جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
تعداد رکورد ها : 6040
عنوان :
نهادهای دینی و اصناف دین داران در غزلیات عرفانی امام (س)
نویسنده:
محی الدین قنبری، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران, پاييز و زمستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسجد
,
سلوک
,
رند
,
مدرسه
,
ریاستیزی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
اخلاص
,
امام خمینی
,
عرفان عملی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
پیر (عرفان)
,
سالک
,
خانقاه ها
,
ملامتیه (از صوفیه)
,
ابوعبدالله زنجانی
,
امام خمینی
,
محمود شیخ
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیایش در اندیشه مولوی
نویسنده:
قربان علمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران, پاييز و زمستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضای الهی
,
خدا
,
مولانا
,
نیاز
,
دعا
,
استجابت دعا
,
انسان
,
انسان و خدا
,
آداب دعا
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی
,
دعای واقعی
,
نیایش کائنات
,
نیایش فرشتگان
,
نیایش انسان
,
نیایش عرفانی
,
نیایش اولیای خدا
,
قربان علمی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوک عرفانی در حکمت اشراق
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، راضیه عروجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصوف (صوفیگری)
,
حکمت اشراق
,
فنا
,
سالک
,
علوم باطنی
,
سلوک عرفانی
,
توکل
,
ریاضت
,
وطن اصلی آدمی
,
سیر و سلوک
,
سماع
,
محبت
,
قرآن
,
اهلیت
,
معرفت نظری
,
شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
,
حکمت نظری
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
قرآن
,
توکل
,
ریاضت
,
یقظه
,
نفس شناسی سهروردی
,
رساله آواز پر جبرئیل
,
سَماع
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
سالک
,
فنا
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
مقام یقظه
,
ظاهربینی
,
عشق در اندیشه سهروردی
,
عشق ربانی
,
تعلقات ظلمانی
,
انوار الهی
,
شناخت خود واقعی
,
قشری نگری
,
تصوف سهروردی
,
مجید صادقی حسن آبادی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
شیخ شهاب الدین سهروردی فیلسوف و عارفی با حکمتی آمیخته از معرفت نظری و طریقت و سلوک عملی است. در حکمت او مقام نظر و عمل آ ن چنان<br /> آمیخته اند که نا رفته راه و گام ننهاده در سلوک را نمیتوان حکیم نامید. در آثار او عناصر اصلی سلوک و منازل و احوال سالک از مرتبه بیداری تا فنا و اتصال به<br /> عالم نور ترسیم شده است.<br /> نفس آدمی نوری محبوس در خاکدان هستی است و باید به وطن حقیقی خویش بازگشت کند. در این مسیر سالک باید تعلقات ظلمانی را به کناری نهد و<br /> با اراده ای پولادین و توکل به حضرت نورالانوار و در پرتو تعلیمات پیر و مرشد متحمل ریاضات و مجاهدات علمی و عملی شود تا روحش ص یقل خورده لذت وصل را با ذوق دریابد و به کوه قاف برسد.<br /> سهروردی نکات سلوکی خود را به صورت تمثیل, نماد, کنایه و استعاره هایی ارائه می دهد. او در قالب گفتگوهایی که گاه خود شیخ است و گاه سالک,<br /> دستورالعمل هایی را با زبان رمز در اختیار سالکان و پیروان طریقتش قرار می دهد. طریقت او چندان شناخته شده نیست و همین امر توصیفی نظام مند را از<br /> شیوه سلوکی او با مشکل مواجه می کند. ولی با مراجعه به آثار او می توان تا<br /> حدودی شیوه او را در طریقت و عناصر اساسی تشکیل دهنده سلوک عرفانی اش به دست آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهدویت و ضرورت وجود امام از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
اصغر پوربهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
امامت
,
اسفار
,
ولایت
,
مهدویت
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ضرورت بعثت انبیا
,
امام شناسی
,
امام شناسی حکمت متعالیه
,
شرح اصول کافی
,
وحی الهی
,
خاتمیت
,
دوران آخر الزمان
,
نفس نبی
,
امام شناسی
,
امامت
,
امامت
,
مهدویت
,
نبوت
,
اهل بیت(ع)
,
وحی
,
خاتمیت
,
معجزات انبیا
,
وحی به ائمه علیهم السلام
,
وحی به انبیا
,
آخر الزمان
,
وحی
,
معجزات پیامبر
,
دوران غیبت
,
نبوت الهی
,
امام زمان
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
آخر الزمان - احادیث
,
عصر غیبت
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
اثبات وجود امام زمان
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
فواید وجودی امام (ع)
,
علم بی واسطه نبی
,
تاثیر نبی بر عالم ماده
,
قوه خیال نبی
,
فایده تکوینی امام
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
<br /> <br /> در مقاله حاضر نخست گزارشی جامع از دیدگاه ملاصدرا پیرامون مهدویت ارایه می شود. سپس موضع وی در این باب با مواضع برخی از متکلمان و فیلسوفان سلف او مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. برای نیل به این دو مقصود پیش از هر چیز، از آن جا که وی میان نبوت و امامت، تفاوت اساسی قایل نیست، نظریه او پیرامون نبوت، خصایص نبی و کیفیت دریافت وحی و الهام و به مقتضای بحث، مطالبی در باب ولایت و ختم نبوت ذکر می شود. پس از تمهید این مقدمات، نظریه او در باب امامت، فواید وجودی امام و نیز به جهت ارتباط وثیق میان قول به ضرورت وجود یک امام در هر زمان و قول به مهدویت، استدلال های ده گانه او بر اثبات وجوب وجود امام، به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد و با بیان عقیده او پیرامون امام دوازدهم و غیبت آن امام، گزارش آرای وی در باب مهدویت به انجام خواهد رسید. در پایان هم به عنوان نتیجه بحث با بررسی استدلال های او بر اثبات وجوب وجود امام و مقایسه آن ها با استدلال های دیگر متفکران سلف او، جایگاه وی در تاریخ این مساله روشن خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن به منزله اثری ادبی تصویر، تصویرپردازی و انسجام ساختاری متن در سوره "والعادیات"
نویسنده:
ابوالفضل حری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شان نزول
,
کتاب مقدس (عهدین)
,
یوم تبلی السرائر
,
قرآن
,
خوشه سوگندها
,
منهج الصادقین
,
اغاره
,
ایماژ
,
شهادت و صور خیال
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سوره عادیات
,
اسباب نزول
,
سورة عادیات
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
تصویرپردازی در قرآن
,
ساختار متنی در قرآن
,
سامان صوری قرآن
,
سامان محتوایی قرآن
,
کنانه
,
هنر در قرآن
,
مادیان
,
مغیرات
,
وسطن
,
لکنود
,
پیشگاه الهی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مقاله حاضر سوره عادیات را از نظر تصویر و تصویربرداری عموما و روابط ساختاری میان آیات و انسجام متن سوره را خصوصا مورد امعان نظر قرار می دهد. در این راستا، ابتدا به شان نزول سوره اشاره می شود و آن گاه سامان صوری و محتوایی سوره مورد بررسی قرار می گیرد. سوره عادیات یازده آیه دارد. آیات این سوره را می توان در سه بخش جای دارد: پنج آیه اول که بیشتر جنبه تصویری دارند و در حکم پنج تابلو عمل می کنند؛ سه آیه بخش دوم که به بیان حقایق درباره انسان می پردازد و سه آیه آخر که روز محشر را به تصویر می کشند. در ابتدا به نظر می آید که سه بخش سوره مجزا از هم اند اما با اندکی تامل در می یابیم که میان این سه بخش هم به لحاظ مضمون و هم شکل رابطه ساختاری منسجم و انداموار وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 70 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخالفت شیخ شبستری با حکیمان، فیلسوفان و متکلمان
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
توحید
,
معتزله
,
شیخ محمود شبستری
,
دهریه
,
وحدت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
نظریه وحدت وجود
,
قضا و قدر
,
اشارات و تنبیهات
,
حکمت مشاء
,
توحید عرفانی
,
توحید ذاتی
,
نقص عقل بشر
,
منظومه گلشن راز
,
منظومه گلشن راز
,
سعادت نامه
,
صفات الهی
,
دهریه ( صوفیه )
,
معتزله (اهل سنت)
,
اهل بیت(ع)
,
وحدت وجود
,
قضا و قدر
,
اخلاق عرفانی
,
معرفت عرفانی
,
صفات خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
فلسفه مشاء
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید ذاتی
,
ملا مهدی نراقی
,
حلاج، حسین بن منصور
,
ناصر خسرو
,
شهین اعوانی
,
ابن عربی
,
شیخ محمود شبستری
,
مولوی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
نقد منطق
,
کمال نقل
,
شیخ سفیه
,
اخلاق عرفانی
,
سید حسین نصر
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
این مقاله به بررسی نقادانه کتاب سعادت نامه، یکی از آثار سعدالدین محمود بن عبدالکریم بن یحیی شبستری (متوفی 720 ق)، سراینده کتاب معروف گلشن راز می پردازد. مقاله حاضر، ضمن تحلیلی انتقادی از نقد شیخ شبستری بر فلاسفه ای که از آن ها در سعادت نامه نام برده شده است، مقایسه ای میان سعادت نامه و گلشن راز، به عمل می آورد، و تقدم و تاخر زمانی نگارش این دو کتاب را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و نشان می دهد که بر خلاف آن چه مشهور است، شبستری کتاب سعادت نامه را قبل از کتاب گلشن راز نوشته است. در گلشن راز آن دغدغه های سخت نسبت به فلسفه و کلام و فیلسوفان دیده نمی شود. این مقاله به بررسی این امر نیز خواهد پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اخلاق در جامعه گرایی دورکیم و نقد آن
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
امیل دورکیم
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
کمال انسان
,
اجتماع
,
اجتماعی بودن انسان
,
دین
,
امر قدسی
,
جبر اجتماعی
,
نسبیت اخلاقی
,
آرمان اخلاقی
,
اخلاق
,
نسبیگرایی
,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی)
,
امر اجتماعی
,
دین و جامعه
,
جامعهشناسی دین
,
پلورالیسم دینی
,
خرد جمعی
,
جامعه شناسی اخلاق
,
مکتب جامعه گرایی
,
انفعال انسان
,
تصمیم پذیری انسان
,
سمبل جامعه
,
دست ساز بودن دین
,
گزاره های متافیزیکی
,
پلورالیسم اخلاقی
,
پارادوکس جامعه گرایی
,
نفی جامعه گرایی
,
جامعه برتر از اخلاق
,
جامعه برتر از دین
,
صور بنیانی حیات دینی
,
آرمان اجتماعی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
مصالح اجتماعی انسان
,
جبر اجتماعی
,
کمال انسان
,
اخلاق دینی
,
کثرت گرایی دینی
,
نسبیت اخلاق
,
دین و جامعه
,
نسبیت معرفت
,
حسن و قبح اخلاقی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه جعفری
,
علم اخلاق
,
ابونصر فارابی
,
جامعه شناسی دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
امیل دورکیم
,
امیل دورکیم (Émile Durkheim)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
امیل دورکسیم جامعه شناس نامدار فرانسوی با بنیان گذاری مکتب جامعه گرایی، دین و اخلاق را در پرتو جامعه، ترجمه و توجیه نموده است. او افراد را موجوداتی صرفا منفعل و تصمیم پذیر و بدون برخورداری از هویت و شخصیت ذاتی می انگارد که در صورت هم بسته شدن با یک گروه و حزب، صورت و کمال انسانی به خود می گیرند. هم چنین دین نماد و سمبل جامعه است و تنها از آن رو که سبب اجتماع مردم در برخی عقاید و مناسک مشترک است اعتبار می یابد، تا بدان جا که در فرجام، دین مخلوق و دست ساز جامعه می گردد. در مجموع، گزاره های بنیادین و متافیزیک اعتبار و شخصیت نمی یابند جز در گرو خواست و خرد جمعی. در این پژوهش اثبات خواهد شد که تن دادن به خواست و اراده جمعی و ترجمه های گوناگون و گاه متناقض جوامع، به نسبیت گرایی و پلورالیسم دینی و اخلاقی می انجامد و در نتیجه، هیچ گزاره ارزشی و اعتقادی را نمی توان برخوردار از ثبات، عینیت و حسن یا قبح راستین دانست و ارزش آن ها در حد یک قرارداد اجتماعی تنزل می یابد. علاوه این که، عدم هم گرایی دورکیم با اکثریت جامعه، به پارادوکس و خودستیزی و در نهایت، به نفی جامعه گرایی خواهد انجامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
مرتضی مطهری
,
تشیع
,
فرق کلامی
,
معتزله
,
اندیشه شیعه
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
خوارج
,
اشاعره
,
وعد و وعید
,
سیره امام علی (ع)
,
جنگ صفین
,
فقه سیاسی
,
اصول عقائد
,
اصول عقائد
,
17. فرق کلامی
,
اصول عقاید
,
جبر و اختیار(کلام)
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
معتزله (اهل سنت)
,
وعد و وعید
,
توبه مرتد
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
اخبار نبی اکرم صلی الله علیه و آله
,
جنگ صفین
,
قرآن
,
کفر فاسق
,
مغفرت کبائر
,
توبه مرتد
,
ارجاء کلامی
,
سید رضی
,
سید مرتضی
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
رؤیت حق تعالی
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
ارجاء
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
سیره علوی (امام علی ع)
,
ویلیام مونتگمری وات
,
ابن ابی الحدید
,
ابن اثیر
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
جانشینی پیامبر اسلام(ص)
,
جبر اختیار
,
ابوالحسن محمدبن الحسین الموسوی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سدههای چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سدههای نخستین تاریخ اسلامی فرقههای کلامی دربارة مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریههای خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعة امامیه است، آوردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکوه تعبیر و صحیفه سجادیه
نویسنده:
علی اوسط خانجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
ِذکر
,
صحیفه کامله سجادیه
,
قرآن
,
وحی
,
حکمت و بلاغت
,
زبان عادی
,
زبان ادبی (زبان شناسی)
,
زبان شاعرانه
,
مناجات (دعا)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
امام سجاد علیه السلام
,
اسلوب صحیفه سجادیه
,
شکوه واژگانی
,
شکوه ساختاری
,
شکوه آوایی
,
شکوه عاطفی
,
شکوه معانی ثانویه
,
شکوه بیانی
,
شکوه بدیعی
,
شکوه سخن
,
ذکر معصومین (ع)
,
زبان عاطفی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اهل بیت(ع)
,
علامه مجلسی
,
حسن حسن زاده آملی
,
قرآن
,
دعا
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
محمود زمخشری
,
مولوی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
وحی
,
میرداماد
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
این مقاله با عنوان «شکوه تعبیر در صحیفة سجادیه» رویکردی است زیبایی شناسانه به صحیفه نورانیه سجادیه که پشتوانة ارزشمند معنوی؛ معرفتی و ادبی شیعة جعفری؛ قاموس قویم و گرانسنگ کلمات آتش افروز؛ نمایشگاه حیرت انگیز ترکیبها و اسلوبهای نو و پرجاذبه و پهنة وسیع درآمیختن ابتهاج و ابتهال و سکوی پرواز روح تا کرانههای بیکران ملکوت تا عند ملیک مقتدر است. در این مقاله نخست شکوه تعبیر و ضرورت آن در دعاها و ذکرها و نیز عناصر شکوه تعبیر مطرح گردیده، سپس زبان؛ اسلوب و آفاق تعبیر در دعاها و ذکرها و تفاوت سیاقی و محتوایی روایات و مناجات به بحث گذاشته شده و در پایان ابعاد شکوه تعبیر در صحیفه سجادیه با ارایه مصادیقی از این کتاب ارزشمند مورد پژوهش قرار گرفته است. مهمترین رهیافت این تحقیق آن است که همة آموزههای این اثر ماندگار آمیزهای از حکمت و بلاغت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آینده دین در جهان مدرن
نویسنده:
علی پایا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
کثرت گرایی معرفتی
,
دوران مدرن
,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
مدرنیزاسیون
,
عقل نقاد
,
گرایش دینی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
سکولاریسم
,
عقلانیت سکولار
,
مدرنیته (تجدد)
,
فردید، سید احمد
,
مطالعات دینی (دینشناسی)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
قرائت دین
,
آینده دین
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
دین باوری جامعه
,
مدرنیته نقاد
,
جهان مدرن
,
جهان کهنه
,
جامعه هماغوش خطر
,
سازگاری دین و مدرنیته
,
عناصر متنوع ادیان
,
هستار اجتماعی
,
دوره بلوغ آدمی
,
قرائت رسمی
,
پلورالیسم ارزشی
,
علی پایا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در مقاله حاضر، پس از ارایه توصیف کوتاهی در باب مفاهیم اصلی مورد اشاره در بحث از مدرنیته و دین، در این خصوص استدلال می شود که آینده دین در جهان مدرن بستگی تام به نحوه تطوراتی خواهد داشت که برای دین و مدرنیته رخ خواهد داد. از آن جا که امکان پدیدار شدن مدل های متنوعی از مدرنیته و ظهور تفسیرها و قرائت های گونه گونی از دین وجود دارد، و با توجه به آن که کنشگرانی که در عرصه تعاملات اجتماعی نقش ایفا می کنند، می توانند تا اندازه ای در شکل دادن به آینده های محتمل الوقوع سهم داشته باشند، جایگاه دین در جهان آینده، تابع چند متغیره ای خواهد بود که یکی از متغیرهای اصلی آن عبارت است از نوع واکنشی که کارگزاران و نمایندگان این نهاد برای پاسخگویی به نیازهای فردی و جمعی شهروندان ارایه می کنند. نتیجه گیری نهایی مقاله ناظر به این نکته است که به اعتبار آن که مدرنیته مبتنی بر خرد نقاد و مدافع ارزش های عام انسانی، در قیاس با مدل های دیگر مدرنیته که در آن ها این دو جنبه کمتر مورد توجهند، از احتمال استمرار بیشتری برخورداراست، آن نوع قرائت از دین که با الزامات مدل برتر مدرنیته هماهنگی بیشتری داشته باشد، از شانس بالاتری برای قبول و پذیرش و رواج در جهان آینده برخوردار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
تعداد رکورد ها : 6040
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید