جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 99
هدف و غایت علم کلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ:
اهداف و غایات علم کلام
اهداف علم کلام را در چهار محور می توان بررسی کرد:
الف:هدف علم کلام نسبت به خود متکلم: دو هدف برای آن گفته شده است؛ یکی هدف نظری که دست یافتن به معرفت تحقیقی و تفصیلی در اعتقادات دینی است؛ و دیگری هدف عملی یا ت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه ساخت کعبه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فلسفه و دليل اصلي ساختن کعبه توسط حضرت ابراهيم (ع) را مي توان تعيين مرکزي براي وحدت امت هاي توحيدي و خدا جوي دانست و آن را در فلسفه حج جستجو نمود, از اين رو شگفت ترين حكمتي كه در حج مشهود است، احساس وحدت و همبستگي است كه در حد اعلاي مفهوم انسانيت، به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نماز عربى‏
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دلبستگى مسلمانان به «زبان وحى»، علاوه بر حفظ رمز وحدت، موجب احساس نزديكى بيشتر و پيوستگى آوايى با پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و امامان عليهم السلام مى‏شود.
از نظر محتوا و ژرفايى معنا نيز بهره‏هاى فراوانى نصيب آشنايان به زبان عربى مى‏گردد كه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تحصيل معرفت الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
علم و معرفتى كه نصيبت انسان مى‏گردد از دو راه حاصل مى‏شود:
1ـ از راه تحصيل دانش و علم آموزي و مطالعه ي كتاب و طبيعت و استاد ديدن ، كه به دانش حاصل از اين راه علم و معرفت اكتسابى و حضولي گفته مي شود. تحصيل علم و معرفت الهي از اين طريق ، به درجات م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سنت امهال و  استدراج
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سنت امهال و استدراج يعني مهلت دادن به ظالم و گناه کار منتهي دراين رابطه به چند نکته بايد توجه نمود:
1. اولا چنين نيست که خداوند نسبت به همه ستم ها و گناهان بطور کلي، فرصت و مهلت دهد. در روايات شيعه، برخي از گناهان به عنوان «گناهان زودکيفر» معرفي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جسم نبودن خدا و فلسفه كعبه‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر كعبه به منزله خانه جسمانى خداوند بود، يا بسان مكانى كه حضرت حق در آن حلول مى‏كند؛ اين با جسم نبودن خداوند ناسازگار مى‏بود؛ حال آنكه براساس آيات قرآنى و هم چنين اسناد تاريخى در باب ساختن كعبه، مكه نمادى از بركات الهى، هدايت بشر، شبهات متفرقه
دلايل خلافت خلفا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين گمانه در مورد اهل سنت درست نيست و آگاهان از اهل سنت نيز اين گونه از انديشه سياسي خود دفاع نمي کنند، زيرا نه امامت در انديشه سياسي شيعه حکومتي موروثي است و نه حکومت موروثي در تفکر اهل سنت منتفي و ملغي شده است. براي توضيح بيشتر مسأله را از دو سو بر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
توبه زنا با زن شوهردار
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در هر گناهي، حق الله وجود دارد؛ ولي برخي از معاصي، حق الناس نيز مي باشد.
گناه زناي محصنه، حق الله است و شخص زناکار، تنها بايد بين خود و خداي خود، حقيقتاً توبه کند و حتي حق افشاي گناه خود را نزد همسر ندارد.
توضيحي در باره ي اقسام زنا:
زنا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رابطه خلقيات و ملكات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

خلقیّات ذاتی را نمی توان ملکه خواند ؛ چون همانطور که فرموده اید: ملکه ابتدا فعلی است همراه با تکلّف که به مرور زمان و در اثر تمرین و ممارست تبدیل به ملکه می شود ؛ و از آن پس بی تکلّف از شخص صادر می گردد.
امّا ملکه یا اخلاقی است یا غیر اخلاقی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
درمان شک
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مشکلي که مطرح کرده ايد شروع آن تا حدودي طبيعي و مقتضاي سن نوجواني شما بوده است. زيرا انسان در اين سن به طور طبيعي نسبت به عقايد و افکار ذهني اش دچار شک و ترديدهايي مي شود به همين جهت به اين دوره، بحران بلوغ هم گويند که بايد با تدبير و روش صحيح اين بح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 99