جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
آفرينش تصادفي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ا بررسي معناي تصادف و صدفه مي توان دريافت كه كدامين معناي صدفه صحيح و قابل قبول است و كدام يك نادرست. تـصـادف مـى تواند معانى مختلف يا به تعبير صحيحتر , اصطلاحات گوناگونى داشته باشد و هر اصطلاحى براى خود حكم خاصى دارد كه از نظر خوانندگان گرامى مى گذر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آفرينش جهان از نيستي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتي الهيون مي گويند : خدا عالم را از عدم آفريده است منظورشان اين نيست كه عدم منشاء پيدايش عالم است ؛ بلكه مقصودشان اين است كه عالم نبود و خدا آن را ايجاد كرد . اين قول در مقابل قول كساني است كه مي گفتند : ماده ي عالم ازلي است و خدا تنها شكل دهنده و بیشتر ...
آغاز آفرينش
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:

يك. اگر منظور حضرت عالي از دنيا كل نظام خلقت است ، شايد جواب حضرت عالي با روايت زير معلوم شود. ـ روايات ديگري نيز با اين مضمون وجود دارند ـ
« عَنْ وَهْبٍ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْكُرْسِيَّ مِنْ نُورِهِ وَ الْعَرْشُ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آفرينش جهان از عدم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جهان از عدم به معناى ناچيز خلق نشده است؛ بلكه آفرينش جهانِ هستى ابتدايى و غيروابسته به هر ماده پيشين است. به عبارت ديگر آفرينش جهان، صرفاً مستند به اراده حق تعالى است و نيازمند ماده پيشينى نيست كه خداوند جهان را از آن پديد آورد؛ برخلاف خلاقيّت و آفري بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نخست باید دانست جهان از عدم خلق نشده است بلکه از شیء مادی قبلی آفریده نشده . لذا منظور از خلق از عدم به معناى آفرینش ابتدایى و بی وابسته به هر ماده پیشین است به عبارت دیگر آفرینش جهان صرفا مستند به اراده حق تعالى است و نیازمند ماده پیشینى نیست که خداوند جهان را از آن پدید آورد بر خلاف خلاقیت و آفرینش دست ساخت بشرى است که حاصل کشف و تغییر صورتها و ترکیب مواد نخستین براى پدید آوردن محصولى نوین است. امام صادق(ع) درباره آفرینش جهان می فرماید: «خداوند از چیزی جهان را نیافریده است نه این که (از هیچ چیز و عدم جهان را آفریده باشد)».
مقدار ماده جهان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. ماده دو اصطلاح عمده و اصلي دارد كه از آنها اصطلاحات ديگري نيز براي ماده ساخته شده است. اصطلاح ماده در فلسفه به معني جوهري است كه قابل همه صور جسماني است. اين جوهر، حقيقتي عقلي بوده و با حس قابل درك نيست. حقيقت اين ماده ،« قابليت صرف بودن» است كه ه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مدت آفرينش زمين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ايام آفرينش در قرآن شش روز دانسته شده كه چهار روز آن مربوط به زمين و تدبير امور آن است. چهار روز نيز مربوط به آسمان‏ها است كه دو روز آن با زمين مشترك است‏ فصلت (41)، آيات 10 و 12.؛ لذا جمعاً شش روز مى‏شود. منظور از شش روز، شش دوره يا مرحله است؛ نه شش بیشتر ...
آفرينش از عدم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جهان از عدم به معناى ناچيز خلق نشده است؛ بلكه آفرينش جهانِ هستى ابتدايى و غيروابسته به هر ماده پيشين است. به عبارت ديگر آفرينش جهان، صرفاً مستند به اراده حق تعالى است و نيازمند ماده پيشينى نيست كه خداوند جهان را از آن پديد آورد؛ برخلاف خلاقيّت و آفري بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نخست باید دانست جهان از عدم خلق نشده است بلکه از شیء مادی قبلی آفریده نشده . لذا منظور از خلق از عدم به معناى آفرینش ابتدایى و بی وابسته به هر ماده پیشین است به عبارت دیگر آفرینش جهان صرفا مستند به اراده حق تعالى است و نیازمند ماده پیشینى نیست که خداوند جهان را از آن پدید آورد بر خلاف خلاقیت و آفرینش دست ساخت بشرى است که حاصل کشف و تغییر صورتها و ترکیب مواد نخستین براى پدید آوردن محصولى نوین است. امام صادق(ع) درباره آفرینش جهان می فرماید: «خداوند از چیزی جهان را نیافریده است نه این که (از هیچ چیز و عدم جهان را آفریده باشد)».
اولين موجود روی زمین
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با آفرينش انسان توجه به چند نكته ضروري است:
1. آفرينش اولين فرد انساني با گسترش انسان دو مسئله متفاوتند و مانعي ندارد كه اولي دفعي و ديگري تدريجي باشد.
2. تدريجي بودن خلقت انسان -حتي انسان اوليه- لزوما به معناي پذيرش نظريه تكامل زيست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :