جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 312507
بررسی و نقد باب دوم از کتاب اصول مذهب الشیعه الامامیه
نویسنده:
احمد عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کتاب « اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریه» رساله دکتری آقای ناصربن عبدالله قفاری است که به عنوان بهترین تحقیق دانشگاه محمدبن سعود عربستان معرفی شده و در سال 1414 ق. در سه جلد چاپ و نشر یافته و مهمترین ردّیه بر مذهب شیعه می باشد. رساله ای که اکنون در دست دارید به بررسی و نقد باب دوم این کتاب اختصاص دارد. در این رساله پس از مقدمه به بیان کلیات پرداخته و توضیح داده شده که صرف وجود یک حدیث درمنابع حدیثی شیعه به معنی پذیرش و اعتقاد به محتوای آن نیست. در بخش دوم رساله ابتدا به بحث از توحید و شرک در عبادت و بیان ملاک های هرکدام پرداخته و سخنان آقای قفاری که تصور کرده توسل یا زیارت و استغاثه و... منافی با توحید هستند نقادی شده و سازگاری آن ها را با توحید بیان کرده ایم. در بخش سوم، توحید در ربوبیت و جایگاه ائمه علیهم السلام در تدبیر جهان بحث شده و در بخش چهارم ذیل عنوان توحید در اسماء و صفات از تأویل قرآن و تشبیه و تنزیه بحث شده و میزان اعتبار ظواهر دینی در اعتقادات مورد بررسی قرار گرفته، آن گاه در بخش پایانی رساله از ایمان و ارکان آن و شهادت ثالثه، عذاب نشدن شیعیان، مصحف فاطمه سلام الله علیها و... بحث شده است. در همة مباحث ابتدا عقیده شیعه تبیین و سپس سخنان آقای قفاری نقل، و آنگاه جواب نقضی و حلّی به نوشته های او داده شده است. این رساله نشان داده است که نوشته آقای قفاری از دقت و اعتبار لازم برخوردار نبوده و کاملاً مغرضانه و با هدف توهین به مذهب شیعه به رشته تحریر درآمده است.
 انحرافات اخلاقی از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
محدثه السادات میرشجاع عنبرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به بروز انحرافات گوناگون در جوامع و ظهور مشکلات عدیده ای در این زمینه و رشد بی رویه جرایم و دور شدن از سنتهای الهی و معانی دینی و احساس نیاز به بازگشت به دوره دین محوری رساله حاضر با عنوان انحرافات اخلاقی از منظر قرآن و سنت و با هدف آگاهی و بیان دیدگاه قرآن و سنت در خصوص عوامل ، موانع و ماهیت انحرافات اخلاقی و اجتماعی ، بیان نظرات ائمه معصومین « علیهم السلام» در این رابطه و بررسی عوامل انحرافات اخلاقی در جامعه شروع به کار کرد و در انتها به بیان راهکارهای جلوگیری از انحراف پرداخت. به طور کلی محقق در نظر داشته در تحقیق خود دیدگاههای گوناگون در رابطه با اخلاق و انحراف را جداگانه تعریف نموده و مصادیق مربوط به هر کدام که در زندگی روزمره انسانها یافت می شود . ضمیمه این تعاریف کند و برای درک بهتر خواننده محترم آنها را با آیات ، روایات ، و تفاسیر و مثالهای اجتماعی گوناگون بیاراید . این تحقیق از سه بخش تشکیل شده که بخش اول شامل سه فصل می باشد . فصل اول با عنوان دیدگاههای گوناگون در تعریف اخلاق و انحراف به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی اخلاق و انحراف به طور جداگانه می پردازد . فصل دوم با عنوان اخلاق در آیات و روایات مباحثی چون منابع اخلاق اسلامی ، روش تعلیم و تربیت اسلامی ، اخلاق در نهج البلاغه و مصادیق اخلاق ، چون ، امانتداری ، احترام به والدین ، ساده زیستن ، صله رحم و ... را مورد مطالعه قرار می دهد و در فصل سوم که با عنوان انحراف در قرآن و سنت است ؛ فلسفه گناه، تعریف انحراف در قرآن ، نقاط ضعفِ انسان چون کفر و ناسپاسی ، آزمندی و طغیانگری ، یاس و ... از دیدگاه قرآن و سنت را مورد بررسی قرار می دهد . بخش دوم نیز شامل دو فصل می باشد . فصل اول با عنوان منشاء پیدایش انحراف به بررسی عوامل بروز انحراف و علت پیدایش آن ، نظر علم جامعه شناسی در این رابطه و زنجیره رسوم اجتماعی و فقر و مشکلات اقتصادی به عنوان یک منشاء بروز انحراف می پردازد . فصل دوم با عنوان رفتارهایی که در جامعه اثر سوء دارند ، مطالب و مصادیق گسترده ای از رفتارهای انحراف آمیز و ناپسند در جامعه را در بر می گیرد . مانند شایع ترین انواع بزهکاری چون قاچاق مواد مخدر ، الکلیسم ، انحراف جنسی و ... که در متن تحقیق ، هر کدام از این موارد به طور اجمالی شرح داده شده است . بخش سوم نیز شامل سه فصل است . فصل اول شیوه های بر خورد با انحراف نامگذاری شده که به مباحثی چون هنجارهای اسلامی در شناخت کجروی ، راهکارهای قرآن در هدایت فردی و اجتماعی ، انذار و تبشیر ، روش تنبیه در تعالیم اسلامی و زندان به عنوان یک شیوه برخورد پرداخته است . فصل دوم با عنوان پیشگیری از انحراف تاثیر جامعه و فرد را در پیشگیری از انحراف بر یکدیگر ، دین و راهکارهای متکی بر اجتماع ، روش تشویق در تعلیم و تربیت اسلامی ، روان درمانی و ... را به عنوان عوامل و راهکارهای پیشگیری شرح می دهد . فصل سوم نیز که آخرین فصل این تحقیق است با عنوان درمان انحراف سعی در نشان دادن راههای درمان انحراف پس از پیدایش آن می باشد که در مرحله نخست قرآن را به عنوان شفابخش قلبها معرفی کرده و سپس انواع درمان بیماری های اخلاقی را شرح می دهد . امید است این تحقیق توانسته باشد اهداف مذکور را به کمال برساند .
بررسی و نقد دیدگاههای مستشرقان در مورد نسخ در قرآن کریم
نویسنده:
علی شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اهداف این پایان نامه آشنایی با روش تحقیق شرق شناسان در موضوعات قرآن شناسی و اسلام شناسی است و شناخت دیدگاه های جدید درباره نسخ در کتب مقدس به ویژه قرآن مجید و نقد و بررسی دیدگاهای شرق شناسان و پاسخ به شبهات مطروحه از جانب آنان است لذا سعی در پاسخ یابی به سوالاتی چون زمینه های ایجاد اندیشه ناسخ و منسوخ در قرآن کریم از دیدگاه شرق شناسان چیست ؟ دیدگاه شرق شناسان درباره ناسخ و منسوخ در قرآن و دیگر مسائل اسلامی در سده اخیر دستخوش چه تحولاتی شده و این تحولات ناشی از چیست ؟ را دارد براساس فرضیه های تحقیق از دیدگاه شرق شناسان توجیه نتاقض های موجود میان آیات قرآن به اختلاف میان قرآن و سنت اختلاف میان احکام قرآن و فقه و اختلاف فتاوی فقها زمینه های ایجاد اندیشه ناسخ و منسوخ در بین مسلمانان بوده است . در نیمه اول قرن بیستم عموما شرق شناسان و حیاتی بودن قرآن را پذیرفته بودند و در نتیجه ناسخ و منسوخ را تصرف بشری در این کلام دانستند در حالی که با گذشت زمان و در نیمه دوم قرن بیستم ، با مفروض دانستن ئحیانیت قرآن ، دیدگاه قبلی متعادل شده است . تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر چهار فصل است در فصل اول کلیات و تعاریفی از مسئله ذکر شده است در فل دوم نسخ در قرآن از دیدگاه شرق شناسان مورد بحث قرار گرفته است که شامل بحث از زمینه های پیدایش و گسترش اندیشه نسخ در قرآن از دیدگاه شرق شناسان ، بررسی معنای نسخ از دیدگاه شرق شناسان ، نظر برخی از شرق شناسان درباره وقوع نسخ در قرآن با تطبیق بر انواع نسخ و پیامدهای نسخ در قرآن از دیدگاه برخی شرق شناسان است فصل سوم به نقد و بررسی دیدگاه های مشهور شرق شناسان در مورد نسخ می پردازد که شامل نسخ در قرآن و حدیث ، بررسی دیدگاه علمای شیعه درباره نسخ ، حکمت و انگیزه نسخ در قرآن از دیدگاه مسلمانان و تفاوت مبنایی آن با دیدگاه شرق شناسان ، نقد دیدگاه شرق شناسان در مورد زمینه های پیدایش و گسترش اندیشه نسخ در قرآن ، نقد و بررسی تعاریف شرق شناسان از نسخ و نقد و بررسی دیدگاه شرق شناسان درباره انواع نسخ است و فصل چهارم نیز بررسی روش شناسی شرق شناسان در پژوهش های اسلامی و روند کلی تغییرات آن را شامل می شود براساس نتایج حاصل از تحقیق شرق شناسان توجیه تناقض ها در قرآن ، اختلاف میان قرآن و سنت و اختلاف فتاوی فقها را زمینه های موجد اندیشه ناسخ و منسوخ در میان مسلمانان می دانند محوریت تحقیقات برخی از شرق شناسان درباره پیامدهای نسخ ، تشکیک در اتقان و استحکام متن قرآن ، زیر سوال بردن جنبه الهی و جاودانگی و نیز جهان شمول بودن آن بوده است در بررسی روش شناسی شرق شناسان تا نیمه اول قرن بیستم عموما وحیانی بودن قرآن زا نپذیرفته اند و در نتیجه ناسخ و منسوخ را تصرف بشری در کلام الهی دانسته اند در حالیکه با گذشت زمان از نیمه دوم قرن بیستم به بعد ، با مفروض دانستن وحیانیت قرآن دیدگاه قبلی متعادل شده است .
آسیب شناسی اخلاق مدیران از دیدگاه آیات و قرآن
نویسنده:
صابر صفی لو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع پژوهش، آسیب شناسی اخلاق مدیران از دیدگاه آیات قرآن، یعنی شناخت مجموعه آفات، بیماریها و موانعی است که می تواند پایه های دولت و حکومت را متزلزل سازد و آثار آن، جامعه را با بحران جدی روبرو سازدو برای تدوین پایان نامه، از یک الگو و مدلی به نام مدل اسپریگنز استفاده گردیده و مسایل اخلاقی مدیران بر اساس ارتباطات در سه حیطه ارتباط با خدا، ارتباط با خود و ارتباط با دیگران مورد بررسی قرار گرفته و در واقع، مسائل اخلاقی جزء لاینفک هر فرایند ارتباطی است و ارتباط از لوازم حیاتی یک سازمان و جامعه بشری است. گذشته از فصل کلیات، فصل دوم پژوهش، به مبانی و پیش فرضهای اخلاق مدیران اشاره دارد که توجه به مبانی و اصول موضوعه، از ضروریات هر علم تحقیق است. توجه به اصول اخلاق مدیران از جمله اصل اختیار و آزادی، اصل عدم تقدم بر خدا و رسول و اصل آخرت گرایی از ضروریات پژوهش بوده است. فصل سوم پژوهش، اختصاص به آسیب شناسی اخلاق مدیران درارتباط با خالق جهان هستی دارد که بعضی از موانع و آسیب هایی مانند جهل اعتقادی و جهل انسان نسبت به خود و حتی غرق شدن در لذات زود گذر دنیا باعث شده که رشته ارتباط انسان با خدا قطع شده و خود را نیز به فراموشی بسپارد. فصل چهارم پژوهش، در خصوص آسیب شناسی اخلاق مدیران در ارتباط با خویشتن می باشد که موضوعاتی از جمله دنیا زدگی، ریاست طلبی و هوسرانی مورد بررسی قرار گرفته و اگر مدیری خود تهذیب نیافته باشد نمی تواند چراغ هدایت دیگران قرار گیرد او که گرفتار دام هوی و هوس خویش است دیگران را نمی تواند از آن دام، نجات دهد. فصل پنجم پژوهش، اختصاص به آسیب شناسی اخلاق مدیران در ارتباط با دیگران دارد که در دو قسمت و در هفت بخش مورد کاوش واقع شده، و مهمترین بخش آن، آفت ظلم و ستم در مقابل عدالت ورزی مدیران است و در کلام وحی و در اندیشه سیاسی معصومین(ع)، مهمترین عامل قرار گرفتن دولت ها در سراشیبی سقوط، ظلم و ستم حاکمان بوده است تا جایی که به تجربه ثابت شده است که با کفر می شود جامعه را از فروپاشی نگه داشت ولی با ظلم هرگز! زوال اخلاق اداری، مخصوصاً مبتلا شدن مدیران به رذائل اخلاقی، امنیت و آسایش و پویایی را از جامعه گرفته و حتی دین و ایمان مردم را نیز به مخاطره انداخته است.
سیاست از نگاه دیانت: نگاه اجمالی به سیاست امام علی ( ع)
نویسنده:
فاطمه نوروزی حسین آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق سیاست از نگاه دیانت است که به بررسی اجمالی سیاست امام علی ( ع) در ادوار گوناگون زندگی ایشان می پردازد که موضوعات آن در سه بخش گنجانده شده ، سیاست حضرت علی ( ع) در مباحث گوناگون مدیریتی به عنوان برترین حاکم و برترین حکومت مورد بررسی قرار گرفته که در این راستا شناخت عملکرد حضرت علی ( ع) بسیار مهم و کاربردی است ، سیاست حضرت علی(ع)مطابق با سیاست پیامبر(ص)است چرا که عملکرد این دو بزرگوار در تمام ابعاد شبیه به هم و یکی می باشد،و این خود نشانگر الهی بودن سیاست حضرت علی ( ع) می باشد ، حاکمی که سیاستمدار است ولی اهل حقه و نیرنگ و دورویی نیست، تلاش در دوری دین از شبهات دارد ، از تفرقه امت اسلام با موضع صبر وسکوتش جلوگیری می کند ، با توطئه های دشمن به شیوه ی خدامحور و عدالت محور مقابله می کند وپیشاپیش همه ی این مسائل به روشنگری می پردازد تا مردم از دلیل ایشان بر سکوت ، عدم بیعت با خلفا، کمک در حل مشکلات اسلام در دوره ی خلفا ،دلیل سیلی خوردن همسرشان وبه تبع شهادت ایشان ، چرا تاکید بر عدالت و وحدت دارند و صدها سوال دیگر ،که پاسخ آن را در بیان فصیح و بلیغ نهج البلاغه میتوان دریافت ،آگاه شد.در مقام بیان ویژگیهای حاکم مشروع اگر ویژگیهای متضاد را برشماریم بهتر می توان خوب وبد را از هم متمایز کرد، لذا اشاره ای هر چند کوتاه به عملکرد سه خلیفه نیز خالی از لطف نیست . همچنین به بیان ویژگیها و خصوصیتهای امام علی ( ع)در ابعاد گوناگون به عنوان رهبری شایسته پرداخته می شود که هر کدام از آن ویژ گیها ضمانتی است الهی و محکم بر اجرای درست تمامی قوانین و اجرای عدالت ، پایه و مبنای سیاست حضرت علی ( ع)اصول اخلاقی و الهی است و ضمانت اجرایی این سیاست نیز پایبندی به همین اصول می باشد . وقایع دوره ی پنج ساله حکومت به طور اجمال مصداقی برای چگونه حکومت کردن بر مردم وحل مشکلات آنها وفهم مسائل مستحدثه عنوان می گردد از گستره های سیاست بیان مختصری به عنوان علمی اجتناب پذیر در جامعه امروز آمده ، چراکه سیاست در همه ابعاد زندگی بشر از اخلاق گرفته تا جنگ و اقتصاد جریان دارد، و آنچه که مهم است مطلع بودن از سیاست درست و الهی است که به مثابه گمشده ای است که فقط با توسل به الگوهای کامل آن مانند علی ( ع) و اهل بیتش قابل دسترسی است. در نهایت به چیستی و فلسفه ی سیاست اشاره شده است که در کنار بیان تعریف متعدد از سیاست ، تعریف درست آن با توجه به نگاه حضرت علی(ع)بیان می شود.این تعریف که مبین و معرف خط مشی واصول عملی امیرالمومنین ( ع) در بعد سیاست می باشد در بردارنده ی اخلاق الهی، رعایت قاعده ی لا ضرر و لا ضرار فی الدین ، نفی سبیل، تاکید بر ارزشها ی انسانی و مانند اینها می باشد ،تا بدین طریق مرز میان سیاست دنیوی و دینی وسیاست باز و سیاستمدار مشخص شود . سیاست در عالیترین شکل خود یعنی حکومت می تواند کارکردهای ویژه ی خود را داشته باشد ، بعد عملی سیاست در حکومت جلوه می کند، از اینرو سعی شده تا اهداف و اصول حکومت اسلامی به طور اجمال بیان شود، مثل: بیان حکومت دینی وغیر دینی ،اثبات ضرورت حکومت اسلامی، و از جمله خط مشی های حکومت:خدا محوری، عدالت، آزادی ،امنیت، قانون مداری،توسعه، حقوق مردم و... . از جمله مقامهای عالی در امر سیاست حاکم ، رهبر یا همان زمامدار می باشد که در این هرم قدرت به عنوان مهمترین و قدرتمندترین فرد در جهان سیاست مورد بحث و بررسی است و نگاه اسلام بخصوص تشیع به آن بسیار موشکافانه و دقیق است و بایدها و نبایدهای بسیاری را برای این امر بیان می کند از جمله مشروعیت ، مقبولیت، ویژگیهای کلی زمامدار ، وظایف او در قبال مردم وبالعکس . در نگارش این تحقیق از سه گروه کتاب های تاریخی چون تاریخ طبری و تاریخ یعقوبی و مروج الذهب و ... و کتاب های معاصر مثل خط مشی های سیاسی نهج البلاغه از محمد مهدی ماندگار و سیمای حکومتی امام علی ( ع) از علی اکبر بابازاده و ... و کتاب های روایی مثل نهج البلاغه ابن میثم ، محمد دشتی و ... استفاده شده است . از جمله اهداف نگارش این تحقیق می توان اشاره کرد به 1 – بیان روشنی از سیاست الهی 2 – نشان دادن نمونه عملی و کاربردی که سیاست حضرت ( ع) در دوران سکوت و حکومت داری ایشان است 3 – بیان شیوه حکومت داری صحیح به عنوان الگو برای سیاستمداران و حاکمان در عصر حاضر ، و هدف کلی این نکته است که امروز و فردا نیز می توان برای حل مشکلات و مسائل جهان از سیاست های آن روز کمک گرفت چرا که آن چه تغییر نمی کند سیاست الهی است و علی(ع) دیانتی است حل شده در سیاست الهی ، تا بدین وسیله زبان خرده گیران و راحت طلبان و پیروان سیاست شیطانی و متفکران روشنفکر غرب زده کوتاه شود و جامعه در راه مستقیم الهی به سمت سعادت خویش قدم بگذارد ، اگر چه این تحقیق با عنوان سیاست علی(ع) به فراوانی مورد بحث و بررسی عزیزان قرار گرفته است اما این نگاه که توسل به سیاست و حکومت داری امام(ع) ، امروز راه نجاتی است برای فرار حکومت های جهان از چنگال ظلم ، فقر ، بی عدالتی و .... شاید کمتر مورد بررسی قرار گرفته است که البته می توان گفت در هیچ سند و تحقیقی به طور کامل و بی طرفانه و بی غرض به خصوص در اسناد تاریخی معتبر به بیان حقایق پرداخته نشده است . نوع بیان این موضوعات بعضاً به شکلی است که دارای تاریخ مصرف خاصی می باشد. این تحقیق به اعتبار نوع دید و هدفی که دارد بنیادی میباشد زیرا وضعیت گذشته را به قصد کشف حقایق بیشتر بررسی می کند ، این تحقیق تاریخی و بر اساس جهت گیری کلی یا همان راهبرد، توصیفی-تحلیلی می باشد ، زیراهم به توصیف و تشریح وقایع پرداخته و هم علت یابی و تحلیل درآن صورت گرفته است و بر اساس نوع فعالیت اجرایی که همان راه کار است کتابخانه ای نامیده می شود به این دلیل که از طریق بررسی اطلاعات قبلی ثبت شده در متون و اسناد صورت یافته است و چون فقط از این راه کار استفاده شده موردی می باشد. کلیدواژه ها سیاست ، حکومت ، عدالت ، ولایت ، امام ، دیدگاه .
دستورات اخلاقی امیر المؤمنین علی(ع) به کارگزاران
نویسنده:
مهرناز دنبلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رسالة مورد بحث در بردارنده رهنمودهای ارجمند اخلاقی و رفتاری امیر مؤمنان علی علیه السلام به کارگزاران مختلف حکومتشان می باشد. رهنمودهای امام در مورد اخلاق کارگزاران ریشه در فرهنگ قرآنی و سیرة نبوی و در پی ادامة راه و هدف بعثت پیامبر اکرم(ص)(که تکمیل اخلاق است) می باشد. امام علی علیه السلام تهذیب جامعه در همه ابعاد به ویژه اخلاقی را سرلوحة برنامة حکومتی خویش قرار داده از این رو به تهذیب اخلاق کارگزاران حکومت توجه خاص مبذول داشته اند. از نظر امام علی علیه السلام کارگزار حکومت دینی باید رابط خود با نفسش، با خداوند، با زیر دستان، با مافوق، مسؤولین هم طراز خود وبا مردم را بر اساس آموزه های دین و عقل سالم، تنظیم کند. بخشی از دستورهای اخلاقی امام به کارگزاران جنبة محوری داشته، کلیة کارگزاران را در برمی گیرد مانند: تقوا، عدالت، رعایت حقوق دیگرآنکه فضایل اخلاقی دیگری چون مهرورزی و محبت به دیگران، دل جویی، پوشاندن عیوب مردم و .... از لوازم دین و فضایل می باشند و بخشی از دستورات اخلاقی امام طبقه خاصی از کارگزاران را شامل می شود مانند مسائل اخلاقی که مربوط به والیان، مالیات گیرندگان، دادرسان و قوای مسلح. حاکم می بایست نظارت مستمر و همه جانبه بر تمام شئون کارگزاران خود به ویژه در حوزه اخلاقی اعمال کند و جهت تقویت شایستگی ها و از بین بردن کاستی های آنان گامهای مؤثری بردارد تا زمینه های دسترسی به اهداف عالیة حکومتی را فراهم نماید.
دشمن شناسی و روش های برخورد با آن از دیدگاه حضرت علی(ع)
نویسنده:
زهره سادات لاجوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بدون شک بستر تاریخ پر از وقایعی است که شناخت آن برای آیندگان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. جامعه ای که از تاریخ گذشته و سوابق فرهنگ خود درس می گیرد. می تواند به راحتی راه پیشرفت و کمال را در میان پیچیدگی های گوناگون طی نماید. اصولاً شناخت دشمن و شیوة برخورد با آن از محوری ترین مسائل دفاعی و امنیتی هر ملتی به شمار می آید و با توجه به این که بعد از پیامبر اکرم(ص) رهبری سیاسی جامعه اسلامی به جز مدت کوتاهی در زندگی امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) تحقق نیافت، نحوة برخورد حضرت علی(ع) با دشمنان خویش می تواند الگویی مطمئن برای همة بشریت به خصوص شیعیان باشد. رسالة حاضر بر آن است تا اصول و شیوه های عملی امام(ع) را که در برخورد با مخالفان و دشمنان خویش اعمال کرده اند، بررسی نموده و همچنین به شناسایی انواع ترفندها و تاکتیک های دشمن بپردازد.
روش برخورد ائمّه اطهار با منحرفین
نویسنده:
علی آقانوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشتار حاضر که بر اساس مدارک معتبر فریقین تهیه شده، در حدّ خود، جایگاه اهل بیت(علیهم السلام)را در سرنوشت دینی و فرهنگی مسلمانان و نقش آن ها را در جلوگیری از انحراف و مبارزه با منحرفان ارائه کرده است. این رساله، به بررسی مواجهه امامان با منحرفان فکری و انحراف های عقیدتی، آن هم به طور مختصر و نه همه انحراف ها، پرداخته است و بررسی برخورد و مواجهه اهل بیت با دشمنان سیاسی و خلفای جور و انحراف های سیاسی و همچنین نقش امامان در معرّفی فقه ناب اسلامی و مبارزه با انحراف های فقهی، بویژه مذاهب اربعه، در شأن و طاقت این نوشتار نیست.
روش شناسی تبلبغ در سیره حضرت ابراهیم ( ع)
نویسنده:
فاطمه جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
شناخت زوایای زندگی درس آموز و حیات عبرت انگیز انبیاء و اولیای الهی از مهم ترین وظایف دانش پژوهان دین باور است. از دل هر گفتار و کردار این چهره های درخشان چشمه ای جوشان از معرفت و ایمان جاری است و هر قطره از این دریا زاینده بسی معرفت ها و ایمان ها است. قرآن کریم به مثابه کتاب هدایت بشر و کامل ترین مرام نامه دعوت و تبلیغ، چونان ذره بینی ژرف نگر به کاوش در این زندگی های سراسر درس و عبرت پرداخته و با اشاره یا تشریح جنبه هایی از جیات شخصیت های برجسته تاریخ دین و ایمان نکته ها درس های ارزشمندی به ابنای بشر گفته و دُرهای گرانبهایی برای انسان های کمال جو و جمال طلب آماده کرده. قرآن با این کاوش ژرف و وسیع، هم به معلمان بشر درس هایی کارساز و هم به مربیانش رهنمودهای روشنگر ارایه کرده است؛ هم به مصلحان انسانیت راهکاهای رفع تباهی را ارزانی داشته و هم به مبلغان هدایت گستر شیوه های دعوت و ترویج دین را آموخته است و بدین ترتیب، شیوه های هدایتی این واپسین کتاب آسمانی و آخرین سند شرایع و حیانی، همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت، ارشاد، دعوت، اصلاح و تبلیغ را به کار می آید. از آن جا که یکی از شیوه های برجسته تبلیغی قرآن، چهره پردازی و معرفی اسوه ها حسنه ای است که به سان چشمه های نور، کام عطشناک هدایت جویان را سیراب نمایند. در این تحقیق بیش از هر چیز به معرفی یکی از اسوه های قرآن پرداخته که از دو بخش تشکیل یافته است. چون تحقیق در رابطه با شیوه تبلیغی حضرت ابراهیم ( ع) می باشد، به روش شناسی تبلیغ در سیره حضرت ابراهیم ( ع) و در بخش دوم به بررسی و تحلیل زندگی حضرت ابراهیم ( ع) از نظر قرآن و حوادیثی که در دوران ایشان اتفاق افتاده و محورهای دعوت و شیوه های تبلیغ پرداخته است تلاش گردیده علاوه بر بیان سرگذشت و تحلیل زندگی خصوصی به بازکاوی روش هدایتی حضرت ابراهیم ( ع) پرداخته شود. هدف از بیان شیوه های تبلیغی برگرفته از قرآن، مقایسه آن با شیوه های رایج در جهان امروز می باشد و بیان این که شیوه هایی که از قرآن استخراج می شود و عاملین آن پیامبران هستند حتما پایدارتر از شیو ه های امروزی خواهند بود. بررسی و نقد مصادیقی که در قرآن به عنوان الگو و اسوه کامل مطرح شده از جمله کارهایی است ک در حوزه قرآن کمتر انجام شده و کنکاش و بازکاوی این وقایع و اسوه ها و داروهای جانبخش در عرصه های مهم علمی و زندگی، که در این تحقیق بدان پرداخته شده است. منابع استفاده شده بیشتر آیات و روایات برگرفته از قرآن کریم می باشد و کتاب های تاریخی و قصص قران که تا حدودی سرگذشت و زندگی خصوصی، اجتماعی و اقتصادی حضرت ابراهیم ( ع) را بیان نموده است. نتابج به دست آمده از این تحقیق: 1-به روز کردن روش ها 2- توجه به روش های سمعی و بصری واژه های کلیدی که در تحقیق تعریف شده است: 1-اسوه 2- شیوه 3- دعوت 4- تبلیغ می باشد. سؤالات مطرح شده ای که در طول تحقیق به آن پاسخ داده شده : 1- مخاطبین حضرت چه کسانی بودند؟ 2- لزوم استفاده ایشان از روش های گوناگون در مقابل دشمن به چه خاطر بوده است؟ 3- شیوه ها، آثار و محورهای دعوت چه بوده است؟
بررسی تحولات سیاسی اجتماعی ناشی از حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) در مقایسه با حکومت خلفاء پیشین
نویسنده:
جمعه خان محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه، کوششی در روشن سازی علت به وجود آوردن تغییرات سیاسی - اجتماعی در جامعه اسلامی توسط امام علی (ع) در دوران زمامداری خویش است. نویسنده با توجه به عملکرد خلفای پیش از علی (ع)، بر این باور است که خلفای سه گانه که پس از پیامبر روی کار آمدند، سیاست های نابرابری در زمینه توزیع ثروت و قدرت در پیش گرفتند که این امر جامعه آن روز را از لحاظ سیاسی، اجتماعی، دینی و اعتقادی کاملا نامتعادل ساخت و ارزش های دینی و اجتماعی را تغییر داد. از این رو امام علی (ع) در دوران حکومت خویش سیاست تساوی گرایانه را در توزیع ثروت و قدرت اتخاذ نمود تا ساختار اجتماعی جامعه اسلامی متعادل گردد و به دوران پیامبر نزدیک تر شود. نویسنده ایجاد عدالت در تمامی زمینه ها و ایجاد نظام شایسته سالاری را از ویژگی های مهم حکومت امام علی (ع) می داند و آن را مناسب ترین و بهترین شیوه حکومتی در جهان معرفی می کند.
  • تعداد رکورد ها : 312507