جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
 تجرید الاعتقاد
نویسنده:
محمد بن محمد نصیرالدین طوسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: مکتب الإعلام الإسلامی، مرکز النشر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب تجريد الاعتقاد، كتاب مشهور و در فن خويش بى‌نظير است كه خواجه نصیر الدین طوسى آراى كلامى خود را با بهترين نظام و قوى‌ترين براهين، در آن گرد آورده است. كتاب مذکور، از كتاب‌هاى مهمى است كه در تبيين عقايد اماميه، نگاشته شده و به گفته برخى،اولين آنها به حساب مى‌آيد. خواجه نصيرالدین، در ابتداى اين اثر، آن را تحرير العقائد ناميده است، اما بعدها، اين كتاب، به اسامى ديگرى همچون تجريد الاعتقاد، تجريد العقائد و تجريد الكلام، مشهور شده است.
تبیین رویکرد شهودی ملاصدرا در ادراک عقلی
نویسنده:
محمدکاظم رضازاده جودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ادراک عقلی یکی از سه ادراک اصلی انسان یعنی ادراک خیالی و حسی است. ملاصدرا بر این باور است که این نوع ادراکات در اثر تحول ذاتی نفس و ارتقاء به مراتب بالاتر هستی و اتحاد با عقل فعال یا مثل افلاطونی حاصل می شود که ممکن است به دو نحو: مشاهده صورت ها در عقل فعال یا انعکاس صورت ها در نفس محقق گردد. نظر ملاصدرا، نظریه دوم است. در این مقاله، مفهوم ادراکات عقلی، ماهیت و ویژگی های آن، حصولی یا حضوری بودن این ادراکات و... بر اساس نظریات ملاصدرا تبیین و بررسی شده است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 13
«اسلامی سازی دانش» از دیدگاه عطاس و فاروقی (مطالعه تطبیقی)
نویسنده:
سعید زاهد، احمد کلاته ساداتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف: هدف تحقیق حاضر ارزیابی آراء دو تن از اندیشمندان جریان فکری «اسلامی سازی دانش» است. در نیمه دوم قرن بیستم، عطاس در مالزی و فاروقی در آمریکا، طرح کلی اسلامی سازی دانش را مطرح کردند. با وجود تمایز جدی میان آرای این دو، فصل مشترک اندیشه آنها این بود که دانش غرب به خصوص در حوزه علوم انسانی، باید اسلامی شود. بر این اساس، آنها به ارائه الگو هایی از اسلامی سازی این دانش سکولار پرداختند تا بتوانند چالشهای پیش روی تفکر در جهان اسلام را پاسخ دهند. در این مقاله، ابعاد فکری این دو اندیشمند، از چشم انداز هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی، ارزیابی شده است.روش: روش مطالعه، اسنادی است که با رجوع به آثار این دو اندیشمند، آرای آنها ارزیابی می گردد.یافته ها: اگر تولید علم و دانش را در مجموعه ای از سلسله مراتب معرفتی درنظر بگیریم، می توان گفت که فاروقی بیشتر بر ابعاد هستی شناسی و عطاس، بیشتر به ابعاد روش شناختی توجه داشته است. هر چند به لحاظ روش شناختی، فاروقی مراحل 12گانه ای را برای رسیدن به علم اسلامی معرفی کرده و عطاس بیشتر بر دانشگاه اسلامی تاکید می کند که در آن ادب، جای تربیت در دانشگاه را بگیرد؛ اما عدم شفافیت در سلسله مراتب معرفت و نیز ضعف روش شناختی دقیق، در آرای هر دو آشکار است. به عبارتی؛ مراحل 12 گانه فاروقی و دانشگاه اسلامی عطاس، فرایندی روش شناختی نیست که بتوان با آن علم اسلامی تولید کرد.نتیجه گیری: توجه به مبانی بنیادین هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی علم اسلامی و نیز سلسله مراتب معرفت، از مبانی اساسی جهت نیل به علم اسلامی است. توجه به این نیازهای اساسی در دیدگاه عطاس و فاروقی ابهام دارد و به درستی پرداخته نشده است؛ هر چند مبانی فکری آن ها کمکی جدی به شکل گیری گفتمان اسلامی سازی دانش در جهان اسلام کرده است.
المعرفة الإسلامية عند المعتزلة: محاولة لفهم نظرية المعرفة الخاصة بأهل التوحيد والعدل
نویسنده:
عبد الله مدقّن المعتزلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کانال تلگرامی: عبد الله مدقّن المعتزلي,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحقیق جدید، معارف اسلامی از نظر معتزله ... پژوهشی کوچک تلاشی است برای شناخت نظریه معتزله، ماهیت علم، امکان آن، ابزارهای آن، صورت بندی اخلاص. از خدا می خواهم که آن را مقبول کند، آمین.
نظریه معرفت در پدیدارشناسی: هوسرل، هایدگر، مرلوپونتی
نویسنده:
Henry Pietersma
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: من تازه شروع به خواندن این کتاب کرده ام و از عمق و وضوح آن شگفت زده شدم. پدیدارشناسی بیش از آنچه نویسندگان کلاسیک نشان داده اند وجود دارد. پیترسما برای گنجاندن واقع گرایی و ابزاری برای دانستن کار می کند که افزوده ای خوشایند به کار پدیدارشناسی است. هرکسی که به هوسرل، هایدگر و/یا مرلوپونتی اهمیت می دهد، این کتاب مورد علاقه را پیدا خواهد کرد. پس از اتمام مطالعه، این بررسی را به روز خواهم کرد.
فطری بودن معرفت خدا
نویسنده:
امیر توحیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
علمای علم کلام معمولا بحث پیرامون معرفت خدا را به عنوان «اثبات صانع» آغاز می کنند و با طرح مقدماتی، وجوب معرفت باری را مطرح می نمایند. اهل کلام شناخت و معرفت خدا را امری بدیهی و بی نیازی از اثبات نمی دانند و معتقدند این موضوع نیز همانند دیگر موضوعات مجهول و مشکوکی است که شناخت آن ها از طریق علم حصولی و تصور آن ها صورت می گیرد، ولی از آنجا که تصور خدا امری محال است، می گویند: معرفت خدا یعنی قطع به وجود خدا با تصور وجه او، نه تصور خودش. و این معرفت را معرفت «معرفت بالوجه» می نامند. این در حالی است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام معرفت خدا را امری بدیهی و فطری می دانند که نیاز به تذکر و یادآوری انبیا و اولیای الهی دارد. در این مقاله تلاش بر این است که فطری بودن معرفت خدا با استفاده از آیات و روایات به اثبات رسیده و انبیا و اولیای الهی به عنوان مذکران این نعمت فراموش شده معرفی گردند.
صفحات :
از صفحه 81 تا 92
فضایل فکری: مقاله ای در معرفت شناسی تنظیمی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert C. Roberts, W. Jay Wood
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press, USA,
چکیده :
ترجمه ماشینی: رابرتز و وود از جوشش بحث‌های اخیر در مورد فضایل فکری، رویکردی را توسعه دادند که آن را «معرفت‌شناسی تنظیم‌کننده» می‌نامند و به بررسی ارتباط بین دانش و فضیلت فکری می‌پردازند. آنها در جریان استدلال خود، فضایل خاص زندگی فکری - مانند شجاعت، سخاوت و فروتنی - را به تفصیل تجزیه و تحلیل می کنند.
حقيقت و صداقت: بحثي در تبارشناسي [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bernard Williams (برنارد ویلیامز)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Princeton University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: راستگو بودن به چه معناست؟ حقیقت چه نقشی در زندگی ما دارد؟ اگر راستگویی را رد کنیم چه چیزی را از دست می دهیم؟ هیچ فیلسوفی بهتر از برنارد ویلیامز برای پاسخ به این سؤالات مناسب نیست. او که با ترکیب مشخصه اش از اشتیاق و سادگی ظریف می نویسد، ارزش حقیقت را بررسی می کند و آن را کمتر و بیشتر از آنچه تصور می کنیم، می یابد. فرهنگ مدرن دو نگرش را نسبت به حقیقت نشان می دهد: سوء ظن به فریب خوردن (هیچ کس نمی خواهد فریب بخورد) و شک در اینکه حقیقت عینی اصلاً وجود دارد (هیچ کس نمی خواهد ساده لوح باشد). این تنش بین تقاضا برای صداقت و تردید در یافتن حقیقت، یک پارادوکس انتزاعی نیست. این پیامدهای سیاسی دارد و نشانه این خطر است که فعالیت های فکری ما، به ویژه در علوم انسانی، ممکن است خود را تکه تکه کنند. رویکرد ویلیامز، در سنت تبارشناسی نیچه، فلسفه، تاریخ و روایتی تخیلی را درمورد چگونگی بروز نگرانی انسان با حقیقت در هم می آمیزد. او بدون انکار اینکه ما باید نگران احتمالی چیزهایی باشیم که بدیهی می دانیم، از حقیقت به عنوان یک هدف فکری و یک ارزش فرهنگی دفاع می کند. او دو فضیلت اساسی حقیقت را مشخص می کند، دقت و صداقت، که هدف اولی کشف حقیقت و دومی بیان آن است. او اشکال مختلف روانشناختی و اجتماعی را که این فضایل به خود گرفته اند توصیف می کند و می پرسد که امروز چه ایده هایی می تواند به بهترین وجه آنها را درک کند. حقیقت و حقیقت چالشی قدرتمند برای این باور مد روز است که حقیقت ارزشی ندارد، اما به همان اندازه برای ایمان سنتی که ارزش آن خود را تضمین می کند. برنارد ویلیامز به ما نشان می دهد که وقتی احساس ارزش حقیقت را از دست می دهیم، چه از نظر سیاسی و چه از نظر شخصی چیزهای زیادی از دست می دهیم و ممکن است همه چیز را از دست بدهیم.
نظرية المعرفة: دراسات وبحوث - الجزء الرابع: التيّارات والمدارس المعرفيّة في الفكر الغربي
نویسنده:
إعداد وتحرير: عمار عبد الرزاق الصغير
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
نجف - عراق: العتبة العباسیة المقدسة - المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیة,