جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
حکمت اسلامی
> 1403- دوره 10- شماره 4
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
سال 1403
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 40
دوره 10 , شماره 4 پیاپی 39
سال 1402
دوره 10 , شماره 3 پیاپی38
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 37
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 36
سال 1401
دوره 9 , شماره 4 پیاپی 35
دوره 9 , شماره 3 پیاپی 34
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 33
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 32
سال 1400
دوره 8 , شماره 4 پیاپی 31
دوره 8 , شماره 3 پیاپی 30
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1399
دوره 7 , شماره 4 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 3 پیاپی 26
دوره 7 , شماره 24 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 6 , شماره 4 پیاپی 23
دوره 6 , شماره 3 پیاپی 22
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 20
سال 1397
دوره 5 , شماره 4
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1396
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1395
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1394
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1393
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
رابطۀ «معلوم بالذات» و «معلوم بالعرض» نزد علامه طباطبایی
نویسنده:
وحید آرزومندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علم حصولی فرایندی ادراکی است که سه جزء در آن، زمینه تحقق علم را فراهم میآورند: «عالم یا مدرِک»، «شیء خارجی یا معلوم بالعرض» و «صورت ذهنی یا معلوم بالذات». نزد علامه طباطبایی چگونگی رابطۀ معلوم بالذات و معلوم بالعرض بهصورت حصول صورت شیء مادی در ذهن نیست؛ بلکه عبارت از حصول صورت مجرد مثالی نزد وجود مثالی مدرِک است. بر این مبنا، علم به معلوم بالذات یا صورتهای علمی، علم حضوری و بیواسطه است و بر همین اساس علم حصولی نیز به علم حضوری باز میگردد. در حکمت صدرایی ماهیت در ذهن دارای همان خصوصیت و ویژگی وجود خارجی است که بعینه در ذهن تحقق مفهومی پیدا میکند. در حالیکه علامه طباطبایی ماهیت اعتباری و غیر اصیل را برآمده از حدود وجود میداند. دیدگاه علامه دربارۀ اعتباری بودن ماهیت به گونهای است که برای ماهیت نقش هستیشناختی قایل نمیشود. بر این اساس معلوم بالذات و معلوم بالعرض هر دو باید از سنخ وجود باشند. طبق تبیین علامه بین وجود عینی و ماهیت نزد ذهن ملازمۀ عقلی وجود دارد. به این ترتیب مسأله محوری مطالعه پیشرو نحوۀ رابطۀ بین وجود عینی و ماهیت است که ظهور وجود عینی نزد ذهن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان سنجی سماع موتی در آیات 80 و 81 سوره مبارکه النمل (بر اساس نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی علامه طباطبایی)
نویسنده:
محمدحسین ضیائی نیا ، زهرا حصارکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
,
027- سوره نمل
,
027- سورة النمل
,
آیه 80 سوره نمل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
سماع موتی از جمله مسائل مهمی است که مورد توجه بسیاری از متکلمین شیعه و سنی قرار گرفته و تبیینهای متفاوتی در مقام دفاع و یا مخالفت با آن ارائه شده است. یکی از ادله مخالفین، تمسک به آیات 80 و 81 سوره نمل است که ظاهر آن دلالت بر عدم سماع اموات دارد. اموات در این آیات به اذعان مفسرین شیعه و سنی مجاز از کافر است. با عنایت به واقعنمایی آیات قرآن کریم، بین مجازهای بهکاررفته در آیات و معانی حقیقی آن ارتباط واقعی و حقیقی برقرار میباشد. در نتیجه اطلاق میت به کافر، مبیّن وجود حقیقتی مشترک میان این دو است که منجر به صدق کاربرد لفظ موت در معنای دیگر (کافر) میگردد. این مقاله در صدد است با تحلیل رابطه معنای حقیقی و مجازی موت، و با استفاده از نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی علامه طباطبایی، تبیینی جدید نسبت به عدم سماع بهکار رفته در آیات ارائه دهد. با توجه به تحلیل این رابطه، روشن میشود که موت به معنای فقدان آثار و خواص در شیء است که نسبت به هر موضوعی بهلحاظ آن موضوع سنجیده میشود و در مورد آیات مورد بحث انسانی که متأثر از حق و هدایتپذیر نیست (کافر)، خودش حقیقتاً میت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل علیت؛ تقریرها، بداهت و اثباتناپذیری با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد حسینزاده (یزدی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علامه طباطبایی همچون عموم حکمای مسلمان، اصل علیت را گزارهای ضروری می داند و از بدیهیات اولیه میشمارد بلکه انکار آن را خروج از فطرت انسانی میداند. او اصل علیت را اثباتناپذیر و متمایز از مسأله مناط حاجت تلقی میکند. با توجه به این دیدگاه، مسأله اصلی پژوهش کنونی، طرح و بررسی مهمترین مباحث معرفتشناسی در ساحت اصل علیت با تأکید بر نگرش علامه طباطبایی است. مهمترین مباحث معرفتشناسی مربوط به این اصل در ویژگیهای معرفتشناختی آن تبلور مییابد. ازاینرو پس از بررسی تقریرهای گوناگون اصل علیت از باب مقدمه، ویژگیهای معرفتشناختی آن (همانند ضروری، بدیهی اولی، اثباتناپذیر و تحلیلی یا ترکیبی بودن) را برمی رسیم و دلیل آنها را تبیین میکنیم. دستاورد این جستار، امتناع اقامه برهان حقیقی برای اثبات اصل علیت است. هر استدلالی که برای اثباتش ارائه شود، حتی اگر از راه احتمالات باشد، تنبیهی یا جدلی است؛ زیرا اعتبار هر استدلالی ـ اعم از له و علیه، موافق و مخالف ـ بر پذیرش این اصل مبتنی است و بدون آن هیچ استدلالی نمیتوان اقامه کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کارکردهای متقابل دین فطرت و دین وحیانی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
جواد گلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مسائل مهم در عرصه دینپژوهی، مسأله منشأ دین است. برخی خاستگاه دین را اراده تشریعی خداوند و گروهی آن را امور بشری (مانند جهل) معرفی میکنند. علامه طباطبایی1 از دینشناسان برجسته است که در آثارش بهطور گسترده به مسأله خاستگاه دین پرداخته است و بر آن است که دین خاستگاهی وحیانی ـ فطری دارد و هر یک از این دو خاستگاه، کارکردهای متقابلی دارند که در مجموع موجب نیازمندی همیشگی بشر به دین برای رسیدن به سعادت میشود. مسأله اصلی این پژوهش، بررسی کارکردهای مزبور از دیدگاه علامه طباطبایی است. بدین منظور، این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی بر آثار ایشان متمرکز شده است. از نگاه وی، دین به دین فطرت (فطری) و دین وحیانی تقسیم میشود. دین فطرت مشتمل بر اعتقادات و احکامی است که فطرت به آنها رهنمون میشود. دین فطرت و دین وحیانی کارکردهای متقابلی دارند. بدین شرح که دین فطرت مبنای تعالیم دین وحیانی است و انسان را به دین وحیانی هدایت میکند و جاودانگی تعالیم دین وحیانی و جهانی بودن آنها را تضمین میکند. دین وحیانی نیز در شناساندن آموزههای دین فطرت، تشریح، تعدیل، تأیید و احیای آنها نقش مهمی بر عهده دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی یکسانی انگاره ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و علوم غیر یقینی در آثار فارابی
نویسنده:
حسام الدین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مسائل پیرامون اعتباریات، پیشینه آن در میان حکماست. در این نوشتار، برای بررسی دقیق این مسأله، نخست ویژگیهای ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی استخراج شده و در گام بعد در آثار فارابی جستوجو میشوند. این ویژگیها از نظر علامه1 به این شرحند: ـ بر اساس نیازهای اجتماعی انسان وضع میشوند. ـ در صدد کشف واقعیت نبوده و دارای نفسالامر نیستند. ـ از مشهورات و مخیلات تشکیل شدهاند، ـ موجب تکامل انسان نیستند، ـ فایده آنها تنها در انگیزش انسان به سوی انجام فعل است، ـ این علوم منشأ حقیقی دارند و با جعل مفهومی حقیقی برای حکایت از شیء دیگر شکل میگیرند، ـ قوه شکلدهنده این مفاهیم و گزارههای مربوط به آنها، عقل عملی و قوای ادراکی تحت فرمان آن، یعنی واهمه و متخیله هستند و ... . با جستوجو در آثار فارابی، این خصوصیات را میتوان در گزارههای غیر یقینی شامل «جدلی (مشهورات)، خطابی (مقبولات) و شعری (مخیلات)» یافت. علامه طباطبایی مجموع این گزارهها را با عنوان واحد اعتباریات بررسی نمود و چگونگی شکلگیری، ارزش معرفتی و کارکردهایشان را با تفصیل و دقت بیشتری توضیح داد. بحث از اعتباریات میتواند توجه دانشمندان را به نقش این ادراکات در علوم انسانی معاصر و تمایزشان با علوم عملی حقیقی برانگیزاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علامه طباطبایی و استدلالهای زبان بنیاد
نویسنده:
سید احمد حسینی سنگ چال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
«استدلال زبانبنیاد» استدلالی از ساختار زبان برای فهم ساختار جهان است. این نحوه استدلال اگرچه در بستر فلسفه تحلیلی بازنمایی شد، اما میتوان نمونههایی از این استدلال را در سنت فلسفه اسلامی بهدست داد. تأثیر مسأله بساطت یا ترکب مشتق بر اصالت وجود از نمونههای این استدلال است. در این مقاله به روایتی اجمالی از این تأثیر پرداخته و نوع نگرش علامه به این استدلال را بررسی میکنیم. لذا روشن خواهد شد که علامه با چنین استدلالهایی در سنت فلسفی موافق نیست. استدلال علامه بر وجود رابط به ظاهر در زمره استدلالهای زبانبنیاد جای دارد و اگر چنین باشد نوعی ناسازگاری در مواجهه علامه با این مدل استدلال به چشم میخورد. با ارائه دو استدلال بدیل بر خارجیت وجود رابط و نقد تقریر شارحان علامه از استدلال او، این استدلال را از ذیل استدلالهای زبانبنیاد خارج خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و چگونگی تغیر و ثبات قانون در اندیشه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد یاسین شاه نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
حفظ ثبات برنامه کلان و قوانین حاکم بر زندگی بشر در عین تأمین نیازهای متغیر وی، همواره از مسائل مورد علاقه اندیشمندان بوده است. پیچیدگیهای تبیین این دوگانه، بهویژه در ادیان الهی، زمینه را برای ارائه نظریات متعددی در این باره فراهم آورده است. از جمله تلاشها برای عرضه یک تئوری فراگیر دینی را میتوان در آثار و اندیشه علامه طباطبایی1 جستجو کرد. ایشان بر این باورند که قوانین الهی از جهتی بر پایه نیازهای فطری شکل گرفتهاند و لذا دارای سویههای ثابتی هستند. از جهت دیگر هم با نیازهای روزمره بشری تطبیق مییابند و ازاینرو جنبه تحولخواهانه زندگی مادی را مورد نظر قرار دادهاند. در این نوشتار، با روشی توصیفی ـ تحلیلی، ضمن بررسی دیدگاه علامه طباطبایی1 درباره این مسئله، مروری بر مبانی و لوازم اندیشه ایشان خواهیم داشت و با بررسی مختصری نسبت به دیدگاههای رقیب، نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه علامه را با این نظریات برجسته خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه علامه طباطبایی درباره اصالت وجود و سازگاری آن با نظریه حرکت جوهری
نویسنده:
محمد جعفر جامه بزرگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت جوهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اصالت وجود پایه و رکن اساسی حکمت متعالیه است که تمام ابتکارات ملاصدرا نتیجه مستقیم آن است. تقریرهای مختلف ملاصدرا از اعتباریت ماهیت منجر به شکل گیری طیفی از تفاسیر مختلف از سوی پیروان حکمت متعالیه شده است. مقاله در چهار گام به بررسی تفسیر صحیح از نقش و جایگاه ماهیت پرداخته است. در گام اول، محل نزاع در اصالت وجود یا اصالت ماهیت روشن شده است. در گام دوم، با پذیرش اصالت وجود، تفاسیر مختلف ازجایگاه ماهیت بررسی شده است. گام سوم تأثیر تفاسیر مختلف از اصالت وجود بر نظریه حرکت جوهری را بر عهده داشته است. گام چهارم نیز نشان می دهد که اساساً نظریه حرکت جوهری کدام تفسیر را پشتیبانی و تأیید می کند. یافته های مقاله براساس روش توصیفی ـ تحلیلی نشان می دهد که در مسأله اصالت وجود، اعتباری بودن ماهیت به معنای سَرابی بودن است که تفسیر علامه طباطبایی است. به نظر می رسد نظریه حرکت جوهری ضمن تأیید این تفسیر سازگاری بیشتری با آن دارد. برخی محققان چنین پنداشتهاند که پذیرش تفسیر علامه طباطبایی بهنوعی نفی ذات گرایی و افتادن در ورطه ایدهآلیسم و چهبسا نومینالیسم است. اما باید دانست که: اولاً در این تفسیر وجود خارجی کلی طبیعی نهتنها نفی نشده است، بلکه سازگاری بیشتری با مبانی اصالت وجود دارد. ثانیاً تعامل ذهن با واقع عینی ننشان می دهد که ماهیت صرفاً بر ساخته ذهن نیست، بلکه به سبب وجود منشأ انتزاع حقیقی، حکایت واقعیت خارجی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی انحصاری بودن برهان انی مطلق از ملازمات عامه در فلسفه از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسائل فلسفه اولی با برهان اثبات میشوند که این برهان یا لمی است و یا انی. هر یک از این دو نیز به اقسامی تقسیم میشوند. از نظر علامه طباطبایی1 دلیل (یعنی سلوک از معلول به علت) و هر استدلالی که مستلزم سلوک از معلول به علت باشد، بالذات معطی یقین نیست. ازاینرو مسائل فلسفی بهواسطه آنها اثبات نمیشوند و بالذات این ادله در فلسفه راه ندارند. از نظر او با آنکه برهان لمی معطی یقین است، در فلسفه راه ندارد؛ چراکه ورودش در فلسفه مستلزم معلولیت موجود از جهت وجود است. مدعای علامه را اساتیدی همچون علامه مصباح1، علامه جوادی آملی و آیتالله فیاضی مناقشه کردهاند. ما در این جستار به روش برهانی نشان میدهیم که هیچیک از مناقشات مطرحشده، مدعای علامه طباطبایی1 را از کار نمیاندازد؛ چراکه با برهان نشان میدهیم که: یا برهان «لمی» است، ولی ثبوت حکم از اعراض ذاتیه موجود از جهت وجود نیست. پس مسألهای در فلسفه نیست. یا برهان «لمی» نیست و حکم از اعراض ذاتیه موجود از جهت وجود است و حد وسط و حد اکبر از ملازمات عامهاند و مسأله از مسائل فلسفه اولی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بستار علّی در فیزیک و نسبت آن با علیت فاعلهای طبیعی از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
وجود طبیعت و تحقق علیت در اجزای آن، از مسلمات دانشهای مختلف است. بهجز اندکی از شکاکان یا ایدهآلیستها کسی آن را انکار نکرده، اما استقلال طبیعت از ماوراء و انحصار علیت در میان اجزایش طرفدارانی دارد. یکی از ادعاهای متناظر، بستار علی در فیزیک است. در این اصل ادعا میشود که پدیدههای فیزیکی ناشی از علل فیزیکیاند و ماوراء یا وجود ندارد، یا دخالتی نمیکند و یا نقش تبیینی ندارد. بنابراین برای تبیین رخدادهای فیزیکی نیازی به بررسی نقش عوامل ماورائی نیست. فلاسفه مسلمان نیز معتقدند که وقایع طبیعی معلول طبیعت نوعیه اشیاء بوده و خود طبیعت «فاعل مباشر» است. چنین اندیشهای مستعد آن است که با اصل بستار علی یکی فرض شود. بررسیهای فلسفی نشان میدهد که این دیدگاه با بستار علی یکی نیست؛ چراکه فلاسفه با پذیرش علل ماورائی و نفس و دخالت آنها در رخدادهای طبیعی، انحصار علیت در علل فیزیکی را رد میکنند. بنابراین انحصار روش بررسی طبیعت در حس و تجربه انکار میشود. علامه طباطبایی نیز همین دیدگاه را دارد. لذا نمیتوان ایشان را همنظر با طرفداران بستار علی دانست. مسأله فوق با مراجعه به متون موجود درباره این دیدگاهها به روش تحلیلی و عقلی بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید