جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317694
آیا اسلام فلاسفه با عرفا و یا متکلمین با عرفا و یا متکلمین با فلاسفه و همة اینها با فقها فرق می کند؟ چرا هر کدام شیوه های خاص و در برخی موارد مخالف یکدیگر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقدمه: اگر به يك ساختمان نگاه كنيم و مراحل ساخت و چگونگي آن را بررسي كنيم، پي مي بريم كه براي ساخته شدن اين بنا، افراد مختلفي نقش داشته اند و هر فرد با توجه به تخصصي كه در رشته اي خاص داشته، قسمتي از كار را بر عهده گرفته است؛ مثلاً براي نقشة ساختمان، بیشتر ...
در زمینه قرائت های مختلف از دین لیست منابع اصلی را برای بنده ارسال نمائید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ذيل ليست پاره اي از منابع در زمينه تعدد قرائت ها از دين اعم از كتب و مقالات تقديم مي شود البته لازم به ذكر است تنها منابعي ارائه شده اند كه به طور مستقيم در زمينه قرائت هاي مختلف از دين است. بدون شك هر محور از بحث تعدد قرائت ها از دين مانند مباحث بیشتر ...
ترجمه فصل سوم ازکتاب ابن رشد و مابعدالطبیعه علیت تالیف باری. اس. کوگان- نظریه ابن رشد دربـاره رابطـه ضـروری میـان علت و معلول
نویسنده:
مرضیه درمان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
تقریر و تحلیل انتقادی ادراک عقلی از نظر ابن‌سینا، ابن‌ رشد، فخر رازی
نویسنده:
مجید سرآبادانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
کیفیت حصول ادراکات عقلی و نحوه واقع نمایی آنها از موضوعات مهم در فلسفه و کلام است . در این باره نظریات متفاوتی از سوی فلاسفه و متکلمان ارائه شده است . ابن‌سینا، فیلسوف بزرگ مشائی در جهان اسلام، پیدایش ادراکات حسی و خیالی مبتنی می‌کند و مطالعه صور ادراکی جزئی را به منظور حصول استعداد نفس در اتصال با عقل فعال امری ضروری می‌داند. او قائل به مراتب چهارگانه هیولانی، بالملکه، بالفعل و مستفاد برای نفس ناطقه است . از نظر او وصل به مرتبه عقل مستفاد، که همان مرتبه دریافت معقولات و مطالعه بالفعل و مستفاد با عقل فعال است . ابن‌سینا عقل فعال را حافظ و مفیض صور عقلی می‌داند. او اتحاد عقل را با معقولات و با عقل فعال انکار می‌کند و عقل فعال را در آخرین مرتبه از سلسله عقول خارج از نفس قرار می‌دهد. از آنجا که عقل فعال افاضه‌کننده صور نوعیه نیز هست لذا می‌تواند صور عقلیه مطابق با واقع و نفس الامر را بر نفس ناطقه افاضه نماید. از نظر ابن‌سینا خطای در اندیشه از هزنی‌های قوه متخیله حاصل می‌شود و با استفاده از موازین منطقی می‌توان به شناخت صحیح دست یافت . ابن‌رشد، شارح معروف ارسطو نیز حصول ادراکات عقلی را متوقف بر ادراکات حسی و خیالی می‌داند. او صور ادراکی را به معانی کلی و معانی شخصی تقسیم می‌کند و ادراک شخصی را شامل ادراکات حسی و خیالی می‌داند. از نظر ابن رشد، ادراک عقلی توسط نفس ناطقه که عقل نامیده می‌شود تحقق می‌یابد و بر ادراک معانی عام مجرد از هیولی اطلاق می‌گردد. او در پیدایش ادراکات عقلی بر وجود عقل فعال تاکید می‌کند. از نظر ابن‌رشد عقل فعال فقط محرک عقل هیولانی است که با معقول ساختن صور ادراکی خیالی، موجب به فعلیت رسیدن عقل هیولانی می‌شود. او اشاره‌ای به این مطلب ندارد که عقل فعال، حافظ صور عقلی است . ابن‌رشد به پیروی از ارسطو، نفس را به صورت منطبع در ماده می‌داند، از این رو قول به حدوث و فنای آن را می‌پذیرد، لیکن براساس تقیدات شرعی خود، این عقیده را می‌پذیرد که نفس ، امری باقی است . فخررازی، متکلم بزرگ اشعری، اگر چه همانند ابن‌سینا و ابن‌رشد نفس را در ابتدای خلقت آن فاقد هر گونه ادراک و معرفتی معرفی می‌کند لیکن از دو جهت به مخالفت با ایشان برمی‌خیزد، جهت اول اینکه او علم و ادراک را حالتی اضافه نفس با اشیا حاصل می‌شود و تحقق آن مشروط به حصول صورت ادراکی در نفس است . جهت دوم اینکه از نظر او، نفس از راه تفکر و استنتاجهای منطقی به تکثیر معلومات می‌پردازد و در کسب معلومات ، نیازی به عقل فعال وجود ندارد. فخررازی قوای مختلف حس و خیال را آلات و شرایط حصول معرفت می‌داند. از نظر او ادراکات مختلف حسی، خیالی، وهمی و عقلی، انواع مختلف ادراک‌اند نه مراتب مختلف تجرید. قوای عامله و عالمه و مراتب چهارگانه عقل نیز از نظر فخزرازی به منزله استعداد نفس در تدبیر بدن و دریافت علوم تلقی می‌شوند.
انواع رابطة دین و دنیا را بیان کنید؟ نظر اسلام راجع به آن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دربارة رابطة دين و دنيا نظريات و گرايش‌هاي مختلفي وجود دارد كه ما به بررسي آنها مي‌پردازيم:[1] 1. دين ابزار دنيا و وسيلة عمران و آباداني آن از طريق ايجاد اخوت و برادري و برابري ميان بشر است[2] نقد: الف. ادعاي اين‌كه هدف نهايي دين فلاح دنيوي است مبتني بیشتر ...
اساساً قلمرو دین در زندگی بشر در دو فرهنگ اسلامی و غربی چه تفاوتی با هم دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انديشمندان مسلمان دربارة قلمرو دين اسلام و اينكه آيا صرفا دربارة امور آن جهاني سخن مي گويد يا اين كه دربارة امور اين جهاني نيز سخن دارد؟ ديدگاه هاي متفاوتي دارند، كه ما در اين مختصر بخاطر ضيق مقال فقط يكي از آن ديدگاه ها را كه البته نظرية مورد قبول م بیشتر ...
مخطوط الرموز والأمثال اللاهوتية في الأنوار المجردة الملكوتية
نویسنده:
شمس الدين الشهرزوري
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
آیا در قرآن کریم آیه‌ای بر دخالت در امور دنیوی، اجتماعی دیده می‌شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به سؤال بايد به سه مقدمه توجّه كرد: يك: قرآن كتابي است كه هدف و غايت خود را كمال و سعادت انساني قرار داده و مدعي است كه تنها راه كمال و سعادت بشر در گرو عمل به دستورات اين كتاب آسماني است لذا در سورة انفال، آية 22،‌ مي‌فرمايد: «يا أَيُّهَا بیشتر ...
رسائل الشجرة الإلهیة فی علوم الحقائق الربانیة المجلد 3
نویسنده:
شمس الدین محمد شهرزوری؛ محقق: نجفقلی حبیبی
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران,
چکیده :
«الرسائل الشجرة الإلهية في علوم الحقائق الربانية» اثر شمس‌ الدين محمد بن محمود شهرزورى، كتابى است در موضوع اخلاق فلسفى كه به زبان عربى در قرن هفتم هجرى نوشته شده است. در مقدمه مصحح، توضيحات كامل و مفصلى پيرامون محتواى رساله‌ هاى كتاب ارائه گرديده است. این کتاب تحت عنوان «فی العلوم الالهیة و الاسرار الربانیة» تنظیم شده است.
نقش بازدارنده ابن رشد و ابن میمون در انتقال برهان سینوی به تاریخ فلسفه غرب
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 317694