جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
رذایل اخلاقی
>
خشونت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 40
عنوان :
درباره بنیان معرفت شناختی اخلاق
نویسنده:
راینهارد هسه، مترجم: محمد کیوانفر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذهن و عین
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
اخلاق
,
معرفت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی اخلاق
,
معرفت شناسی کانت
,
فلسفه اخلاق غربی
کلیدواژههای فرعی :
سوبژکتیویسم ,
روشنگری ,
گزاره اخلاقی ,
قتل ,
بیناذهنیت ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
صدق گزارههای اخلاقی ,
علیت ,
خشونت ,
دروغ گویی ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
صدق و کذب اخلاقی ,
حواس طبیعی ,
صورتهای شهود ,
ذهنیت مشترک ,
گشودگی فراذهنیتی ,
موقعیت عینی ,
موقعیت ارتباطی ایده آل ,
اخلاق جهانی صوری ,
سخت گیری اخلاقی ,
تتمیم اخلاق ,
جست و جوی حقیقت ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
مسئله حقیقت هم در قلمرو عقل نظری و هم در حوزه عقل عملی قابل طرح است. و تلاشهایی که برای نادیده گرفتن آن شده نه قانع کننده بوده است و نه مفید. دستیابی انسان به شناخت حقیقت فرایند پیچیدهای دارد ـ که همان طور که کانت تصریح کرده است ـ در آن علاوه بر دادههای حسی، به مفاهیم ـ مثل علیت ـ هم نیاز است. و مفاهیم برآمده از کوشش فردی انسانها نیست بلکه دستاوردی فرهنگی و حاصل کار جمعی انسانهاست. پس تلاشهای ما برای رسیدن به معرفت به دیگر انسانها و به تعبیر دیگر به یک نوع ذهنیت مشترک و بینابینی وابسته است. این یعنی نقش مهم «گفتار» در کسب معرفت ما از جهان؛ به تعبیر دیگر معرفت از طربق یک فرایند گفتوگویی به دست میآید. طبعا این فرایند شرایط و استلزامات و قوانینی دارد که در منطق گفت و گو مطرح میشود. مجموعه این قوانین شکل دهنده یک اخلاق معرفتی است که یک نظام صوری مرجع برای حل تعارضها و نزاعهاست. این نظام نه تنها در حوزه کسب معرفت قابل اعمال است بلکه میتوان آن را به حوزه عمل فردی و جمعی انسانی تعمیم داد و برای حل معضلات بشری از آن استفاده کرد. این گونه است که بشر برای پرهیز از خشونت و جنگ به گفتوگو به عنوان فرایندی امیدبخش برای حل و فصل معضلات بشری رهنمون میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خشونت خانوادگی از منظر قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کنترل خشم
,
خانواده
,
خشونت خانوادگی
,
خشونت علیه زنان
,
قربانیان خشونت
,
مواجهه با خشونت بین والدین
,
مشکلات اقتصادی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کظم غیظ
,
خشونت
,
خشونت در قرآن
,
عوامل خشونت
,
عوامل فروپاشی خانواده
,
مطالعات زنان و خانواده
,
خشونت روحی
,
خشونت جسمی
,
خشونت مالی
,
خشم در قرآن
,
انواع خشونت
,
فقر و خشونت
,
بیماری خشونت
,
وظایف والدین
کلیدواژههای فرعی :
رسوم جاهلی ,
شهوت ,
طلاق عاطفی ,
خستگی ,
حقوق فرزند ,
آیه 178 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 10 یوسف ,
آیه 18 یوسف ,
آیه 34 نساء ,
آیه مواریث ,
خوش خلقی ,
حب دنیا ,
حسد ,
بد گمانی ,
تکبر (اخلاق) ,
آیه 19 نساء ,
آیه 30 مائده ,
زن در عصر جاهلیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این نوشتار خشونت خانوادگی به عنوان یکی از بحران های خانوادگی به بحث و بررسی گذاشته شده است. نویسنده پس از آن که خشونت خانوادگی در ایران را گزارش می کند، از تعریف خشونت و پیشینه آن، خشونت خانوادگی در یک خانواده هسته ای،خشونت گرایان و قربانیان و نیز انواع خشونت همچون خشونت جسمی، روحی و روانی و مالی با توجه به آیات وحی سخن می گوید. حسادت، باورهای ناروا، مشکلات اقتصادی، بیماری، بد آموزی، بد گمانی، کبر و خودبینی، حب دنیا، شهوت، خستگی، از عوامل اصلی خشونت در آیات وحی معرفی شده اند. والدین در مدیریت خشم باید با یکدیگر نیکو رفتاری کنند، روحیه اعضای خانواده را بشناسند،از قربانی خشونت حمایت کنند و با خشونت گر برخورد کنند و ایجاد مهر و محبت در میان اعضای خانواده نمایند. تغییر وضعیت جسمی، سکوت، گوش دادن به سخنان خشونت گرا، توجه به آثار خشونت، و وضو گرفتن از راههای کنترل خشم شناخته می شود . از سویی دیگر حکومت ها با وضع برخی قوانین ومقررات می توانند در راستای کنترل خشم قدم بر دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 74 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و عوامل رویکرد به خشونت
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقدان عدالت اجتماعی
,
کثرت گرایی دینی
,
نسبیت معرفت
,
تفاوت های فرهنگی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حسد
,
خشونت
,
خشونت در قرآن
,
عوامل خشونت
,
خشونتهاى اجتماعى
,
نژادگرایى
,
ملىگرایى
,
خودمحورى
,
تغذیه ناپاک
,
اسلام و خشونت
,
جلوگیری از خشونت
,
جامعه شناسی خشونت
کلیدواژههای فرعی :
خشونت زدایی ,
رقابت ,
خشونت خانوادگی ,
نابرابری قومی ,
آیه 1 ممتحنه ,
آیه 2 ممتحنه ,
آیه 13 محمد ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 159 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 61 هود ,
آیه 5 قصص ,
آیه 118 آل عمران ,
آیه 64 آل عمران ,
آیه 1 نساء ,
آیه 75 نساء ,
فقر و خشونت ,
تغذیه و اخلاق ,
حسادت در قرآن ,
چکیده :
شرح عوامل خشونت از دیدگاه قرآن است. نویسنده، با نگاهى به نظرات ابن خلدون، مارکس، داروین، اسپینوزا، اگوست کنت، اسپنسر و ماکس وبر درباره خشونت، قدر مشترک تمامى آنها را در نادیده انگارى اراده انسان در برابر عوامل تأثیر گذار جبرى قلمداد کرده و این در حالى است که قرآن آدمى را شرور بالذّات و داراى سرشت خشونتگر نمىشناسد و رفتارهاى پرخاش جویانه و خشن انسانها را در علل و عوامل بیرونى جست و جو مىکند. سپس تفاوتهاى فرهنگى را به عنوان یکى از عوامل خشونت مورد بررسى قرار داده و نظریه نسبى گرایى را از منظر رهیافت نظرى و عقلانى نقد کرده و با استفاده از آیات قرآن بر زیست جمعى امن و دور از خشونت در عین اختلاف پیروان هر یک از ادیان به آموزهها و معارف دینى خویش تأکید کرده و ویژگىهاى جامعه توحیدى آینده تاریخ را برشمرده است. دومین عامل خشونت را کاستىهاى معنوى و در نتیجه تمایل انسان معاصر به سوى اخلاق سودجویانه و خود گروانه دانسته و با استناد به آیات و روایات مهمترین علت رواج خشونت را، فساد افراد جامعه توصیف کرده که در نتیجه سستى بنیادهاى ارزشى و اخلاقى بروز مىکند. از منظر قرآن، جامعه نامتعادل از حیث اقتصاد و معیشت، آبستن خشونت است. از این رو، نویسنده، فقدان عدالت اجتماعى را سوّمین عامل خشونت بیان کرده است. از سوى دیگر، قرآن افزون بر یاد کرد نقش نژادگرایى در فرایند خشونت و نکوهش آن، بر مبدأ یگانه آفرینش انسانها تأکید ورزیده است. نویسنده، در پایان نیز عوامل دیگر خشونت را از جمله خود محورى، رشک بردن، مهر ورزیدن و تغذیه ناپاک را از منظر قرآن مورد بررسى قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 212 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین گریزی، عوامل و راه حلها در پرتو قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین گریزی
,
عوامل دین گریزی
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
تعارض عقل و دین
,
تعارض علم و دین
,
هماهنگی علم و دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دین گریزى در قرآن
,
دین در قرآن
,
راه های مقابله با دین گریزی
,
درمان دین گریزی
,
پیشگیری از دین گریزی
کلیدواژههای فرعی :
خاستگاه دین ,
اجبار در دین ,
شک ,
امیال نفسانی ,
مبلغان مذهبی ,
آیه 48 عنکبوت ,
آیه 38 عنکبوت ,
آیه 183 بقره ,
آیه 25 انعام ,
آیه 53 هود ,
آیه 66 نمل ,
آیه 30 توبه ,
آیه 45 توبه ,
خشونت ,
آیه 159 آل عمران ,
اسلام و خشونت ,
فقر و دین گریزی ,
دین و آرامش ,
چکیده :
تبیین پیشینه، عوامل و راهکارهاى مبارزه و کاهش دین گریزى از نگاه قرآن است. نویسنده، دین را از نگاه قرآن، مجموعهاى از باورها و رفتارها با محوریت یک موجود برتر تعریف کرده و پس از اشاره به بیشینه دین گریزى، عوامل دین گریزى را مانند: محیط، دوستان و مربیان، فشار و خشونت، ناکار آمد دیدن دین، شک و تردید، ناسازگارى با عقل، ناسازگارى با علم، فقر، روان پریشى، سخنگویان دین، خواستههاى نفسانى، تهاجم دینى و گستردگى شریعت با استناد به آیات قرآن به تفصیل مورد بررسى قرار داده است. سپس به راه حلهاى دین گریزى پرداخته و مرحله اول را پیشگیرى معرفى کرده و در این مرحله سه راهکار: 1- معرفى شایسته و بایسته دین - طرح خردمندانه دین، آرامش بخشى دین و طرح سازگارى دین و علم -، 2- پیاده سازى و عملیاتى کردن دین - توجیههاى اقتصادى، توصیههاى سیاسى و اجتماعى - و 3- انسان سازى را پیشنهاد کرده است. راهکارهاى مرحله درمانِ دین گریزى را بسته به عوامل آن متفاوت دانسته و بر درمان خاص براى هر شکل دین گریزى تأکید کرده و در ادامه، براى تک تک عوامل دینگریزى، راهکارهاى درمانى متناسب با آن پیشنهاد کرده است است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 38 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابعاد مختلف مسألهمدارا در متون دینی
نویسنده:
محمدعلی پیلتن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
سیره معصومین (ع
,
تربیت
,
قرآن
,
مدارا
,
خشونت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
برهمکنش اجتماعی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
انسانها ناگزیر از زندگی اجتماعی و تعامل با یکدیگر هستند و زندگی اجتماعی نیز همواره همراه با تفاوت ها و اختلافاتی است که اگر کنترل نشوند، تکامل بشر را دچار اختلال و یا انحراف می کنند. ادیان الهی، که منطبق بر فطرت انسان می باشند، از این نیاز بشر غفلت نکرده اند و در اسلام نیز، اصل مدارا یک راهکار دینی برای تسهیل روابط اجتماعی است، که از آیات قران مجید و روایات معصومین(ع) می توان اصولی را در مورد آن استخراج کرد که به برخی از آنها اشاره می شود: حق محور بودن مدارا، اصل بودن مدارا در روابط اجتماعی، رعایت حداقلهای دینی در هر شرایطی، حقشناس، حقگرا و عاملِ به حق بودن مدارا کننده، توجه به عالم یا جاهل بودن مدارا شونده، و نیز توجه به مومن یا مخالف بودن و توان جسمی و مرتبه ایمانی او. همراه با بحث مدارا دو مفهوم خشونت و تولرانس نیز مطرح میشود، با تکیه بر اصول مدارا می توان مرز مدارا را از خشونت و تولرانس مشخص کرد. از دیدگاه اسلام، مادامی که میتوان بدون خشونت و صلابت، عدالت را برقرار کرد، اصل با مدارا و رواداری است؛ در غیر اینصورت نوبت به قاطعیت و شدت در برخورد میرسد. آن دسته از احکام اسلام مانند قصاص و جهاد و اعدام مرتد، که ظاهری خشونتآمیز دارند، در واقع آخرین راه برای برقراری عدالت در میان انسانها هستند. تولرانس نیز اساساً تعهدی نسبت به حقیقت ندارد، در صورتی که مدارا در اسلام ابزاری است برای تعمیق و گسترش حق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد روایات خشونت های قیام مهدوی
نویسنده:
داود ملاحسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مهدی
,
مهدویت
,
آخر الزمان
,
قتل
,
معارف اسلامی
,
افراط گرایی
,
حدیث
,
خشونت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
افراطگرایی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
پایان نامه پیش رو با عنوان بررسی و نقد روایات خشونت های قیام مهدوی به بیان سه دیدگاه متفاوت درباره قیام مهدی موعود عج پرداخته است،دیدگاه اول که دیدگاه افراطی است مسئله اصلی تحقیق بوده و در باره آن میتوان گفت که متأسفانه ذهنیت رایج مسلمانان این است که حضرت مهدی عج با چهره ای خشن ظهور کرده و جمعیت قابل توجهی از مخالفان خود را به قتل می رساند ،در مقابل این دیدگاه برخی دیگر برعکس قائلند که به هنگام ظهور حضرت، اصلا از جنگ با مخالفان خبری نیست و حتی به اندازه خونریزی حجامت هم خونریزی رخ نمی دهد.ما در این نوشتار با بررسی سندی و دلالی به نقد و بررسی این دو دیدگاه نادرست پرداخته و در نهایت با مدد از روایات صحیح به این نتیجه می رسیم که سیره حضرت مهدی عج همان سیره رسولخدا (ص) و امیرالمومنین (ع) بوده است و ابتدا به روشنگری و هدایت مخالفان پرداخته و سپس به درگیری و جنگ با دشمنان و نااهلان می پردازد و زمین را از لوث وجود آنها خالی کرده و عدل و داد را در تمام عالم فراگیر می سازد.کلمات کلیدی:مهدویت،خشونت،قتل،قیام به سیف،آخر الزمان،نقد حدیث
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری صلح و خشونت در اسلام
نویسنده:
یحیی صباغچی فیروزآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
کرامت
,
معارف اسلامی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
صلح
,
خشونت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تهذیب نفس
چکیده :
صلح و خشونت در دهههای اخیر به مسألهای مهم در روابط انسانی بدل گشته است. نقش ادیان، از جمله دین اسلام، در این مسأله میتواند بسیار برجسته باشد و بسیاری از نگاهها در مورد دین اسلام بر خشونت زایی آن تاکید دارد. شاهد این نگاهها، رفتار برخی گروههای افراطی مسلمان و نیز سخنان برخی مستشرقان درباره اسلام است. لذا مسأل? صلح و خشونت در اسلام به عنوان یکی از مسائل روز در میان صاحبنظران درآمده است.اصولاً صلح و خشونت وصف افعال واقع میشود، اما ریشههایی در اعتقادات و مبانی نظری دارد. لذا برای بررسی جایگاه صلح و خشونت در اسلام لازم است علاوه بر بررسی دستورهای عملی دین، مبانی نظری این مسأله در دین نیز بررسی گردد. این مبانی، چارچوبی کلی را که حاکم بر احکام فقهی است، بدست میدهد و بر برداشتهای فقهی از متون مقدس اسلامی موثر است و به فهم درست احکام و فروع دینی کمک مینماید.مهمترین مبانی نظری که در این راستا میتوان مطرح نمود، ناظر به شناخت اوصاف شارع دین اسلام، کرامت انسانی در منظر اسلام و حدود دوستی و دشمنی میان انسانها، اعتبار عقلانیت و تاثیر آن بر درون و بیرون انسانها، فرجام اخروی غیر مسلمانان و نیز نگاه جهان شمول دین اسلام است. هر یک از این مباحث نظری تاثیر بسزایی در رویکرد صلح آمیز یا خشونت بار صاحبان چنین دیدگاههایی دارد.بررسی این مبانی نظری در ضمن این رساله نشان میدهد که مبنای اصیل در دین اسلام، مبنای صلحگرایی است و وسعت رحمت الهی و اهمیت کرامت انسانی، اصالت را به صلح میدهد، ضمن اینکه روابط میان انسانها تنها به سبب دشمنی دیگران میتواند رنگ عداوت بگیرد و در غیر دشمنی، اصل بر همزیستی مسالمت آمیز است. محوریت عقلانیت در دینداری، مبنای دیگری است که انسانها را به سوی مدارا سوق میدهد، اگرچه به گاه لزوم و ضرورت، حکم به شدت عمل میکند، همچنانکه صیانت از کرامت انسانی اقتضا میکند که با هتک آن در عرص? اجتماع و روابط متقابل انسانی مقابله شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح و خشونت از دیدگاه قرآن و حدیث و پاسخ به شبهات
نویسنده:
محمد عارف حیدر قزلباش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حکم شرعی
,
علوم انسانی
,
سیره
,
قرآن
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سنت
,
صلح
,
شبهات
,
خشونت
,
traditions
,
traditions
,
traditions
,
peace
,
violence
,
تعادل اجتماعی
,
peace
,
traditions
,
peace
,
violence
,
تعادل اجتماعی
,
violence
,
peace
,
تعادل اجتماعی
چکیده :
موضوع مطمح نظر در این پایان نامه صلح و خشونت و سختی در اسلام جنبه عرضی دارد. در پرتو این اصل سایر احکام اسلام که مورد اتهام دشمنان اسلام قرار میگرند قابل توجهی میباشد، چون جهاد با کفار و قتل مرتد و قصاص و حدود و تعریزات و امر به معروف و نهی از منکر و سایر احکام اسلامی برای حفظ حقوق فرد و جامعه مورد اجرا قرار میگیرد. بدین ترتیب در فصل اول به اثبات رسیده که مبدا صلح و خشونت در اسلام خدای است که رحمت را بر خود حتم کرده و واسطه شریعت اسلام پیامبری است که رحمت برای جهانیان است وکتابش مایه هدایت و رحمتاست در فصل دوم به تحلیل صلح در اسلام پرداخته شده است و چون اسلام میگوید که صلح بهتر است اصل اولیه در اسلام و صلح است. در فصل سوم به تحلیل خشونت از دیدگاه اسلام پرداخته شده در اسلام خشونت به نفع جامعه و فرد صورت میگرد و مواردی که به عنوان خشونت شناخته شده اند. (مانند قتل مرتد و قصاص و حدود و جهاد و ...) در واقع این احکام نیز گرچه ظاهری خشونت بار دارند، اما حقیقت آنها لطف و رحمت خدا در نظام احسن آفرینش و به منظور بازدارندگی از پلیدیها، زشتی ها و تعدی به حقوق الهی و انسانیاست چون در واقع حیات بشر در مراعات نمودن این احکام است. در فصل چهارم سیره معصومین علیهم السلام در رابطه با مخالفان مورد بررسی قرار گرفته و همان طور که تاریخ شاهد است که برخورد معصومین علیهم السلام با مخالفان و دشمنان دارای مصالح بزرگ و به نفع فرد و جامعه اسلامی بوده است و در نتیجه خشونت قراردادن سیره معصومین علیهم السلام خود خشونت گرایی خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعة تطبیقی رویکرد امام خمینی (س) و مهاتما گاندی به عدم خشونت
نویسنده:
صدرالدین موسوی جشنی، معین گلباغ
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گاندی
,
خشونت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
امام خمینی
,
هندویسم
,
عدم خشونت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
ﺗﺤﻮﻻت ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺨﺼﻮص اﻧﻘﻼب ها، ﮐﻮدﺗﺎﻫﺎ و ﺟﻨﮓﻫﺎ در ﺳﺪة اﺧﯿﺮ منجر به ﺑﺴﻂ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻈﺮﯾﺎت متعددی در باب ﺟﻨﺒﺶ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ شده است. ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮان ﮔﻔﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﺄﺧﺮﺗﺮﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ در ﺳال های ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﺪل ﻣﻨﺎزﻋﺎت ﺧﺸﻮﻧﺖ ﭘﺮﻫﯿﺰ در ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺟﻮاﻣﻊ است. از جمله رهبران سیاسی که از روش عدم خشونت در مبارزات سیاسی خویش استفاده نمودند امام خمینی و گاندی می باشند. در این پژوهش تلاش شده با روش تطبیقی تشابهات و تفاوت های آرای این دو اندیشمند پیرامون مفهوم عدم خشونت بررسی شده و رفتار سیاسی ایشان مورد واکاوی قرار گیرد. بر اساس یافته های این پژوهش گاندی و امام خمینی به روش مبارزة خشونت پرهیز اعتقاد داشته و در مبارزات سیاسی خویش این روش را به کار بستند؛ اندیشه عدم خشونت در هر دو اندیشمند در آموزه های مذهبی ایشان ریشه دارد؛ انسان شناسی هر دو اندیشمند علی رغم برخورداری از مبانی متفاوت به هم نزدیک می شود و در نتیجه بر رویکرد آنها به مبارزه تأثیر عمده ای بر جای می گذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اخلاق لویناس در نگاه دریدا
نویسنده:
سعید اسمعیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متافیزیک
,
دریدا
,
خشونت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
لویناس، امانوئل
,
دریدا، ژاک
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
الف: موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف):در این رساله ضمن بررسی اجمالی اندیشههای امانوئل لویناس به خوانش مقالهی طولانی «خشونت و متافیزیک» نوشتهی ژاک دریدا میپردازیم، که نگاهی ژرفتر به استلزامات تفکر بدیع لویناس درباب امر اخلاقی را میسر میکند. نقد دریدا بر فلسفهی اخلاق لویناس که ناظر بر جنبههای ناپیدا و لوازم و نتایج ناخواستهی فلسفهی اوست، گامی موثر در پیشبرد پروسهی لویناس و تنقیح آن است. لویناس در حکمی غریب اعلام میدارد اخلاق فلسفهی اولی است و نه هستیشناسی. او همچون بسیاری از فیلسوفان پس از نیچه، در پی گریز از محدودیتهای سوژهگرایی در تفکر غربی ست. لویناس سوژهگرایی را بنیان جنگ با دیگری میداند و در این میان بر هایدگر خرده میگیرد که هستی شناسی ابزارِ مناسبی برای غلبه بر متافیزیک غربی، که اساسش بر سوژهمحوری و خودگرایی ست، نیست. لویناس با تکیه بر اخلاق میکوشد تا بر این متافیزیک که همه چیز را در قیاس با «خود» و بر اساسِ تمامیتِ هویتِ «من» درک میکند فائق آید. دریدا به واسازینظریات اخلاقی لویناس میپردازد، او برآن است که «بیرون» همان «درون» است و اساساً هیچ جایی در بیرون برای تفکر وجود ندارد، در واقع نمیتوان قائل به یک «بیرون» برای سنت اروپایی شد چرا که در نهایت هر اندیشهی متعارض با آن در دام استعاره پردازیهای آن میافتد و به حیطهی متافیزیکِ آن درمیغلتد. لویناس در پیِ رهایی از سلطه سنت یونانیِ «امرهمان» و «فرد» است، اما تفکر خود او نیز سرانجام خود را یک متافیزیک تعریف میکند که البته مفهومی یونانی است.ب: روش تحقیقمطالعهی آثار اصلی و مهم دریدا و لویناس، برای درک کلیت نظری و فلسفهورزی این دو فیلسوف. ترجمه مقالات و شرحهای انگلیسی درمورد مقالهی خشونت و متافیزیک. رجوع به متون متفکرانی که دریدا در مقالهی خود مورد مداقه قرار میدهد، به ویژه آثار افلاطون، هایدگر و هوسرل، مطالعهی آثار نیچه، کریچلی، رورتی، بدیو و غیره برای دست یافتن به فهمی بهتر از نظریات دریدا، سعی در تبیین و تحلیل موضوع مورد بحث و توجه به ارتباطات و پیوستگی موضوعات مطرح شده در این آثار. ج: نتیجهگیری و پیشنهادها:باید پیش از اظهار نظر دربارهی متفکران غربی از جمله دریدا، و فهم کلی آنها با قرار دادنشان زیر چارچوبی کلی همچون پستمدرنیست یا پساساختارگرا، آثارشان را با دقت و سختکوشی خواند. خواندن خلاقانه تنها راه برای فلسفهورزی است. ما نیز در جامعهی خود و در دانشکدههای فلسفه به جای انتخابهای جهتمند باید خواندن خلاقانه و صبورانه را اشاعه دهیم. تفکری پیش از خواندن وجود ندارد که بخواهیم از تفکرِ خودمان یا تفکرِ آنها سخن بگوییم. مطالعهی آثار دریدا ما را با نمونهای از این خوانش خلاقانه آشنا میکند که از مرزهای تفکرِ آگاهانه و موجود فراروی میکند، و تفکر چیست جز همین فراروی؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 40
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید