جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سنت گرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
عنوان :
پیش زمینه های استبدادپذیری در امثال فارسی
نویسنده:
پورعظیمی سعید, قهرمانی ارشد مصطفی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
استبداد
,
اقتدارگرایی
,
امثال و حکم
,
جبرباوری
,
مشارکت گریزی
چکیده :
از آنجا که امثال برخاسته از تجربه های حیات قومی اند، با مطالعه آنها می توان ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هر قومی را بازشناخت. ساختار سیاسی ایران تا دوره مشروطه با استبداد شناخته می شود که در آن، پادشاه پیوسته در راس قدرت بود و مردم همگی رمه او به شمار می رفتند. حاکمیت استبداد، رواج اندیشه جبرباوری، فقدان زمینه های عقلانی و فلسفی در جامعه، سرسپردگی و نفی فردیت از عواملی هستند که در طول تاریخ ایران سبب شکل گیری سخنان و امثالی شده اند که بنیان هر گونه تعقل، حرکت اجتماعی و پیشرفت را سست کرده اند.امثال و حکم به عنوان نمایان ترین تجلی گاه اندیشه و مهمترین دستورالعمل زندگی مردم، بخش درخوری از فرهنگ و زبان ایرانیان را تشکیل می دهد؛ از این رو برای شناخت و تحلیل فرهنگ ایرانی بسیار کارآمد است. در این مقاله به بررسی چند مورد اساسی از پیش زمینه هایی پرداخته ایم که پذیرش و پرورش استبداد را در میان مردم موجب شده و در امثال و حکم نمود یافته است. نتیجه این است که استبدادپذیری پیش و بیش از اینکه ناشی از اعمال قدرت باشد، دارای زمینه های فرهنگی است و طی قرن های متمادی ذهن و زبان مردم را شکل داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجددگرایی و همسرگزینی تحقیقی مقایسه ای در بین زنان مناطق 1 و 11 شهر تهران
نویسنده:
ساروخانی باقر, مقربیان مریم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
همسرگزینی
,
مدرنیته (تجدد)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالش بین نوگرایی و سنت گرایی در عرصه شعر عربی
نویسنده:
سلیمی علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
نوگرایی
,
شعر عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخی نگری و اعتدال گرایی در داستان نویسی خراسان
نویسنده:
شیری قهرمان
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
خراسان
,
مکتب داستان نویسی
,
تاریخی نگری
,
اعتدال گرایی
چکیده :
اقلیم خراسان، به همان سان که موقعیت مهمی در تاریخ و فرهنگ گذشته داشته است، در سیر داستان نویسی نوین نیز با نویسندگانی چون محمود کیانوش، اصغر الهی، غزاله علی زاده، رضا دانشور و از همه بر جسته تر، محمود دولت آبادی، همان موقعیت ممتاز پیشین را برای خود محفوظ نگه داشته است. شاخصترین اصول مشترکی که بنیاد داستانهای این نویسندگان را به یک دیگر پیوند می دهند عبارت اند از: نگرش تاریخی، علاقه مندی به آموزه های مذهبی، استفاده گسترده از امکانات زبان کهن، اعدال گرایی، زندگی بخشی به روزگاران سپری شده و در یک کلام، سنت گرایی در صورت و محتوا. ریشه این محورهای مشترک را بیش از هر چیزی باید در تاثیرات تاریخی و فرهنگی حاکم بر فضای اقلیمی منطقه جستجو کرد که از گذشته های دور تا به امروز، علاوه بر قرار گرفتن در شاهراه فرهنگی، مذهبی، سیاسی و تجاری ایران با شرق دور، پایگاه نخستین سلسله های حکومتی اصیل ایرانی بعد از حمله اعراب نیز بوده است و در کشمکش بسیار طولانی و تمکین به اقوام بیگانه ای چون غزان و ترکمانان و مغولان و تیموریان، و خاستگاه اصلی زبان و ادبیات فارسی و نیز میزبان هشتمین امام شیعیان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشست علمی مناسبات سنت گرایی و اندیشه معاصر ایران: سخنرانی دکتر انشاالله رحمتی
سخنران:
انشاالله رحمتی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
سنت گرایان
,
سنت گرایی (وابسته اخص سنت)(فلسفه سیاسی)
,
Traditionalism سنت گرائی (مجتبوی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناخت جریان شناسی شعر مشروطیت
نویسنده:
علوی مقدم مهیار, قلی زاده محمدرضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
جریان شناسی
,
نوگرایی
,
شعر مشروطیت
,
عوامل برون ساخت و درون ساخت
چکیده :
اگـر بتوان ادبـیات را آیـینه جامـعه دانسـت که در آن فــراز و فـرود فرهــنگ و انـدیشـه بازتابانده می شود، سنت پذیری و سنت گذاری و نیز سنت و نوآوری در آن جایگاه بارزی دارد. برای شناخت هر چه بیشتر این جایگاه، مباحث جریان شناسی ادبی، به خوبی می تواند پژوهشگر را با عوامل برون ساخت و درون ساخت ادبیات، «تحول» در چارچوب پویایی و «انحطاط» در چارچوب ایستایی و دلایل این پویایی و ایستایی آشنا کند. جریان شناسی ادبی، بررسی شناخت فرایند در حال تحول ادبیات از سنت به سوی نوگرایی است. چون شعر مشروطیت با بافت اجتماعی، سیاسی و انقلابی این دوره پیوند نزدیکی دارد، به مثابه آیینه ای بازتابنده واقعیتهای جامعه آن روز است، شعر دوره گذار و انتقال است و حد واسط بین سنت و نوگرایی به شمار می رود، جریان شناسی شعر این دوره اهمیت و ضرورتی خاص می یابد؛ به ویژه که مشروطیت بارزترین نمود آغاز تحول از سنت به نوگرایی است. از ضرورتهای جریان شناسی شعر مشروطیت، آشنایی با پیشینه تاریخی جریان شناسی شعر این دوره، پرداختن به اصول و مبانی نظری شعر مشروطیت، توجه به پیوندهای جریان شناختی بین شعر مشروطیت و انقلاب مشروطیت و عوامل موثر در این بررسیها و پژوهشهاست. جریان شناسی شعر مشروطیت و دیگر دوره هایی که ویژگیهایی همانند این دوره دارد، پژوهشی بایسته است که در مطالعات دوره معاصر جایگاه ارزنده ای دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی و امکان سنجی علم دینی بر مبنای نظریه علم مقدس سنت گرایان
نویسنده:
مسعود فکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حسین نصر
,
سنت گرایی
,
علم دینی
,
رنه گنون
,
علم مقدس
,
فریتیوف شوئون
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خالده ,
عقل شهودی ,
دین ,
علوم سنتی ,
فلسفه (خاص) ,
علوم اسلامی (سایر) ,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته) ,
نظریه حداکثری علم دینی ,
توجیه علم قدسی ,
نظریه حداقلی علم دینی ,
رویکرد تهذیبی ,
چکیده :
یکی از مبانی سنت گرایانی چون سیدحسین نصر، فریتیوف شوئون و رنه گنون، نظریه علم قدسی است. با استفاده از این مبنا می توان نظریه ای را در خصوص علم با وصف دینی به طور عام یا وصف اسلامی به طور خاص بازسازی و تبیین نمود. این بازسازی نشان می دهد که سنت گرایان را می توان در عداد طرفداران علم دینی تلقی کرد. در این مقاله، با توضیح مفاهیم همچون علم مقدس، سنت و سنت گرایی، به ملاک های طبقه بندی نظریات علم دینی اشاره شده، و تقسیم بندی نظریات علم دینی به صورت نظریات حداقلی، حداکثری و میانه، و نیز تقسیم بندی به صورت نظریات تهذیبی، تاسیسی و تلفیقی، تحلیل شده است. بازسازی دیدگاه سنت گرایان نشان می دهد که بنابر مبنای علم مقدس - در عین اختلافی که میان نظریه پردازان آن هست - می توان از علم دینی با رویکرد تهذیبی سخن گفت و علوم سنتی را به عنوان نمونه هایی از علم دینی نشان داد. به صورت خاص می توان گفت که در نگاه سیدحسین نصر، علوم با وصف اسلامی تحقق یافته اند و در دوره معاصر باید به آن ها توجه کرد، به عبارت دیگر، علوم اسلامی باید احیا گردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی از دیدگاه سید حسین نصر
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حسین نصر
,
سنت گرایی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
انسان شناسی سنتی
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
عقل قدسی ,
پست مدرنیسم ,
قرون وسطی ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
انسان سنتی ,
تخریب محیط زیست ,
محیط زیست ,
خلافت الهی ,
عالم ملکوت ,
انجیل ,
خدامحوری ,
اخلاق محیط زیست ,
ثنویت دکارتی ,
اومانیسم رنسانس ,
بحران محیط زیست ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و محیط زیست ,
نظریه داروین ,
انسان متجدد ,
نیاز انسان به وحی ,
انسان شناسی تجربی ,
قداست زدایی از معرفت ,
انسان شناسی مسیحی ,
تاریخ تفکر غربی ,
پیشینه انسان شناسی ,
انسان غربی ,
راسیونالیسم اروپایی ,
توجه به دنیا ,
انسان عاصی ,
انسان مسئول نزد خداوند ,
سه جزئی بودن ذات انسان ,
نیاز انسان به یقین ,
نیاز انسان به عالم والا ,
نیاز انسان به شریعت ,
رابطه انسان و طبیعت ,
ظهور معنویت کاذب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
نسبت بین سنت و تجدد و پاسخ به چالش هایی که تجدد برانگیخته است، از دغدغه های فکری دکتر نصر است. به اعتقاد وی، بدون فهم صحیح مبانی تجدد نمی توان در خصوص نسبت آن با سنت سخنی گفت و درک و فهم از انسان، یکی از مبانی مهم تجدد و در تعارض اساسی با سنت است. در مقاله حاضر، رویکرد وی به انسان شناسی مابعدالطبیعی با گرایش سنت گرایی پرداخته می شود. اهمیت این مبحث بدان جهت است که انسان شناسی مدرن و حتی پسامدرن عواقب سوئی به همراه داشته است که برخی از پیامدهای آن همچون بحران محیط زیست، کل نوع بشر را تحت الشعاع قرار داده است. دکتر نصر با نقد و بررسی انسان گرایی و نه انسان شناسی مسیحی به تحلیل تغییر گرایش از خدامحوری به انسان محوری در تاریخ تفکر غربی می پردازد. وی با ذکر ویژگی های اساسی انسان متجدد و انسان سنتی بر آن است که بین این دو گونه انسان شناسی تقابل برقرار است. او در نهایت پیامدهای سوء انسان شناسی متجددانه را تحلیل می کند و راه غلبه بر چالش های این حوزه را منوط به بازگشت به انسان شناسی سنتی می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدود و کیفیت حضور اجتماعی زن از دیدگاه مراجع تقلید ایرانی در سدهی اخیر
نویسنده:
پدیدآور: شیدا قلیزاده مجاوری استاد راهنما: حسن محدثی گیلوائی استاد مشاور: صدیقه وسمقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
مرجعیت دینی
,
بنیادگرایی دینی
,
مشارکت اجتماعی
,
مرجعیت تقلید
,
حضور اجتماعی
,
مرجعیت (مسائل جدید کلامی)
,
اختلاط زنان با مردان
,
اختلاط زنان با مردان
,
حجاب
,
مرجع تقلید
,
سنت گرایی (وابسته اخص سنت)(فلسفه سیاسی)
,
Traditionalism سنت گرائی (مجتبوی)
,
محافظه کاری Conservatism
,
مشارکت اجتماعی زنان
,
حضور اجتماعی زنان
,
محافظتگرایان دینی
,
بازسازیگرایان دینی
,
ترمیمگرایان دینی
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی امکانات و موانع فقهی حضور اجتماعی زنان از رهگذر بررسی فتاوا و آرای فقهی مراجع تقلید است. زنان نیمی از سرمایه های انسانی جامعه را تشکیل می دهند؛ اما در برخی از جوامع بهخصوص جوامع دینی نگاه متفاوتی نسبت به زنان وجود دارد و دین موانعی برای حضور اجتماعی زنان پدید میآورد. دین بهعنوان یک نهاد در کنار سایر نهادها در زندگی مردم در ایران معاصر همچنان نقش پررنگی دارد. ارزش ها، هنجارها، و احکام دینی ارائه شده از طریق روحانیون بهعنوان یکی از نیروهای دینی مهم و تأثیرگذار نقش مهمی در شکل گیری و جهتدهی زندگی دینی مردم بهویژه زنان ایفا می کند. در این پژوهش از دیدگاه محدثی در بخش چارچوب نظری بهره بردهایم که گرایشهای دینی موجود در ایران معاصر را به سه گرایش محافظتگرایی دینی، ترمیم گرایی دینی، و بازسازی گرایی دینی تقسیم کرده است. در بخش یافته های تحقیق با تکیه بر روش اسنادی مجموعه ی کتب، مقالات و رسائل مراجع تقلید، فتاوا و آرای آن ها در باب حدود و کیفیت حضور اجتماعی زنان مطالعه و دسته بندی شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی نقطه نظرات و فتاوای مراجع تقلید شیعه ایرانی است که در سده اخیر در خصوص وضعیت حضور اجتماعی زنان ارائه نموده اند. یافته های تحقیق نشانگر آن است که گرایش دینی محافظت گرایی بر چگونگی حضور اجتماعی زنان در جامعه موثر بوده و به جرأت می توان گفت که در اغلب موارد امر به محدودیت کرده است. اگرچه در سال های اخیر شاهد شکل گیری جریان اندیشه روشنگری هستیم که در تلاش است با تکیه بر آیات و روایات و در پارهای موارد اجتهاد در مبانی دینی موانع شرعی حضور اجتماعی زنان را از میان بردارد، با این همه هنوز دو رویکرد ترمیم گرایی و بازسازی گرایی دینی در حاشیه قرار دارند و نتوانستهاند تغییرات محسوسی در وضعیت اجتماعی زنان کشور ایجاد کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساحت وحیانی دین از منظر سنت گرایان و نواندیشان دینی معاصر ایران
نویسنده:
علیرضا فرهنگ قفهرخی، احسان قدرت الهی، سعید بینای مطلق
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
دین وحیانی
,
فلسفه دین
,
نواندیشی دینی
,
ساحت وحیانی دین
کلیدواژههای فرعی :
گوهر دین ,
مناسک دینی ,
ظاهر دین ,
باطن دین ,
تقدس دین وحیانی ,
متون مقدس ,
تاریخیت دین ,
جامعیت دین ,
کتاب الهی ,
ذاتی دین ,
عرضی دین ,
تعالیم دینی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
رویکرد اکثری به دین ,
رویکرد اقلی به دین ,
1. ادیان religions ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
بشریت دین ,
مقدس و عرفی ,
الوهیت و بشر ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
منظور از ساحت وحیانی دین، مجموعه ویژگیهایی است که دین در بدو شکلگیری کسب میکند. این ساحت به طور معمول، شامل اموری همچون مبانی ایمانی، متون مقدس، سنت بنیانگذار، تعالیم و مناسک اولیه میشود. اندیشمندان روزگار ما مبتنی بر خاستگاه های فکری خود، طیف وسیعی از دیدگاه ها را نسبت به این امور دارند، به گونهای که در یک سر طیف، دین وحیانیْ کامل، معصوم، خدشه ناپذیر و ابدی انگاشته میشود و در سر دیگر، به عکس، انسانی، زمانی و قبض و بسطپذیر در نظر گرفته میشود. ساحت وحیانی دینْ شالوده و نظام یک دین را پایه ریزی میکند؛ در نظر سنتگرایان، این ساحت از دین، الاهی، مقدس و مقدر است و ریشه در عالم جبروت، یعنی در مبدأ و رجعتگاه آخرتشناسانهی دین دارد. اما نواندیشان دینی اکثرا ویژگیهای بشری را به این ساحت نسبت میدهند و آن را به منزلهی نهال دین تلقی میکنند که نگرش بنیانگذار دین به جهان را مینمایاند و پس از او رشد و تکامل مییابد. در ادامه، به تطبیق مؤلفههای مهم این دیدگاهها پرداخته، اختلافها و شباهتهای آنها را فهرست میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید