جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نسیم خرد
> 1402- دوره 9- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1401
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1400
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1399
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1398
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 8
سال 1397
دوره 4 , شماره 7
دوره 4 , شماره 6
سال 1396
دوره 3 , شماره 5
دوره 3 , شماره 4
سال 1395
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 1 , شماره 2 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 1 , شماره 1 پاييز و زمستان 1394
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریه پلورالیسم دینی از منظر شوآن و ملاصدرا
نویسنده:
محمد شیروانی ، حبیب الله دانش شهرکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
علمای هر دینی پیوسته حقانیت آن دین را در نظر داشتهاند و درصدد اثبات برتری دین خود برمابقی ادیان بودهاند. آنان نهتنها برای اثبات حقانیت دین خود، بلکه برای بطلان و نقصان ادیان دیگر هم ادله و مدعیات متعدد و متنوعی اظهار کردهاند؛ چراکه بر این گمان بودهاند که نمیشود دو دین در عرض یکدیگر مُحق و مطابق با واقع باشند و به همین دلیل نوعاً به انحصارگرایی ادیان روی آوردهاند. نظریه پلورالیسم دینی با محوریت جان هیک، ادعای حقانیت جمیع ادیان را مطرح نمود و قائل به کثرتگرایی دینی شد؛ نظریهای که میتوان رد پای آن را در نظرات ملاصدرای شیرازی و فریتهیف شوآن مشاهده کرد. شوآن از الهیون مسلمانی است که در مکتب سنتگرایی، با تفکیک ادیان به گوهر و صدف دین، به اتحاد گوهر همه ادیان قائل بود و ملاصدرا از حکمای شیعی است که با طرح نظریه نجات فراگیر خود، مقوله سعادت و نجات را امری تشکیکی و فراگیر در همه ادیان برمیشمرد. ملاصدرا و شوآن با اثرپذیری از مبانی عرفانی ابنعربی و ارائه ادله متعدد، همه ادیان را محق و مطابق با واقع میدانند. این نوشتار با تحلیل تطبیقی به بسط و مقایسه نظرات این دو حکیم مسلمان میپردازد و به این نتیجه میرسد که ملاصدرا، که به نجات همه انسانها معتقد است، یک شمولگرای فراگیر است و شوآن، که درصدد پاشیدن گرد حقانیت بر همه تفکرات حوزه دین است، کثرتگرایی افراطی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای فلسفه اسلامی در استنباط معارف دینی
نویسنده:
سید محمد طباطبایی ، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فقها همواره علومی را مقدمه و نیاز اجتهاد در فقه دانستهاند. نیاز به علوم مقدماتی برای استنباط نظر دین، در سایر بخشهای معارفی دین نیز وجود دارد. فلسفه اسلامی یکی از علومی است که در اجتهاد و تفقّه در دو حوزه اعتقادات و آموزههای دینی مرتبط با علوم انسانی روز دارای جایگاه مهم و کارکردهای متعدد است. مباحث و یافتههای فلسفه اسلامی بهخصوص در بعضی بخشهای آن از جمله مباحث خداشناسی، نحوه و کیفیت صدور و ربط عالم با خدا، معادشناسی و انسانشناسی، در استنباط صحیح و عمیق در این دو حوزه استنباطیِ تعالیم دین کارکردهای متعددی دارد. تبیین این کارکردها علاوه بر آنکه اهمیت و ارزش پرداختن به علم فلسفه اسلامی را آشکارتر میکند و پاسخ محکمی به مخالفان این علم است، آگاهی و شناخت ما از نحوه بهرهبرداری گستردهتر از فلسفه اسلامی در عرصه استنباط معارف دین را بیشتر میکند. نگارنده در این نوشتار به آثار فلاسفه مسلمان معاصر و همچنین آیات و روایات رجوع کرده و ضمن بیان برخی مشترکات فلسفه اسلامی و معارف دین، چهار کارکرد فلسفه اسلامی را در اجتهاد و استنباط معارف دین تبیین کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانشناسی اپیکوری و رواقی: مروری بر نگرشهای انسانشناختی در عصر هلنیسم
نویسنده:
محمد مهدی رفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هلنسیم دورهای غریب از تاریخ فلسفه، میان دو عصر قریب باستان و قرون وسطاست. این دوره در برگیرنده اندیشههای مهمی چون اپیکوریسم، رواقیگری و فلسفه نوافلاطونی بوده و آثار قابلتوجهی بر سدههای بعدی داشته است. پژوهش حاضر با تکیه بر کتب و منابع موجود در حوزه فلسفه هلنیستی، انسانشناسی دو مکتب اپیکوریان و رواقیون را مرور میکند و سعی دارد از این رهگذر، بخشی از تاریخ انسانشناسی را نقد کند. نتایج این مقاله نشان داد که آموزههای یونان باستان در لایههای زیرین فلسفه یونانیمآبی (هلنیسم) رسوخ کرده، اما فیلسوفان هلنیستی صرفاً مقلد نبودهاند و نوآوریهای چشمگیری نیز داشتهاند. اپیکور با تکیه بر ابزار حس و نگرش مادی ـ اتمی به جهان، انسان را موجودی متشکل از مجموعه اتمها میداند و به این دلیل زندگی پس از مرگ را انکار میکند. او با احترام به فضایل اخلاقی و دفاع از مسئولیت، انسان را آزاد از جبر فرض میکند و سعادت او را در لذت و رهایی از رنج میداند. در مقابل، رواقیون نیز با افزودن عنصر «اذعان» به دریافتهای حسی، ملاک اعتبار شناخت را دگرگون ساختهاند و با نگرشی مادی، صورتگرا بودهاند. ایشان هویت انسان را در صورت یا پنئوما دانستهاند. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی پس از ارائه گزارشی از چارچوبهای معرفتشناختی و جهانشناختی، دربارۀ چهار سرفصل «هویت انسان»، «تعینگرایی و آزادی»، «رابطه انسان با خدا و زندگی پس از مرگ» و «سعادت انسان»، در فلسفه اپیکوری و رواقی بحث شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود ذهنی و تطابق آن با وجود عینی از منظر ابن سینا
نویسنده:
محسن کبیری راد ، قاسم اسلامی پیچا ، سید علی اکبر ربیع نتاج ، رمضان مهدوی آزاد بنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ذهنشناسی فلسفی یکی از مباحث بسیار مهم در معرفتشناسی فلسفی است که میتوان گفت نسبت به مسائل دیگر این علم تقدم دارد؛ چراکه تا مسئله ذهن و وجود ذهنی و مطابقت ذهن و عین دقیق بیان نشود، در باب ارزش ادراک و علم و معلومات نتیجهای سودمند به دست نمیآید و تا زمانی که درباره ارزش معلومات یقین حاصل نشود، بحث از مسائل دیگر فلسفه و حتی دیگر علوم، سودمند و یقینآور نخواهد بود. بنابراین بحث درباره ذهنشناسی و به تبع آن وجود ذهنی و بررسی نقش معرفتی آن اهمیت ویژهای دارد. نظر ابنسینا، فیلسوف بزرگ اسلامی، در باب ذهنشناسی میتواند ما را از منشأ بسیاری از اختلافات در مسئله ارزش علم و معلومات آگاه گرداند. پژوهش حاضر با بررسی توصیفی ـ تحلیلی نظریه ابنسینا و بازخوانی ادله او در اثبات وجود ذهنی و تطبیق آن با وجود عینی قصد دارد به توجیه اختلافات بیرونی حول علم و معلومات از دیدگاه او بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهان بینی و مبانی فلسفی حاکم بر عناوین کتابهای اندیشمندان اسلامی
نویسنده:
احسان کردی اردکانی ، احمد شه گلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عنوان هر کتاب ماهیت و محتوای آن را بیان میکند. با مراجعه به کتابهای دانشمندان اسلامی درمییابیم که عناوین کتابها غالباً دربردارنده جهانبینی مؤلفان آنهاست. در این پژوهش سعی شده است با توجه به عناوین کتب دوره اسلامی، دیدگاه و جهانبینی مؤلفان آنها استخراج و تبیین گردد. امکان کشف واقعیات جهان، اعتقاد به غیب، اسرارآمیز بودن جهان، نیاز انسان به ارشاد، نیاز به مصباح در هدایت، مراتب مخاطبان در فهم حقیقت، نور بودن علم، تبصره بودن علم، عین بودن علم و تذکری بودن علم مهمترین کلیدواژههایی است که میتوان از عناوین این کتابها استخراج کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظریه اخلاقی کانت و هگل
نویسنده:
یحیی نورمحمدی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کانت و هگل از فیلسوفان نظریهپرداز در حوزه اخلاقاند. در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به دنبال تطبیق نظریه اخلاق کانت و هگل و کشف اشتراکات و افتراقات این دو نظریهایم. براساس یافتههای مقاله، کانت اخلاقی را که خودش هدف است به جای اخلاقی مینشاند که وسیله رسیدن به هدف است و معتقد است باید احکام اخلاقی را به دلیل تکلیف و انگیزه انجام وظیفه انجام داد، نه بهعنوان وسیله. طبق قانون کلی کانت، تنها اراده خیر است که بدون قید و شرط خیر است و بقیه موارد هنگامی خیر میشوند که با اراده خیر همراه باشند. کانت با ترکیب ایده قانون و ایده غایت فینفسه، ایده خودمختاری را مطرح میکند و از همین جا وارد عرصه «آزادی» میشود. هگل نیز بیش از هر چیزی بر آزادی تکیه میکند، اما برخلاف کانت، به دنبال آن است که اخلاق را جزئی نماید و در حوزههای فردی و اجتماعی انسان نیز وارد سازد. همچنین میان اخلاق و عمل براساس طبع و امیال درونی، آشتی برقرار کند. به عقیده هگل، هنگامی میتوان رضایت فردی و آزادی و اخلاق را با هم جمع کرد که از باورها و ارزشهای اجتماعی جامعهای انداموار پیروی کنیم. برخلاف کانت، در نظریه اخلاقی هگل، اولاً تعارض میان ارضای تمایلات طبیعی و عمل به تکلیف برطرف شده است؛ ثانیاً میان منافع فردی و جمعی یگانگی برقرار شده است؛ ثالثاً وظایف و تکالیف خرد و جزئی اخلاقی فرد نیز روشن شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی حصول علم معصومان (ع) از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
طاهر کریم زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
حقیقت وحی همواره دغدغه دانشوران بوده است و تحقیق درباره چگونگی حصول علم انبیا و اوصیا میتواند گامی در تبیین این حقیقت به شمار آید. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی را درباره نحوه حصول علوم انبیا (ع) و اولیا (ع) بررسی میکند. ملاصدرا اتصال و اتحاد حاصل از اشتداد وجودی نفس نبی (ع) یا ولی (ع) با عقل فعال را منشأ حصول علم معصومان (ع) میدانست. او توانست بر اساس مبانی حکمت متعالیه، چگونگی حصول علوم ایشان را تبیین کند، ولی دیدگاه او خالی از اشکال نبود. علامه طباطبایی ضمن بهرهمندی از مبانی و مفاهیم حکمت متعالیه، توانست با استفاده روشمند از آیات قرآن کریم، کاستیهای دیدگاه صدرا را جبران کند و آن را به شکلی تحلیل کند که با متون دینی و آیات و روایات هماهنگتر باشد. بیان برخی کاستیهای دیدگاه ملاصدرا و تبیین روش علامه طباطبایی در تحلیل علم معصومان از جمله یافتههای این نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدوث و قدم عالم از منظر روایات شیعه
نویسنده:
علی آیتی ، عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مصادیق مورد ادعا درباره ناسازگاری عقل و دین مسئله پرچالش حدوث زمانی عالم جسم به معنی داشتن نقطه آغازین است که همواره فلاسفه کوشیدهاند آن را نفی کنند و متکلمان تلاش کردهاند آن را اثبات کنند و در این گیرودار متکلمان حتی برخی از فلاسفه را به کفر متهم کردهاند. استناد متکلمان در این ادعا هم ادله عقلی و هم ادله نقلی بوده است، اما در مقاله حاضر صرفاً روایات مرتبط با این باب بررسی شده است. در این مقاله تلاش شده است با بهرهگیری از مجامع روایی شیعی و دستهبندی روایات باب حدوث عالم و تکیه بر ظهورات روایات بر اساس قرائن لفظی و عقلی نشان داده شود که علیرغم ادعای متکلمان درخصوص حدوث زمانی عالم جسم بر اساس شکل ظاهری روایات، با نظری ژرفتر و بدون پیشداوری ذهنی میتوان دریافت که این روایات نهتنها دلالتی بر این مدعا ندارند، بلکه بر اساس همان مستندات حتی میتوان مدعی نقیض این ادعا شد و در برخی روایات دلالت بر قدم عالم را یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش مبنای غربشناختی و جامعهشناختی فرایند تولید علم، در تعیین هویت علم دینی از منظر فرهنگستان علوم اسلامی
نویسنده:
مهدی موحد ، محمد رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تولید علم دینی یکی از مقدمات بسیار مهم در تحقق تمدن اسلامی است و از این رو همواره دغدغه اندیشمندان اسلامی بوده است. راهکارهای مختلفی نیز برای تولید علمی دینی پیشنهاد شده است. یکی از مراکزی که با سابقهای طولانی به این امر اهتمام ویژه داشته و تولیدات و نظریههای درخور توجهی در این موضوع ارائه داده است، «فرهنگستان علوم اسلامی» است. ارائه نظریه در تولید علم دینی قبل از تبیین هویت آن خطاست و محققان را به مغالطات فراوان مبتلا خواهد کرد؛ به همین دلیل فرهنگستان در تعیین «هویت علم دینی» به ابعاد ششگانه غربشناختی و جامعهشناختی فرایند تولید علم، معرفتشناختی، فلسفی، منطقی، روششناختی، و دینشناختی پرداخته است. در این نوشته دو مبنای نخست بررسی شدهاند. اصحاب فرهنگستان در مبنای غربشناختی فرایند تولید علم به ماهیت غیرالاهی علوم تولیدشده در دنیای مدرن قائلاند و در مبنای جامعهشناختی، حالتهای بیستوهفتگانه ترابط «عوامل»، «مقاطع» و «سطوح» تولید علم را طرح کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی اشکالات هیوم بر برهان امکان و وجوب، بر مبنای تقریر سینوی
نویسنده:
حامد کمیجانی ، محمدمهدی گرجیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در تقریر سینوی از برهان امکان و وجوب بر اساس بداهت ثبوت واقعیت، موجود خارجی به حسب ذاتش یا ضروریالوجود است یا ضرورتی نسبت به وجود و عدم ندارد و وجودش از ناحیه موجود واجبی تأمین میگردد که خارج از سلسله ممکنات است. لایب نیتس امکان را به معنای جواز تردید در قضایای ناظر به واقع دانسته است و راه رهایی از این تردید را قبول واجبالوجودی میداند که به عالم ضرورت بخشیده باشد. هیوم در اشکال بر برهان امکان و وجوب با نظر به تقریر لایب نیتس بیان میکند که اولاً صرف جواز تردید در موجودات خارجی موجب تثبیت واجبالوجود نمیشود؛ چراکه این تردید درمورد واجبالوجود نیز جریان دارد. ثانیاً مفهوم واجبالوجود ناسازگار است؛ زیرا ضرورت تنها وصف قضایای تحلیلی واقع میشود، نه قضایای ناظر به واقع؛ لذا میتوان در وجود واجب تردید کرد که این مسئله با واجب بودن آن سازگار نیست. در این مقاله قصد داریم بر اساس روش تحلیلی ـ توصیفی و با تکیه بر اصول و مبانی تقریر سینوی به این اشکالات پاسخ دهیم و بیان نماییم که اولاً امکان به معنای عدم ضرورت ذاتیِ واقعیت خارجی نسبت به وجود و عدم است که میتوان از آن به وجود واجب منتقل شد؛ بنابراین لایب نیتس امکان احتمالی و امکان ماهوی را با هم خلط کرده است. ثانیاً اسناد وجوب به یک شیء در مقام تصور ذهنی و در مدار حمل اولی مستلزم تحقق خارجی آن نیست تا با جواز تردید در تحقق آن، ناسازگاری داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید