جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2171
نظام آفرینش بر اساس تجلی اسمای الهی، چگونه تبیین می‌شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم معارف الهي را با عبارت‌هاي متنوّع براي همگان طرح كرده است. واژه تجلّي كه در جريان طور حضرت موسي عليه‌السلام به كار رفت[۱]، در نهج البلاغه نيز محور اصلي آفرينش معرفي گرديد: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه».[۲] هر بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا براهین اثبات وجود خدای سبحان، به ابطال دور و تسلسل وابسته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اثبات مبدأ هستي به ابطال دور و تسلسل نيازي ندارد، چون موجود محدود، عين ربط و فقر است و تحقّق رابط بدون مستقل كه قيّم اوست، امكان‌پذير نيست؛ يعني بر اساس امكان فقري، نخست موجود مستقل و نامحدود ثابت مي‌شود، سپس بطلان دور و تسلسل معلوم مي‌گردد؛ به گونه بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
هدف از آفرینش جهان هستی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همه ما در درون خود با اين پرسش مواجه‌ايم كه چرا خلق شده‌ايم؟ پاسخ به اين پرسش با بيان دو مطلب ممكن است: نخست اينكه هدف خدا از آفرينش جهان و انسان چيست؟ دوم اينكه هدف ما از خلق شدن چيست؟ در پاسخ به پرسش نخست بايد بگوييم كه به طور كلي اين سؤا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا معجزه و کرامت، با قانون علیت منافات دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداي سبحان جهان را بر اساس نظم علّي يا علّت و معلولي آفريد؛ به اين معني كه هر معلولي با علتي خاص مرتبط است و از علت خاص، معلول مخصوص پديد مي‌آيد. يكي از قوانين اصلي نظام علّي حاكم بر جهان هستي اين است كه خدا بايد بشر را با تربيت و هدايت وحي و نبوت، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا زن به طفیل مرد آفریده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ظواهر آياتِ مربوط به اصل آفرينش انسان، و برخي احاديث، نشان مي‌دهد كه آدم و حوّا عليهماالسلام هر دو از يك گوهرند و از نظر گوهر وجودي، هيچ امتيازي ميان آنها نيست. خداي سبحان در قرآن كريم فرمود: (ياَيُّهَا النّاسُ اتَّقوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُم مِن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خدای بی‌نیاز و غنی، به آفرینش موجودات چه نیازی داشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم هر فاعل براي رسيدن به كمال تلاش مي‌كند. اگر فاعلي كه خود عين كمال نامتناهي است، كاري انجام داد، براي رسيدن به كمال نيست، بلكه چون او عين كمال نامحدود است و جود و سخا نيز از كمال‌هاي اوست، فيض از او ظاهر مي‌شود. دوم خداي سبحان چون صَمَد و غَني بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
هدف خلقت انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هدف خلقت انسان، به ويژه حضرت آدم عليه‌السلام ، نَيْل مخلوق، يعني انسان، به مقام منيع خلافت الهي است. اگر كسي خليفه و جانشين خدا شد، به مقصد رسيد و در غير اين صورت، به هدف خويش نايل نشد؛در هر دو حال، هدف فاعل عين ذات اوست، زيرا وي خود عين كمال نامحدود بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا پیشرفت علوم و تکنولوژی به از بین رفتن دین خواهد انجامید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آشنايي و تسلط بيشتر بر مظاهر طبيعت، نياز انسان به علوم ماوراي طبيعي را افزايش مي‌دهد، زيرا علم در جاي فلسفه و الهيات نمي‌نشيند. بر اساس براهين عقلي و نقلي، هر موجودي كه هستي او عين ذاتش نيست، به موجودي نياز دارد كه هستي او عين ذات اوست. اين اصل با پي بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تفاوت بی‌نهایت ریاضی با بی‌نهایت فلسفی در چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم. بي‌نهايت كه در رياضي مطرح مي‌شود، گاهي به اين معناست كه هر چه بر آن عدد يا مقدار افزوده شود، باز هم امكان افزايش وجود دارد (لا يَقِفُ). تحقّق چنين بي‌نهايتي روا و روش است. دوم. بي‌نهايت در فنّ رياضي، گاهي به معناي بُعدي نامتناهي است كه همه اجزا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا حلاوت نام غفار، آدم علیه‌السلام را بر آن داشت تا به تلخی گناه تن دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در جريان عصيان و سرپيچي آدم(عليه‌السلام)، توجه به چند نكته ضروري است: يكم. اين عصيان، تحريمي يا تنزيهي كراهتي نبود، زيرا اين تحريم‌ها فروع شريعت است و شريعت نيز پس از هبوط آدم و حوا به زمين پديد آمد. وقتي شريعتي نازل نشده باشد، احكام پنجگانه شريعت ( بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2171