جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
ارتباط ازلي بودن و ابدي بودن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازلي بودن يعني آنكه چيزي از ازل و ابتدا وجود داشته باشد و وجودي مقدم بر وجود او نباشد و ابدي بودن يعني اينكه چيزي براي هميشه به حيات خود ادامه دهد و وجود داشته باشد.
آنكه هم ازلي باشد و هم ابدي باشد داراي وجودي سرمد است و اين صفت مخصوص خداوند است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تنافی تصادم و علت غايي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتي ما ميگوييم نظام، نظام غايي است يعني در طبيعت اشيا، حركت به سوي هدف و غايت و انتخاب وجود دارد، طبيعت مسخر است. براي اينكه طبيعت در مسير خودش قرار بگيرد، مقدمات و شرايطي از روي تصادف به وجود بيايد مانعي ندارد. اينها با اين اصل كه طبيعت يك مسير غاي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پديدار شناسي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) «پديدارشناسى»(Phenomenology) به طور اعم، رابطه ذهن و عين را در پرتو تازه‏اى مطرح كرده، درباره جايگاه علوم عينى و اثباتى و فهم دنيايى مدرن از خود و اصالت و معنادارى اين خود فهمى، به نقد و ارزيابى مى‏پردازد. در واقع شاخه‏اى از پديدارشناسى، پاسخ‏ده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تعريف مغالطه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سفسطه: به کارگيري مقدمات وهمي در استدلال (قياس) را که به نتيجه اشتباهي مي انجامد، سفسطه گفته مي شود. اين امر از آن روست که قياس (استدلال منطقي) بر مقدماتي با ويژگي هاي خاصي استوار مي باشد که بي توجهي به خصوصيات مزبور در مقدمات فرايند نتيجه گيري را با بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي حکمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه حکمت در قرآن کريم:
واژه حكمت، چنان كه در فرهنگ‏نامه‏ها از جمله «مفردات راغب آمده، به معناى رسيدن به حقيقت به وسيله علم و عقل است. علامه طباطبايى درباره معناى واژه ح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چگونگی آفرينش ماده از خدای مجرد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند موجودي است مجرد و غير مادي، از اين رو آنچه مي آفريند بايد با او سنخيت داشته باشد؛ يعني از خداوند تنها ممکن است موجودي مجرد صادر شود نه موجودي مادي و غير مجرد، چرا که در خداوند ماده اي نيست تا از داشته هاي خود بدان دهد. آنچه را خداوند داراست تج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
واقعيت داشتن خرافه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين باره گفتني است؛ پايبندي به خرافه, با واقعيت بخشي به خرافه متفاوت است. و خرافه به خودي خود از واقعيت به دور است اما چه بسا خرافه پرست و خرافه گرا, به واقعيتي معتقد باشد ولي تجسم آن واقعيت را در اين خرافه فرض كند. لذا نتيجه اي كه در زندگي خود به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سیر فراگيري فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش به چند نکته اشاره مي شود:
1. آموختن حکمت الهي و فلسفه نيازمند آموختن يک سري از مقدمات و علوم ابزاري است نظير يادگيري علم «منطق». دانش منطق به عنوان خادم علوم، نقش بسيار مؤثري در يادگيري فلسفه دارد. زيرا دانش فلسفه بر برهان و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برگشت فعليت به قوه و سقوط معنوي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر چه برگشت فعليت به قوه محال است. اما فساد و استحاله فعليت محال نيست. لذا در اثر بي احتياطي شكستگي اشياء مادي و لغزش كمالات معنوي بسيار اتفاق مي افتد. و اين همان معناي حبط اعمال است.
و در باره تكفير سيئات نيز بايد دانست هر عملي آثار دروني و بير بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شبهه اعاده معدوم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شبهه اعاده معدوم در ارتباط با معاد جسماني مطرح مي شود و بدين گونه که بعضي ها مي گويند چون جسم انسان به کلي نابود مي شود، بازگشت آن در قيامت از قبيل اعاده معدوم است، و مي دانيم که اعاده معدوم محال است پس نتيجه آن مي شود که معاد جسماني با مشکل مواجه مي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87