جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317327
تبارشناسی روایت سجدۀ زن بر شوهر در جوامع روایی متقدم امامیه
نویسنده:
مهدی ایزدی، محمدحسن شیرزاد ، محمدحسین شیرزاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از پرسش‏های نوظهور در جوامع مسلمان که محصول تماس فرهنگی با جهان غرب است، پرسش از جایگاه زنان در محیط خانواده است. در این میان، وجود برخی از روایات در جوامع روایی فریقین که جایگاهی پست به زنان نسبت به مردان اعطا می‏کند، چالش‏های فراوانی را موجب شده است. یکی از این روایات که در جوامع روایی امامیه نیز به چشم می‏خورد، روایت «لو أمرتُ أحداً أن‏یَسجدَ لأحدٍ لأمرتُ المرأهَ أن‏تَسجدَ لِزوجِها» است. این نوشتار، تبارشناسی این روایت را در دستور کار قرار داده و پس از شناسایی مهد اصلی شکل‏گیری آن، میزان اصالت آن در جوامع روایی امامیه را مورد سنجش قرار داده است. این مطالعه آشکار می‏نماید که مهد اصلی این روایت، حلقات تحدیث اهل سنت در بوم کوفه بوده است. سپس این روایت با یک انتقال دومرحله‏ای، ابتدا وارد حلقات تحدیث زیدیه شده و با میانجیگری آن‌ها به حلقۀ تحدیث امامیه انتقال یافته است.
صفحات :
از صفحه 51 تا 74
حدیث (انا مدینة العلم و علی بابها) را اهل سنت تضعیف کرده اند، نظر علمای شیعه در این مورد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گرچند برخي از اهل سنت در سند اين حديث اشكال كرده اند، اما بطور كلي احاديث پيامبر گرامي اسلام-صلي الله عليه و آله- در شأن و منزلت علي-عليه السلام- از آن جمله درباره علم آن حضرت آنقدر زياد است كه تضعيف و تشكيك در برخي از آنها توسط افرادي ناآگاه به متون بیشتر ...
حضرت علی ـ علیه‌السلام ـ می‌فرماید: در جنگ‌ها همین که کار بر همه سخت می‌شد به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ پناه می‌بردیم و در پشت او قرار می‌گرفتیم آیا این با شجاعت امیرالمؤمین ـ علیه‌السلام ـ و نیز با توجه به اینکه جان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ مقدم بر جان دیگران است سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در منابع روائي اين قضيه به نقل از اميرالمؤمنين ـ عليه‌السلام ـ روايت شده است كه حضرت در مقام بيان شدت نبرد و توصيف شجاعت و استقامت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ آن را فرموده است و فرمايش حضرت نيز اين‌گونه است. «هنگامي كه جنگ داغ مي‌شد و نبرد به اوج بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اینکه حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در مورد دنیا گفته است که گرد من نگرد من تو را سه طلاقه کرده ام و رجوعی در کار نیست اگر از نظر شیعه سه طلاقه مردود است این کلام حضرت چه توضیحی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از بيان معناي طلاق در کلام حضرت لازم است توضيحي در مورد مفهوم طلاق در اصطلاح فقهي ارائه نمايم. طلاق، در احكام فقهي رهايي زن از علقه زوجيّت مرد است. سه طلاقه، از نظر شيعه و فقه آن مردود نمي باشد. و هيچ فقيهي حكم به مردودي آن نداده است. سه طلاقه در بیشتر ...
شاهدخت و الاتبار شهربانو والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد - علیهما السلام
نویسنده:
احمد مهدوی دامغانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد فرهنگی امامت,
چکیده :
«شاهدخت و الابتار شهربانو والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد - علیهما السلام: گفتار درباره مادر گرامی و نژاد و شاه زاده حضرت امام علی بن الحسین السجاد علیهما السلام» شهربانو دختر یزدگرد سوم است که به اعتقاد بسیاری از شیعیان وی همسر حسین پسر علی و مادر علی پسر حسین امامان سوم و چهارم شیعه است. بنوشته امیر معزی در دانشنامهٔ ایرانیکا، هیچ یک از تاریخ‌نگاران باستان که به موضوع حمله اعراب به ایران و سرنوشت خانواده ساسانیان پرداخته‌اند، به ارتباط میان یکی از دختران یزدگرد سوم و حسین بن علی اشاره نکرده‌اند. ضمن اینکه ابن سعد و ابن قتیبه مورخ ایرانی قرن سوم هجری مادر علی بن حسین را برده‌ای از اهالی ناحیه سند معرفی کرده‌اند. shahrbanu, Iranica, by Mohammad Ali Amir-Moezzi به نوشته دهخدا پژوهش‌ها نشان داده است که این داستان واقعی نیست و یزدگرد را دختری بنام شهربانو نبوده است. داستان شهربانو در واقع از ربیع الابرار زمخشری و قابوس نامه اخذ شده است.( قابوس‌نامه باب ۲۷ ص ۱۴۴) برای اطلاع بر مآخذ داستان شهربانو رجوع به ربیع الابرار زمخشری و قابوس نامه و مجمل‌التواریخ و القصص شود.( لغت‌نامه دهخدا) علی شریعتی،( تشیع علوی و تشیع صفوی ص ۹۱) مرتضی مطهری، محمدحسین طباطبایی[نیازمند منبع] نیز در صحت داستان ازدواج حسین پسر علی با شهربانو تردید کرده‌اند(خدمات متقابل اسلام و ایران، صص ۱۳۱ تا۱۳۳) و سید جعفر شهیدی به صورت کامل این قضیه را مورد بحث قرار داده و رد کرده است.( کتاب زندگی حسین بن علی اثر دکتر سید جعفر شهیدی چاپ مرکز نشر فرهنگ اسلامی) اما در این میان، استاد احمد مهدوی دامغانی، استاد دانشگاههای تهران و هاروارد، در نوشتاری با عنوان «شاهدخت والا تبار شهربانو والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد - علیهاالسلام» اعتقاد به ازدواج امام سوم شیعیان و شهربانو دختر یزدگرد سوم را تأیید و سیر اشاره به آن را در منابع مختلف از قرن دوم هجری به بعد ارائه می‌کند.
آشنایی با فلسفه و تکنولوژی غرب نباید به دور شدن از پیشینه فرهنگی بیانجامد
نویسنده:
احمد مهدوی دامغانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا علی ـ علیه السّلام ـ عالم الغیب بودند، آیا علی ـ علیه السّلام ـ عالم به ما کان و ما یکون بودند، یعنی از آدم تا قیامت علم داشتند و ادعا هم کردند که هر چه می‌خواهید از من بپرسید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مأموريت انبیا و اوصیای الهی ـ عليهم السّلام ـ محدود به مكان و زمان خاصّي نبوده، بلكه رسالت پيامبر و امامت امامان ـ عليهم السّلام ـ، جهاني و جاوداني است. چگونه ممكن است كسي چنين مأموريت گسترده‌اي داشته باشد، در حالي‌كه هيچ گونه آگاهي جز بر زمان و محيط بیشتر ...
آیا علی ـ علیه السّلام ـ مقسم رزق است؛؟ آیا علی ـ علیه السّلام ـ ممیت است؟ مگر ما بندگان علی هستیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند در قرآن كريم در سورة هود آية 6 مي فرمايد: و ما من دابة في الارض إلا علي الله رزقها و يعلم مستقرها و مستودعها... هيچ جنبنده اي در زمين نيست جز آنكه روزيش بر خداست و خدا قرار گاه و آرامگان او را مي داند.... رازق عبارت است از کسي که آن چه روزي و بیشتر ...
اندیشه فقهی ابن ابی عقیل و مکتب متکلمان متقدم امامیه
نویسنده:
احمد پاکتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
ابن ابی عقیل به عنوان فقیهی تأثیرگذار در میان امامیه، آثاری را بر جای نهاد که پس از گذشت چند سده، به عنوان نوشته هایی «قدیم»، فقط قابل قرائت بود. در حالی که اطلاعات روشنی درباره بافت موضعگیری ها و نیز گفتمان عصر تالیف در دست نبوده است. از همین روست که کاستی روشنی در فهم دقیق اندیشه فقهی وی دیده می شود و این نکته نه تنها در سده های اخیر که درباره حلیان سده های میانه اسلامی نیز صادق است. در این پژوهش کوشش شده است تا با استفاده از تعلق مکتبی ابن ابی عقیل به مکتب متکلمان امامی نیمه نخست سده 4 ق، زمینه ای برای تحلیل موضعگیری بازمانده و بازسازی اندیشه های اساسی ابن ابی عقیل فراهم شود. فقه مکتب متکلمان و از جمله فقه ابن ابی عقیل با فقه متقدم معتزله در مبانی اندیشه قرابتی بسیار دارد. گسترش کاربرد ظواهر کتاب و باور به عدم حجیت خبر واحد، مشخصه برخورد او با ادله نقلی است. او با قیاس، سخت مخالفت دارد و وجه بارز عقلگرایی در فقه او و همفکرانش، محدود کردن دامنه نص، افزودن دامنه «اصول عقلی» و در نتیجه کاستن از دامنه موضوعاتی است که شریعت نسبت به آن حکم کرده است.
صفحات :
از صفحه 33 تا 53
دیدگاه مذاهب و فرق اسلامی؛ ضرورتها و ملاحظات
نویسنده:
احمد پاکتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 317327