جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
سارتر خردگرایی رمانتیک
نویسنده:
آیریس مرداک؛ ترجمه: علیرضا فرجی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: فرمهر,
چکیده :
معمولا فیلسوفان چهره‌هایی نیستند که مورد پسند مردم واقع شوند و آثار فلسفی آن‌ها در زمان حیات‌شان به ندرت به عنوان کتاب‌های راهنمای زندگی شناخته می‌شوند. با این حال شاید بتوان سارتر را بیست سال پس از جنگ‌ جهانی دوم، مشهورترین متافیزیسین اروپا نامید. کتاب هستی و نیستی، شاهکار متافیزیکی سارتر، به راحتی اقبال عمومی را برانگیخت. در کتاب حاضر به شکل کوتاه و سودمند، با تکیه بر آثار سارتر، نحوه شکل‌گیری اندیشه سارتر و تأثیر او بر اطرفیان، مورد واکاوی قرار گرفته است.
کامو و سارتر: داستان یک دوستی و جدالی که به آن پایان داد
نویسنده:
رونالد آرونسون؛ ترجمه: مژگان اصلیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مهرگان خرد,
چکیده :
اب کامو و سارتر اثر رونالد آرونسون شرحی است بر دوستی و جدالِ میانِ دو فیلسوف و روشنفکر بزرگ قرن بیستم. این اثر با شرح رویدادهای مهم فرانسه‌ی پس از دوران اشغال، تأثیرات جنگ سرد را بر روابط کامو و سارتر مورد بررسی قرار می‌دهد. به واقع، این اثرْ زندگی‌نامه‌ی کامو و سارتر را با روایت تاریخ فرانسه‌ی پس از جنگ ترکیب می‌کند.
روانکاوی وجودی
نویسنده:
ژان‌پل سارتر؛ ترجمه: احمد سعادت نژاد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: جامی,
چکیده :
سارتر در «روانکاوی وجودی» با اتکا به نظریات اگزیستانسیالیستی خود در باب وجود و ماهیت انسان به نقد دیدگاه‌های فروید درباره ناخودآگاه و جبر غریزه می‌پردازد. نقد سارتر به آراء فروید درباره روان انسان بر مبنای این عقیده اگزیستانسیالیستی اوست که وجود بر ماهیت مقدم است و انسان ماحصل انتخاب‌های خود است و شخصیت و ماهیت هر انسانی بر اساس انتخاب‌های او شکل می‌گیرد نه بر اساس غرایزی که پیشاپیش در وجود او هستند و همچون نیروهایی جبری او را به این سو و آن سو می‌کشانند و شخصیت او را می‌سازند و اعمالش را رقم می‌زنند. سارتر در «روانکاوی وجودی» هر انسان را، بر اساس انتخاب‌هایش، فردی متمایز از دیگری قلمداد می‌کند و بر این باور است که نمی‌توان شخصیت و اعمال همه انسانها را بر اساس اصولی کلی و انتزاعی تحلیل کرد. به باور سارتر این اعتقاد که شخصیت و رفتارهای انسان تابع مجموعه‌ای از اصول کلی است به تقلیل انسان به موجودی مکانیکی می‌انجامد.
اگزیستانسیالیسم [کتاب به ترکی]
نویسنده:
ژان‌ پل سارتر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
İstanbul: Say Yayınları ,
اگزیستانسیالیسم
نویسنده:
ژان‌ پل سارتر؛ ترجمه: اسماعیل جعفر زاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تبریز: سومر نشر,
از سقراط تا سارتر: فلسفه برای همه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
تی.زد. لاوین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bantam,
چکیده :
کتاب از سقراط تا سارتر، اثری نوشته ی ت. ز. لاوین است که اولین بار در سال 1984 وارد بازار نشر شد. این کتاب جذاب و پرفروش، تاریخی موجز و خواندنی را از زندگی، زمانه و تفکرات اندیشمندان بزرگ تاریخ ارائه می کند: از آغاز جامعه ی غربی در آتن گرفته تا قدرت مارکسیسم که یک سوم از جهان را تحت سلطه ی خود درآورده است. لاوین، استاد فلسفه ی دانشگاه جورج واشنگتن، با نثری بسیار ساده و گیرا، جانی تازه به فلسفه می بخشد و درکی عمیق تر و کامل تر از خودمان و زمانه مان را در اختیار ما قرار می دهد. کتاب از سقراط تا سارتر، زندگی و اندیشه های فیلسوفان بزرگ غرب را از منظر تاریخی و اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و علاوه بر آن، میان تفکرات ماندگار آن ها و انتخاب های شخصی و عمومی ما در زندگی روزمره، ارتباطی ملموس برقرار می کند.
از سقراط تا سارتر: فلسفه برای همه
نویسنده:
تی.زد. لاوین؛ ترجمه: پرویز بابایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نگاه,
چکیده :
کتاب از سقراط تا سارتر، اثری نوشته ی ت. ز. لاوین است که اولین بار در سال 1984 وارد بازار نشر شد. این کتاب جذاب و پرفروش، تاریخی موجز و خواندنی را از زندگی، زمانه و تفکرات اندیشمندان بزرگ تاریخ ارائه می کند: از آغاز جامعه ی غربی در آتن گرفته تا قدرت مارکسیسم که یک سوم از جهان را تحت سلطه ی خود درآورده است. لاوین، استاد فلسفه ی دانشگاه جورج واشنگتن، با نثری بسیار ساده و گیرا، جانی تازه به فلسفه می بخشد و درکی عمیق تر و کامل تر از خودمان و زمانه مان را در اختیار ما قرار می دهد. کتاب از سقراط تا سارتر، زندگی و اندیشه های فیلسوفان بزرگ غرب را از منظر تاریخی و اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و علاوه بر آن، میان تفکرات ماندگار آن ها و انتخاب های شخصی و عمومی ما در زندگی روزمره، ارتباطی ملموس برقرار می کند.
تعالی الگو: به انضمام مقدمه‌ی هستی و نیستی [کتاب به فرانسه]
نویسنده:
ژان‌ پل سارتر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آقای "عادل مشایخی"، علاوه بر افزودن مقدمه ی پرمحتوا و خواندنی کتاب معروف "هستی و نیستی" سارتر، در ابتدای این اثر، با ارائه ی پیش زمینه ای مفصل و جامع، به گونه ای واضح و رسا، دیدگاه و مقصود مورد نظر "سارتر" در باب پدیده شناسی را برای خواننده شرح داده و پس از این پیش گفتار، ترجمه ای روان را در اختیار وی قرار می دهد. ژان پل سارتر، در طول محتوای مطالب بیان شده، ضمن ذکر عقاید و نظرات صاحب اندیشان و فیلسوفان مشهوری هم چون "ادموند هوسرل"، "مارتین هایدگر" و ... درمورد مولفه های مرتبط با آگاهی و خویشتن متعالی، ایده ها و نگرش های تاثیرگذار و ارزشمند خویش را نیز بیان نموده و همواره بر خلاف نظر "هوسرل" معتقد است تمام رفتار ها و واکنش های آدمی از آگاهی هایی سرچشمه می گیرد که همه با قصد و اراده ی افراد است، وی سعی بر اثبات این موضوع دارد که اگو جزء ساختار آگاهی نیست بلکه در بیرون از آن قرار داشته و بدین گونه، بر رفتار فرد و واکنش های او تاثیر می گذارد.
درآمدی بر فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم (تأملاتی در باب مفاهیم و نظریه‌های پنج متفکر اگزیستانسیالیست: سارتر، هایدگر، نیچه، دوبووار، کیرکگور)
نویسنده:
محمدحنیف طاهری ، یوسف عارفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم را فلسفه‌ی اصالت وجود گفته‌اند؛ فلسفه‌ی که از اگزیستانس و اصالت بشر سخن می‌گوید. مفهوم مرکزی‌‌ این فلسفه «انسان» است؛ زیرا وجود انسان، نقطه‌ی عزیمت همه‌ی کنش‌های انسان است. اگزیستانسیالیست‌ها به‌رغم اختلاف منظر در اتخاذ رویکرد دینی و الحادی، اما از یک وجه مشترک برخوردارند که عبارت است از اصلِ محوریِ اگزیستانسیالیستیِ «تقدم وجود بر ماهیت». معنای تقدم وجود بر ماهیت این است که فلسفه را باید از «درون‌گرایی» آغاز کرد و این مسئله در اگزیستانسیالیسم سارتر نمود بیشتری دارد. سارتر اصول خود را در شعار سه‌کلمه‌ی «تقدم وجود بر ماهیت» قرار داد و همین امر، اگزیستانسیالیسم او را تعریف می‌کند. دوبووار که در پارادایم اگزیستانسیالیسم سارتری می‌اندیشد، فمینیسمِ اگزیستانسیالیستی را تئوریزه کرد. نیچه، از «مرگ خدا»، «نیهیلیسم» و «نظریه‌ی قدرت»(اراده معطوف به‌قدرت) سخن گفت و از روحیه‌ی سکولاریستی و خدامردگیِ حاکم بر جهانِ مسیحیت خبر داد و بدین‌سان، فضای سکولاریسم و لائیسیسمِ حاکمِ بر غربِ مدرن را پیش‌بینی کرد. مسئله‌ی اصلی و مفهوم مرکزی هایدگر «دازاین» است و هایدگر از این واژه‌ی آلمانی به‌معنای «هستی» یا «وجود» چونان اصطلاحی فلسفی برای دلالت بر «انسان» استفاده کرد. دازاین بیانگر نحوه‌ی وجود انسان است و اگر انسان به‌عنوان واقعیتی خارجی لحاظ شود، آنگاه دازاین خواهد بود. فهم ابراهیم در مقام پدر و نماینده‌ی ایمان و شهسوار تسلیمِ مطلق، مسئله‌ی کیرکگور بود و فهم این مسئله، پارادایم «ایمان‌گرایی»، جهشِ ایمان و رابطه‌ی عقل و ایمان را به‌میان آورد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی، به‌هدف بررسی این مسائلِ بنیادینِ اگزیستانسیالیستی تدوین شده است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 40
تعالی الگو: به انضمام مقدمه‌ی هستی و نیستی
نویسنده:
ژان‌ پل سارتر؛ ترجمه: عادل مشایخی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ناهید,
چکیده :
آقای "عادل مشایخی"، علاوه بر افزودن مقدمه ی پرمحتوا و خواندنی کتاب معروف "هستی و نیستی" سارتر، در ابتدای این اثر، با ارائه ی پیش زمینه ای مفصل و جامع، به گونه ای واضح و رسا، دیدگاه و مقصود مورد نظر "سارتر" در باب پدیده شناسی را برای خواننده شرح داده و پس از این پیش گفتار، ترجمه ای روان را در اختیار وی قرار می دهد. ژان پل سارتر، در طول محتوای مطالب بیان شده، ضمن ذکر عقاید و نظرات صاحب اندیشان و فیلسوفان مشهوری هم چون "ادموند هوسرل"، "مارتین هایدگر" و ... درمورد مولفه های مرتبط با آگاهی و خویشتن متعالی، ایده ها و نگرش های تاثیرگذار و ارزشمند خویش را نیز بیان نموده و همواره بر خلاف نظر "هوسرل" معتقد است تمام رفتار ها و واکنش های آدمی از آگاهی هایی سرچشمه می گیرد که همه با قصد و اراده ی افراد است، وی سعی بر اثبات این موضوع دارد که اگو جزء ساختار آگاهی نیست بلکه در بیرون از آن قرار داشته و بدین گونه، بر رفتار فرد و واکنش های او تاثیر می گذارد.