جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 66
بررسی تحلیلی برهان وجودی آنسلم
نویسنده:
اصغر واعظی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
مقاله حاضر دو هدف عمده را دنبال می کند: نخست ارائه تحلیلی دقیق و موشکافانه از برهان وجودی آنسلم و دوم تعیین مغالطه منطقی در این برهان. برای دستیابی به هدف اول و فهم درست برهان وجودی، هر دو تقریر این برهان در فصلهای دوم و سوم کتاب پروسلوگیون آنسلم مورد بررسی قرار گرفته و به منظور ایضاح بیشتر، اعتراضات گاونیلون راهب معاصر آنسلم و پاسخهای آنسلم به وی مطرح شده است. در بخش دوم مقاله ضمن اشاره به انتقادات توماس اکویناس به برهان وجودی آنسلم و ارزیابی آن تلاش شده تا با تکیه بر مبانی نظری صدرالمتالهین اشکالات موجود در این برهان و دلیل بی اعتباری آن بیان شود.
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
دیدگاه گوته، شیلر و کلایست در مورد خودیاری در نمایشنامه های گتس فن برلیشینگن، ویلهلم تل و نبرد هرمان
نویسنده:
ابراهیم استارمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
موضوع اصلی سه نمایشنامه تاریخی گتس فن برلیشینگن اثر گوته، ویلهلم تل اثر شیلر و نبرد هرمان اثر کلایست خود یاری در مقابل اشکال مختلف ظلم و استبداد در دوران ازهم گسیختگی سیاسی و اجتماعی است. در این آثار خودیارانی همچون آرمینیوس، گتس فن برلیشینگن و ویلهلم تل معرفی می شوند که خودیاری آنها در مقابل استبداد و استیلای خارجی در سه دوره مختلف تاریخی مطرح می گردد. بدین ترتیب نویسندگان مذکور با دیدگاه های متفاوت کوشیده اند که غیر مستقیم راه های مقابله با ظلم را در زمان حیات خود، قرن 18 و 19 میلادی در اذهان عمومی تداعی کرده و حد و مرز خودیاری را نشان دهند. روند این سه نمایشنامه نشان می دهد که گوته و شیلر موضوع خودیاری را دقیق تر بررسی کرده، با دید نسبی و محتاط تر به آن می نگرند و مشروعیت آن را فقط با شرایطی خاص تایید می کنند. در مقایسه با آنها کلایست که افسری وطن پرست بود به دلیل تاثیر پذیرفتن از اوجگیری روح ناسیونالیسم و وطن پرستی در آرزوی آلمان متحد و قوی، به موضوع خود یاری بسیار یک طرفه و رادیکال می نگریست. موضوع خود یاری منحصر به این سه نمایشنامه نخواهند ماند و تا زمانی که مستبدین روند تاریخ را رقم می زنند، این مساله همچنان موضوع مهم حال و آینده خواهد ماند.
صفحات :
از صفحه 37 تا 50
بربرها و یهودیان: یهودیان و یهودیت در غرب در اوائل دوره قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Yitzhak Hen; Thomas F.X. Noble
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brepols,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقالات این جلد تلاش می‌کند تا جنبه‌های مختلف تاریخ یهود را در بافت تاریخی وسیع‌تر دنیای بربری پس از روم بازنگری، درک و توضیح دهد. آنها طیف گسترده ای از موضوعات، منابع و جغرافیا را مورد بررسی قرار می دهند و با هم تاریخ دقیق و متعادل تری از یهودیان در غرب قرون وسطی اولیه را ارائه می دهند. اگرچه توسط برخی از برجسته‌ترین مورخان اواخر باستان و اوایل قرون وسطی مستقل از یکدیگر نوشته شده است، مقالات مختلف گردآوری شده در اینجا تنش قابل توجهی را بین یهودی «خیالی» (یا «هرمنوتیکی») و «واقعی» نشان می‌دهد. همانطور که این جلد نشان می‌دهد، درک الهیات مثبت آگوستین از یهودیان و یهودیت اغلب تحت الشعاع احساسات ضدیهودی قرار می‌گرفت، و در نتیجه تهمت ضدیهودی، به‌ویژه در زمینه بحث‌ها و مجادلات میان خود مسیحیان، چرخ محرک الهیات مسیحی باقی ماند. اسحاق هن استاد عتیقه پسین و تاریخ قرون وسطی اولیه در دانشگاه عبری اورشلیم و مدیر موسسه اسرائیل برای مطالعات پیشرفته (IIAS) است. توماس اف.ایکس. نوبل پروفسور بازنشسته اندرو وی تاکس در دانشگاه نوتردام است.
شرکت کننده یا تماشاگر: بیننده تئاتر در گذر زمان
نویسنده:
فخرشفایی ناهید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 15 تا 47
انسان شناسی از دیدگاه سید حسین نصر
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نسبت بین سنت و تجدد و پاسخ به چالش هایی که تجدد برانگیخته است، از دغدغه های فکری دکتر نصر است. به اعتقاد وی، بدون فهم صحیح مبانی تجدد نمی توان در خصوص نسبت آن با سنت سخنی گفت و درک و فهم از انسان، یکی از مبانی مهم تجدد و در تعارض اساسی با سنت است. در مقاله حاضر، رویکرد وی به انسان شناسی مابعدالطبیعی با گرایش سنت گرایی پرداخته می شود. اهمیت این مبحث بدان جهت است که انسان شناسی مدرن و حتی پسامدرن عواقب سوئی به همراه داشته است که برخی از پیامدهای آن همچون بحران محیط زیست، کل نوع بشر را تحت الشعاع قرار داده است. دکتر نصر با نقد و بررسی انسان گرایی و نه انسان شناسی مسیحی به تحلیل تغییر گرایش از خدامحوری به انسان محوری در تاریخ تفکر غربی می پردازد. وی با ذکر ویژگی های اساسی انسان متجدد و انسان سنتی بر آن است که بین این دو گونه انسان شناسی تقابل برقرار است. او در نهایت پیامدهای سوء انسان شناسی متجددانه را تحلیل می کند و راه غلبه بر چالش های این حوزه را منوط به بازگشت به انسان شناسی سنتی می داند.
صفحات :
از صفحه 77 تا 100
تاثیر کلام معتزلی بر کلام قرائیمی
نویسنده:
قربان علمی، مریم ساجدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
چکیده :
تقدس بیش از حد سنت شفاهی (تلمود) در برهه هایی از زمان در یهودیت ربانی، که موجب به حاشیه رانده شدن کتاب مقدس شده بود، گروهی را به مخالفت با آن سنت واداشت که فرقه قرائیم از این گروه بود. فرقه قرائیم در قرن دوم / هشتم، آن هم در زیر لوای فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفت. قرائیان عقل گرا بودند و متکلمان این فرقه برای تفسیر کتاب مقدس، کلام معتزلی را به خدمت گرفتند و با مدد جستن از این کلام سعی در مقابله با جبهه مخالف خود؛ یعنی ربانیان نمودند. تاثیر معتزله بر متکلمان یهودی در سده چهارم / دهم به نقطه اوج خود رسید. گرچه برخی محققان در برهه ای از زمان مسلمانان را در مباحث مشترک کلامی میان این دو دین متاثر از یهودیان می دانستند، اما این متکلمان یهودی بودند که متاثر از متکلمان مسلمان بودند و با کمک آنها و مشارکت ربانیان و قرائیان، پربارترین دوره فلسفه یهودی؛ یعنی دوره قرون وسطی را شکل دادند.
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
از «حلقه آلکوین» تا «مکتب اکسر»: منطق، الهیات و فلسفه در قرون وسطای اولیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Marenbon
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه اولین گزارش مدرن از توسعه فلسفه در دوران رنسانس کارولینژی است. دکتر مارنبون استدلال می‌کند که در اواخر قرن هشتم، الاهیات‌دانان با اشتیاقشان برای منطق هدایت شدند تا پرسش‌های واقعاً فلسفی را برای خود مطرح کنند. مضامین اصلی فلسفه قرن نهم - جوهر، مقولات ارسطویی، مسئله جهانی ها - این بود که متفکران را در سراسر قرون وسطی به خود مشغول کند. از این رو، نخستین دوره فلسفه قرون وسطی، دوره شکل گیری بود. این اثر مبتنی بر مطالعه تازه منابع دست‌نویس است. اندیشه‌های دانشمندانی چون آلکوین، کاندیدوس، فردگیسوس، راترامنوس کوربی، جان اسکاتوس اریوجنا و هیریک اوسر به تفصیل بررسی و با منابع آنها مقایسه شده است. و شواهد گوناگونی برای روشن کردن محیطی که این متفکران در آن شکوفا شده‌اند استفاده می‌شود. نسخه‌های انتقادی کامل بدنه مهمی از مطالب فلسفی قرون وسطی، که بسیاری از آن‌ها قبلاً منتشر نشده بودند، گنجانده شده‌اند.
مواد لدراسة المجادلة المسيحية الإسلامية في العصر الوسيط، الكلمة المتجسدة عن المسيحيين
نویسنده:
بولس خوري
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
کلیدواژه‌های اصلی :
نماذج من الفلسفة المسيحية في العصر الوسيط
نویسنده:
أوغسطين أنسليم توما الأكويني
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
مقایسه ساختار و برنامه های مراکز آموزشی جهان اسلام (تا پایان قرن هفتم هجری) و اروپای قرون وسطا
نویسنده:
حسین زاده شانه چی غلامحسن, طحانی آزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جدای از موارد قطعی تاثیرگذاری فرهنگ و تمدن اسلامی بر غرب، مشابهت ها و تفاوت هایی میان برخی ابعاد فرهنگی و تمدنی این دو تمدن وجود دارد. در تحقیق های جدید و کتاب های تاریخ علم و تمدن به نکته های فراوانی در این زمینه اشاره شده است ولی مساله اصلی این نوشتار تبیین وجوه اشتراک و افتراق جهان اسلام و اروپا در نظام و برنامه های آموزشی، شیوه های تدوین، ضوابط حاکم بر امر آموزش و مواد درسی است. به نظر می رسد با توجه به وجوه اشتراک جهان اسلام و اروپا در این موارد و به دلیل تقدم زمانی تحولات جهان اسلام و راه های مختلف تعامل علمی و فرهنگی مسلمانان و اروپائیان، نظام و مراکز آموزشی مسلمانان تاثیر مثبت و عمیقی بر رشد آموزش در اروپا داشته است.
صفحات :
از صفحه 153 تا 182
  • تعداد رکورد ها : 66