آغاز آفرينش | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آغاز آفرينش
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آغاز آفرينش
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
چگونگی خلقت جهان
سوال:
در اوايل که دنيا هست شد چند نهر وجود داشت؟
پاسخ تفصیلی:
يك. اگر منظور حضرت عالي از دنيا كل نظام خلقت است ، شايد جواب حضرت عالي با روايت زير معلوم شود. ـ روايات ديگري نيز با اين مضمون وجود دارند ـ
« عَنْ وَهْبٍ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْكُرْسِيَّ مِنْ نُورِهِ وَ الْعَرْشُ مُلْتَصِقٌ بِالْكُرْسِيِّ وَ الْمَلَائِكَةُ فِي جَوْفِ الْكُرْسِيِّ وَ حَوْلَ الْعَرْشِ أَرْبَعَةُ أَنْهَارٍ نَهَرٌ مِنْ نُورٍ يَتَلَأْلَأُ وَ نَهَرٌ مِنْ نَارٍ تَتَلَظَّى وَ نَهَرٌ مِنْ ثَلْجٍ أَبْيَضَ تَلْتَمِعُ مِنْهُ الْأَبْصَارُ وَ نَهَرٌ مِنْ مَاءٍ وَ الْمَلَائِكَةُ قِيَامٌ فِي تِلْكَ الْأَنْهَارِ يُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ لِلْعَرْشِ أَلْسِنَةٌ بِعَدَدِ أَلْسِنَةِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ فَهُوَ يُسَبِّحُ اللَّهَ وَ يَذْكُرُهُ بِتِلْكَ الْأَلْسِنَةِ. »( بحار الانوار ؛ ج 55 ؛ ص 17 ) ( همانا خداوند متعال عرش و كرسي را از نور خود آفريد؛ و عرشچسبيده به كرسي است ؛ و ملائكه در درون كرسي هستند ؛ و در اطراف عرش چهار نهر است ؛ نهري از نور كه مي درخشد؛و نهري از آتش كه شعله مي كشد؛ و نهري از يخ سفيد كه چشمها را مي زند و نهري از آب ؛ و ملائكه در اين نهرها قائمند و تسبيح خدا مي گويند و براي عرش زبانهايي است به عدد زبانهاي همه خلق كه با اين زبانها خدا را تسبيح مي كندو او را ياد مي كند.) البته بايد توجه داشته باشيد كه انچه در امثال اين روايات مشاهده مي شود همه از قبيل تشبيه معقول به محسوس است و نبايد آنها را بر اساس معاني مربوط به جهان ماده و محسوسات تفسير كرد.
دو. اگر منظور شما از دنيا ،عالم ماده باشد ؛ در اين باب حديثي يافت نشد ؛
سه. اگر منظور، كره زمين باشد ، روايت صريحي در اين باب نيست. و لي در كتاب كافي ج1 ص409 روايتي به اين مضمون است : مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ مي گويد از امام صادق (ع) پرسيدم : از اين زمين چه چيزي براي شماست (اختصاص به شما اهل بيت دارد) امام تبسمي كرد و فرمود: خداوند متعال جبرئيل را مبعوث كرد و امر نمود كه با انگشت ابهامش هشت نهر در زمين ايجاد نمايد ؛ از آن جمله است نهر سيحون و جيحون كه نهر سرزمين بلخ هستند ؛ و نهرخشوع مكه نهر شاش است و نهرمهران كه نهر هند است و نهر نيل براي مصر و نهر دجله و فرات .پس آنچه آبياري شد و آنچه مي شود براي ماست و هر چه براي ماست براي شيعيان ما نيز هست . .... )
در (بحارالأنوار ج 57 ص 38 ) نيز آمده است: ( ابن عباس از پيامبر (ص) نقل كرده كه فرمودند: خداپنج نهر از بهشت بر زمين نازل نمود ؛ سيحون كه نهر هند است و جيحون كه نهر بلخ است و دجله و فرات كه دو نهر عراقند و نيل كه نهر مصر است ؛ خدا اينها را از يك چشمه از چشمه هاي بهشت و از پايينترين درجه بهشت
بر دو بال جبرئيل نازل نموده است ؛ و جبر ئيل آنها را به كوه ها سپرده است ؛ و بر زمين جاري نموده است و ... )
بيان چند نكته :
1- مضمون روايت اولي كه ذكر شد به انحاء گوناگون در جوامع روايي وارد شده است ؛ و بنظر مي رسد كه از مجموع آنها مي توان بر درستي آن اذعان نمود ؛ لكن تفسير اين گونه روايات كار آساني نيست ؛ ولي شكي نيست كه مراد از نهر در اين روايات ، همان چيزي نيست كه ما به عنوان نهر مي شناسيم ؛ بلكه اينها رموزي هستند براي اهل معرفت كه از طريق آنها به معارفي ملكوتي دست پيدا مي كنند.
2- روايت دوم كه انهار اصلي زمين را هشت تا گفته است ؛ ظاهر يك روايت بيشتر نيست ؛ ولي مضمون روايت سوم زياد نقل شده است ؛ لذا شايد بتوان توان گفت كه انهار اصلي زمين پنج نهر بوده اند.
3- تنزّل اين انهار از بهشت نيز تفسير فلسفي و عرفاني خاص خود را دارد ؛ لذا تفسير اين گونه روايات محتاج به داشتن اطلاعات بالاي فلسفي و عرفاني است .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3677
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت