جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
>
برهان امکان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 46
عنوان :
اثبات فلسفی وجود خدا بین اروپا و جهان اسلام: تأملی در تاریخ درهم تنیده فلسفه و ارتباط معاصر آن [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ulrich Rudolph and Roman Seidel
نوع منبع :
مقاله
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
اثبات خدا
,
برهان حرکت
,
براهین خداشناسی
,
برهان هستی شناختی
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان امکان
,
برهان حرکت
,
برهان پیشینی
,
برهان پیشینی اثبات وجود خدا
,
براهین جهان شناختی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ترجمه ماشینی: برهان وجود خدا یکی از موضوعات مهم تاریخ فلسفه است. همچنین نمونه ای روشن از یک مشکل فلسفی مشترک در تاریخ های فکری درهم تنیده اروپا و جهان اسلام است. با تکیه بر ارسطو، اشکال مختلف برهان هم توسط الهیات عقلانی اسلامی (کلام) و هم فیلسوفان اسلامی مانند ابن سینا به کار گرفته شد. در حالی که این بحث، تغییر شکل، پالایش و تعدیل شده، در سراسر دوران پس از کلاسیک، به ویژه در شرق اسلامی، به شدت مورد بحث قرار گرفته است، به همین ترتیب در غرب توسط متفکرانی مانند Polymat عبری Maimonides و فیلسوف لاتین قرون وسطی پذیرفته شده است. توماس آکویناس الهیات. با این حال، این فرآیندهای پذیرایی متقابل به قرون وسطی ختم نشد. آنها را می توان در قرن بیستم و حتی تا به امروز مشاهده کرد: از یک سو، متفکر خاورمیانه ای مانند فیلسوف ایرانی مهدی حایری یزدی را می بینیم که نقد اساسی کانت از استدلال های فلسفی کلاسیک برای وجود خدا، به ویژه اثبات هستی شناختی و رد نقد. از سوی دیگر، برهانی از آفرینش که توسط متکلم اسلامی و منتقد سنت مشایی غزالی ارائه شده است، توسط گروهی از فیلسوفان غربی پذیرفته شده است که نسخه خود را «برهان کلام-کیهان شناختی» می نامند. با بحث در مورد سنگ بنای مهم در تاریخ اثبات فلسفی وجود خدا، ما برای بازنگری روایات کنونی اروپامحور در تاریخ فلسفه استدلال می کنیم و پیشنهاد می کنیم که چنین دیدگاه فرافرهنگی ممکن است الهام بخش گفتمان های فلسفی جاری بین اروپا و میانه باشد. شرق و فراتر از آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیینی از الهیات قرآنی با نگاهی بر ابداعات فلسفی، کلامی
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
13. علم کلام
,
الهیات قرآنی
,
ابداعات فلسفی
,
ابداعات کلامی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
ادیان ابراهیمی ,
عهد عتیق ,
جامعیت قرآن ,
وحدت فعل حق تعالی ,
نزول قرآن ,
امر بین امرین ,
صفات کمالیه ,
بنی اسرائیل ,
توحید ذاتی ,
انجیل ,
ادیان ابراهیمی ,
امر بین امرین ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
انجیل ,
اوستا ,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا) ,
اوستا ,
معاد(فلسفه) ,
برهان امکان ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
نزول قرآن ,
اعجاز جامعیت قرآن ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
توحید افعالى ,
معجزه قولی ,
نو بودن قرآن ,
امکان یقین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
این مقاله به نقش قرآن در عرصه الهیات و علم در دو بخش به هم مرتبط تنظیم گردیده است. بخش اول آن مربوط به نوآوری ها در علم کلام اسلامی و بخش دوم آن مربوط به نوآوری در فلسفه اسلامی است. نوآوری در علم کلام خود نیز دارای دو زیر مجموعه است. نوآوری در خود اصل قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی در کنار سایر کتب شرایع آسمانی دیگر مانند اوستا، تورات و انجیل، که حول شش موضوع میان کتاب های ذکر شده با قرآن مقایسه شده است. در این قسمت بحث هایی مانند: معجزه قولی، جامعیت محتوا، نو ماندن و عدم کهنگی قرآن، انتساب به پیامبران، تاریخ تالیف، و نوع نزول آن بررسی شده است. در قسمت دیگر این بخش مباحث مربوط به محتوای قرآن طرح گردیده است. محتوای قرآن موجب نوآوری موضوعاتی در علم کلام شده است، که به برخی از موارد آن پرداخته شده و به صورت مقایسه ای همین موضوعات در سایر شرایع الهی اهل کتاب به صورت مختصر مطرح شده است. در بخش دوم به پنج موضوع مهم و اساسی در فلسفه (تاسیس فلسفه اسلامی، امکان معرفت و یقین، وحدت حق تعالی، برهان وجوب و امکان و تجربه به عنوان یکی از راه های کسب یقین) اشاره شده است. موضوعاتی که بعضا در حقیقت از موضوعات عام فلسفه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حد معرفت انسان به خداوند از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، محمدرضا صمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه بوعلی
,
خداشناسی
,
حد معرفت انسان
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
شواهد الربوبیه ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
اتحاد عاقل و معقول ,
التعلیقات ابن سینا ,
صفات الهی ,
رؤیت مجردات ,
عالم مجردات ,
علم حضوری ,
ادراک مجردات ,
تجرد نفس ناطقه ,
رؤیت قلبی خدا ,
مبدا و معاد ,
معرفت به اسماء و صفات خداوند ,
شرح اشارات ,
صدق معرفتهای شهودی ,
فلسفه مشاء ,
عقل فعال ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
برهان امکان ,
فنا ,
اقسام ادارک ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
عقل(قوه عاقله) ,
حواس باطنی اخروی ,
حس مشترک ,
واهمه ,
حافظه ,
متخیله ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
رحیق مختوم ,
ادراک از نظر ابن سینا ,
انقلاب در ذات ,
شئون وجودی علم ,
مقام اطلاقی ذات ,
ادراک از دیدگاه ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از اهم مباحث الهیاتی حد معرفت انسان نسبت به حق سبحانه است آیا انسان به ساحت قدس ربوی و الوهی رهیافتی دارد و در صورت رهیابی معرفتی انسان به بارگاه الهی و با عنایت به مراتب ذات و اسماء و صفات خداوندی، معرفت انسان به کدامیک از این مراتب تعلق می گیرد و آیا معرفت انسان نسبت به مقام الوهی از نوع علم حصولی است یا حضوری؟ در این راستا هر یک از دو اندیشمند مورد نظر یعنی ابن سینا و ملاصدرا در عین اشتراک در مواردی چند، چون عدم امکان اکتناه ذات دیدگاه های خاصی نسبت به میزان امکان معرفت انسان به حق ارائه نمودند که ما در این نوشتار با روش توصیفی، تحلیلی در مقام تقریر و نقد آراء آنان بوده نظر مختار را با استفاده از نظرات آنان به نحو مستدل تبیین خواهیم نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان جهان شناختی بر اثبات وجود خدا از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدا
,
اثبات خدا
,
فطرت(کلام)
,
برهان حرکت
,
برهان وجوب و امکان
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
برهان جهان شناختی
,
برهان علّی
,
سلسله علل
,
براهین خداشناسی
,
جهان پدیداری
,
وابستگی معلول
,
علیت
,
تسلسل
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان امکان
,
برهان حرکت
,
قرآن کریم
,
اصل علّیت
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
بدیهی ,
امام حسین (ع) ,
ممکن الوجود ,
فعلیت ,
دلیل لمی و انی ,
غنی بالذات ,
محرک ,
تداعی ,
حرکت جوهری ,
تقریر براهین ,
دعای عرفه ,
فیلسوفان اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
این نوشتار، برهان جهان شناختی از دیدگاه امام خمینی (ره) را مورد پژوهش قرار می دهد. ابتدا به دیدگاههای مختلف در باب براهین اثبات وجود خدا، سپس وجه نامگذاری این برهان به جهان شناختی اشاره می شود. برهان جهان شناختی خدا را از طریق مقدمات بیانگر حقیقت بسیار کلی و عام در مورد جهان، اثبات می کند و برهان حرکت، برهان علی و برهان وجوب و امکان را می توان قرائتهای مختلف از این برهان برشمرد. ضمن ارایه مختصر قرائتهای مختلف برهان جهان شناختی از دیدگاه فیلسوفان، سه قرائت از برهان جهان شناختی (برهان امکان، برهان امتن قرآنی و برهان حرکت) از دیدگاه امام خمینی مطرح می شود.اساس این برهان در قرائتهای مختلف، اصل علیت و ابطال سلسله علل تا بی نهایت است. برخی متفکران منتقد این برهان، کارآیی اصل علیت را فقط در حوزه تجربه دانسته و سلسله علل تا بی نهایت را محال ندانسته اند.در این نوشتار، به اشکالات پیرامون این مساله از دیدگاه امام خمینی (ره) پاسخ داده شده است. نتیجه اینکه اصل علیت، یک اصل بدیهی عقلی است که اطلاق آن در همه ساحتهای هستی رواست و نیز سلسله علل تا بی نهایت، تبیین درستی برای وجود اشیا نیست.در پایان، این نکته به اثبات می رسد که برهان جهان شناختی می تواند وجود خدا را به درستی اثبات کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الأدلة العقلية على وجود الله تعالى بين المتكلمين و الفلاسفة
نویسنده:
سعيد فودة
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
برهان حدوث
,
برهان نظم
,
برهان وجوب و امکان
,
برهان حدوث ماده
,
برهان اخلاقی(براهین معاد)
,
برهان اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان اخلاقی کانت(براهین معاد)
,
برهان اخلاقی کانت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان امکان
,
برهان نظم
,
برهان حدوث
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارى براى تمایز مواد ثلاث منطقى از وجوب و امکان فلسفى : سال يازدهم، شماره اول : معرفت فلسفی
نویسنده:
اصغر پوربهرامى , رضا اکبریان , محمد سعیدى مهر , على افضلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
حیث تعلیلی
,
احکام مواد ثلاث
,
امکان ذاتی
,
علیت
,
احکام وجوب
,
برهان صدیقین
کلیدواژههای فرعی :
نیازمندی معلول به علت ,
ضرورت ازلی ,
وجود محمولی ,
تشان ,
محمول نبودن وجود ,
فلسفه (خاص) ,
امکان فقری ,
اصالت وجود ,
برهان امکان ,
اصطلاحنامه منطق ,
قضیه هلیه بسیطه ,
انتقادات کانت به برهان وجودی ,
فلسفه منطق ,
قضیه تحلیلی ,
ضرورت مطلق ,
تفکیک ضرورت فلسفی و منطقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
چهار نظریه براى بحث در باب لزوم تمایز یا عدم تمایز مواد ثلاث در منطق و فلسفه مطرح شده که برخى اساسا هرگونه تمایزى را براى مواد ثلاث انکار، و برخى دیگر حیطه هاى کاربرد مواد ثلاث را تعیین مى کنند. گروه سوم نیز این تمایز را لازم دانسته، معیارى پیشنهاد مى کنند. این مقاله درصدد است که با طرح نظریه پنجم، براى حل دو مسئله راهى بجوید: نخست آنکه چرا باید میان مواد ثلاث در منطق و وجوب و امکان در فلسفه تمایزى قایل شد؟ دوم آنکه معیار این تمایز در منطق و فلسفه چیست؟ در پاسخ به مسئله نخست آمده است که بر برهان هاى مابعدالطبیعى مانند برهان وجودى، وجوب و امکان و صدیقین اشکال هاى مهمى ازجمله اشکال هاى هیوم و کانت وارد شده است. راه رهایى از این اشکال ها تمایز مواد ثلاث منطقى از وجوب و امکان فلسفى است. در پاسخ به مسئله دوم اثبات شده است که معیار مواد ثلاث در منطق بدین صورت است که هر قضیه اى که محمول آن ذات یا یکى از ذاتیات یا یکى از لوازم ذات موضوع آن باشد، واجب است. هر قضیه اى که محمول آن نقیض ذات یا نقیض یکى از ذاتیات یا نقیض یکى از لوازم ذات موضوع آن باشد، ممتنع است؛ و هر قضیه اى که محمول آن امرى غیر از ذات و نقیض ذات و غیر از یکى از ذاتیات و نقیض یکى از ذاتیات باشد یا غیر از یکى از لوازم ذات و نقیض یکى از لوازم ذات موضوع باشد، ممکن است؛ اما معیار وجوب و امکان در فلسفه، بى نیازى از علت براى وجوب، و نیازمندى به علت براى امکان دانسته شده است. ازآنجاکه تحلیل فلاسفه از علیت متفاوت است، در این بحث تحلیل ابن سینا و صدرالمتألهین در باب این معیار تمایز بررسى شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه اسلامی 3: شرحی بر تقریری از مرحوم محقق اصفهانی (کمپانی) در اثبات وجود خداوند
مدرس:
منوچهر صدوقی سها
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
اثبات خدا
,
راههای خداشناسی
,
برهان صدیقین
,
برهان وجوب و امکان
,
براهین خداشناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان امکان
,
برهان صدیقین
,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ)
,
برهان وجودی کمپانی
,
برهان وجودی(فلسفه دین)
,
فیلم های آپارات
,
درسگفتار / سخنرانی کلام اسلامی
چکیده :
محمد حسین غروی اصفهانی: ماکانَ موجوداً بذاتِه بِلا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان في المنطق
نویسنده:
محمدحسين طباطبائي؛ محقق: غالب کعبی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مدین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
کیفیت حصول علم ,
برهان امکان ,
برهان بسیط الحقیقه ,
برهان اولی ,
برهان ایجابی ,
علم حضوری تصور و تصدیق ,
علت حصول علم ,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ) ,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ) ,
برهان لمّی مطلق ,
برهان لمّی غیر مطلق ,
علوم برهانی ,
راه های حصول علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شابک (isbn):
978-964-8901-60-3
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بداية المعرفة: منهجية حديثة في علم الكلام
نویسنده:
حسن مكي العاملي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نجف - عراق: دارالزهراء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
امام شناسی
,
پیامبر شناسی
,
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
عقاید شیعه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
الغدیر: علامه امینی
,
02- نهج البلاغه
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
17. فرق کلامی ,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam ,
19. مسایل کلامی ,
اثبات خدا ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
قواعد عامه کلامی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
جبر determinism ,
صفات ثبوتیه ذاتیه ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
برهان نظم ,
تفویض ,
سمع الهی ,
ضرورت نبوت ,
معرفت اصول دین ,
نبوت خاصه ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
حیات الهی ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
امامت امام علی(ع) ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
احوال معاد ,
برهان امکان ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
اعجاز قرآن ,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی) ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
بصر الهی ,
چکیده :
کتاب حاضر که به زبان عربی نوشته شده شامل علم کلام به سبک و شیوهی جدید است. مطالب عمده این کتاب عبارتاند از: تعریف علم کلام و فوائد و مرتبه آن و نامهای دیگرش، وجوب معرفت و شناخت در اصول دین، اثبات آفریدگار، صفات آفریننده، نبوت، امامت و معاد. نویسنده به آیات و احادیث استناد کرده و با شیوه و روش تازه مطالب را مطرح نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقد بنت بر ردیۀ کانت بر براهین اثبات نظری خداوند
نویسنده:
آروین آذرگین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
برهان نظم
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان امکان
چکیده :
کانت به طور کلی براهین نظری دال بر وجود باری را در سه دستۀ برهان وجودی، جهانشناختی و نظم جای میدهد. در نگاه او، چون وجود یک محمول واقعی و تعینبخش نیست، نمیتواند در تعریف شیء حاضر باشد و بنابراین برهان وجودی عقیم است. این مقاله، همگام با کانت و بنت، میکوشد تا نشان دهد که وجود نه مایۀ کمال و نه محمولی تعینبخش است. نیز بر خلاف نظر بنت، که دلایل کانت را ناکافی میداند، ادعا میشود که کانت مغالطۀ بنیادینی را که در برهان وجودی نهفته است پیدا و هویدا کرده است. به زعم کانت، خطای برهان جهانشناختی وابستگی آن به برهان سستبنیان وجودی است. بنت به درستی، ابهام و سستی این وابستگی را مورد توجه قرار میدهد. با این حال، کانت در فرصتی دیگر، با نقدی قوی، استدلال جهانشناختی را از اعتبار ساقط میکند. در مرحلۀ آخر، کانت با همۀ دلبستگیای که به برهان نظم دارد، آن را مبتنی بر برهان معیوب جهانشناختی توصیف میکند. نقد بنت در این مرحله، از ارتباطی ذاتی که میان برهان جهانشناختی و نظم وجود دارد غفلت میورزد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 46
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید