جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مخالفت با فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 48
عنوان :
ارکان شناخت صحیح آفریدگار و آفریدگان
نویسنده:
حسن میلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کانال تلگرام حسن میلانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
متکلمان مخالف فلسفه ,
مخالفت با فلسفه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر مبانی منطق ارسطویی
نویسنده:
حسن میلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کانال تلگرام حسن میلانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد منطق
,
نقد دینی علم منطق
,
مخالفت با علم منطق
,
مقالات رد منطق
کلیدواژههای فرعی :
متکلمان مخالف فلسفه ,
مخالفت با فلسفه ,
مقالات رد منطق و فلسفه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر نباید هم فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد؟!
نویسنده:
مهدی نصیری
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
نقد فلسفه
چکیده :
اگر نباید هم فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد؟! اين عبارت را فيلسوفان متعددي در دفاع از فلسفه بر زبان و قلم آوردهاند كه «اگر بايد فيلسوفي كرد، پس بايد فيلسوفي كرد و اگر نبايد فيلسوفي كرد، باز هم بايد فيلسوفي كرد»؛ مفهوم اين سخن آن است كه فلسفه، چيزي جز استدلالآوري و انديشهورزي نيست و هر جا كه پاي استدلال و تفكر و بحث نظري در ميان است، همان جا فلسفه حضور دارد، حتي اگر اين استدلالآوري و انديشهورزي عليه فلسفه و در جهت تخطئه آن باشد. بر اين اساس، فلسفهستيزان در همان دم كه فلسفهستيزي ميكنند ـ چه بدانند و يا ندانند و بخواهند يا نخواهند ـ در واقع فلسفهورزي كرده و در جايگاه فيلسوف نشستهاند! كندي از جمله فيلسوفاني است كه در دفاع از فلسفه به اين استدلال متوسل شده است: «كندي معتقد است كه دشمنان فلسفه براي آنكه انكار و اجتناب خود را از فلسفه واجب قلمداد كنند، نيازمند به اقامه دليلاند و از اين جهت در تناقض افتند و رسوا شوند....»[1] آقاي دكتر ديناني می نویسد: «بيشتر كساني كه با معرفت برهاني به مخالفت و مبارزه برخاستهاند، به اسلحه استدلال توسل جسته و با حربه برهان به جنگ برهان رفتهاند. فيلسوف بزرگ يونان به درستي دريافته بود كه ميگفت، اگر كسي بخواهد با فلسفه به مخالفت برخيزد، بايد فيلسوفي كند.»[2] اين استدلال حاوي مغالطهاي آشكار است؛ چرا كه فيلسوف، ابتدا هر گونه استدلال آوری و بحث استدلالی را مساوي با تفلسف و فلسفه دانسته و آنگاه نتيجه گرفته است كه هرگونه دليلآوري و انديشهورزي، عين فلسفه است و بنا بر اين مخالفان و استدلالكنندگان عليه فلسفه نيز خود فيلسوفاند و مشتغل به فلسفه؛ حتي اگر اين مخالفان، اهل ظاهر و قشري نگران و جامدانديشان باشند! آقاي دكتر ديناني به اين نتيجه تصريح ميكنند: «با توجه به آنچه تاكنون در اينجا ذكر شد، ميتوان ادعا كرد، حتي كساني كه اهل قشر بوده و جمود بر ظواهر متون ديني را مورد توصيه و تأكيد قرار ميدهند، از عالم نظر [يعني فلسفه] خارج نبوده و بدون وساطت ذهن نميتوانند از موضع خود دفاع كنند... بنابراين همه نحلهها و فرقههاي مذهبي كه در جهان اسلام به منصه بروز و ظهور رسيدهاند، داراي موضع بوده و هر يك از اين مواضع بر نوعي نظر و استدلال استوار گشته است. ... و نظريهپردازي مظهر كامل فعاليت عقل به شمار ميآيد.»[3] درباره اين استدلال كه البته بيشتر به لطيفه شبيه است، چند نكته قابل ذكر است: 1. مگر مخالفان و استدلالآوران عليه فلسفه، با هرگونه استدلال آوری و نظرورزي و استفاده از ذهن و عقل، مخالفت ميورزند تا بدانها بگوييم كه شما داريد از همان حربه و طريقهاي استفاده ميكنيد كه عليه آن به مخالفت برخاستهايد؟ كاملاً بديهي است كه فلسفه تنها يك شيوه و یک نوع از انواع انديشهورزي و استدلالآوري و بهكارگيري ذهن و نظر است که ممکن است عقلانی باشد و یا نباشد که به نظر بسیاری، فلسفه عقلانی نیست. بنابراين هيچ ملازمهاي بين هرگونه استدلالآوري عليه فلسفه با فلسفيانديشي و فيلسوف شدن وجود ندارد و به عبارت دیگر استدلال و بکار گیری ذهن و نظر ورزی اعم از فلسفه است. 2. اگر هرگونه استدلال آوری و نظرورزي مساوي با فلسفه است، آيا ميزان و معياري براي حقانيت و درست و نادرستي نظرات گوناگون و متضاد وجود دارد يا نه؟ اگر فيلسوفان بگويند، وجود دارد و تنها يك نظر و ديدگاه و فرقه از ميان صدها و هزاران نظر و فرقه درست است، در اين صورت، حكم به بطلان استدلال خود دادهاند؛ چرا كه پذيرفتهاند، ميتوان با نوعي نظرورزي، انواع ديگر نظرورزي را مردود و نادرست و باطل اعلام كرد و اما اگر منكر چنين ميزان و معياري شوند، در اين صورت، به ورطه پلورالیسم و نسبی اندیشی در غلطيدهاند، چرا كه در اين صورت بايد حكم به حقانيت همه فرقهها و نحلهها و انديشهورزان حتي سوفسطاييان دهند، زيرا آنان هم در حال تفلسف و خردورزي و تعقل هستند! 3. استدلال ياد شده حاوي اين نتيجه نيز هست كه گويا تفلسف براي تفلسف است؛ يعني نفس تفلسف، خود مقصد و مقصود است، صرف نظر از هر نتيجهاي كه عايد فيلسوف شود، حتي اگر اين نتيجه ضديت با اساس فلسفه و یا عقلانیت حقیقی و انکار حقایق مسلم عقلی و وحیانی يا دستيابي به هر عقيده و مسلك باطل و منحرف و بی بنیادی باشد. آيا فیلسوفان مسلمان به اين نتيجه ملتزم ميباشند؟ --------------------- پاورقی: [1]- تاريخ فلسفه در جهان اسلامي/379 [2]- همان3/ 43 [3]- همان/ 257
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناظره متکلمان زیدیه یمن در قرن ششم/ دوازدهم درباره فلسفه ابن سینا [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Hassan Ansari, Sabine Schmidtke
نوع منبع :
مقاله
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
مخالفت با فلسفه
,
فلسفه بوعلی
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
نقد فلسفه
,
نقد فلسفه مشائی
,
نقد فلسفه سینوی
,
نقد معتزله بر فلسفه
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله چاپ انتقادی سه متن از متکلمان زیدیه قرن ششم/ دوازدهم یمن در رد مفاهیم فلسفی را ارائه می دهد. این سه متن قاضی جعفر بن احمد بن کتاب عبدالسلام البوهلی (متوفی 573/1177-78) کتاب الرساله المنصیفه لی المتکلمین و الفلاسیفه (مسأله النفس) و دو رساله الرصه الرأس د 584/1188)، المسائله الکاشیفه عن بوطلان شبهات الفلاسفه، ردی بر آموزه فیلسوفان در مورد ابدیت جهان، و مصائل فی ابطال القل بی الطالعظوم. -ṣūra wa-anna l-jism murakkab minhumā، رد هیلومورفیسم. رساله قاضی جعفر که تنها بخشی از آن به دست ما رسیده است، شامل چهار نقل گسترده از یک اثر فلسفی ناشناس است. اینها به طرز شگفت انگیزی شبیه به مواردی است که رکن الدین بن ملاحمی (متوفی 536/1141) در «تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفة» آورده است. به همین ترتیب، پاسخهای قاضی جعفر به استدلالهای فیلسوفان، شباهت زیادی به پاسخهای ابنملاحمی دارد. با این حال، مقایسه آیات مربوطه نشان میدهد که این احتمال که قاضی جعفر از «تحفة» ابنملاحمی بهعنوان منبع خود رجوع کرده باشد، بهراحتی منتفی است. به نظر میرسد که هر دو بر منبعی مشترک و تاکنون ناشناس تکیه کردهاند که احتمالاً توسط نویسندهای معتزلی نوشته شده است. بنابراین رساله قاضی جعفر یکی دیگر از نقدهای اولیه معتزلی بر فلسفه ابن سینا است که ممکن است تا حدودی روشنگر پذیرش فلسفه ابن سینا (متوفی 428/1037) در میان متکلمان قبل از ابن الملاحمی باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناهمسازی فلاسفه (تهافت الفلاسفة) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Abu Hamid Muhammad al-Ghazali (ابوحامد محمد غزالی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brigham Young University,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تهافت الفلاسفه
,
مخالفت با فلسفه
,
تهافت الفلاسفه (کتاب)
,
تهافت فیلسوفان
,
نقد غزالی بر فلسفه
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد فلسفه
,
تهافت فلسفه
چکیده :
ترجمه ماشینی: ابوحامد محمد غزالی اگرچه عمر نسبتاً کوتاهی داشت (1111-1058)، اما خود را به عنوان یکی از مهم ترین متفکران تاریخ اسلام معرفی کرد. کتاب «عدم انسجام فیلسوفان» که پس از بیش از یک دهه سفر و تفکر زاهدانه نوشته شده، ادعا میکند که در حالی که فیلسوفان مسلمانی مانند ابن سینا به استدلالهای غیرقابل انکار درباره موضوعات الهیات و متافیزیک می بالیدند، اما نتوانستند ادعاهای خود را انجام دهند. علاوه بر این، بسیاری از اظهارات آنها نمایانگر بدعت و بی ایمانی پنهان بود. علیرغم تلاش فیلسوف قرن دوازدهم ابن رشد، آثار غزالی به طور گسترده خوانده شده و تأثیرگذار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخالفت با فلسفه در ایران صفوی: حكمة العارفين ملا محمدطاهر قمي [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ata Anzali, S.M. Hadi Gerami (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brill,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
تاریخ فلسفه اسلامی
,
نقد تصوف
,
تاریخ اندیشه (فکر/فکری/تفکر)
,
نقد عرفان و فلسفه
,
انکار فلسفه
,
نقد دینی تصوف
,
نفی معرفت فلسفی
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
نقد فقها بر متصوفه
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد متصوفه
,
نقد دینی
,
نقد فلسفه
,
کتب رد منطق و فلسفه
,
نقد تصوف فلسفی
,
تاریخ اندیشه دینی
,
کتاب حکمة العارفین (محمدطاهر قمی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ترجمه ماشینی: عطا انزلی و س.م.هادی گرامی در کتاب «مخالفت با فلسفه در ایران صفوی» نسخه ای انتقادی از یک نسخه خطی منتشر نشده ارائه می دهند که می توان گفت عاقلانه ترین و گسترده ترین اثر جدلی علیه فلسفه و عرفان فلسفی از دوره صفویه است. مقدمه تحلیلی گسترده و عمیق از وضعیت فلسفه در اواخر دوره صفوی ارائه میکند و کار ملامحمد طاهر قمی (متوفی 1689) را در چارچوب وسیعتری از تحولات فرهنگی و فکری مربوط به زمان خود قرار میدهد. خود محتوای حکمت العارفین بین رد بسیاری از ادله سنتی فلسفی درباره ذات خداوند و صفات او و مهمتر از آن برای علاقه مندان به تاریخ فکری صفویه، حمله به ملاصدرا و شاگردانش به دلیل ترکیب عناصر اساسی تقسیم می شود. اندیشه ابن عربی در چارچوب گفتمان سنتی فلسفی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف الفضائح اليونانية و رشف النصايح الإيمانية
نویسنده:
شهابالدین عمر بن محمد سهروردی؛ تحقیق: عایشه یوسف مناعی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار السلام للطباعة والنشر والتوزیع والترجمة ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
انکار فلسفه
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
اسلامیت فلسفه اسلامی
,
نقد فلسفه
چکیده :
كشف الفضائح اليونانية و رشف النصايح الإيمانية اثر شهابالدین عمر بن محمد سهروردی (متوفی 632ق)، کتابی است در رد فلسفه. تحقیق و تصحیح کتاب، به قلم رئيس دانشكده شريعت اسلامی قطر؛ عایشه یوسف مناعی صورت گرفته است. کتاب به زبان عربی و در جمادیالاول سال 621ق تألیف شده است. این کتاب پس از «عوارف المعارف»، از مهمترین و معروفترین آثار سهروردی است. این اثر سهروردی پس از انتشار، در میان دانشیان و فاضلان سده هفتم و هشتم شهرت زیای یافت و پشتیبانان و مخالفان پیدا کرد. ضیاءالدین ابوالحسن مسعود بن محمود شیرازی از عالمان و مشایخ نامبردار سده هفتم (م 655) با این اثر سهروردی خصومت میورزید و در کتابی به نام «كشف الأسرار الإيمانية و هتك الأستار الحطامية» در رد و جواب آن پرداخت؛ بهطوریکه پس از چندی آن کتاب را به دو رساله دیگر در خصوص حکمت اسلام و عظمت شأن و شوکت حکمای مسلمان، مذیل کند یکی به نام «اشارات الواصلین» و دیگری «الرسالة الكنه»؛ اما همچنان که «تهافت التهافت» ابن رشد، هرگز نتوانست بر رونق و بازار «تهافت الفلاسفة» محمد غزالی، اثری کاری و نابودکننده داشته باشد، ردیه مسعود شیرازی نیز نتوانست از شهرت و رونق اثر حاضر بکاهد، چنانچه در سده هشتم، به قول معینالدین یزدی «از میامن دولت محمدی و صفای نیت مؤلف، شهرت و قبول این کتاب همعنان صبا، به آفاق رسیده و با انوار خورشید به اطراف اقالیم مشهور، مذکور گشته، اهلدل را انیس روحافزای شد و سالکان راه حق را جلیس غمزدای آمد».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مکتب تفکیک
شخص محوری:
محسن غرویان، حسن میلانی و مهدی نصیری
نوع منبع :
فیلم , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد ماهیت فلسفه
,
مخالفت با فلسفه
,
نقد عرفان و فلسفه
,
مکتب تفکیک
,
دفاع از فلسفه
,
نقد حکمت متعالیه
,
نقد فلسفه
,
نقد فلسفه و کلام
,
نقد عرفان ابن عربی
,
دفاع از عرفان
,
دفاع از حکمت و عرفان
,
نقد عرفان نظری
,
دفاع از فلسفه و عرفان
,
نقد عرفان
,
نقد عرفان مولوی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاطرات آیت الله سبحانی پیرامون دیدگاه آیت الله بروجردی به فلسفه
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
,
مخالفت با تدریس فلسفه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
برای مشاهده فیلمهای سخنرانی به آدرسهای داده شده در آپارات مراجعه کنید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإسفار عن نصوص الأسفار
نویسنده:
حیدر الوکیل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: باقیات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
حکمت صدرایی
,
مخالفت با فلسفه
,
فلسفه ملاصدرا
,
منتقدان ملاصدرا
,
نقد عرفان و فلسفه
,
حکمت متعالیه
,
فلسفة حکمت متعالیه
,
نقادی فلسفه اسلامی
,
فلسفه حکمت متعالیه
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
نقد حکمت متعالیه
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
نقد عرفان ابن عربی
,
نقد عرفان نظری
,
کتب نقد عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 48
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید