جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
عصمت در كودكي امامان (ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت پيامبران و ائمه(ع) - در يك كلام معصومان(ع) - از ابتداى تولد و حتى در رحم مادر است. خداوند متعال از آن جا كه مى‏دانست عده‏اى از بندگانش به اختيار خويش - هر چند با استعدادى در سطح ساير افراد - بيش از ديگران و در بالاترين حد ممكن، از استعداد خود به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ترك ‏اولي
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عمل موسى(ع) در كشتن مرد قبطى، مانند كار حضرت آدم(ع)، ترك اولايى بيش نبود. اثر وضعى هر دو عمل دامن آن دو را گرفت. در نتيجه آدم را از راحتى به زحمت افكند و موسى را از خانه و زندگى در ميان اقوام به غربت و رنج شبانى در مدين كشانيد. جالب اين جا است كه هر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دليل عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

آنچه از اين سؤال بدست مي آيد اين است كه ما ديني به نام دين اسلام را قبول داريم و اين هم مورد قبول است كه اين دين، آخرين دين و دستوري است كه از طرف خداوند براي انسان فرستاده شده است و يكي از مهمترين آموزه ها و ادعاهايي اين دين نيز اين است كه پس از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جبر در عصمت پيامبران(ع) و  امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

عصمت ملكه نفسانى است كه انسان را از اينكه در خطاء واقع شود و مرتكب گناه گردد، باز مى‏دارد. بنابر اين عصمت از طرفي مستند به اختيار آدمى است ، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و تمام انسانها مى توانند به آن برسند و از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از خطور ذهني چيست ؟
الف. اگر مراد صرف تصور ذهني و به تعبير ديگر درک مفاهيم گناهان باشد آنان مسلما درک و تصور اين مفاهيم را داشته و بر اساس آن توانسته اند احکام آنها را بيان کنند.
ب. اگر مراد خطور ذهني ارتکاب گناه تو سط خودشان باشد ،قطعا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت انبيا(ع ) و گناه پيامبران(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقصود از عصمت پيامبر(ص) وامامان اين است: «مصونيت پيامبر و امامان در مقابل گناه و خطا، چه در ساحت اعتقادات و چه در ساحت عمل؛ همچنين مصونيت پيامبران از خطا در ناحيه تلقى و ابلاغ وحى» بنا بر اين گستره عصمت انبياء عبارت است از:
«ارتكاب گناه صغيره يا ك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اشتباه معصومين(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

در اين باره توجه به چند نکته لازم است:
1. اصل لزوم عصمت امام و پيامبر امري عقلي است و دلايل عقلي متعددي در منابع کلامي بر آن ذکر شده است.
2.مصداق عصمت تنها از راه نص قابل شناخت است و عقل و تجربه در اين باره نمي تواند تشخيص بدهد زيرا اولا عق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
غفلت حضرت يوسف(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. انسانها از لحاظ گستره و ظرفیّت وجودی ، در یک سطح نیستند. لذا انتظار خداوند متعال از آنها نیز یکسان نیست. خداوند متعال آن انتظاری را که از چهارده معصوم دارد از انبیاء و اولیای دیگر ندارد. همچنین آن انتظاری را که از انبیای اولوالعزم دارد از غیر اولو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت پيامبران در همه موارد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درباره گستره عصمت پيامبران و امامان(ع) بايد دانست، از گذشته دور دو نظريه وجود داشته و دارد. برخي معتقدند پيامبران و به دنبال آنها امامان(ع) تنها در تلقي وحي و ابلاغ وحي معصوم هستند(اعتقادات شيخ صدوق).بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مراتب عصمت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
همه پيامبران معصومند ولى عصمت داراى مراتب مختلفى است و برخى از انبياء به ويژه پيامبر اسلام(ص) در رتبه عصمت بالاترى قرار دارند. ليكن سه مرحله از عصمت در ميان همه انبيا وجود داشته است و هيچ پيغمبرى فاقد اين سه مرحله نبوده است. آن سه مرحله عبارت است از: بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315