جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 1021
عنوان :
نشست علمی جستاری در کثرت وجود
سخنران:
غلامرضا فیاضی، حسن رمضانی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
واکاوی نظریه وحدت شخصی وجود - اسفند 1392
جستاری در تببین کثرت وجود - خرداد 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
احکام وحدت
,
احکام کثرت
,
وحدت در کثرت
,
وحدت عددی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه اسلامی معاصر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهانپذیری وجود خدا و امکانسنجی اقامه برهان لمّی بالعرض بر وجود خدا از منظر ابنسینا، صدرای شیرازی و محمدحسین طباطبایی
نویسنده:
سید وحید کاشانی ، عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی اقامه برهان بر وجود خدا از منظر ابنسینا، صدرای شیرازی و محمدحسین طباطبایی به روش کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی، توصیفی و تطبیقی انجام شده است. در مسئله برهانپذیری، بعد از تحلیل دیدگاههای فیلسوفان مد نظر چنین نتایجی به دست آمد: نخست، وجود خدا برهانپذیر است، برهانپذیری به این معنا که اثبات وجود خدا برای انسانْ معقول و منطقی است و امتناع ذاتی ندارد. دوم اینکه، وجود خدا از طریق «برهان لمّی بالذات»، «برهان إنّی از نوع دلیل» و «برهان إنّی مطلق از نوع تضایفی» اثباتپذیر نیست. اما از طریق «برهان لمّی بالعرض» و «برهان إنّی از نوع ملازمات عامه» میتوان وجود خدا را اثبات کرد. در این نوشتار «برهان لمّی بالعرض» برای اثبات وجود خدا پیشنهاد شده است که در آثار ابنسینا و صدرای شیرازی نیز وجود دارد. «برهان لمّی بالعرض» وجود نعتی حقتعالی را اثبات میکند و همین مستلزم اثبات وجود نفسیاش نیز هست. با این تبیین، مسئله برهانپذیری وجود خدا با قاعده «الواجب لابرهان علیه» تعارضی نخواهد داشت، زیرا مفاد قاعده از طریق «برهان لمّ بالذات» بر برهانناپذیری وجود خدا دلالت میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه حکمت متعالیه پیرامون ماهیت اصالت وجود
نویسنده:
نسرین علوی نیا، عبدالعزیز فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکثیر براهین اثبات وجود خدا
نویسنده:
حسین عشاقی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
برهان اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب
,
اثبات خدا
,
راههای خداشناسی
,
برهان وجود خدا
,
براهین خداشناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
تکثیر براهین اثبات وجود خدا
چکیده :
مسئلۀ وجود خداوند از دیرباز، جزو سرفصلهای مهم کاوشهای فلسفی بوده است. معمولاً متکلمان مسلمان، وجود خدا را بدیهی میدانستهاند؛ اما از نظر بسیاری از فلاسفۀ خداباور، وجود خدا بدیهی نیست و نیاز به اثبات دارد. از نظر برخی از فلاسفۀ خداباور مانند ابنسینا و ملاصدرا ضمن اذعان به بداهت وجود خدا، به دفاع از براهین اثبات وجود خدا پرداخته و آن را مایۀ تنبّه و توجه بیشتر به این امر بدیهی دانستهاند. در عصر حاضر بسیاری از متفکران، بیشتر براهین اثبات وجود خداوند را معیوب و ناقص میشمرند و فاقد پشتوانۀ منطقی لازم میدانند. استاد عشاقی با توجه به این دیدگاه، یکی از دلایل چنین ادعایی را فاقد بداهتبودنِ «مقدماتِ منطقی و فلسفی متعدد براهین اثبات وجود خداوند» بیان میکند و معتقد است این مقدمات نیاز به اثبات دارد. به همین دلیل ایشان به اقامه و گسترش براهینی در اثبات وجود خداوند پرداخته که دارای مقدمات بدیهی و بینیاز از اثبات فلسفی هستند و لذا پذیرش آنها به صرف تصوّر صحیح مقدمات، ممکن خواهد بود. در این نشست ایشان ضمن انجام تقسیمبندی اولیه از براهین اقامهشده، نمونههایی از آنها را تشریح و تبیین میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری از خداشناسی استدلالی در جهان اسلام و سیر تطورات آن
نویسنده:
محمدجعفر رضایی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
راه شناخت حصولی خدا
,
راههای فلسفی خداشناسی
,
برهان حدوث
,
برهان نظم
,
شناخت خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان نظم
,
برهان نظم (فلسفه دین)
,
برهان تدبیر و نظم
,
argument from design برهان بر اساس نظم یا قصد و غایت (فولادوند)
,
نظریههای برهان بنیاد شناخت خدا
,
استدلال عقلی در شناخت خداوند
,
ریشههای برهان نظم
,
ریشههای برهان حدوث و قدم
چکیده :
دکتر رضایی در این گفتار نظریههای برهان بنیاد شناخت خدا را مورد بررسی قرار داده است. در جهان اسلام فلاسفه و متکلمان بیشتر بر استدلال عقلی در شناخت خداوند تأکید کردهاند؛ و متکلمان به وجوب استدلال عقلی قائل هستند. درمقابل محدثان و عرفا چندان به استدلال عقلی بها نمیدهند و این دو گروه معرفت الله را بالله میدانند. ادلهای که فلاسفه و متکلمان برای اثبات وجود خداوند اقامه کردهاند به یک شکل نبوده؛ و برخی از آنها ریشۀ روایی یا قرآن دارد. ریشههای برهان نظم، برهان از فعل بر فاعل و به نوعی برهان حدوث و قدم را میتوان در روایات مشاهده کرد. البته این استدلالها در طول تاریخ تطور داشته و ریشههایی در خارج از جهان اسلام نیز دارد؛ به عنوان مثال برخی از تقاریر برهان حدوث و قدم ریشههایی در فلسفه یونان دارد. دو تقریر از برهان حدوث و قدم در روایات وجود دارد. در برخی از روایات از متغیر بودن عالم شروع میشود و از آنجا که هر متغیری حادث است و هر حادثی محدث میخواهد نتیجه گرفته میشود که عالم محدثی دارد. در بعضی روایات نیز نقطۀ شروع مرکب بودن عالم است و از این راه عالم نیازمند محدث شمرده میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت میان علم تجربی و شناخت خدا
نویسنده:
میثم توکلی بینا
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
علم تجربی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
مجربات
,
empirical religious sciences
,
نسبت میان علم تجربی و شناخت خدا
,
علم تجربی و شناخت خدا
چکیده :
نوشتار پیش رو، نسخه به تحریر در آمده یک نشست علمی است. ارائه دهنده ابتدا به تبیین مبادی تصدیقیه علوم تجربی میپردازد و با تشریحی نقّادنه نسبت به این اصول و مبادی، بحث را پیش میبرد و در ادامه میگوید: علوم تجربی خود در مواردی از این اصول دست کشیده و گاها در مواجه با آنها دچار تناقض رفتاری شده اند. در ادامه خواهد آمد که شاخه خدا شناسی از علم کلام- که گاها از پدیده های طبیعی بهره جسته اند – وابستگی به علوم تجربی و تجربه گرایی نداشته و صرفا از طبیعت به عنوان مقدمه برای وصول به ماوراء طبیعت استفاده شده. از مطالب مهم این جلسه سمت علم طبیعی و علم الهی نسبت به یکدیگر است که علم طبیعی- نه تجربی تجربه گرایی- علاوه بر منفعت ذاتی خود در زندگی مادّی انسان، یکی از مهم ترین علل استعدادی برای صعود علم به مراتب الهی آن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازکاوی وحدت وجود در اندیشۀ ابنعربی و عبدالرحمن جامی
نویسنده:
ناصر قره خانی ، نجمه محیایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
عبدالرحمن جامی از جمله شاعرانی است که با آثار و اندیشههای ابنعربی آشناییداشته و از آن تأثیرپذیرفتهاست. از میان مجموعۀ هفتاورنگ او، تحفةالاحرار است که برپایۀ تفکرات ابنعربی خصوصاً وحدت وجود شکل گرفتهاست. جامی یکی از نخستین شاعرانِ شارحِ تفکرات ابنعربی درباب وحدت وجود است و از اندیشههای او بسیار تاثیرپذیرفتهاست. یکی از این تأثیرات، جمع نقیضین است؛ یعنی وحدت و کثرت، تشبیه و تنزیه، ظهور و بطون و ... پژوهش پیشرو کوشیده نگاه یگانه بین ابنعربی و جامی به مظاهر هستی و همگونیهای اندیشۀ وحدت وجودی آن دو را با روش توصیفی تحلیلی و در چشماندازی تطبیقی مورد کاوش قراردهد. برآیند پژوهش نشانمیدهد هرچند جامی در این رویکرد بهصورت پارادوکس و متناقضنما عملمیکند؛ اما درصدد یافتن نتیجهای واحد و رسیدن به نقطهای یگانه در ذهن خویش است. او برای رسیدن به این نتیجه تحتتاثیر اندیشۀ ابنعربی است و این دو عارف با رویکردی متناقضنما اندیشههای خود را بیانمیکنند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود، وحدت شهود - بخش سوم
نویسنده:
حسن بلخاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به نقل از روزنامه اطلاعات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
وحدت شهود
,
«وحدت وجود» و «وحدت شهود»
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
تاریخ عرفان
,
عرفان نظری
چکیده :
شیخ احمد در آخرین نامه مکتوبات، چون با سؤال سختی روبرو میشود که: «چه فرقی است میان تو که ممکن را ظل واجب میدانی و شیخ اکبر که ممکن را نسبت به واجب، ممکن میداند و بنابراین چرا باید شیخ را سرزنش کرد»، برمیآشوبد که این قسم علوم معارف سُکریه است و الفاظ آن از نارسایی حقیقت معامله است: «ممکن چه بوَد که ظل واجب باشد؟ واجب را چرا ظل بوَد که موهم تولید به مثل است و مبرّا از شائبه عدم لطافت اصل. هرگاه محمد رسولالله را از لطافت ظل نبود، خدای محمد را چگونه ظل باشد؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود، وحدت شهود - بخش دوم
نویسنده:
حسن بلخاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به نقل از روزنامه اطلاعات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
وحدت شهود
,
«وحدت وجود» و «وحدت شهود»
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
تاریخ عرفان
,
عرفان نظری
چکیده :
شیخ احمد سرهندی برای اثبات این معنا که مظهر عین ظاهر و سایه عین اصل نیست، به ذکر مثالی مبادرت میورزد: «عالم ذوفنونی خواست که کمالات متنوعه خود را در عرصه ظهور جلوه دهد و خفایای مستحسنۀ خود را در معرض وضوح آرد، ایجاد حروف و اصوات نمود و در مرایای آنها، آن کمالات مخفیه را ظاهر ساخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود، وحدت شهود - بخش اول
نویسنده:
حسن بلخاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به نقل از روزنامه اطلاعات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
وحدت شهود
,
«وحدت وجود» و «وحدت شهود»
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
تاریخ عرفان
,
عرفان نظری
چکیده :
اندیشههای ابنعربی درباره «وحدت وجود» و بهویژه در عبارت «سبحان من اظهر الاشیاء و هو عینها» مخالفتهای وسیعی را برانگیخت که مشهورترین آنها در نامه علاءالدوله سمنانی به عبدالرزاق کاشانی متبلور گشت. این مخالفتها به پیدایش نظریه «وحدت شهود» علاءالدوله سمنانی در مقابل وحدت وجود انجامید و توسط میر سیدعلی همدانی (شاگرد نامدار علاءالدوله) و بزرگانی مانند سیدمحمد گیسودراز و شیخاحمد سرهندی در شبهقاره هند رواج یافت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 1021
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید