جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 302
هایدگر و دلوز: مبانی هستی شناسی رویدادی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
James Scott Bahoh
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی مفهوم رویداد می پردازد، همانطور که در هستی شناسی های توسعه یافته توسط مارتین هایدگر (1889-1976) و ژیل دلوز (1925-1995) یافت می شود. متن‌هایی که من روی آنها تمرکز می‌کنم عبارتند از Sein und Zeit (1927) هایدگر، "Vom Wesen des Grundes" (1928)، "Vom Wesen der Wahrheit" (سخنرانی 1930، چاپ 1943)، Beiträge zur Philosopie (vom Ereignis) (نوشته شده). -38، اما تا سال 1989 منتشر نشد)، و تفاوت دلوز و رنس (1968). تمرکز من بر روشی است که هر فیلسوفی گزارشی از رویداد را در رابطه با مجموعه ای از موضوعات اساسی کلیدی ارائه می دهد. از نظر هایدگر اینها حقیقت، تفاوت، زمین و زمان-مکان هستند. برای دلوز من همچنین در مورد زمین و زمان بحث می کنم، اما به ویژه بر تفاوت تمرکز می کنم. توضیح دلوز از تفاوت مستلزم تمایز بین یک ثبت مجازی ایده های دیالکتیکی و یک ثبت واقعی از سیستم های شبیه ساز است. و روشن ساختن مفهوم رویداد او در رابطه با اینها نقش غالبی در تحلیل من دارد. گزارش دلوز از ایده های دیالکتیکی عمیقاً تحت تأثیر روایت ریاضی دان و فیلسوف اوایل قرن بیستم، آلبرت لوتمن (1908-1944) است. لوتمن، به نوبه خود، حساب خود را از طریق تعامل با آثار اولیه هایدگر توسعه داد. در فصل پنجم، خط نفوذ هایدگری بر دلوز را از طریق لوتمن بازسازی می کنم. از اواسط دهه 1930، هایدگر درک می‌کند که ماهیت رویدادی است، در حالی که تفاوت یک بعد اساسی رویداد را تشکیل می‌دهد، اگرچه نکته اخیر اغلب در پژوهش نادیده گرفته می‌شود. حقیقت، زمین و زمان-مکان ساختار و پویایی هستی را به عنوان رویداد بیان می کنند. از نظر دلوز، بودن تفاوت است، اما تفاوت از طریق رویدادها متمایز می شود. زمین، زمان، سیستم‌های شبیه‌سازی‌ها و ایده‌های دیالکتیکی ساختار تمایز نهایی موجودات و پیدایش جهان‌های موجوداتی را بیان می‌کنند که هویت‌های شبه پایداری دارند که توسط روابط پیچیده آنها تعدیل شده است.
چشم روح ما و "نگاه هستی شناسانه" آن: کارکرد نمادین اپینویا الهیاتی در فلسفه و معنویت گریگوری نیسا [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Andrew Phillip Klager
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : رابطه بین نتیجه‌گیری‌های الهیاتی گریگوری نیسا و فلسفه و معنویت او نشان می‌دهد که او چگونه کارکرد اپینویا الهیاتی را بطور نمادین می‌نگرد. این کارکرد نمادین اپینویا الهیاتی را می توان با نظارت بر نگاه فرد از آغاز آن در ارتباط با اشیاء محسوس تا نقطه اوج آن به عنوان تبدیل هستی شناختی روح به تصویر خدا تحلیل کرد. اپینوایی های الهیاتی در نتیجه فرآیند نوتیک ایجاد می شوند. این فرآیند زمانی آغاز می شود که فرد اطلاعات را از اشیاء مادی از طریق حواس جمع آوری می کند. این اطلاعات توسط روح به ذهن منتقل می شود، جایی که یک تصویر مفهومی شکل می گیرد. اما از آنجایی که ذات الهی نامرئی و نامحسوس است، این تصویر با استفاده از مقولاتی از عالم محسوس که متعاقباً به ذات الهی تعلق می گیرد، در ذهن شکل می گیرد. این مشکل آپوفاتیک است. بنابراین جوهر الهی با استفاده از تشبیهات اجتماعی مورد تأمل قرار می گیرد و از دستور زبان الوهیت پذیرفته شده جهانی استفاده می شود. می توان مشخص کرد که گرگوری به اپینویا الهیاتی به صورت نمادین می نگرد، نه تنها به دلیل نقش غالب بینایی که بیشتر اندیشه او را اشغال می کند، بلکه به این دلیل که معرفت شناسی او عملکرد محدود و در عین حال ضروری مفاهیم در الهیات را تضمین می کند. از آنجایی که اپینویاهای الهیاتی با مشاهده عملیات خدا در قلمرو محسوس شکل می گیرند، می توانند با تبدیل شدن به تشبیه الهی، انسان را قادر سازند تا فراتر از تفاسیر مفهومی گسترش یابد. بنابراین، «نگاه هستی‌شناختی» در نتیجه تبدیل روح به تصویر خدا پدیدار می‌شود. «نگاه هستی‌شناختی» از «چشم روح» به اندازه‌ای که این اتفاق می‌افتد، بر ذات بیرونی الهی قرار می‌گیرد و متوجه آن می‌شود.
بوم شناسی هستی شناختی: جهان آفریده شده در معنویت رهبانی مسیحی اولیه [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Scott Charles Howland
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه توانایی معنویت رهبانی اولیه مسیحی را برای کمک به اصول الهیات پربار و اعمال معنوی در پاسخ مسیحیان معاصر به تغییرات آب و هوایی تحلیل می کند. برای انجام این وظیفه، این پایان نامه بینش معنوی سه گانه (یعنی عبادی، زاهدانه و عرفانی) پدران و مادران صحرای قرن چهارم مصر را تحلیل می کند. «اکو الاهیات» از روندهای تثبیت شده الهیات و اخلاق غربی پیروی کرده است، و به جز چند استثنا، نتایج خود را با استدلال های اخلاقی که از عقل و قانون طبیعی استفاده می کند، پشتیبانی می کند. این نظام های اخلاقی تمایل دارند از جنبه های مختلف معنوی (یعنی دینی، زاهدانه و عرفانی) الهیات دوری کنند. این قطب بندی به نفع استدلال های اخلاقی سختگیرانه، واکنش مسیحیان به تغییرات آب و هوایی را به یک الزام اخلاقی صرف تبدیل می کند. با این حال، عشق و توجه مسیحیان به جهان خلقت تنها یک الزام اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت هستی شناختی است. این پایان نامه به بررسی دو حوزه اصلی مورد علاقه در رابطه با پدران و مادران صحرا می پردازد: (1) عبادت (یعنی غسل تعمید، عشای ربانی، و اعتراف)، زاهدانه (یعنی روزه، نماز، و ثبات)، و عرفانی (یعنی رؤیاهای الهیات). نور الهی و خداسازی) سنت هایی که دیدگاه معنوی سه گانه و در عین حال منحصر به فرد رهبانیت اولیه مسیحی را تشکیل می دهند. و (2) نحوه ارتباط این زندگی معنوی با تعاملات متعدد بین رهبانان و جهان خلقت که در ادبیات رهبانی اولیه مسیحی به تصویر کشیده شده است. هدف این پایان نامه رد یا جایگزینی کاری نیست که در زمینه مدرن زیست‌شناسی انجام شده است، بلکه افزودن یک «صدای» جایگزین در گفتگوی مسیحی درباره کرامت جهان خلقت است. استدلال‌های اخلاقی مطرح شده توسط متخصصان اخلاق در سال‌های اخیر ثمرات زیادی به بار آورده است، و این دستاوردها را نباید نادیده گرفت. پیشرفت‌های فناوری، توافق‌نامه‌های تجاری/تجاری بین‌المللی، و جنبش‌های مردمی برای ابتکارات کوتاه‌مدت برای ترمیم آسیب‌هایی که به خانه مشترک ما وارد شده، ضروری هستند. با این حال، برای اینکه این راه حل‌های کوتاه‌مدت تأثیری پایدار داشته باشند، ضروری است که انسان‌ها تغییری اساسی در نحوه درک رابطه خود با جهان خلقت ایجاد کنند - این تغییر باید به سمت درک هستی‌شناختی رابطه بین بشریت و بقیه جهان آفریده شده این تغییر باید از طریق احیای معنویت رهبانی اولیه مسیحی در میان مسیحیان امروزی - هم مذهبی و هم مذهبی - انجام شود.
رونمایی از هستی الهیات: هایدگر و ماریون در تلاقی فلسفه و الهیات [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Wayne Brian Rogers
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هایدگر هستی‌شناسی را به‌عنوان شکلی محاسبه‌گر از تفکر تعریف می‌کند که همه چیز را بر اساس یک اصطلاح پایه‌ای مطلق به یک شی یا موجود تقلیل می‌دهد. در هستی‌شناسی از خدا خواسته می‌شود تا این عالی‌ترین واژه باشد که همه موجودات دیگر به‌عنوان یک کل بر آن مبتنی بر «هستی» جهانی خود هستند. از نظر تاریخی، هستی‌شناسی رابطه بین فلسفه و الهیات را بر این نظام هستی‌شناسی جهانی استوار می‌کند که تنها یکسانی را تحت شرایط علیت و دلیل کافی می‌پذیرد. هایدگر خواستار یک «گام به عقب» از هستی‌شناسی به سوی شیوه‌ای از تفکر فلسفی است که به موجودات اجازه می‌دهد بر اساس شرایط خودشان ظاهر شوند و به الهیات درجاتی از خودمختاری نسبی برای درمان رابطه وجودی مؤمن با دیگری می‌دهد. از سوی دیگر، ژان لوک ماریون راه‌حل «فلسفی» هایدگر برای هستی‌شناسی را رد می‌کند و راه‌حلی رادیکال «الهیاتی» است. ماریون مدعی است که مفهوم هستی‌شناختی خود منشأ هستی‌شناسی است و به این ترتیب، باید در رابطه‌ای عرفانی با دیگری کاملاً غلبه کرد که وارونگی بنیادی تفکر فلسفی را انجام می‌دهد. ماریون پروژه الهیات خود را با پدیدارشناسی «دادگی» تقویت می‌کند که پارادوکس رسیدن متعالی را به عنوان بالاترین امکان فلسفه در نظر می‌گیرد.

در این پروژه من خطوط گام‌های مربوط به هایدگر و ماریون را از به خداشناسی دنبال می‌کنم. و استدلال می‌کنند که اولین گزارش‌های هایدگر از «حیات واقعی» منابع پرباری را برای افشای یک هستی‌شناسی باقی‌مانده در اندیشه ماریون ارائه می‌دهد. من عمیق‌ترین منبع هستی‌شناسی را هرگونه تعهد به استقلال مطلق اندیشه نظری در مقابل تعهدات بنیادی یا جهان‌بینی می‌دانم. علاوه بر این، من استدلال می‌کنم که عقب‌نشینی ماریون از هستی‌شناسی نه تنها ناقص است، بلکه این دیدگاه فلسفی را که هستی‌شناسی لزوماً یا از نظر ساختاری خشونت‌بار است، تداوم می‌بخشد. من با ترسیم برنامه ای برای یک فلسفه مسیحی که به استقلال نسبی فلسفه و الهیات به عنوان رشته های نظری که به طور متقابل وجودی در جهان بینی ریشه دارند، به پایان می رسم. این بازیابی به شرایط اساسی هرمنوتیکی فلسفه‌ورزی احترام می‌گذارد، حتی در حالی که فضایی را برای فلسفه مسیحی باز می‌کند تا مفروضات هستی‌شناختی خود را درباره رابطه سوژه با دیگری کاملاً بیان کند.

پیوستگی هستی شناسی و تثلیث گرایی جاناتان ادواردز [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Holly Davis
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : بورس تحصیلی جاناتان ادواردز در سال های اخیر بر سر تفسیر صحیح از کار او تقسیم شده است. محققانی مانند سانگ هیون لی و امی پلانتینگا پائو معتقدند که ادواردز از یک هستی شناسی گرایشی کاملاً جدید برای درک واقعیت های اساسی طبیعت استفاده کرده است. اولیور کریسپ، کایل استروبل و استیو استودبیکر استدلال کرده‌اند که ادواردز از هستی‌شناسی ذات‌گرایانه استفاده کرده است. من از موضع اخیر دفاع خواهم کرد و توضیح خواهم داد که چگونه با تثلیث گرایی ادواردز گره خورده است. من برای تفسیری از ادواردز استدلال می‌کنم که او را در بافت تاریخی و الهیاتی‌اش قرار می‌دهد. فلسفه مدرن اولیه عصر او با هستی‌شناسی ذات‌گرا مشخص شد. سنت اصلاح شده در زمان او با درک تثلیث به روشی ارتدکس مشخص شد. من استدلال می کنم که ادواردز هر دوی این مضامین را در فلسفه و الهیات خود ترکیب کرده است. این امر درک منحصر به فردی از هستی شناسی و تثلیث گرایی ایجاد کرد، اما ادواردز در محدوده فلسفه و الهیات زمان خود باقی ماند.
مسائل بنیادین انسان و هستی در پرسش‌های خیام و پاسخ‌های نظامی
نویسنده:
همایون جمشیدیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خیام در رباعیات در باب مسائل بنیادین انسان و هستی موضوعات یا پرسش­هایی را مطرح کرده و از همان روزگار واکنش­هایی را برانگیخته است. کسانی چون نجم رازی در عوض نقد اندیشه، شخص او را نقد و هجو کرده­اند. از دیگرسو در مخزن الاسرار نظامی مفاهیم، نمادها و تصاویری را می­توان دید که عیناً یا با تفاوت­های جزئی در رباعیات خیام به کار رفته است و به نظر می­رسد پاسخی به آن اشعار باشد. پس از تحلیل و طبقه­بندی این مفاهیم و تصاویر در سطح مسائل بنیادین انسان و هستی این نتیجه به دست آمد که نظامی با برگرفتن مفاهیم و تصاویر خیام و موضوعات و مسائلی که او مطرح کرده بود از منظری عرفانی به آن پاسخ داده و برون­شدی از آن حیرانی فلسفی ارائه کرده است.
صفحات :
از صفحه 113 تا 134
چرخش هستی شناختی: یک نمایش انسان شناختی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Martin Holbraad, Morten Axel Pedersen
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: یک جهت گیری نظری جدید و اغلب بحث برانگیز که به شدت با تحولات گسترده تر در فلسفه و نظریه اجتماعی معاصر طنین انداز می شود، به اصطلاح «چرخش هستی شناختی» در حال حاضر توجه زیادی را در انسان شناسی و رشته های هم خانواده به خود جلب کرده است. این کتاب اولین توضیح انسان‌شناختی این تحول فکری اخیر را ارائه می‌کند. این کتاب ریشه‌های چرخش هستی‌شناختی را در تاریخ انسان‌شناسی دنبال می‌کند و ظهور آن را به‌عنوان یک جهت‌گیری نظری متمایز در چند دهه گذشته روشن می‌کند، و نشان می‌دهد که چگونه در آثار روی واگنر، مرلین استراترن و ویویروس د کاسترو ظهور کرده است. تعداد دانش پژوهان جوان این کتاب با تمایز این مسیر تفکر از تلاش‌های مرتبط برای قرار دادن پرسش‌های هستی‌شناسی در قلب پژوهش‌های انسان‌شناختی، اصول روش‌شناختی و نظری کلیدی چرخش هستی‌شناختی، پیامدهای معرفت‌شناختی و سیاسی اصلی آن را به صورت انتقادی بیان می‌کند و آن را در چشم‌انداز فکری گسترده‌تر قرار می‌دهد. نظریه اجتماعی معاصر
تقویت چرخش هستی شناختی: گوستاو برگمان (1906-1987) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rosaria Egidi (editor), Guido Bonino (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ontos Verlag,
چکیده :
ترجمه ماشینی: گوستاو برگمان (1906-1987) مسلماً یکی از بزرگترین هستی شناسان قرن بیستم بود. در سال‌های 2006 و 2007، پس از یک دوره غفلت نسبی، کنفرانس‌های بین‌المللی صرفاً به کار برگمان در دانشگاه آیووا در ایالات متحده آمریکا، دانشگاه پروونس در فرانسه و دانشگاه degli Studi di Roma Tre در ایتالیا برگزار شد. پانزده مقاله گردآوری شده در این مجلد در سومین کنفرانس این کنفرانس در رم ارائه شد و در اینجا به سه بخش تقسیم می‌شود: «مقوله‌های هستی‌شناسی واقع‌گرایانه»، «جهان، ذهن و روابط» و «متافیزیک فضا و زمان".
هستی‎شناسی سازمان از نگاه فلسفه اسلامی: با تأکید بر آراء علامه طباطبایی در اعتباریات
نویسنده:
ابوالفضل گایینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هدف این مقاله بررسی و تبیین جایگاه دانش فلسفه در دانش سازمان و مدیریت با تأکید بر هستی‎شناسی سازمان از نگاه فلسفه اسلامی است. مسائل فلسفی یکی از مبانی در تأثیرگذاری بر دانش سازمان و مدیریت تلقی می‎شود. معرفت‎شناسی، هستی‎شناسی و انسان‎شناسی از جمله مسائل مهم در فلسفه است که نقش تعیین‎کننده‎ای در روش، محتوا و جهت‎گیری مسائل مدیریت و سازمان دارد. با اعتراف به این نقش، فلسفه اسلامی، به‎عنوان بدیل دیگر فلسفه‎ها، در تلقی خود از مسائل این حوزه، می‎تواند تأثیر بالقوه‎ای را در دانش مدیریت و سازمان داشته باشد. برای پاسخ به چگونگی این تأثیرگذاری، با رویکرد اکتشافی و به روش عقلی، به دلالت‎های التزامی نظرات فیلسوفان مسلمان با رجوع به منابع آنان (با تأکید بر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی)، بر هستی‎شناسی سازمان و دانش مدیریت مرتبط با آن پرداخته شده است.
صفحات :
از صفحه 43 تا 59
  • تعداد رکورد ها : 302