جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 319676
عنوان :
روضه الشهدای کاشفی و قضاوت های برخی معاصران
نویسنده:
محمدرضا موحدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کاشفی از جمله نویسندگانی است که در آثار خود جانب انصاف را رعایت کرده و معمولا منابع و مآخذ علمی خود را معرفی می کند. او حتی آغاز و انجام منقولاتی را که از آثار دیگران برمی گزیند، نشان می دهد. این رویّه در زمانه ای که عالمان همعصر او کمتر بدان پایبند بوده اند ، امتیازی مهم تلقّی می شود. همچنین اعتقاد او به تقریب مذاهب، و اجتناب از موجِبات تفرقه که در روزگارش سبب سازِ انواع اتّهام ها بوده، همچنان موجب برخی ارزیابی های شتابزده شده است. قضاوت در بارۀ روضه الشهدای کاشفی، بر اساس آنچه از دیگران نقل می کند(با ذکر مآخذ)، نمی توان با تعبیر دروغ و جعل ختم شود . کاملا آشکار است که او مدّعای خود را از کتاب نورالائمه نقل کرده است .پس دست کم مطلبِ مربوط به زعفر جنی، جعل او نیست! و او جاعل و سازندۀ این حکایت نبوده است. در این مقاله اظهار نظر برخی از پژوهشگران در باب اصالت یا ساختگی بودنِ مطالب و محتوای کتاب روضه الشهدا ، نقل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 215
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعۀ پیشینۀ مذهبی-تاریخی نماز عطیه بر پایۀ منابع برجایمانده از دورۀ آلبویه
نویسنده:
شهرام رهنما ، مهرداد امیری ، حسین صدیقیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نماز عطیه یا نماز جعفر طیار یکی از نمازهای شناخته شدۀ مسلمانان و منسوب به جعفر طیار، برادر امام علی (ع) است. با وجود آنکه روایتهای مذهبی بهخوبی در ارتباط با این نماز مطالبی را بیان کردهاند؛ اما تاکنون اهمیت این نماز از حیث آثار مادی بهجایمانده از آن مورد مطالعه قرار نگرفته است. از همین روی ضرورت دارد پرسشهایی همچون اهمیت و جایگاه این نماز در نگاه مسلمانان صدر اسلام و نمودهای مادی آن مورد مطالعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و مطالعۀ اهمیت نماز عطیه در قرون اولیۀ اسلامی است که بر پایۀ بررسی استنادات منابع مذهبی، تاریخی و برخی شواهد باستانشناسی صورت میپذیرد. در نتیجۀ این پژوهش چنین مشخص میشود که نماز عطیه نهتنها از نمازهای بسیار معتبر محسوب می شود و بهدفعات در منابع مکتوب بدان اشاره شده است؛ بلکه در برخی از کتیبههای چوبی بهکاررفتۀ در دورۀ آلبویه نیز میتوان نمودی از آن را ملاحظه کرد که به سفارش امیر عضدالدولۀ دیلمی ساخته شده بودند. با توجه به این موارد چنین میتوان بیان کرد که این نماز از قرون اولیۀ اسلامی به بعد، جایگاهی ویژه نزد بسیاری از مردم عادی و حتی حاکمان وقت، داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معنای باطنی آیات قرآن بر اساس تفسیر تأویل الآیات الظاهره با استفاده از رویکرد ساختشکنی دریدا
نویسنده:
زهرا آقابراری ، سیدمحمد رضوی ، مهدی مهدی عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ساختارشکنی (شکلی از تحلیل فلسفی و ادبی) عمدتاً برگرفته از کارهای ژاک دریدا است که تمایزات مفهومی اساسی یا «تضادها» را از طریق بررسی دقیق زبان و منطق فلسفی بررسی میکند. این روش برای بررسی متون، رویکرد و شیوه نویسندگان استفاده میشود. تفسیر تأویل الآیات الظاهره یکی از تفاسیرِ بهنوعی باطنی و با رویکرد اخباری است که در مواردی رویکرد نوآورانه دارد. باتوجه به این دو مطلب، این سؤال مطرح میشود: «با بررسی روش استرآبادی در تأویل الآیات الظاهره بر اساس روش ساختارشکنی دریدا آیا نویسنده دست به ساختشکنی معنا زده است؟». با بررسی انجامشده مشخص شد که استرآبادی با این نگرش که باطن قرآن فرازمانی است، وحدت معنایی ظاهر قرآن را زیر سؤال برده و با آشکار ساختن معنای باطن قرآن تفسیری نو از ظاهر آن پدید آورده که در آن، بر خلاف تفاسیر قرآن به قرآن، اولویت با حاشیه فرامتنی قرآن است؛ او در این نگاه، همراه با دریدا قدم برداشته است. اما در نگاه انسانی به معنا، بر خلاف دریدا و با تمسک به امر قدسی، نوعی جدید از ساختارشکنی را ارائه داده که در مقابل عرفگرایی ظاهر قرآن قابل ارزیابی است. وی دیالکتیک جدید را روشنکننده معنای باطنی میخواند، با این تفاوت نسبت به دریدا که تفسیر این دیالکتیک را تنها در حیطه معصومان میداند. وی در مواردی معانی را با بهرهگیری از پدیده جانشینی تفسیر میکند، ازاینرو برخلاف روش ساختارگرایی، همنشینی را معیار معناداری نمیداند؛ چیزی که دریدا نیز بر آن تأکید دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مضمون مبانی اسلامی احساس حقارت از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
زینب پورکاویان ، زهرا صرفی ، محمد صادق شجاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
برای انسان حکم ارزشیای مهمتر از داوری دربارهی خویش نیست و احساس حقارت فرد ذیل چنین داوریهایی قرار میگیرد. گرچه این اصطلاح توسط اندیشمندان متعددی بررسی شده است، اما در تعریف آن اختلافنظر قابل توجهی وجود ندارد. این مفهوم، گسترهی نفوذ زیادی در ابعاد مختلف زندگی بشر دارد؛ از کاربرد آن در امور تبلیغی-تجاری و کاریکاتور تا اثر سوء آن بر روان افراد. این گستره بیانگر اهمیت و ضرورت پرداختن به این مفهوم است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به دیدگاه صحیح اسلام درباره احساس حقارت، به تحلیل مبانی اسلامی این مفهوم در آثار آیتالله جوادی آملی بهعنوان اندیشمند اسلامی معاصر پرداخته و با استفاده از روش تحلیل مضمون به این سؤال پاسخ داده است که مضامین حاصل از مبانی اسلامی احساس حقارت از دیدگاه آیتالله جوادی آملی چگونه است؟ بررسیها نشاندهندهی دو سنخ از احساس حقارت است. مضمون فراگیر احساس حقارت ممدوح، یعنی احساس حقارت در برابر خداوند و در نفس خود که شامل مضامین سازماندهنده: عامل (معرفت خداوند و قرب به خداوند) و اثر (قرب به خداوند، رشد و کمال فردی و عزت نزد دیگران) است و مضمون فراگیر احساس حقارت مذموم که در ابتدا به دو مضمون فرعی فردی و اجتماعی-ملی تقسیم میشود. بعد فردی آن شامل مضامین سازماندهنده: عامل (سرکوب استعداد و نام حقیرانه)، اثر (معنوی، اجتماعی) و راهکار (باورهای دینی و سیاستگذاری اجتماعی) میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین ماهیت اجتماعی "تربیت معنوی" در اسلام؛ بر اساس ابعاد اجتماعی عبادت در دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
فاطمه وجدانی ، فاطمه علی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
برای انسان مدرن، معنویت تا حد زیادی حالت فردگرایانه پیدا کرده است؛ به گونهای که غالبا یک نیاز عاطفی و روانشناختی محسوب میشود و آرامش، عشق و شادی برای فرد به ارمغان میآورد. اما به نظر میرسد که تربیت معنوی در اسلام ماهیتی اجتماعی داشتهباشد. در اسلام، با عنایت به اصالت معنویت، تمامی آموزه ها، در پی تقویت نگاه معنوی و پرورش معنویت در انسانهاست و هدف این است که انسان ها را متوجه جهان حقیقی و معنوی بکند؛ حتی آموزه هایی که ظاهرا در پی تنظیم امورات مادی انسان هاست. اما به طور ویژه، عبادات به معنای خاص که مستقیما ارتباط میان انسان و خداوند را شکل می دهند، از قوی ترین روشهای تقویت معنویت محسوب می شوند و بخش زیادی از نیازهای معنوی را تامین میکنند. لذا از طریق تبیین ماهیت اجتماعی عبادات فردی، میتوان ماهیت اجتماعی تربیت معنوی را بهتر درک نمود. هدف از انجام تحقیق حاضر، این است که نشان دهد بر اساس دیدگاه آیتالله جوادیآملی حتی عبادات به اصطلاح فردی، مشحون از جنبههای اجتماعی هستند و در خصوصیترین ارتباطات انسان با خدا نیز، آدمی با هویت جمعی نزد خداوند حاضر میشود. بر اساس تحلیل محتوای کیفی دو کتاب حکمت عبادات و دانش و روش بندگی، هشت مولفه اصلی با تم اجتماعی برای عبادات به دست آمد: بودن با جمع، محبت و خیرخواهی عمومی و پیوندهای اجتماعی، حمایت مالی از قشر نیازمند جامعه، رذیلتزدایی اخلاقی- اجتماعی، تعامل اخلاقی اجتماعی، حق-گرایی و دفاع از حق و حقیقت، دفاع از کشور و بصیرت سیاسی و تلاش جهانی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی امام خمینی در پاسخ به شبهات وهابی
نویسنده:
احمد علی داد اسفینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
از نظر امـام خمینی) وهابیت فرقهای ضدّاسلامی، سراپاخرافی، استعماری و تفرقهافکن است که برای از بین بردن تعالیم اسلام و محو قرآن از زندگی مسلمانان ساخته و پرداخته شده است. انتقادات امام خمینی) بر آیین وهابیت که غالبا در ضمن پاسخ به شبهات دگراندیشان ایرانی مطرح شده در قالب شیوهها و روشهای ویژهای ارائه شده است. امام خمینی) برای معرفی و یادآوری نام محمد بن عبدالوهاب و هواداران او، از شیوه رایج در اعطای القاب و عناوین مدحآمیز همچون سلفی، سلفیه، اهل حدیث، اهلسنت استفاده نکردهاند، ایشان اصرار دارند از واژه وهابی استفاده کنند. انتقادات امام خمینی بر وهابیان را در دو بخش انتقادات کبروی و نقدهای مصداقی قابل دستهبندی است. بخش گستردهای از انتقادات امام خمینی) بر وهابیت معطوف به مفاهیم و مباحث کبروی است. امام خمینی) تصور وهابیان از مفاهیم بنیادین توحید، شرک، عبادت، تواضع، «ما لا یقدر علیه الا الله» و سجده را در تضاد با قرآن توصیف میکند و با روش نقد تهاجمی خطاهای فکری وهابیان را تشریح کرده و پاسخهای نقضی و حلی به آنها میدهد. ایشان برای پاسخگویی به پندارهای وهابیان علاوه بر روش استدلال به قرآن، از شیوه ارجاع به عرف نیز بهره بردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مؤلفههای تجربۀ عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریۀ والتر استیس و ویلیام جیمز
نویسنده:
میلاد صلاحی خلخالی ، قدرت الله طاهری ، احمد خاتمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
داستان دقوقی در مثنوی معنوی روایتی چند وجهی است و بهدلیل ساختار سیالش میتوان آن را از ابعاد مختلف تحلیل کرد. شناخت ویژگیهای تجربۀ عرفانی که جوهرۀ اصلی برسازندۀ این تمثیل است، میتواند یکی از این تحلیلها باشد. تجربۀ عرفانی، قرار گرفتن در لحظات جذبه و کشفی است که طی آن فرد، واجد تجربهای شگفت میشود و خود را در ارتباط با جهان بالا مییابد. شناخت ماهیت این امر وجهۀ همت بسیاری از اندیشمندان حوزۀ فلسفۀ عرفان بوده است. ویلیام جیمز و والتر استیس از بزرگترین نظریهپردازان در حوزۀ تجربۀ عرفانی هستند که ویژگیهای آن را شناسایی کردهاند. نظام علمی و نظری که این دو در باب شناخت ویژگیهای تجارب عرفانی بنا کردهاند میتواند گره از از کار پیجیدهترین تجارب عرفانی باز کند. تجارب عرفانی داستان دقوقی واجد مشخصههایی است که میتواند با استفاده از این نظام علمی شناسایی و ابهامات آن برطرف گردد. ویژگیهایی چون بیانناپذیری، تناقضآمیزی، بینش وحدانی، احساس برکت و عینیت، داشتن کیفیت معرفتی و... در این داستان به چشم میخورد. دقوقی در ابتدای تجربهاش به ادراک وحدتِ کثرات میرسد، این تجربه با تبدلهای پیاپی، متناقض به نظر میرسد. تجربۀ او واجد کیفیت معرفتی است. دقوقی به ادراکی میرسد که سرشار از برکت است. وی بر بیانناپذیری تجربۀ خود نیز تصریح میکند؛ بنابراین مسئلۀ اصلی در این جستار این است که با استفاده از مختصات طرحشده در باب تجارب عرفانی، خوانشی دیگر از این تمثیل نمادین به دست داده شود. هرچند همچون عموم این تجارب، همۀ ویژگیها در آن نیامده و خصوصیاتی چون زودگذری در این تمثیل غایب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نظریات درباره عالم مورد آزمون قبل از خلقت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
نویسنده:
غلامرضا رضوی دوست ، علی جلائیان اکبرنیا ، علی اکبر رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقامات اهلبیت (ع)علاوه بر قرآن در احادیث نیز به شکلهای مختلفی تأکید شده است. متون زیارات بهویژه زیارات مأثور که خود از جمله روایات است، شامل موارد زیادی از فضایل آنان است. یکی از مقامات خاص حضرت زهرا (س)در زیارت منقول از امام جواد (ع)با موضوع «آزمون آن حضرت قبل از خلقت ایشان و سربلندی آن بانو از آن آزمون» مطرح شده است. اختلاف نظرهایی دربارۀ عالم مورد آزمون آن حضرتوجود دارد که دلایل کافی و جامعی ندارند و به همین دلیل است که تحلیل، نقد و بررسی آن را ضروری میکند. پژوهش حاضر با شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با هدف ارزیابی نظریات دربارۀ عالم مورد آزمون آن حضرتنگاشته شده است. این نوشتار پس از بررسی و تحلیل نظرهای مختلف و طرح ایرادها و اشکالها به این نتیجه رسید که آن آزمون در «علم الهی» صورت پذیرفته است. براساس این نظریه، نواقص و اشکالهای مطرح در سایر دیدگاهها به وجود نمیآید و مستنداتی از آموزههای دینی گویای آن است؛ بنابراین در پرتو این تفکر، ایرادهای مطرحشده بر اقوال گذشته، جایگاهی برای طرح نخواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت متعالیه از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی
نویسنده:
نفیسه مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل مهم در فلسفۀ عرفان، نقش ساختارهای تجربهگر در محتوای تجارب عرفانی و نسبت این تجارب با یکدیگر است که باعث شکلگیری رویکردهای پرینالیزم، ذاتگرایی، ساختارگرایی و زمینهزدایی شده است. در این تحقیقِ تحلیلیتطبیقی پس از معرفی اجمالی هر یک از این مواضع، به جستوجوی پاسخ ملاصدرا به این مسئله پرداخته شد. یافتهها: در رویکرد ملاصدرا، ساختارهای شخصی، نقش مهمی در تجارب عرفانی دارد؛ بهطوری که عارف ازطریق انعکاس و تجربۀ آن در واقعیت درونی با حقایق متعالی ارتباط برقرار میکند و به همین جهت نقش استعداد، باورها، رفتارها، انتظارات، تمایلات و توجهات در این تجارب بارز است؛ در عین حال تجارب عرفانی موازی در سنتهای متمایز حاکی از تأییداتی در راستای رویکرد پرینالیزم است. ملاصدرا برخی تجارب یا دادههای عمودی را خیالی دانسته و موضع ساختارگرایی محض را برمیگزیند و در مرحلۀ فنا، نیل به تجارب ناب و گذار از رویکرد ساختارگرایی به پرینالیزم را ترجیح میدهد. به عبارتی دیدگاه صدرالدین، رویکرد ساختارگراییِ تشکیکی است؛ یعنی هرچه تجربهگر بهمراتب بالاتری از حقیقت سیر میکند و زهد و حریت در او بیشتر میشود، نقش ساختارهای فردی کمرنگتر و واقعنمایی و همگرایی عرفا در تجارب موازی بیشتر میشود. در این موارد در تحلیل ادبیات عرفانی، تحلیل زمینهای را برمیگزیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردی به انگیزش اخلاقی درآیات وروایات از منظر روانشناسی اخلاق دینی
نویسنده:
جواد غفاری ، بهروز محمدی منفرد ، وحید واحدجوان ، علی عسگری یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان در ذات خودش وبه لحاظ فطری انگیزه بر انجام رفتار اخلاقی دارد.اما چرا انسانها در برخی موقعیت ها انگیزه بررفتارهای اخلاقی ندارند؟ویا حتی انگیزه بر رفتار غیر اخلاقی دارند.ودچار بی پروایی وشرارت می شوند. همین مسأله در آموزههای اخلاقی دین هم وجود دارد.سؤال اصلی مقاله این است که«چرا افراد متدین ویا مدعی دین داری با علم به الزامات اخلاقی دین، انگیزه برای انجام فعل اخلاقی ندارند؟». ویا گاهی برخلاف دستورات اخلاقی دین عمل میکنند. بنابراین چه نسبتی بین باورهای دینی معطوف به گزارههای اخلاقی وانگیزش اخلاقی وجود دارد؟ از آنجائیکه مفهوم «انگیزش» و نظریه های مربوط به آن در«روان شناسی» مورد بحث قرار می گیرد ومفهوم«انگیزش اخلاقی»در«روانشناسی اخلاق »از مباحث مهم وکلیدی است. به همین جهت این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی درصدد تبیین عوامل وموانع «انگیزش اخلاقی» از منظر نویی موسوم به «روانشناسی اخلاق دینی» با استناد به برخی آیات وروایات است .حاصل ونتیجه اینکه، عوامل درونی مانند«ضعف اراده»،«ضعف ایمان»و«بی تقوایی» وغلبه«امیال وغرایز»و«عدم آگاهی» وغفلت، موانع انگیزش اخلاقی است.همچنین عوامل بیرونی مانند خانواده،نظام تربیتی وآموزشی جامعه،ارتباطات اجتماعی حقیقی ومجازی ورفتارهای حکومت، مؤثر در انگیزش اخلاقی افراد هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 319676
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید