هدایت چیزی ورای عقلانیت بشری قرار دارد، آنچه بایدخود این عقلانیت را نیز هدایت کند؛ در حقیقت، اعتبار و مرجعیت «مطلق» عقل چیزی نیست که عقل بتواند آن را بدون زیرسؤالبردن اعتبار خودش اثبات کند. آنچه شلینگ را به سمت چنین دیدگاهی سوق میدهد این است: اگر خدا بنیاد آغازین هر زندگی طبیعی است، آنگاه نمیتوان آن را جوهری صلب و ساكن دانست، بلکه باید آنرا چیزی دانست که به اعلا مرتبه زنده است. اگر آزادی انسان را باید در خدا بنیاد گذاشت، آنگاه باید روشن شود که اساسا آزادی چه معنایی دارد و به چه صورت در زندگی الهی و انسانی متجلی میشود. بدینترتیب،انگیزه اصلی شلینگ تلاش برای فهم خدا بهعنوان زندگی اعلا و آزادی مطلق است. اینمطلب خواه در «رساله آزادی»، خواه در كتاب مهم دیگر او با عنوان «ادوار عالم» وخواه در فلسفه متأخر شلینگ به صراحت دیده میشود. او در «ادوار عالم» به این مسأله میپردازد که اگر خدا اعلاترین صورت زندگی است، باید خود بسط و تکوین یابد؛در غیر اینصورت، مفهوم حیات بیمعنا میشود. اگر میخواهیم که بدینوسیله خود مفهوم خدا رفع نشود، باید بکوشیم تا به خدا صیرورتی سرمدی نسبت داده شود. وانگهی،صیرورت و حرکت بدون آغاز و پایان، بدون سرآغاز و غایت، قابلتصور نیستند؛ بنیادآغازین مطلق بدون آزادی و اراده قابلتصور نیست. برای حل این مسأله طرحهای نخستین فلسفه اینهمانی با مفهومیت کاملا انتزاعیشان ناکافی اند. اگر نتوان حرکت و صیرورت را نهایتا بهعنوان ویژگی ذاتی موجودات متناهی دید، آنگاه باید پویایی را به مطلق نسبت دهیم. شئون هستی که قوامبخش مطلق اند باید بهعنوان نیروهای زنده فرایندی الهی درک شوند. شلینگ تلاش میکند این مطلب را با زبان مفهومیای توضیح دهد که در وهله اول غریب به نظر میرسد. بهجای جفتهای مفهومی انتزاعی، آنگونه که در شرحهای ابتدایی فلسفه اینهمانی آمدهاند (هستی وتفکر، واقعی و ایدئال و غیره)، در «رساله آزادی» ترجیح با اصطلاحات انضمامیتر است: خیر و شر، انانیّت و عشق، شوق و کلمه، تاریکی و نور، آزادی و ضرورت و غیره.این امر صرفا به سبک نوشتن مربوط نمیشود، بلکه حاکی از دگرگونی تفکر است: از فلسفهانتزاعی به فلسفه انضمامی، از فلسفه سلبی به فلسفه ثبوتی. در نظر شلینگ هر فلسفه ثبوتی صحیح، بهجای عقل، خدای مسیحی را در مقام واقعیتی مینشاند که قرار است آزادی و اندیشه انسانی را توجیه کند. خدا آزادانه جهان را ورای خویش و در برابر خویش میآفریند. پیش از خلقت، خدا صرفا یک «هستی بالقوه (و بدون ظهور)» است. اما اراده خدا بر این است که همهچیز را گشوده، واضح و مصمم گرداند، چراکه خدا در هستی به مفهومدرنیامدنیاش خدای حقیقی نیست. خدای حقیقی در بهمفهومدرآمدنش است که وجود دارد. خدا تنها برخی از امكانات پیشروی خود را تحقق میبخشد و نه همه آنها را. اینکه چرا خداوند برخی از امکاناتش رامحقق میكند و برخی دیگر را نزد خود نگه میدارد، چیزی نیست که ما بتوانیم نسبت به آن بینشی پیشینی داشته باشیم. اشتباه اساسی همهخداانگاری (و خطای اساسی خود شلینگ در جوانی) این بوده که میپنداشته جهان به شیوهای شبهمنطقی از خداوند صادر میشود؛همهخداانگاری بهسادگی از آزادی بنیادین خدا میگذرد و آن را به شیوهای نادرست تعبیر میکند، چراکه به خدا چونان یك «شخص» نظر نمیكند، بلكه او را چونان نوعی«مفهوم» یا «طبیعت» میبیند. پس چرا خداوند جهان را خلق میکند؟ پاسخ شلینگ این است: «هدف اصلی خدا در ارادهکردن این فرایند كه به نحو پیشینی طرحریزیشده این است كه شناخته شود»؛ یعنی خدا میخواهد «شناخته شود» و دیگران او را «به ادراک درآورند». به همین دلیل، او جهانی عقلانی خلق میکند که در آن انسانها بتوانند باکمک عقلشان (که البته او خلقش کرده) خدا را بشناسند. دغدغه اصلی شلینگ در «رساله آزادی» رفع تقابل آزادی و ضرورت است؛تقابلی که به نظر شلینگ مدار و محور فلسفه است. ضرورت و درونماندگاری اشیاء در خدادو روی یك سكهاند و ازاینرو، این مسئله که «اگر هیچچیز ازجمله انسان و افعالش از حیطه هستی خدا خارج نیست و خدا نیز بنا به ضرورت سرمدی ذات عمل میكند، پس آزادی و اختیار انسان چه جایگاهی در نظام هستی دارد؟»، از سالهای جوانی ذهن شلینگ را به خود مشغول كرده بود. جواب شلینگ به این مسئله در «رساله آزادی» اجمالا این است: ازآنجاکه آزادی در مقابل قدرت مطلق غیرقابلتصور است، انسان را با آزادیاش در خود ذات الهی حفظ کنی؛ یعنی بگوییم که انسان نه خارج از خدا، بلكه در اوست وخود فعالیت او جزء حیات خداوند است. برای شلینگ، خدا یعنی وجود بماهو وجود، همان حیات و زندگی است که خود را در تاریخ (عالم انسانی) و طبیعت (عالم فیزیکی) بسط میدهد و متجلی میسازد. انسان نیز متعلق به این حیات الهی است و ازاینرو، به حیات خداوند حی و به آزادی او آزاد است. در نظر شلینگ، مناط آزادی قیامبهذات و فینفسهبودن است. اما وقتی شلینگ میگوید که انسان هم قائم به ذات است، به این معنا نیست که از هستی فراگیر خدا خارج باشد، بلکه او معتقد است ویژگی خدا بهعنوان ذات مطلق این است که به کلمه بهعنوان تمثال اعلای خود، هم ذات و هستی را اعطا میکند و هم قیامبهذات را. این قیامبهذات از این تمثال اعلا به عالم پدیداری و انسانهای دیگر شریان پیدا میکند.بدین ترتیب، انسان قائمبهذات و فینفسه است، ولی قیامبهذات و فینفسه بودن اوبه تبع حق است. خدا حیاتی است که خود را بسط میدهد و این بسط مستلزم سقوط و هبوط وجداشدن از خداست که به خودی خود زمینه ایجاد شر را فراهم میآورد. اگر تمثال اعلای مطلق آزاد است، این امکان را دارد که خود را از مطلق جدا کند تا قیام به ذات صوری خود را محقق سازد تا مطلقی دیگر شود. باید به این تمایز میان امکان و واقعیت به دقت توجه کرد. از تحقق و بالفعلشدن این امکان، امکان سقوط و هبوط فراهم میآید.تحقق سقوط یا هبوط از جانب تمثال اعلای خدا انجام میگیرد. بنیاد امکان سقوط وهبوط در آزادی نهفته است و بنیاد واقعیت بالفعل در امر هبوطکرده قرار دارد. اینگونه عالم متناهی و هستی غیرحقیقی و شر پا به عرصه ظهور میگذارد. برخلاف دیدگاه لایبنیتس، كه شر را عدمی یا عدم ملكه خیر میدانست،شلینگ معتقد است كه شر امری ثبوتی است و قدرتی ویرانگر دارد. اگرچه نشانههای شر درپدیدارهای طبیعت قابل مشاهدهاند، اما شر فقط بهواسطه انسان تحقق مییابد و منشأآن اضطراب حیات است. تصمیم انسان به انجام شر باید بهعنوان عمل عقلانی فهم شود،یعنی بهعنوان فعل سرآغازین آزادی انسان که در آن آزادی واقعی که با ضرورت اعلا درهماهنگی کامل است نسخ میشود. پذیرش این عمل سرآغازین یگانه مناطی است که بهواسطهآن میتوان مسئولیت انسان برای افعالش را توجیه کرد و مبنایی برای حق و اخلاق فراهم آورد. ترجمه این اثر به دست مجتبی درایتی و ابوالحسن ارجمندتاجالدینی انجام شده است. ایشان ترجمه خود را بر اساس اصل آلمانی اثر انجام دادهاند و از امتیازات این ترجمه آن است كه بهصورت دوزبانه و همراه با اصل آلمانی رساله منتشر شده استكه امكان مواجهه مستقیمتر علاقهمندان به فلسفه شلینگ و سنت ایدئالیسم آلمانی با متن خود شلینگ را فراهم میآورد. مترجمان مقدمه نسبتا مبسوطی در توضیح زوایای اندیشه شلینگ و محتوای این اثر آوردهاند كه بسیار سودمند است. با توجه به اینكه متن «رساله آزادی» یكپارچه و بدون عنوانبندی و سرفصل است، مترجمان در ابتدای كتاب فهرست تفصیلیای برای متن فراهم آوردهاند تا محتوا و نحوه چینش مطالب دراین رساله برای خوانندگان روشنتر شود. در انتهای كتاب، برای سهولت استفاده ازمطالب رساله و درك محتوای آن، توضیحات مترجمان در مورد برخی عبارات متن، ارجاعاتی كه در متن به كتاب مقدس داده شده است، پاسخ شلینگ به اعتراضات كارل آگوست اشنمایر به مطالب این رساله، واژهنامه فارسی به آلمانی و آلمانی به فارسی و همچنین نمایه موضوعی افزوده شده است. بهحق، دقت و وسواسی كه مترجمان در ترجمه متن و فراهمآوردن ضمایم برای درك و بهرهبری بیشتر از متن صرف كردهاند، ستودنی است. میتوان این ترجمه را بهعنوان گام اول در ترجمه آثار شلینگ، گامی موفق به حساب آورد و امیدداشت كه گامهای بعدی با همین كیفیت، بلكه با كیفیت بالاتر، برداشته شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه بخشی از رساله درباره اختیار آدمی اثرشلینگ
نویسنده:
فریدروحانی علیرضا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اختیار انسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریه سلطنت نفس در اندیشه محقق نائینی، محقق خوئی و شهید صدر (قدس)
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
الاختیار
,
الفاعل المختار
,
فاعل مختار
,
جبر فلسفی
,
الجبر
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
جبر فلسفی
,
اختیار انسان
,
الضرورة العلیة
,
اعمال قدرت
,
سلطنت نفس
,
إعمال القدرة
,
سطلنة النفس
,
انسان مختار
,
اراده آزاد (فلسفه اخلاق)
,
نظریه سلطنت نفس
,
نظریه طلب
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
مساله تنافی قاعده ضرورت سابق با اختیار و نیز مساله غیر ارادی بودن اراده جزو بحث های مهم در مساله جبر و اختیار می باشند. فلاسفه در تبیین این دو مساله راه حل هائی ارائه نموده اند. برخی از اصولیین متاخر همچون محقق نائینی، محقق خوئی و شهید صدر (قدس) با ناکافی دانستن راه حل فلاسفه، نفی اختیار را لازمه دیدگاه فلاسفه دانسته و در مسیر حل مساله جبر و اختیار دیدگاه جدیدی ارائه نموده اند که با نام نظریه طلب یا نظریه سلطنت نفس مشهور است. این نظریه نارسائی های فراوانی دارد که در نوشتار حاضر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 279
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید