جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
عصمت انبيا(ع ) و گناه پيامبران(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقصود از عصمت پيامبر(ص) وامامان اين است: «مصونيت پيامبر و امامان در مقابل گناه و خطا، چه در ساحت اعتقادات و چه در ساحت عمل؛ همچنين مصونيت پيامبران از خطا در ناحيه تلقى و ابلاغ وحى» بنا بر اين گستره عصمت انبياء عبارت است از:
«ارتكاب گناه صغيره يا ك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق انسان كامل با معصوم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با تحليل «انسان كامل» و بررسى ابعاد گوناگون آن، اذعان خواهيم كرد كه معصومان(ع) به صورت عام و رسول اكرم(ص)، صديقه طاهره(س) و دوازده امام(ع) به صورت خاص، تنها مصاديق حقيقى «انسان كامل»اند. عصمت
عصمت و اختيار امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
الف) عصمت انبياء وامامان (عليهم السلام ) بهيچ وجه جبري نبوده وبرخاسته از ايمان قوي و آگاهي هاي برتر آنان است. زيرا آنان نيز مانند ديگر افراد بشر، داراي غرايز و علائق مادي و گرايشات فطري و الهي (هر دو)هستند و - مي‏توانند به اختيار خود راه سعادت يا شقا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ترک اولي
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ترک اولى، آن است كه انجام آن از ترك آن بهتر باشد هر چند انجام ندادن آن گناه شمرده نمى‏شود، البته ممكن است بعضى اولى را به معنى مستحب هم بدانند. مثل اين كه فرموده‏اند اخلاق نيكو و مداراى با مردم موجب عزت شخص مى‏شود اگر كسى اخلاق نيكو نداشته باشد و يا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دلائل عصمت انبيا(ع) و امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انديشمندان شيعه در اثبات عصمت امامان عليهم السلام دلايل گوناگونى ارائه نموده‏اند.
(18) كه تبيين آنها نيازمند فرصتى بيشتر و كتابى پرحجم و مستقل است چنان كه علامه حلى با شرح و بسط اين دلايل بيش از هزار نكته در اين باره بيان كرده است. (19)
1- بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مراتب عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همه پيامبران معصومند ولى عصمت داراى مراتب مختلفى است و برخى از انبياء به ويژه پيامبر اسلام(ص) در رتبه عصمت بالاترى قرار دارند. ليكن سه مرحله از عصمت در ميان همه انبيا وجود داشته است و هيچ پيغمبرى فاقد اين سه مرحله نبوده است. آن سه مرحله عبارت است از: بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دلیل عصمت انبيا(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بهتر است در مورد لزوم عصمت پيامبران كمي سخن بگوييم تا مطلب روشن گردد.
دلايل عقلي عصمت انبياء :
1- `پيامبر بايد معصوم باشد زيرا اگر پيامبران- كه از عالم غيب و ماوراى طبيعت كه در دسترس حواس انسان نيست، خبر مى‏دهند- مصون از دروغ عمدى و س بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پرسش حضرت عالی مبتنی بر چندین پيش فرض است ؛ که چه بسا خود حضرت عالی هنگام طرح سوال ملتفت آنها نبوده اید ، ولی به هر حال این پرسش ، از جهت منطقی ، بر چنین پیش فرضهایی استوار می باشد . برخی از این پیش فرضها عبارتند از:
1ـ خدا افزون بر وجود موجودات بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاي پيامبران(ع) و عصمت ایشان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن پاسخ سؤال و همت انبيا، توجه به دو مقدمه‌ی زير ضروري است؛
1. بايد در نظر داشت كه مقصود از عصمت اين است كه پيامبر و فرستادگان خداوند، كار «حرام» و غير‌جايز انجام نمی‌دهند و «ترك واجب» نمي‌كنند؛ اما كاري كه ترك آن بهتر است و انجام آن ت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت پيامبر(ص)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت انبيا همگاني است ليكن براي روشن شدن اين مسائله بايد چند نكته را به دقت مورد بررسي قرار داد: عصمت و حدود آن : عصمت به معناي پيراسته بودن از خطا و گناه و نسيان است . البته عصمت داراي مراتبي است و اولين مرتبه آن كه همه انبيا بايد دارا باشند در چهار بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315