رابطۀ «معلوم بالذات» و «معلوم بالعرض» نزد علامه طباطبایی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رابطۀ «معلوم بالذات» و «معلوم بالعرض» نزد علامه طباطبایی
وحید آرزومندی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رابطۀ «معلوم بالذات» و «معلوم بالعرض» نزد علامه طباطبایی
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
Allameh Tabatabai on The Relation of the Essential known and the Accidental known
پدیدآورندگان :
آرزومندی , وحید (دانشجوی دکترای رشته فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
(نویسنده)
چکیده :
علم حصولی فرایندی ادراکی است که سه جزء در آن، زمینه تحقق علم را فراهم میآورند: «عالم یا مدرِک»، «شیء خارجی یا معلوم بالعرض» و «صورت ذهنی یا معلوم بالذات». نزد علامه طباطبایی چگونگی رابطۀ معلوم بالذات و معلوم بالعرض بهصورت حصول صورت شیء مادی در ذهن نیست؛ بلکه عبارت از حصول صورت مجرد مثالی نزد وجود مثالی مدرِک است. بر این مبنا، علم به معلوم بالذات یا صورتهای علمی، علم حضوری و بیواسطه است و بر همین اساس علم حصولی نیز به علم حضوری باز میگردد. در حکمت صدرایی ماهیت در ذهن دارای همان خصوصیت و ویژگی وجود خارجی است که بعینه در ذهن تحقق مفهومی پیدا میکند. در حالیکه علامه طباطبایی ماهیت اعتباری و غیر اصیل را برآمده از حدود وجود میداند. دیدگاه علامه دربارۀ اعتباری بودن ماهیت به گونهای است که برای ماهیت نقش هستیشناختی قایل نمیشود. بر این اساس معلوم بالذات و معلوم بالعرض هر دو باید از سنخ وجود باشند. طبق تبیین علامه بین وجود عینی و ماهیت نزد ذهن ملازمۀ عقلی وجود دارد. به این ترتیب مسأله محوری مطالعه پیشرو نحوۀ رابطۀ بین وجود عینی و ماهیت است که ظهور وجود عینی نزد ذهن است.
knowledge by acquisition is a perceptual process in which three components provide the ground for the realization of knowledge; the first component is the perceiver or the person who understands, the second component is the outer object or the accidental known, and the third component is the subject or the essential known. to allameh tabatabai, the relation between the essential known and the accidental known is not explained by the presence of material object in mind, but rather, it is the presence of an imaginational incorporeal form to the imaginational existence of the perceiver. thus, the knowledge of the essential known is immediate and knowledge by presence. on this basis, the knowledge by acquisition also goes back to the knowledge by presence. the particular notion that allameh tabatabai has in quiddity has an impact on explaining the relationship between essential known and the accidental known in the knowledge acquisition process. allameh believes that there is a intellectual inherence between objective existence and subjective essence. the question of the relation between objective existence and the essence that emerges from the objective existence in the mind is the problem of the present study.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
مراجع
اعلام و شخصیت ها :
طباطبایی(علامه طباطبایی), سید محمد حسین (فیلسوف نوصدرایی معاصر، حکمت متعالیه، مفسر بزرگ؛ صاحب تفسیر المیزان، «بدایة الحکمة»، «نهایة الحکمة» و «اصول فلسفه و روش رئالیسم») , 1281ش. تبریز 1360ش. قم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علامه طباطبایی
نویسنده :
وحید آرزومندی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://fhi.hekmateislami.com/article_195732_9378e5655ea851ab1547e31eb3275b35.pdf
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه مجلات 5 (حکمت اسلامی- سال 1403- دوره 10- شماره 4- از صفحه 203 تا 222)
یادداشت :
کلیدواژهها
«معلوم بالذات» «معلوم بالعرض» «ادراک حسی» «ادراک عقلی»
کلیدواژهها [English]
PhD Student in Islamic Philosophy Iranian Research Institute of Philosophy
نوع منبع :
مقاله
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت