جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کلام اشعری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
عنوان :
فكرة الزمان عند الاشاعرة
نویسنده:
عبدالمحسن عبدالمقصود محمد سلطان
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: مكتبة الخانجي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
اجزاء زمان
,
زمان ( ماهیت )
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
جوهر (منطق) ,
عرض ,
همگرایی اشاعره و معتزله ,
ماهیت جوهر ,
جوهر و عرض ,
اقسام حدوث و قدم ,
بعث (افعال الهی) ,
حدوث جواهر ,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
عقاید اشاعره ,
قدم عالم ,
برهان حدوث ,
کلام اشعری ,
فلسفه اسلامی ,
خلود ,
صفت ذاتیه ازلیه ,
جوهریت زمان ,
ازلیت زمان ,
شابک (isbn):
977-5046-65-3
چکیده :
.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبیه سازی انسانی از دیدگاه کلام امامیه
نویسنده:
مریم الماسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
کلام مسیحیت
,
کلام اشعری
,
کلونینگ
,
کلون
,
سلول بنیادین
چکیده :
همانندسازی یا استنساخ، یکی از موضوعات اصلی زیست فناوری معاصر است که از دهه ۱۹۷۰ پا به عرصه دانش امروزی گذاشت. این بحث توجهات عمدهای را به سوی خود جلب نمود و به عنوان یک راه اساسی در درمان بیماریها مطرح گردید. بحث پیرامون همانندسازی انسانی از سال ۱۹۹۸ که محققین برای اولین بار موفق به جداسازی سلولهای بنیادی جنین انسان شدند شدت گرفت. این پروژه به عنوان مبحثی چالش برانگیز مورد توجه اندیشمندان و عالمان ادیان و مذاهب گوناگون از جمله کاتولیکها، اهل سنت و علمای امامیه قرار گرفت و اظهار نظرهای گوناگونی در جهت موافقت و مخالفت با آن انجام شد. برخی شبیهسازی انسانی را ناقض نظام توحیدی دانسته و با آن به مخالفت پرداختند و برخی بنا به ادلهی اخلاقی، فقهی یا حقوقی آن را تحریم نمودند. در این رساله با رویکردی کلامی، شبهات کلامی وارد شده از سوی این ادیان و مذاهب را مطرح نموده و بیان میداریم که ممکن است بنا به ادلهی فقهی، حقوقی و یا اخلاقی، شبیهسازی انسانی را نادرست دانست، اما این طرح در حیطه کلام امامیه، ناقض مباحث توحیدی نبوده و ایرادی به آن وارد نیست.کلیدواژه: کلون، کلونینگ، سلولهای بنیادین، کلام مسیحیت، کلام اشعری، کلام امامیه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إنصاف في الإنتصاف لأهل الحق من أهل الأسراف المجلد 2 : رد على كتاب منهاج السنة لابن تيمية الحراني
نویسنده:
محقق: طاهر سلامی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: موسسة دارالأعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
جسمیت خدا ,
اتهامات معتزله به شیعه ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عقاید اشاعره ,
عقاید معتزله ,
مطاعن خلفای ثلاثه ,
وجوب اطاعت اولی الامر ,
عقاید شیعه امامیه ,
قضا و قدر ,
نص رسول صلی الله علیه و آله به اسمای ائمه علیهم السلام ,
نص رسول الله صلی الله علیه و آله بر عدد ائمه علیهم السلام ,
نص نبی ( ص ) بر تعیین ائمه ( ع ) ,
کلام اشعری ,
نقد ابن تیمیه ,
کد کنگره:
1392 BP223/5/475 م80822
چکیده :
این کتاب نخستین ردیه مستقل بر منهاج ابنتیمیه، نوشته یکی از عالمان امامیمذهب قرن هشتم، است. نويسنده مي گويد پس از آنكه در سال 757 هجري قمري كتاب ابن تيميه كه رد بر كتاب منهاج الكرامه ابومنصور حسن بن مطهر است خواندم و متوجه شدم كه او حملات شديد بر شيعيان و اماميه كرده است. این کتاب، که به تازگی احیا شده، با رویکرد اعتقادی به منهاج الکرامه ، سخنان ابنتیمیه را از ابتدا تا پایان دلایل امامت حضرت علی علیه السلام، با روش کلامی- حدیثی، بررسی و نقد میکند و ناصبی بودن ابنتیمیه را دلیل بر مواضع تند وی در منهاج راجع به اهل بیت علیهم السلام میداند. "جلد دوم" حاوی قسمتی از باب دهم و باب 11 و 12 می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشارة فی علم الکلام
نویسنده:
فخرالدین ابی عبدالله محمدبن عمر الرازی البکری الشافعی الاشعری؛ تحقیق ودراسة: هانی محمد حامد محمد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: المکتبه الازهریه للتراث، الجزیره للنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
نبوت
,
تاریخ کلام
,
کلام اشعری
,
13. علم کلام
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
وافی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
الکامل فی التاریخ
,
سیره ابن هشام
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
تمهید الأصول فی علم الکلام: شیخ طوسی
کلیدواژههای فرعی :
اراده الهی ,
تعدیل غرایز(دلایل نبوت) ,
طلسم ,
علم سحر ,
نیاز اجتماع به قانون(دلایل نبوت) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
نبوت حضرت محمد (ص) ,
دلالت معجزه ,
دلالت معجزه بر پیام آوری معجزه گر ,
دلالت معجزه بر صدق تعالیم معجزه گر ,
اعجاز قرآن ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
مراتب اسماء و صفات(مقابل مراتب اعیان) ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
صحت نبوت محمد (ص) ,
کلام الهی ,
شابک (isbn):
977-315-210-3
چکیده :
الإشارة في أصول الكلام للإمام فخرالدين محمد بن عمر بن الحسين الرازي، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام اسلامی. فخر رازی این کتاب را بهعنوان مقدمهای برای طالبان شناخت علوم کلام و اصول دین نگاشته است. این اثر مهم، کتابی است مفید در بیان عقاید اهل سنت و جماعت بر مذهب ابوالحسن اشعری.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشأة الأشعریة و تطوّرها
نویسنده:
جلال محمد عبد الحمید موسی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتب اللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره
,
کسب
,
الاشاعره
,
جبر و اختیار(کلام)
,
افعال اختیاری انسان
,
افعال انسان
,
عقاید اشاعره
,
کسب
,
حدوث افعال انسان
,
کلام اشعری
,
اشعریه
,
اشعریان
,
کسب اشعری
,
افعال انسان
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
کتب فرق و مذاهب
,
وافی
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
امتناع رؤیت ,
رؤیت خدا ,
کسب ,
ماتریدیه (اهل سنت) ,
مرجئه قدریه ,
امکان رؤیت بصری خدا ,
جَهْمِیّه ,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی) ,
کد کنگره:
BP 206 /5 /م9 ن5
چکیده :
نشأة الأشعرية و تطورها، اثر جلال محمد موسی، کتابی کلامی درباره اشاعره، عقاید و افکار آنها و چگونگی رشد و تکامل آنها در بین مسلمانان است. در واقع این اثر، رساله کارشناسی ارشد نویسنده است که عنوان آن با همکاری استادش علی سامی نشار انتخاب شده است. پایهگذار مکتب اشعرى، ابوالحسن اشعرى (324–260ق) است. او متجاوز از چهل سال پیرو معتزله بود و دستپرورده یکى از سران اعتزال به نام ابوعلى جبائى (م 303ق) بشمار مىآمد، ولى در سال 305ق، در بصره بر بالاى منبر قرار گرفت و از اینکه از مکتب معتزله پیروى مىکرد، توبه کرد و پیروى خود را از مکتب احمد بن حنبل اعلام نمود. وى درحالیکه خود را پیرو مکتب اهل حدیث معرفى مىکرد، در عقاید آنان تعدیلى به وجود آورد که هرگز آنان به این تعدیل راضى نبودند. در حقیقت مکتب اشعرى، مکتبى است میانهرو بین معتزله و اهل حدیث.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار فلسفی کلام
نویسنده:
سید محمدعلی دیباجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفی شدن کلام
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
کلام فلسفی ,
کتاب المحصل ,
معتزله (اهل سنت) ,
کلام اشعری ,
تاریخ کلام اسلامی ,
کلام معتزله ,
فلسفه و کلام ,
ساختار علم کلام ,
الیاقوت فی علم الکلام (کتاب) ,
ابو اسحاق ابراهیم بن نوبخت ,
تجرید الاعتقاد (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
علم کلام از زمان آغاز تاکنون تحولات زیادی داشته است. سه مکتب مهم در این دانش، یعنی اعتزال، اشعریت و شیعه، بیشترین بحثها و مهمترین تحولات را در مقایسه با دیگر نحلهها درون خود داشتهاند. نسبت میان فلسفه و کلام از جمله مباحثی است که دربارۀ هر سه مکتب مطرح است. سؤال اساسی در این باره این است که این سه مکتب از آغاز تا اوج فعالیت خود چه نسبتی با فلسفه داشتند؟ پرسش دقیقتر آن است که بگوییم: کلام اسلامیتا چه اندازه و چگونه از فلسفه بهره برد؟ و به عبارت دیگر چگونه ساختار فلسفی پیدا کرد؟ در این مقاله ضمن پاسخ به سؤالات بالا و بررسی فلسفی شدن هر سه مکتب کلامی، از این مطلب سخن به میان آمده است که ساختار فلسفی در کلام شیعه، برخلاف کلام اعتزال و اشعریت، تابع حکمتاندیشی است؛ این ساختار در کتاب الیاقوت نوبختی (قرن چهارم) برای نخستین بار ظاهر میشود و در کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی (قرن هفتم) به کمال میرسد. حکمتاندیشی - که برگرفته از آموزههای قرآنی است - و امامت محوری، دو امتیاز مهم کلام شیعی، چه در حیات امامان معصوم? و چه پس از دوران غیبت کبری، است و همان است که ساختار فلسفی این کلام را در آثاری چون تجرید الاعتقاد بوجود آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقالات الاشعری
نویسنده:
محمد بن حسن بن فورک؛ محقق: احمد عبدالرحیم سایح
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اشاعره
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
آراء کلامی ,
مؤمن و کافر ,
روح مؤمن و کافر ,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology ,
ارواح ,
اسمای الهی ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آجال ,
امامت ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
عالم جزا ,
وعد و وعید ,
اراده الهی ,
صفات انسان ,
خلق افعال ,
معجزات انبیا ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
کلام اشعری ,
معتقدات اشعری ,
اصطلاحنامه فقه ,
عقل ,
جدل ,
حقیقت کلام الهی ,
احکام اسمای الهی ,
کلام الهی ,
شابک (isbn):
977-341-181-8
چکیده :
کتاب «مقالات الاشعری» تالیف محمد بن حسن بن فورک اصفهانی (متوفای ۴۰۶ قمری) از بزرگترین متکلمان اشعری مي باشد. اين كتاب، یکی از مهمترین منابع برای دستیابی به آراء و اندیشه های ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری (متوفای ۳۲۴ قمری) متکلم مشهور و صاحب مکتب کلامی اشاعره است. ابن فورك در این کتاب عقاید اشعری را بر اساس آثار او که امروزه غالب آنها در دست نیست، نقل و بازسازی کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مساله قضا و قدر و رابطه آن با جبر و اختیار در تفسیر کبیر و المیزان
نویسنده:
جواد پاک، محمد تقی رفعت نژاد، رحمت الله عبداله زاده آرانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
آیات قضا و قدر
,
اراده الهی
,
تفسیر کبیر
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
قضای الهی ,
عذاب الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح ,
معاد(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
حاکمیت الهی ,
اراده انسان ,
کلام اشعری ,
امر اعتباری ,
امر حقیقی ,
علم واجب ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
عالم اعتبار ,
کیفیت اراده الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
وجود آیات متعدد پیرامون مساله قضا و قدر الهی و آزادی و اختیار انسان باعث رواج گفتگوها در میان متکلمان، حکما و مفسران اسلامی و ارائه عقاید و آرای متفاوتی شده است. این امر در تفاسیر کلامی از نمود بیشتری برخوردار است. در این میان فخر رازی و علامه طباطبایی به عنوان نمایندگان دو مکتب تفسیری اشاعره و امامیه برداشت های متفاوتی در این باره داشته اند؛ فخر رازی با تکیه بر مبانی کلامی اشعری صدور تمامی افعال انسان در زندگی فردی و اجتماعی و وقوع همه حوادث عالم را به دلیل تعلق قضا و قدر الهی امری حتمی و ضروری و تخلف از آن را محال دانسته و طباطبایی با استدلال به آیات و روایات و دلایل عقلی هیچ گونه ملازمه ای میان این دو قائل نیست. افزون بر این، اعتقاد یا عدم اعتقاد به مسائلی چون نقش آیات قرآن در تفسیر یکدیگر، نقش سیاق آیات در فهم صحیح، برخورداری قرآن از زبان خاص، حجیت سخنان اهل بیت علیه السلام در تفسیر، حجیت عقل در تفسیر و حسن و قبح عقلی، بخشی از دلایلی است که موجب برداشت های متفاوت فخر رازی و طباطبایی از آیات مرتبط با مساله مذکور شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابکار الافکار فی اصول الدین المجلد 5
نویسنده:
سیفالدین الآمدی؛ تحقیق احمد محمد المهدی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دارالکتب و الوثاق القومیه، مرکز تحقیق التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
امامت
,
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
سلفیان ,
کتب اهل سنت ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
وجوب امامت ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
نجاریه ( غلات شیعه) ,
عصمت امام (ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
فضایل امام علی(ع) ,
کفر ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
فرقه های اسلامی ,
آیات فضائل علی (ع) ,
افضلیت امام علی(ع) بر ابوبکر ,
کد کنگره:
205/3 /آ8الف2ّ
چکیده :
أبكار الأفكار في أصول الدين، تأليف ابوالحسن على بن ابى على بن محمد بن سالم، معروف به سيف الدين آمدى(551-631 ق)، متكلم بزرگ اشعرى است. اين اثر دائرةالمعارفى كلامى است، كه با قلمى شيوا، رسا و به دور از اغلاق در بيان مطالب و نقل و نقد اقوال و نظم فصول و ابواب به شكلى روشمند نگارش يافته است. «ابكار الافكار»، مهمترين اثر كلامى آمدى و بلكه از مهمترين آثار كلامى اشعريان و حتى جهان اسلام به شمار مىآيد و بر آثار كلامى اشعرى پس از خود تأثير قابل توجهى داشته است.اين كتاب، به يك اثر مرجع و بنيادين براى دورۀ پس از خود بدل گشت كه به دورۀ كلام متأخران شناخته مىشود. آمِدی در ابکار الافکار میکوشد تا دیدگاههای نحلههای کلامیِ مختلف اسلامی و گاهی آرای ادیان آسمانی دیگر را نقل کند که از آنها با عبارت مِلّیّون یاد میکند. در جایی که اجماع میان همه ملل و نحل را گزارش میکند. تعبیر قد اجمع العقلاء را به کار میگیرد. گاهی برای نشاندادن رأی فرق اسلامی در برابر ملل غیراسلامی میگوید رأی اسلامیان چنین است. در برخی موضوعات نام اشخاص را میبرد؛ مثلاً، جبّایی، نظّام، هشام بن حکم، اشعری، باقلانی، جوینی و... ؛ گاهی به جای اشخاص نام یک فرقه را میبرد، برای نمونه، خوارج، امامیّه، معتزله، اشاعره، حشویّه، کرامیّه، واقفیه و... ؛ گاهی دیدگاه فلاسفه را با تعبیر مثلاً ذَهَبتِ الفلاسفة نقل میکند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، دیدگاه معتزله یک سویمهم بحث است. گاهی تمامی متکلّمان در برابر فلاسفه قرار داده میشوند. در بسیاری از موارد برای اشاره به رأی موردپسند خود، که موافق اسلاف اشعری وی است تعبیر مذهب اهل حق را به خدمت میگیرد. همیشه دیدگاهها را به صورت منظم و دستهبندی شده و در چندین مسلک و تقریبا به ترتیب تاریخی گزارش میکند. از دیگر ویژگیهای روش آمدی در این کتاب آن است که پس از نقل آرا و اقوال واردِ نقض و ابرامشده، از جهات متعددی همچون جهت لغوی، معنایی، نصّ و نقل، اجماع و عقل به نقد و بررسی آنها میپردازد. پس از تحریر محل نزاع و نقد و بررسی اقوال یا همه را ردّ میکند و رأی تازهای میآورد یا در آن توقف کرده، فروتنانه اعتراف میکند که این همه آن چیزی است که در بساط و توشهاش یافت میشود و ادامه راه را بر آیندگان میسپارد.ن نتیجه اینکه کتاب ابکار الافکار به یک اثر پایه و بنیادین برای دوره پس از خود بدل گشت که به دوره کلام متأخران شناخته میشود. شیوه تحقیق آرا و تقریر مطالب و اخذ موضع آمدی در ابکار الافکار نیز، جالب و خاص اوست. گذشت که وی در خلاف و جدل، منطق و فلسفه دارای تخصص و آثار عدیده است که حاکی از گرایش عقلی و روح نقدیِ او است. نیز، گفته آمد که وی به بررسی پارهای از قواعد مهم فلسفی همت گماشت و با وجود این به جدل و نیز منطق اهتمام ویژه ورزید. این امر یادآور سلف بزرگ او امام محمد غزالی (م504) است که به رغم نقد تند و حتی دشمنی با فلسفه و فیلسوفان توجه فوقالعادهای به منطق معطوف ساخت که آن هم دانشی برآمده از یونان و ابزار کار فیلسوفان بود. امّا ماجرا به همین جا ختم نمیشود. آمدی در مخالفت تند با جریان باطنیّه از یکسو و بهخاطر تمایل به تصوف از سوی دیگر نیز یادآور غزالی است. این امر از یکسو تأثیرپذیری وی را از غزالی و تمسک او را به جدل و منطق برای هماوردی با فلسفه و کلامِ عقلانیِ معتزله نشان میدهد. از دیگر سو، رویکرد عقلی ـ نقلیِ او را به مباحث کلامی مینُمایاند. كتاب در پنج جلد و هشت قاعده تنظيم شده است. شایسته ذکر است که مصحح و محقق کتاب پانوشتهای مفید فراوانی اعم از ذکر منابعِ مطالب مذکور در متن و نیز ارائه توضیحاتی جهت روشن شدن برخی ابهامها یا معرفی افراد یا مکاتب و فرق آورده و به این نحو بر کمال اثر افزوده است. همچنین فهرست تمام موضوعات اصلی هر مجلّد در پایان آن ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابکار الافکار فی اصول الدین المجلد 4
نویسنده:
سیفالدین الآمدی؛ تحقیق احمد محمد المهدی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دارالکتب و الوثاق القومیه، مرکز تحقیق التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
معاد(کلام)
,
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
احباط و تکفیر ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
نبوت ,
خلود ,
عقاب ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
عقاب اصحاب کبائر ,
دلالت معجزه ,
جهنم ,
بهشت ,
صراط ,
میزان ,
ثواب ,
میزان ,
ملائکه نکیر و منکر ,
کد کنگره:
205/3 /آ8الف2ّ
چکیده :
أبكار الأفكار في أصول الدين، تأليف ابوالحسن على بن ابى على بن محمد بن سالم، معروف به سيف الدين آمدى(551-631 ق)، متكلم بزرگ اشعرى است. اين اثر دائرةالمعارفى كلامى است، كه با قلمى شيوا، رسا و به دور از اغلاق در بيان مطالب و نقل و نقد اقوال و نظم فصول و ابواب به شكلى روشمند نگارش يافته است. «ابكار الافكار»، مهمترين اثر كلامى آمدى و بلكه از مهمترين آثار كلامى اشعريان و حتى جهان اسلام به شمار مىآيد و بر آثار كلامى اشعرى پس از خود تأثير قابل توجهى داشته است.اين كتاب، به يك اثر مرجع و بنيادين براى دورۀ پس از خود بدل گشت كه به دورۀ كلام متأخران شناخته مىشود. آمِدی در ابکار الافکار میکوشد تا دیدگاههای نحلههای کلامیِ مختلف اسلامی و گاهی آرای ادیان آسمانی دیگر را نقل کند که از آنها با عبارت مِلّیّون یاد میکند. در جایی که اجماع میان همه ملل و نحل را گزارش میکند. تعبیر قد اجمع العقلاء را به کار میگیرد. گاهی برای نشاندادن رأی فرق اسلامی در برابر ملل غیراسلامی میگوید رأی اسلامیان چنین است. در برخی موضوعات نام اشخاص را میبرد؛ مثلاً، جبّایی، نظّام، هشام بن حکم، اشعری، باقلانی، جوینی و... ؛ گاهی به جای اشخاص نام یک فرقه را میبرد، برای نمونه، خوارج، امامیّه، معتزله، اشاعره، حشویّه، کرامیّه، واقفیه و... ؛ گاهی دیدگاه فلاسفه را با تعبیر مثلاً ذَهَبتِ الفلاسفة نقل میکند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، دیدگاه معتزله یک سویمهم بحث است. گاهی تمامی متکلّمان در برابر فلاسفه قرار داده میشوند. در بسیاری از موارد برای اشاره به رأی موردپسند خود، که موافق اسلاف اشعری وی است تعبیر مذهب اهل حق را به خدمت میگیرد. همیشه دیدگاهها را به صورت منظم و دستهبندی شده و در چندین مسلک و تقریبا به ترتیب تاریخی گزارش میکند. از دیگر ویژگیهای روش آمدی در این کتاب آن است که پس از نقل آرا و اقوال واردِ نقض و ابرامشده، از جهات متعددی همچون جهت لغوی، معنایی، نصّ و نقل، اجماع و عقل به نقد و بررسی آنها میپردازد. پس از تحریر محل نزاع و نقد و بررسی اقوال یا همه را ردّ میکند و رأی تازهای میآورد یا در آن توقف کرده، فروتنانه اعتراف میکند که این همه آن چیزی است که در بساط و توشهاش یافت میشود و ادامه راه را بر آیندگان میسپارد.ن نتیجه اینکه کتاب ابکار الافکار به یک اثر پایه و بنیادین برای دوره پس از خود بدل گشت که به دوره کلام متأخران شناخته میشود. شیوه تحقیق آرا و تقریر مطالب و اخذ موضع آمدی در ابکار الافکار نیز، جالب و خاص اوست. گذشت که وی در خلاف و جدل، منطق و فلسفه دارای تخصص و آثار عدیده است که حاکی از گرایش عقلی و روح نقدیِ او است. نیز، گفته آمد که وی به بررسی پارهای از قواعد مهم فلسفی همت گماشت و با وجود این به جدل و نیز منطق اهتمام ویژه ورزید. این امر یادآور سلف بزرگ او امام محمد غزالی (م504) است که به رغم نقد تند و حتی دشمنی با فلسفه و فیلسوفان توجه فوقالعادهای به منطق معطوف ساخت که آن هم دانشی برآمده از یونان و ابزار کار فیلسوفان بود. امّا ماجرا به همین جا ختم نمیشود. آمدی در مخالفت تند با جریان باطنیّه از یکسو و بهخاطر تمایل به تصوف از سوی دیگر نیز یادآور غزالی است. این امر از یکسو تأثیرپذیری وی را از غزالی و تمسک او را به جدل و منطق برای هماوردی با فلسفه و کلامِ عقلانیِ معتزله نشان میدهد. از دیگر سو، رویکرد عقلی ـ نقلیِ او را به مباحث کلامی مینُمایاند. كتاب در پنج جلد و هشت قاعده تنظيم شده است. شایسته ذکر است که مصحح و محقق کتاب پانوشتهای مفید فراوانی اعم از ذکر منابعِ مطالب مذکور در متن و نیز ارائه توضیحاتی جهت روشن شدن برخی ابهامها یا معرفی افراد یا مکاتب و فرق آورده و به این نحو بر کمال اثر افزوده است. همچنین فهرست تمام موضوعات اصلی هر مجلّد در پایان آن ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 44
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید