جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317358
مقصود از علی بن الحسین در زیارت عاشورا و سایر زیارت های امام حسین(ع) کدامیک از فرزندان ایشان است؟ امام سجاد(ع) یا علی اکبر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
منظور از علی بن الحسین(ع) در زیارت عاشورا که گفته می شود: «السلام علی علی بن الحسین» حضرت علی اکبر است؛ زیرا در زیارت عاشورا بر شهدای کربلا سلام می فرستیم و علی اصغر در مقاتل، به عبدالله رضیع یاد شده است، نه علی اصغر.[۱] برخی بر این باورند که مراد ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
دلایل غیر نقلى بر ضرورت وجود امام مهدى(ع) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
افزون بر دلايل نقلى، برخى محققان به دلايل غير نقلى نيز استناد كرده اند. اين دلايل شامل ادله فلسفى، كلامى، عرفانى، و تجربى - عقلى، مانند براهين لطف، فطرت، علت غايى، واسطه در فيض، امكان اشرف، عنايت، عدم تبعيض در فيض، استقراء تام، لزوم عقل بالفعل، حساب بیشتر ...
 انتساب «رساله ذهبیه» به امام رضا(ع) صحت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انتساب[۱] رساله ذهبيه به امام رضا عليه السلام و اعتبار آن، از موضوعاتى است كه مورد بحث و نقض و ابرام قرار گرفته است. از جمله مرحوم محدّث نورى در خاتمه مستدرك الوسائل، به تفصيل در مورد اين كتاب سخن گفته و اشكالات آن را مطرح كرده و پاسخ گفته است.[۲] م بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
طبق روایتی امام باقر(ع) در حادثه کربلا حضور داشت. از طرفی جابر در اواخر عمر در کوچه های مدینه کنیزی را دید که بچه ای را در بغل دارد و او امام باقر(ع) بود. بین این روایات چه طور جمع می شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امام باقر(ع) در روز عاشورا حدود چهار سال داشت نه اینکه جنگ آور بود. در روایت چنین آمده که وقتی جابر امام باقر(ع) را دید آن حضرت در سنین کودکی بود.[۱] ممکن است این ملاقات قبل از عاشورا یا بعد از آن بوده باشد. شاید جابر با امام باقر(ع) ملاقات های متعد بیشتر ...
مقام عقل در اندیشه شیخ مفید
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
دو رساله از میرزای جلوه
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
رساله توحیدیه حکیم مؤسس، آقا علی مدرس ‏
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
زمان درفلسفه اسلامی
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
چکیده :
این رساله در پنج فصل به بررسی زمان از دیدگاه فلسفه اسلامی پرداخته است. عناوین فصول پنجگانه رساله به این صورت می باشد: زمان امری موهوم، زمان امری موجود، نحوه وجود زمان، دیدگاه های مهجور، زمان جوهر مستقل، زمان مقدار حرکت، زمان مقدار وجود ، زمان بعد چهارم عالم طبیعت.
حرکت حبی در آفرینش و رابطه آن با نفس رحمانی حق
نویسنده:
فاطمه عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
محبت مقامی الهی است. حق تعالی خود را به محبت وصف نموده و به صفت «ودود» خوانده است. این از آن روست که او ابتدا به خود محبت ورزید، آنگاه دوست داشت که خود را در غیر مشاهده کند، پس عالم را به صورت جمال خویش آفرید. به عالم نظر کرد و به آن محبت ورزید. پس خدای تعالی عالم را تنها به صورت خود آفریده است و عالم تماما زیباست و خدای سبحان هم، به زیبایی و جمال محبت می ورزد. اگر عشق و محبت وجود نداشت، پروردگار ودود و مهربان هم شناخته نمی شد. «محبت» به اطلاق ذاتی خود در همه موجودات، چه علمی-غیبی و چه وجودی-شهادی، ساری است، زیرا که خداوند نخست به شئون ذاتی خود بر خود تجلی کرد و اعیان ثابته که ماهیات اشیاءند، در مرتبه علم متعین شدند و دوم اینکه منصبغ به احکام و آثار اعیان ثابته، در عین ظاهر گشت و موجودات خارجی ظاهر شدند. یعنی هر چه ظاهر شده به محبت و عشق ظاهر شده است. با توجه به اینکه نفس رحمانی حق عالم را پدیدار ساخت، اصل و اساس این نفس از محبت است. خداوند از طریق نفس خود، عالم را پدید آورد تا شناخته شود، زیرا اگر شناخته نمی شد، اسما و صفات الاهی متجلی نمی شدند و عالم و هستی در کتم عدم باقی می ماند. بنابراین، همین حب به شناخته شدن اسما و صفات حق، که از طریق نفس الاهی تحقق علمی و عینی یافت، دلیل خلقت و آفرینش عالم است.
صفحات :
از صفحه 53 تا 68
شمه ای از زوایای اخلاق و عمل امام رضا(ع) را بیان کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
زندگانى امام هشتم ، مصداق كامل و الگوى تمام نماى يك زندگى الهى است. رجاء بن ابى ضحّاك، رفتار عبادى ايشان از مدينه تا مرو را به طور دقيق [۱]براى مأمون گزارش كرد[۲] و نتوانست اعجاب و شيفتگى خود را از اين همه عبادت، از شخص خليفه پنهان دارد. مأمون از وى بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 317358