جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
تأملات فلسفی
> 1399- دوره 10- شماره 25
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
سال 1403
دوره 14 , شماره 33
دوره 14 , شماره 32
سال 1402
دوره 13 , شماره 31
دوره 13 , شماره 30
سال 1401
دوره 12 , شماره 29
دوره 12 , شماره 28
سال 1400
دوره 11 , شماره 27
دوره 11 , شماره 26
سال 1399
دوره 10 , شماره 25
دوره 10 , شماره 24
سال 1398
دوره 9 , شماره 23
دوره 9 , شماره 22
سال 1397
دوره 8 , شماره 21
دوره 8 , شماره 20
سال 1396
دوره 7 , شماره 19
دوره 7 , شماره 18
سال 1395
دوره 6 , شماره 17
دوره 6 , شماره 16
سال 1394
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1393
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1392
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1389
دوره 2 , شماره 7-8
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
سال 1388
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
مسئله تصادف اخلاقی تاملی در دیدگاه مایکل مور
نویسنده:
بهرام علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نیگل و ویلیامز معضل "تصادف اخلاقی" را محصول تعارض میان باور به اصل کنترل و فعالیتهای اخلاقی میدانند. برخی معتقدند که این مسئلهای واقعی و حلناشده در فلسفه معاصر است اما همه با این سخن موافق نیستند. مایکل مور مدعی است که مسئله تصادف اخلاقی همان مسئله سنتی اراده آزاد است و به خودی خود مسئلهای اصیل بشمار نمیآید. مور همچنین مدعی است که معنایی از کنترل که نیگل در صورتبندی مسئله تصادف اخلاقی استفاده میکند نادرست است. به نظر او، این مفهومِ ناهمسازگرایانه از کنترل، مبنی بر اینکه کنترلِ نتیجه نیازمندِ کنترل بر همۀ عوامل ضروریِ به وجود آورندۀ نتیجه است، در ارزیابیهای اخلاقی روزمره کاربردی ندارد. در بخش نخست مقاله، ضمن صورتبندی مسئلۀ تصادف اخلاقی، به این سوال پرداخته خواهد شد که اساسا چگونه باید این مسئله را فهمید. در بخش دوم، مدعای مور در خصوص معنای همسازگرایانۀ کنترل تحلیل و بررسی میشود. این دو مدعا مستقل از هم صورتبندی شده است چرا که به نظر نگارنده اولی درست و دومی نادرست است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی چگونگی پیوند توحید صفاتی با نظام معقولات در نزد خواجه نصیر
نویسنده:
آیسودا هاشم پور ، محمد بیدهندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
بحث اسماء و صفات و کیفیت ارتباط آن با ذات الهی از اهم مباحث توحیدی و در این میان مسئلهی عینیت یا زیادت صفات با ذات خداوند همواره درخور ملاحظه است. نوشتار حاضر بر آن است تا جایگاه و نقش نظام معقولات در نزد خواجه نصیر، یعنی تقسیمات معقول اولی و ثانی را در ارتباط با مسئله ذات و صفات مورد مداقه قرار دهد تا در پرتو آن، دیدگاه فلسفی وی را بر حسب مبانی فلسفیاش تبیین نماید و میزان سازوارگی این دیدگاه فلسفی را با مسئله عینیت ذات و صفات نشان دهد. عبارات خواجه نصیر در اینباره همگی حاکی از عینیت ذات و صفات باریتعالی است. لکن به نظر میرسد عدم تفکیک مفاهیم و معقولات ثانی منطقی و فلسفی در محکمات نظام فلسفی خواجه نصیر و معیارهای مطروحه در مورد اعتباریت مفاهیم، اعتقاد به عینیت ذات و صفات خداوند را در دیدگاه وی با تناقضی بیّن مواجه می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش شهودات در حکم اخلاقی از نظر جاناتان هایت
نویسنده:
حسین خوارزمی ، حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در روانشناسی اخلاق، تحقیق دربارۀ حکم اخلاقی برای دههها تحت تاثیر عقلگرایی بوده است. از نظر عقلگرایان، حکم اخلاقی از طریق عقل/استدلال به دست میآید؛ هیجانات و شهودها هیچ نقشی در حکم اخلاقی ایفا نمیکنند. از نظر جاناتان هایت، حکم اخلاقی عمدتا از طریق شهود بوجود میآید؛ و نقش عقل، نوعا پسینیست؛ بدین معنا که پس از آنکه حکم اخلاقی توسط شهودات بدست آمد، عقل در پیِ موجه کردنِ حکمِ پیشینِ شهودی برمیآید. در مُدل شهودگرایِ اجتماعیِ هایت، حکم اخلاقی برآمده از سیستمِ سریع و خودکار (شهودی) ماست. شهودات به نحو تکاملی، فطری هستند و از طریق فرهنگ و جامعه قابل ویرایش و تصحیح اند. هایت با توجه به آزمایشهای تجربی مُدل شهودگرای اجتماعی خود را تایید میکند. علیرغم نقدهایِ وارد شده بر دیدگاه هایت، به نظر میرسد که اگر همۀ جوانب دیدگاه هایت در کنار هم مدنظر قرارگیرند، بسیاری از اشکالات قابل رفعاند و در مجموع دیدگاه موجّهی به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معطوف بودن اخلاق به عینیت و عینیتگرایی دربارهی اخلاق
نویسنده:
سیدعلی اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بستر کاوش مقالهی پیش رو، بحث عینیت اخلاق است که در حوزهی فرااخلاق مطرح میشود. اتخاذ موضع دربارهی این که آیا اخلاق عینی هست یا نه (و اگر عینی است، از چگونه عینیتی برخوردار است) کانون بحثهای هستیشناختی فرااخلاق بوده است. تحلیل تجربهی اخلاقی متعارف (شهودها و دریافتهای افراد غیرفیلسوف) دربارهی عینیت اخلاق، نزد متفکران فرااخلاق جایگاه ویژهای دارد و ایدههای فلسفی را خود بر زمینهی این تحلیل بنا میکنند. اما در این سیر و تحلیل، معمولاً مرز تجربهی اخلاقی متعارف با ایدههای فیلسوفان مبهم است. مقالهی پیش رو تلاشی است در تفکیک «معطوف بودن اخلاق به عینیت (مباع)» بهعنوان جهتگیری تجربهی اخلاقی متعارف، از «عینیتگرایی دربارهی اخلاق» بهعنوان یک جهتگیری نظری در فرااخلاق. این تفکیک، اولاً معلوم میکند که مباع به چه معنی و چگونه در فرااخلاق نقش ایفا میکند زیرا هم رابطهی آن با نظریهی فرااخلاقی بهطور کلی روشن خواهد شد و هم این که چگونه عینیتگرایی را در موقعیت اولیهی بهتری نسبت به نظریههای رقیب قرار میدهد. نقشی که برای مباع تبیین خواهیم کرد، بر اساس برخی مطالعات حوزهی روانشناسی فرااخلاق به چالش کشیده شده است. از این بحث کردهایم که چرا این چالش نمیتواند مباع را زیر سؤال برد. ناعینیانگاران برای وانهادن مباع و غلبه بر موقعیت اولیهی بهتر عینیتگرایی ناگزیرند استدلال(های) قوی اقامه کنند. خواهیم دید که دو استدلال علیه وجود امور واقع عینی اخلاقی، به هدفشان دست نمییابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهمیت میانجیگری اخلاق کانتی بین حق انتزاعی و حیات اخلاقی و ضرورت گذار از اخلاق به حیاتاخلاقی درکتاب مبانی فلسفه حق هگل
نویسنده:
محمود صوفیانی ، محمد اصغری ، محسن باقرزاده مشکی باف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
همانطور که هگل در پیشگفتار کتاب مبانی فلسفه حق بیان کردهاست؛ بحث مرکزی در این اثر، از بین بردن خودسرانگی اراده است که همان معنای عامیانه آزادی است. هگل در صدد ردیابی تحقق مفهوم آزادی به عنوان ایده در نفسالامر است. نگارنده معتقد است که در هر دو گذار هگل میان سه بخش اصلی این اثر یعنی از حق انتزاعی به اخلاق و از اخلاق به حیات اخلاقی، او خودسرانگی اراده را به عنوان نمود فاقد مفهوم رفع کرده است. در گذار نخست شخص به عنوان تعین حق انتزاعی که آزادی خویش را تنها در تملک چیزهای خارجی و بازشناسی آن از طریق دیگری مییابد، در دیالکتیک ناحق و رفع آن اسیر ارادهی خودسرانهی فرد جزئیای میشود که جرم را وارد تسلسلی نامتناهی میکند. بنابراین بازشناسی ساحت کلی درون انسان در جهت قانونگذاری امر خیر در مقام اخلاق ضرورت پیدا میکند. در این بخش وجدان به عنوان متعین کننده خیر درونی انسان، پس از آنکه تمامی نهادها و قوانین عرف را در درون خویش مستحیل میسازد، به دلیل صوری بودن قانونش، به جای ارادهی امر کلی، ارادهی جزئی خویش را به عنوان محتوای قانون مطلق، وضع میکند و از این طریق ادعای مطلق بودن میکند که هگل آن را نتیجه اخلاق کانت و اینهمان با منطق حکومت ترور در فرانسه میداند. هگل در جهت رفع این خودسرانگی، به وجه ممیزه فلسفه اخلاق خویش یعنی حیات اخلاقی گذار میکند که در آن محتوای قانونهای اخلاقی بایستی از طریق نهادهای جهان اجتماعی بالفعل که شخص در آن ساکن است چارچوببندی شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی برهان نبوت سینوی بر اساس نظریه اعتبار علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
فرزانه ذوالحسنی ، علی وکیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
چکیده: در این مقاله با روش تحلیلی توصیفی ابتدا برهان نبوت سینوی در آثار ابن سینا مرور می شود و سپس تحلیل بدیع علامه طباطبایی از آن براساس نظریه اعتبار عرضه می گردد. از نظر ابن سینا انسان موجودی مدنی بالطبع است و برای رفع نیاز خود ناگزیر از روی آوردن به اجتماع است. مشارکت اجتماعی انسان ها به اختلافی می انجامد که تنها با قانون گذاری و عدالت رفع می گردد. از نظر حکمای مسلمان تنها قانونی که صلاح معاش و معاد آدمی را هماهنگ با یکدیگر تأمین می کند شریعت الهی است و بر این اساس ضرورت نبوت اثبات می شود. علامه طباطبایی بر اساس نظریه اعتبار خود نگاه متفاوتی به زندگی اجتماعی انسان و نقش دین در این حوزه دارد و بر این اساس خوانش متفاوتی از برهان سینوی عرضه می دارد. از سوی دیگر نظریه اعتبار علامه در رساله الولایه با سایر آثار ایشان متفاوت است و این اختلاف خوانش بدیع دیگری را در بستر نظریه اعتبار رقم می زند. او در رساله الولایه از خوانش سنتی این استدلال فاصله گرفته است. بر اساس استقصای نگارنده خوانش علامه از برهان سینوی به ویژه در رساله الولایه تا کنون در هیچ پژوهشی مورد بررسی قرار نگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشه در مفهوم اکمال و ارتباط آن با هنر
نویسنده:
پریسا اکبری ، ایرج داداشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دوران تاریخ ایرانِ پیش از ورود اسلام، از لحاظ معرفتشناسی عمدتا" تحت فراروایتی بنام کیش مزدیسنا قراردارد که برتمام شئون زندگی اجتماعی، سیاسی وفرهنگی آن سایه افکندهاست. برمبنای دکترین کیش مزدیسنا که بر هفت پایة "یکتایی اهورامزدا، پیامبری اشوزرتشت، پیرویِاز اشه، داشتنِاندیشه، گفتاروکردارِنیک، آزادیِگزینشِ راه، پاداشِکارِنیک و کیفرِکارِزشت، جاودانیِروان و رستاخیز" استوار است؛ خداوند جانوخرد، جهان را براساس هنجاری بهنام اشه آفریده که برتمام هستی حاکم است؛ حقیقتی محیط بر کیش زرتشت و حتی حکمت پیشازرتشتی، که درهمة مراتب؛ جهان هستی را بهسوی کمال و رسیدن به اصل و مبدأ خلقت هدایتمینماید. از یکسو آفرینش اثرهنری در خلاء صورت نمیگیرد و در تعریف سنتی آن به کمال رساندن نفس خویش و بهتبعآن نفس غیر است و ازسوییدیگر در هنر ایران؛ براساس جهانبینی پیشینیان که متکّی بر آموزههای یکتاپرستانه و خردمندانه بودهاست ، فعل خلاق هنرمند، در طول فعل خلاق الهی و دقیقاً بر همان نحو، مبتنی بر نظم و اکمال لایق هر شیء است و هنرمند به دلیل دیالکتیک خرد خود با خرد مینویاست که از حقایق جهان مینوی آگاهی یافته و در فعل آفرینش هنری، به هر چیزی کمال لایق آن را میبخشد. این پژوهش ضمن بررسیو تفسیرساده متون؛ با عنایت به بنیانهای آموزة مزدایی و استفادهاز منابع مکتوب و روش اسنادی و تحلیل و تفسیر متناسب این آموزه، رابطة اشه و اکمال را مورد بررسی قرار داده است. لذا ضمنِ تحلیلِ معنایی واژة اشه در متون مزدایی و پیشامزدایی؛ حضور مفاهیم هنر و زیبایی، تکامل، پویایی و حرکت؛ همچنین نظم و تعادل بررسی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 281 تا 312
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افلاطون علیه شاعران: عمومی و خصوصی در اندیشه های اخلاقی افلاطون و نمایشنامهنویسان
نویسنده:
مریم نصراصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نمایشنامههای یونان باستان و محاورات افلاطون دو منبع مهم و رقیب برای دستیابی به دیدگاههای یونانیان باستان درباره اخلاق و انتخابهای اخلاقی است. در واقع، همین رقابت و اختلاف نظر دلیل دشمنی افلاطون با شاعران است. در این مقاله با تمرکز به سه تراژدی مهم در ادبیات یونان باستان، از سه تراژدی نویس برجسته یعنی آگاممنون اثر ایسخولوس، مدئا اثر اوریپید و آنتیگونه اثر سوفوکل و مقایسه نظرگاه آنان با جمهوری افلاطون، به بررسی دو دیدگاه متفاوت یونانیان به اخلاق و انتخابهای اخلاقی در سپهر عمومی و خصوصی پرداختهام. در عین حال، کنشگری زنان در این آثار، جایگاه آنها و ارزشهای اخلاقی همبسته با احساسات، قلمرو خصوصی و زنانگی را در این دو نگاه تبیین کردهام. در نهایت به این نتیجه رسیدهام که رویکرد تراژدیها، خلاف رویکرد افلاطونی، عواطف و احساسات را در انتخابهای اخلاقی مدخلیت داده و محکوم نمیکنند. همچنین رویکرد اخلاقی تراژدیها نسبت به رویکرد افلاطونی انضمامیتر است و اهمیت بیشتری به شرایط و واقعیات حیات و انتخاب اخلاقی انسانها میدهد. این واقعیت ضرورت بازخوانی و بازسنجی نمایشنامهها و دیدگاه اخلاقی که نمایندگی میکنند را نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل بحران معنویت از منظر سیدحسین نصر و ارزیابی آن
نویسنده:
علی احمدپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از دیدگاه نصر و سنتگرایان ریشه اصلی بحران معنویت درکنار نهادن وچشمپوشی ازسنت است؛چراکه سنت اصلیترین منبع معنویت است. پس سنت هم آبشخور معنویت است و هم بازگشت بدان، زداینده بحرانها و از جمله بحران معنویت خواهد بود و چون درنگاه وی،وحی،شالوده سنت است،پس معنویت با وحی و نیزدین که فراورده وحی است برمدار همبستگی خواهد چرخید.پژوهش حاضر که به حل بحران معنویت از منظرنصر و ارزیابی آن پرداخته است به این پرسش پاسخ داده که آیا معنویت پیشنهادی نصر گرهگشا است یا خیر و چه نقدی بر آن وارد است؟ این مقاله با توجه به مفهوم معنویت و مبانی آن نزد نصر،به نقدهای ارائه شده اعم از نقدهای منتشره و نقدهای این پژوهه پرداخته است.روش پژوهش، روش تحلیلی-انتقادی است و اساسیترین یافتههای آن عبارتند از:یک.از آنجا که دین، تحقق وحی و وحی شالوده سنت است،پس معنویتِ معطوفِ به سنت، ریشه در دین دارد.دو. نصر بین بُعد ظاهری و باطنی دین تفکیک کرده و بُعد باطنی که جوهره دین است،منبع اصیل معنویت میداند.سه.به گوهر مشترک بین ادیان بر اساس باطن و فطرت مشترک بشری برای دستیابی به معنویت تأکید دارد.چهار.اگر گوهر مشترک که در قامت وحدت متعالی ادیان جلوه میکند مبنای معنویت شد، پس نگاه ما به دیگر ادیان،نگاه سلبی نخواهدبود و آنچه که میتواند پیروان همه ادیان را آشتی دهد،در آویختن به معنویت معطوف به سنت است که در همه ادیان،جاری است.پنج.با بررسی انتقادی اساسیترین عناصر معنویتِ معطوف به سنت درمنظر نصر،این نتیجه حاصل شدکه ضمن ارزشمندی دیدگاه نصر،حل بحران معنویت به معنای راستین، خارج از توان آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی تفسیر آقا علی مدرس و تابعان از نظریۀ «اصالت وجود» ملاصدرا
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
دیدگاه ملاصدرا دربارۀ اصالت وجود به صورتهای مختلفی تفسیر شده است. در تفسیر رایج از نظریۀ اصالت وجود، ماهیت امری کاملاً ذهنی و وابسته به فاعل شناسا است و چون در واقعیت خارجی حاضر نیست، نمیتواند به نحو حقیقی از واقعیت خارجی حکایت کند. تفسیر استاد عبودیت ـ که بسط و شرح تفسیر آقا علی مدرس زنوزی است ـ در عین حال که بر ذهنیِ صرف بودن ماهیت تأکید میکند و ماهیت را شبح وجود میداند، حکایت ماهیت از وجود را حکایتی حقیقی معرفی میکند. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی عبارتهای صدرالمتألهین را بررسی کرده و نشان داده است که تفسیر مذکور، نمیتواند تبیین مناسبی از دیدگاه ملاصدرا در مسألۀ اصالت وجود باشد. ملاصدرا تحت تأثیر عرفا، ارتباط حق تعالی و تعینات خلقی را بین وجود و ماهیت ترسیم کرده و در بهتصویر کشیدن این رابطه از تعبیرات عرفا ـ از جمله خیال و شبح و حکایت بودن مخلوقات نسبت به حق تعالی ـ استفاده کرده است. برخلاف برداشت آقا علی مدرس و استاد عبودیت، این قبیل واژگان در معنای هستیشناسانه بهکار رفتهاند نه معنای معرفتشناسانه؛ از اینرو، نمیتوان با تمسک به آنها ماهیت را در دیدگاه صدرا، امری کاملاً ذهنی و وابسته به فاعل شناسا تفسیر کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید