جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
>
معرفت شناسی مدرن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
عنوان :
نظریه معرفت
نویسنده:
کیث لرر؛ ترجمه، تحقیق و نقد مهدی عبدالهی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی مدرن
,
معرفت شناسی معاصر
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفت شناسی معاصر
شابک (isbn):
250000 ریال: 978-600-7009-60-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوگونه مبناگرایی
نویسنده:
ویلیام آلستون، مترجم : حسین عظیمیدخت
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
نظریه مبناگروی
,
دین و معرفت شناسی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی مدرن
,
معرفتشناسی دینی
,
معرفت شناسی تحلیلی
,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف)
,
مبناگروی ضعیف(مقابل مبناگروی قوی)
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
,
مبناگرایی ساده
,
مبناگرایی مضاعف
کلیدواژههای فرعی :
برهان تسلسل ,
نظریه انسجام گرایی ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
باور موجه ,
برهان تسلسل شناختی ,
باور بنیادی ,
کارکرد مبناگرایی ,
پاسخ به شکاکیت ,
معارف بنیادی ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی کتاب: شکاکیت: نقدی بر ادله (دکتر علی عسگری یزدی)
نویسنده:
فرشاد فرشته صنیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی مدرن
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
شکاکیت نوین(قسیم شکاکیت باستان و معاصر)
,
شکاکیت معاصر(قسیم شکاکیت باستان و نوین)
,
شکاکیت فراگیر(مقابل شکاکیت منطقه ای)
,
شکاکیت منطقه ای(مقابل شکاکیت فراگیر)
,
معرفت شناسی معاصر
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
تجربه گرایی هیومی ,
شکاکیت باستان(قسیم شکاکیت نوین و معاصر) ,
تجربه گرایی معرفتی(مقابل مفهومی) ,
سوفسطائیه(اصطلاح وابسته) ,
شکاکیت باستان(سایر) ,
اذهان دیگر ,
شک غزالی ,
شکاکیت کانتی ,
چکیده :
فاقد چکیده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی کتاب: بر ضد نسبیگرایی
نویسنده:
فرشاد فرشته صنیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
نسبیت معرفت
,
معرفت شناسی مدرن
,
معرفت شناسی معاصر
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
معرفت شناسی معاصر
,
نسبیت معرفت
,
نقد نسبی گرایی
کلیدواژههای فرعی :
عصر روشنگری ,
فمینیسم ,
تجربه گرایی(مقابل عقل گرایی) ,
تجربه گرایی معرفتی(مقابل مفهومی) ,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی) ,
معرفت شناسی طبیعی شده ,
کل گرایی معرفت شناختی(اصطلاح وابسته) ,
معرفت شناسی طبیعی شده(اصطلاح وابسته) ,
نسبی گرایی معاصر ,
نسبی گرایی متافیزیکی ,
علم مدرن و فمنیسم ,
چکیده :
فاقد چکیده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین آگاهی از دیدگاه یگانهانگاری راسلی و ارزیابی کارآمدی آن در پاسخ به مسئله ذهن- بدن
نویسنده:
نیلوفر شاهین نیا، ابراهیم آزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی مدرن
,
شناخت
,
یگانه انگاری راسلی
کلیدواژههای فرعی :
علیت حالات ذهنی ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
همه روان انگاری ,
استدلال زامبی ,
ویژگی های پدیداری ,
یگانه انگاری نو راسلی ,
چکیده :
آگاهی و جایگاه آن در طبیعت از اصلیترین پرسشها در فلسفه ذهن است و ارتباط تنگاتنگی با مسئله ذهن- بدن دارد. تبیینهای متفاوتی در مورد نسبت آگاهی با جهان طبیعت وجود دارد که به نظر میرسد در همان دوگانه سنتی فیزیکالیسم و دوگانهانگاری جای میگیرد. درحالیکه هر دو تبیین با مشکلاتی مواجهاند که از مقبولیت آنها کاسته است، یگانهانگاری راسلی ادعا میکند که توانسته است از این دوگانه فاصله بگیرد، آگاهی را با ویژگیهای منحصر به فردش توضیح دهد و نسبت آن را با طبیعت مشخص کند؛ به گونهای که اصل بستار علّی نیز بر اساس این ایده قابل توجیه باشد. در این مقاله ابتدا به توضیح این دیدگاه پرداخته و گرایشهای مختلف آن را بررسی میکنیم؛ سپس همهروانانگاری را به عنوان نتیجهای برای یگانهانگاری راسلی توضیح میدهیم و در آخر بر این پرسش متمرکز میشویم که آیا یگانهانگاری راسلی توانسته راه حلی برای تبیین آگاهی و مسئله ذهن- بدن بیابد یا نه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصر البنيوية
نویسنده:
اديث كريزويل؛ مترجم: جابر عصفور
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: دار سعاد الصباح,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
جهان شناسی اسلامی ,
ساختارگرایی ,
تحلیل ادبی ,
مسایل جدید معرفت شناسی ,
معرفت شناسی مدرن ,
معرفت شناسی معاصر ,
فلسفه جدید ,
رویکردهای معرفت شناسی ,
جامعه شناسی عصر نزول وحی ,
معرفت شناسی تحلیلی ,
معرفت شناسی اجتماعی ,
معرفت شناسی پسا ساختار گرایی ,
معرفت شناسی پدیدار شناسی ,
شابک (isbn):
977-274-021-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی کتاب: درآمدی جدید به معرفت شناسی نوین
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی مدرن
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 268
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی پست مدرن و نقد آن از منظر آموزه های دینی
نویسنده:
اسحاق طاهری سرتشنیزی، احمد عزیزخانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
پست مدرنیسم
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی دینی
,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
,
انسان شناسی غربی
,
انسان شناسی استعلایی
,
پست مدرنیسم
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
سوژه استعلایی (فلسفه) ,
نسبیت معرفتی ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی مدرن ,
فلسفه تجربی ,
فلسفه عقلی ,
فلسفه کانت ,
قرآن ,
تکثر هویتی ,
صورت بندی گفتمانی سوژه ,
متافیزیک حداقلی ,
جوهرگرایی ,
تشخیص حق و باطل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
تبیین جایگاه انسان به عنوان عنصر اندیشه ورز، یکی از دغدغه های اصلی تمامی مکاتب بشری و الهی بوده است. در این مسیر برخی مکاتب ضمن افاضه جایگاه مستعلی به انسان، وی را فربه ساخته اند و برخی به معارضه با این جایگاه استعلایی پرداخته و به صورت بندی انسانی نحیف پرداخته اند که هر دوی این تفاسیر، پیامدهایی منفی را به همراه داشته است. در فلسفه غرب، «مدرنیسم» به عنوان نماینده جریان اول و «پست مدرنیسم» به عنوان نماینده جریان دوم معرفی شده است. تحقیق پیش رو در صدد است تا با عنایت به این مساله، ضمن بررسی مولفه های انسان پست مدرن، با نقد آن از منظر آموزه های اسلامی، نقاط ضعف آن را آشکار ساخته و به ارائه سوژه ای متعادل مبادرت ورزد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه کریپکى درباره اسم خاص و اسم جنس و تطبیق آن با اصالت وجود
نویسنده:
مهدى امیریان، غلامعلى اسماعیلى کریزى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان ممکن
,
اسم جنس
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی مدرن
,
ماهیت ( عام )
,
اصالت وجود
,
اسمای اعلام
,
دال ثابت
,
دال متغیر
,
فلسفه منطق
کلیدواژههای فرعی :
ملاک معناداری ,
اسم عام ,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان ) ,
تشخص ,
حمل ,
معنا ,
نظریه اوصاف راسل ,
تناظر بین زبان و واقعیت ,
میل گرایی ,
رابطه زبان و جهان ,
فرگه گرایی ,
مصداق اسم خاص ,
اسماء تهی ,
برونی گرایی در معنا ,
معناداری اسم خاص ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
کریپکى برخلاف فرگه و راسل معتقد است که اسم خاص و اسم جنس نقش معنابخشى ندارند، بلکه صرفا دلالت بر مدلول کرده، مانند برچسب عمل مى کنند. وى بر آن است که این دو اسم، دال هاى ثابتى هستند که در همه جهان هاى ممکن بر یک چیز دلالت مى کنند و مدلولشان از یک جهان به جهان دیگر تغییر نمى یابد. بدین ترتیب نمى توان آنها را با اوصاف که دال متغیرند، هم ارز دانست. مقاله حاضر درصدد است نشان دهد که در پرتو اصالت وجود مى توان از عقیده کریپکى درباره اسم خاص، دفاع کرد. طبق اصالت وجود، نه ماهیت و وصف، بلکه صرفا وجودْ متن عالم خارج را پر کرده است. لذا اسم خاص بر واقعیات خارجى که حقیقت وجودى دارند و در همه جهان هاى ممکن بر یک چیز دلالت مى کنند، اطلاق مى شود؛ اما در مقابل اسم جنس صرفا به ماهیت که امرى ذهنى و کلى است اطلاق مى شود. لذا طبق مبانى اصالت وجود، در اینجا نمى توان با کریپکى موافقت کرد و اسم جنس را بدون معنا دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چشماندازی بر تعامل علم و دین در علوم انسانی مدرن : سال 2، شماره 1 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
عبدالله قنبرلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعامل علم و دین
,
علوم انسانی مدرن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
سید حسین نصر ,
تجربه ,
دین ,
داروین ,
تعامل علم و دین ,
مهدی گلشنی ,
عقل انسان ,
فایده گرایی ,
روشنگری ,
رفاه انسان ,
معرفت شناسی مدرن ,
علم گرایی مدرنیته ,
سیستم معنایی مدرنیته ,
روند فکری ظهور مدرنیته ,
تعامل علم و دین در مدرنیته ,
زمینه های رشد علم گرایی مدرن ,
علم گرایی در علوم انسانی ,
منبع شناخت ,
معاهده وستفالیا ,
تعارض علم و دین ,
استقلال علم از دین ,
وحدت علم و دین ,
تنازع بقا ,
آکوئیناس ,
شناخت تجربی انسان ,
اخلاق ,
مکتب سود گرایی ,
تجربه حسی ,
تعارض علم و دین ,
وحدت علم و دین ,
معرفت شناسی مدرن ,
مدرنیته (تجدد) ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
علم اخلاق ,
معرفت ,
اسکولاستیزیم ,
پروتستتانیزم ,
بقای اصلح ,
آیین پروتستان آزاداندیش (مذاهب پروتستان مسیحی) ,
علوم انسانی (سایر) ,
رفاه طلبی ,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
این مقاله به بررسی تأثیر مدرنیته بر جایگاه علم و دین در زندگی اجتماعی بشر میپردازد. در چهارچوب تحول پارادایمی که با ظهور تفکر و زندگی مدرن اتفاق افتاد، عقل انسان به معتبرترین منبع شناخت و امنیت و رفاه انسان به مهمترین آرمان شناخت تبدیل شد. در معرفتشناسی مدرنیته، تجربه و تبیین منطقی ارتباط میان متغیرها در رسیدن به یک شناخت معتبر نقش اساسی دارند. بهعلاوه، علمگرایی مدرنیته، اساسا، در خدمت نیازهای فایدهگرایانه به مفهوم مادی بشر است. سکولاریسم یکی از ویژگیهای بنیادین سیستم معنایی مدرنیته است که براساس آن دین و آموزههای دینی تنها در صورتی به رسمیت شناخته میشوند که با الزامات مدرنیته هماهنگ باشند. همچنین، گزارههای دینی در صورتی علمی بهحساب میآیند که با روشهای علمی مدرن تأیید شوند. الزامات معرفتشناختی مدرنیته در علوم اجتماعی و انسانی نیز آثار شگرفی بهجا گذاشتهاند. بر ایناساس، علوم انسانی مدرن با رویکردی سکولار قوام یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید