جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عقلانیت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 53
عنوان :
ارکان امت واحده و تمدن اسلامی از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
نویسنده:
مسعود معینی پور، رضا لک زایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
دین
,
اخلاق
,
امام خمینی
,
ارکان امت واحده و تمدن اسلامی
,
مقام معظم رهبری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
در سده اخیر، متفکران بزرگی را می توان یافت که برای تحقق آرمان تشکیل امت واحده و تمدن اسلامی زحمات و مشقات فراوانی را متحمل شدند. پرسش این تحقیق آن است که ارکان شکل گیری امت واحده اسلامی از نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان دو رهبر مهم ترین و بزرگ ترین انقلاب که پسوند «اسلامی» را هم به همراه دارد، چیست؟ برای پاسخ به این مساله به سراغ آثار و مکتوبات امام و رهبری رفتیم و با چارچوب نظری برآمده از آثار حضرت امام به واکاوی اندیشه آنان پرداختیم. دین، عقلانیت، علم و اخلاق از دیدگاه امام و مقام معظم رهبری به عنوان ارکان چهارگانه تشکیل امت واحده و تمدن اسلامی هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت میان عقلانیت و کرامت انسان در فلسفه ملاصدرا و کانت
نویسنده:
سیما محمدپوردهکردی، رضا اکبریان، شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
ملاصدرا
,
خلاقیت
,
کرامت ذاتی انسان
,
کانت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
مقایسه تطبیقی کانت و ملاصدرا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در فلسفه ملاصدرا و کانت، «عقل» عالی ترین قوه نفس و «معرفت عقلانی» بالاترین مرحله شناخت است. از نگاه هر دو فیلسوف، عقلانیت یا خردورزی بنیادی ترین ویژگی انسان و مبنای کرامت ذاتی اوست، با این تفاوت که ملاصدرا عقلانیت نظری، و کانت عقلانیت عملی را معیار اصلی می پندارند، یعنی از نظر ملاصدرا، شان و کرامت انسان به چیزی است که می داند، در حالی که از نظر کانت، شان و کرامت انسان به چیزی است که می خواهد. یکی از جلوه های عقلانیت در اندیشه این دو فیلسوف، خلاقیت یا همان آفرینشگری است. دو فیلسوف یاد شده خلاقیت را، هم در حوزه نظری (در محدوده قوه خیال و عقل) و هم در حوزه عملی، مورد توجه قرار داده اند، با این تفاوت که در حکمت صدرایی، آفرینشگری انسان در ارتباط با ماورای طبیعت و از راه اتخاذ با عقل فعال صورت می گیرد، در حالی که در فلسفه کانت، خلاقیت انسان در پیوندی عمیق با استقلال و خود بنیادی اوست، منشا و مبدا متعالی ندارد، و صرفا ریشه در انسانیت و استقلال اراده انسان دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت در فلسفه دکارت
نویسنده:
حسن عبدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
یقین
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
کوجیتو
,
دکارت
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دکارت
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
یقین
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
چکیده :
در این نوشتار، تلاش شده است تا با تکیه بر آثار دکارت، عقلانیت در فلسفه او بررسی گردد. برای این منظور، نخست معانی عقلانیت بیان شده و پس از تعیین معنای مورد نظر، گزارشی از فلسفه دکارت به صورت تحلیلی ارایه گردیده و در ادامه، با متمایز ساختن «هستی شناسی» از «معرفت شناسی»، به بررسی عقلانیت، هم در نظام هستی شناسی و هم در نظام معرفت شناسی وی پرداخته شده است. دکارت در نظام معرفت شناسی خود، پس از طرح شک روشمند، به سوی شکاکیت، که مرحله ای از عدم عقلانیت است، سیر می کند، سپس بر اساس «کوجیتو» تلاش می کند تا از نظر معرفت شناسی، به قلمرو عقلانیت بازگردد. اما در نظام هستی شناسی، او نخست بر پایه «کوجیتو» به اوج عقلانیت، که همان اعتقاد به جوهر حقیقی واحد باشد، نزدیک می شود، ولی در ادامه و با گرایش به کثرت و اصالت ماهیت، از عقلانیت در نظام هستی شناسی فاصله می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه سیاسی تلفیقی؛ مزایا و کاستیها
نویسنده:
جمعه خان افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
پایداری
,
انسجام
,
قرارداد اجتماعی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
انسجام قرآن
,
اصل «آزادی برابر»
,
اصل «تمایز»
,
اصل «دفع ضرر»
,
اجماع هم پوششی
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
چکیده :
رالز نظریه سیاسی خود را، که در این نوشتار از آن به عنوان «فلسفه سیاسی تلفیقی» یاد شده است، عمدتا در دو کتاب مهمش، نظریه ای در باب عدالت و لیبرالیسم سیاسی تبیین کرده است. گرچه وی اصل نظریه خود را در مقاله «عدالت چون انصاف» بیان کرد و بعدها آن را در نظریه ای در باب عدالت توسعه داد، اما توجیهات و دلایل آن را به صورت پراکنده بیان کرده است. برخی از این توجیهات را میتوان در کتاب نخست و برخی دیگر را نیز در کتاب دوم او پیدا کرد. در این مقاله، پس از بیان اصل دیدگاه رالز، توجیهات او برای اصول عدالت از هر دو کتاب ذکر و سپس نقّادی گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جامعه شناسی "از خود بیگانگی" در میان دانشجویان؛ مطالعه ای در تهران
نویسنده:
علیرضا کلدی، جلال صفی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
از خود بیگانگی
,
جامعه شناسی ازخودبیگانگی
,
دانشجویان تهران
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت ,
اجتماع ,
فردگرایی ,
کلانشهر ,
بوروکراسی ,
مهاجرت روستا به شهر ,
هدف دانشجو ,
اقتدار واقعیات اجتماعی ,
چکیده :
تحقیق حاضر، با هدف تحلیل جامعه شناسی از خود بیگانگی در میان دانشجویان دانشگاه تدوین شده و روش مطالعه در این تحقیق روش پیمایشی است. پس از نگارش پیشینه و ادبیات موضوع و چارچوب نظری تحقیق، شش فرضیه مطرح شد که با استفاده از تکنیک پرسش نامه همراه با مصاحبه از بین 336 دانشجوی دانشگاه ها تکمیل گردید. فرضیات تحقیق به سنجش عدم انطباق وسیله و هدف، بوروکراسی، عقلانیت، زندگی در کلان شهر، فردگرایی و اقتدار واقعیات اجتماعی با از خود بیگانگی اجتماعی می پردازد که در نهایت، پنج فرضیه تایید شد و میان فردگرایی و از خود بیگانگی ارتباطی یافته نشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و توجیه
نویسنده:
سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توجیه و ارزیابی باور
,
یورگن هابرماس
,
توجیه
,
توجیه معرفت
,
ریچارد رورتی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک هابرماس
,
حقیقت
,
رابطه حقیقت و توجیه
,
شهود رئالیستی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فهم رئالیستی شناخت
,
شکاکیت زمینه گرایی
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
باور ,
عقلانیت فلسفی ,
چرخش زبانی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
توجیه ,
نومینالیسم ,
پراگماتیسم ,
ذهن گرایی ,
زمینه گرایی ,
مینی مالیسم ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
پراگماتیسم ,
نظریه مبناگروی ,
نسبیت معرفت ,
شکاکیت معرفت شناختی ,
عقلانیت جدید ,
اصالت تسمیه(فلسفه) ,
مبناگرایی خطا ناپذیر ,
عمل و گفتمان ,
شهود رئالیستی ,
نظریه سازگاری ,
گسست معرفتی ,
رفتارگرایی معرفت شناختی ,
ضد ذات گرایی ,
سازگاری باورها ,
پارادایم ,
باور موجه ,
ذهن گرایی ,
نظریه مطابقت ,
ایمان ,
چارچوب باور ,
پارادایم زبانی ,
تلقی بازنمایی ,
تلقی پراگماتیستی ,
آسایش متافیزیکی ,
افق تفسیر ,
رابطه دیالکتیکی پارادایمها ,
واقعیت منفعل ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در چارچوب پارادایم زبانی، همواره مرتبط با تلقی حقیقت به عنوان سازگاری، این مسأله وجود دارد که چگونه میتوانیم در پرتو دلائل قابل دسترس، ادعای حقیقی نامشروطی را بیان کنیم که ورای آنچه توجیه شده است، قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر در چارچوب زبانی، حقیقت یک قضیه را نمیتوان مطابقت آن با چیزی در جهان دانست، زیرا در این صورت ما باید قادر باشیم از زبان خارج شویم، در حالی که از زبان استفاده میکنیم، پس چگونه حقیقت از توجیه قابل تشخیص است. در پاسخ به این سؤال دو نظریه اصلی مطرح میگردد: از یک طرف، ریچارد رورتی به دلیل رادیکال کردن پراگماتیکی چرخش زبانی، فهم غیررئالیستی از شناخت را مطرح میکند و حقیقت را با توجیه یکسان میداند. او معتقد است از آنجا که هیچ چیزی غیر از توجیه وجود ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که از عقاید و زبانمان خارج شویم تا وسیله آزمون دیگری غیر از سازگاری بیابیم، لذا مفهوم حقیقت اضافی است. از طرف دیگر، متفکرانی مانند یورگن هابرماس، سعی میکنند شهودهای رئالیستی را در درون پارادایم زبانی حفظ کنند. هابرماس معتقد است، ارتباط درونی بین حقیقت و توجیه وجود دارد و توجیهی که در یک چارچوب خاص به نحو موفق مطرح میشود، میتواند معطوف به حقیقتی مستقل از چارچوب باور موجه باشد. از نظر هابرماس برای تبیین رابطه درونی حقیقت و توجیه فقط میتوان به عمل متقابل بین اعمال و گفتمان استناد نمود. فقط تأثیر متقابل دو نقش متفاوت پراگماتیک مفهوم حقیقت که در چارچوبهای عملی و گفتمان عقلانی ایفا میشود، میتواند تبیین کند که چرا توجیه موفق یک باور مطابق با معیارهای خاص ما، در راستای اثبات حقیقت مستقل از چارچوب باور موجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه ماکس وبر درباره دین و معنای زندگی
نویسنده:
امان الله فصیحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
عقلانیت
,
زندگی
,
معنا
,
دین
,
انسان
,
سکولاریزاسیون
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معنا
چکیده :
یکی از مباحث مهم دین پژوهی، دین و معنای زندگی است. بسیاری کسان از منظر های مختلف به این موضوع نگریسته اند؛ از جمله ماکس وبر. از نظر وبر مهم ترین ویژگی حیات انسان معناداری آن است. از همین رو، تفاوت انسان با حیوانات و تفاوت جهان انسانی با جهان طبیعی در معنادار بودن آن است. مهم ترین پرسش در این زمینه آن است که خالق این معنا کیست؟ از نظر وبر، فقط ادیان قادرند به این نیاز متافیزیکی انسان پاسخ گویند و هیچ نیروی دیگر نمیتواند این نقش دین را ایفا کند. به همین علت وبر منشأ و کارکرد دین را بر اساس نقش معنا آفرینی آن تحلیل نموده است. اشکال دیدگاه وبر در اصل سخن او نیست؛ حقیقتاً چیزی غیر از دین نمیتواند به زندگی انسان معنا بخشد، بلکه در نحوة طرح این اندیشه است. اشکال اساسی دیدگاه وبر در این است که وی ساحت دین را به ساحت همین دنیای مادی میکاهد و در نتیجه معنایی هم که او طرح میکند کاملاً دنیایی است. در اندیشة وبر ساحت متعالی انسان و دین کاملاً نادیده گرفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مساله عقلانیت ابزاری، ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی (ره) و یورگن هابرماس
نویسنده:
محمدرحیم عیوضی، گارینه کشیشیان سیرکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
دین
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت ارتباطی
,
یورگن هابرماس
,
عقلانیت ممیزه
,
عقلانیت انتقادی
,
امام خمینی
,
درباره هابرماس
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
عقلانیت از دیدگاه اندیشمندان علوم اجتماعی، مهم ترین نشانه و برجسته ترین شاخص مدرنیته شناخته شده است. برخی آن را جایگزین دین معرفی کرده اند. در این تحقیق به دیدگاه امام خمینی و هابرماس درباره دین و عقلانیت اشاره می شود.هر یک از دو متفکر و فیلسوف مهم و جریان ساز معاصر؛ امام خمینی از اسلام معاصر و یورگن هابرماس از غرب، آرای خاصی درباره مفاهیم دین و عقلانیت دارند.هر دو منتقد عقلانیت ابزاری هستند. امام خمینی، عقلانیت ممیزه و عقلانیت دینی و هابرماس، عقلانیت ارتباطی و عقلانیت انتقادی را جایگزین آن کرده اند. هریک از این دو متفکر براساس مبانی اندیشه ای خود، نگاه خاصی به مقوله دین و عقلانیت دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامد کلامی نظام معرفتی پسامدرن
نویسنده:
رمضان مهدوی آزادبنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
پست مدرن
,
صفات الهی
,
امامت
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
تعلیم آموزه های دینی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
باور صادق ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
شناخت در دوره پست مدرن ,
منزلت عقل ,
باور ,
تغییر جهان بینی ,
مبانی معرفت شناختی جدید ,
عقلانیت و حقیقت ,
درهم تنیدگی ذهن و عین ,
کران ناپذیری خداوند ,
معرفت شناسی فارابی ,
نفی مبناگرایی ,
ارزش معرفتی باورهای دینی ,
نفی جزمیت ,
تعارض معرفت شناختی و دین ,
تفکیک سوژه ابژه ,
جایگاه معرفتی باور دینی ,
دوگانگی مطلق ,
رستگاری به مدد عقل ,
حقیقت در دوره پست مدرن ,
معرفت ناپذیری خداوند ,
یقین عقلی ,
یقین ,
قرآن ,
وحی ,
ارسطو ,
دکارت ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
امام سجاد علیه السلام ,
فیلسوفان پست مدرن ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ارائه ی تفسیر جدید از شناخت در عصر پسامدرن سبب تغییر جهان بینی در فرهنگ غرب گردید. این دوره اگرچه دربردارنده ی عناصر فکری مختلفی است، نویسنده بحث خود را محدود به جزء معرفتی دوره ی مذکور می نماید. نویسنده بر آن است تا ضمن بیان تحلیلی مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن، پیامد و لوازم معرفت شناختی آن را در قالب نگرش دینی بررسی کند. در این باره مدعای نویسنده این است که میان مفروضات و مبانی معرفت شناختی عصر پسامدرن و مبانی معرفتی موجود در دین تعارضی وجود ندارد. عصر پسامدرن با بازنگری در مفروضات معرفت شناختی عصر جدید، تفسیر جدیدی از عقلانیت و حقیقت به همراه خود آورد. تاکید به درهم تنیدگی ذهن و عین، از دست رفتن اعتبار تفکیک سوژه - ابژه و کنار نهادن نقش بی طرفانه و منفعلانه ی ذهن در فرایند شناخت از ویژگی های عمده ی معرفت شناسی این دوره است. می توان به منزله ی نتیجه ی تحقیق پذیرفت که عصر پسامدرن با توجه به مبانی معرفتی اش در مقایسه با مفروضات معرفتی عصر جدید، قادر است شرایط مناسب تر و موفق تری را در دفاع از ارزش و جایگاه معرفتی باور های دینی فراهم نماید. وجود آموزه هایی مانند کران ناپذیری خداوند (که مستلزم کران ناپذیری فعل الاهی است) و هم چنین ایده ی وقوع من غیر احتساب امور در دین با جهان بینی پسامدرن توجیه پذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت اخلاق
نویسنده:
زهرا خزاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبت اخلاق و عقل
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
کلیدواژههای فرعی :
افلاطون ,
هیوم ,
عقلانیت ,
عقل گرایی حداکثری ,
انگیزش اخلاقی ,
توجیه عمل ,
توجیه و ارزیابی باور ,
نقش انگیزشی عقل ,
سقراط ,
رویت مثل ,
باور اخلاقی ,
عقلانیت وظیفه شناسانه ,
عقل محاسبه گری ,
درون گرایی دلیل گرایانه ,
برون گرایی دلیل گرایانه ,
درون گرایی وجودگرایانه ,
نظریه اقتصادی آدام اسمیت ,
فیلیپا فوت ,
غایت خیر ,
عقلگرایی حداقلی ,
عقل گرایی اعتدالی ,
ارسطو ,
کانت ,
درون گرایی/ برون گرایی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با آن که قرن ها از داوری سقراط درباره رابطه عقل و اخلاق می گذرد، اما هنوز<br /> پرسش از "عقلانیت اخلاق " از مهم ترین مسایلی است که ذهن فیلسوفان را به خود<br /> مشغول داشته است. قضاوت درباره عقلانی بودن یا نبودن گزینش و توجیه باورها، و<br /> تبیین و توجیه رفتارهای اخلاقی از جمله موضوعاتی است که ذیل این عنوان قرار<br /> می گیرند.<br /> عقل گر ایان حداکثری، حداقلی و اعتدالی، بر پایه رویکردهای متفاوت خود نسبت<br /> به عقل، در این رابطه مواضع مختلفی گرفته اند. حداقلی ها به دلیل گرایش بیشتر به<br /> نقش عواطف، درباره نقش معرفتی و انگیزشی عقل، متفاوت با دو گروه دیگر سخن<br /> گفته اند. و عقل گر ایان حداکثری و اعتدالی، با وجود شباهت های فراوان، درباره نقش<br /> جنبه های شناختاری و غیرشناختاری در انگیزش اخلاقی، متفاوت می اندیشند.<br /> در این نوشتار ، گذشته از تبیین تفاوت سه رویکرد مطرح، توجیه رفتارها و<br /> انگیزش اخلاقی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. درون گر ایی و برون گرایی از جمله<br /> دیدگاه هایی هستند که در این باره مورد نظر بوده اند. در نهایت، بر نقش فضیلت، به<br /> عنوان راهی برای پذیرش و توجیه عقلانیت تأکید شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 53
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید