جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ذهن
> 1397- دوره 19- شماره 76
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
سال 1402
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1401
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1400
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1399
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1398
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1397
دوره 19 , شماره ویژه نامه فلسفه عرفان
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1396
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1395
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67 زنمستان 1395
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1394
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1393
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1392
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1391
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1390
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1389
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1388
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 36,37
سال 1387
دوره 9 , شماره 34,35
دوره 9 , شماره 33
سال 1386
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1385
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1384
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1383
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1382
دوره 4 , شماره 15,16
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1381
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 11,12
دوره 3 , شماره 10
سال 1380
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 6,7
دوره 2 , شماره 5
سال 1379
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
پاسخ صدرالمتألهین و علامه طباطبائی به مدعای شکاکان یونان باستان درباره «ناتوانی حس و عقل از ادراک»
نویسنده:
حسام الدین مؤمنی شهرکی، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه یونان
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
شکاکیت که اعتقاد به عدم امکان معرفت داشته است، در مقاطع مختلف تاریخ فلسفه با چهره های متنوع و گوناگونی بروز یافته است. اگرچه شکاکیت همراه خود آثار مخرب فراوانی به بار آورده و در برخی برهه های تاریخ ضربه های سنگینی بر فلسفه و اندیشه وارد کرده است، اما باید اذعان نمود که شکاکان، ما را در نیل به فهم و تحلیل دقیق مباحث معرف تشناسی یاری نموده اند. یکی از شبهه هایی که شکاکان یونان باستان بر استواری شکاکیت و عدم امکان معرفت مطرح نموده اند، «ناتوانی حس و عقل از ادراک» است. صدرالمتألهین این شبهه شکاکان یونان باستان را پاسخ داده است؛ او شکستن خطای حواس را به حس مشترک و حل خطای خیال را به عقل ارجاع داده است. همچنین خطای عقل را با ارجاع به «اصل استحاله اجتماع نقیضین» و بازگشت علوم حصولی به حضوری، حل کرده است. نگارندگان در گام بعدی به تبیین دیدگاه علامه طباطبائی از چیستی و نشاندادن مقام وقوع خطا و «اصل اجتماع و ارتفاع نقیضین»، پرداخته و در پایان پاسخه ای ملاصدرا و علامه را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی شر در قرآن با تأکید بر میدان معنایی واژگان همنشین
نویسنده:
رحمان عشریه، حسن رضایی هفتادر، مهدی میرزابابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان شناسی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
هستیشناسی شر در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت شر ,
روابط هم نشینی (زبان شناسی) ,
جهان بینی قرآن ,
میدان های معنایی (زبان شناسی) ,
میدان معنایی واژگان همنشین شر در آیات قرآن ,
هستی شناسی شر با توجه به واژگان همنشین ,
همشینی واژه شر با اعوذ ,
همنشینی واژه شر با ما خلق ,
همشینی شر با ذلک الیوم (قیامت) ,
همشینی واژه شر با وسواس خناس ,
همنشینی واژه شر با واژگان نفاثات و حاسد ,
همشینی واژه شر با واژه غاسق ,
همنشینی واژه شر با واژگان بلا و فتنه ,
همنشینی واژه شر با واژگان علم و حسب ,
همنشینی شر با لکم ,
همشینی واژه شر با واژه تحبوا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
مسئلةشرهمواره یکشبهاعتقاداست.هویتشناسی شروارتباط آن با رنج،مسبوق به ارائه رهیافت اینمعضل اعتقادی است.قرآن پدیده شر را در آیات گوناگون مطرح میکند.باتحلیل میدان های معنایی واژگان همنشین شر در قرآن، میتوان به هستیشناسی شر درقرآ نرسید. تحلیل واژگان قرآن راههای مختلفی داردکه میدانهای معنایی روشب دیعی برای این منظور است. اگر چه راهحلهای گوناگونی برای این مسئله بیان شده است،امابازطرح این موضوع به عنوان یکشبه جدی و جدید اعتقادی،نگاهی نو و دقتی عمیق در این مسئله نیازاست. تحقیق پیش رو با تأکید برواژگان همنشین شر،در صددتبیین سرشت ش روتحلیل جهانبینی قرآن درباره شر و ارتباط آن با دشواری هاست.آیات قرآن برخی پدیدههای دشوار را خیرمیداندو برخی ملایمات را شر معرفی می کند؛ ازاین رو از منظر قرآن میاند شواری و شررابطه تساوی نیست.درنگاه قرآن خیر بودن یا شر بودن پدیدهای،به آثار و نتایج آن پدیده مرتبط است. قرآن امتحان رایکی از حکمت های وجودی شر معرفی میکند.جهل موجب میشود انسان خیری را شر یاشری را خیر تلقی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلفیق مفهومی: مطالعه موردی واژه «نطق» در قرآن کریم
نویسنده:
سحر بهرامی خورشید، ارسلان گلفام، علی مالمیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نطق
,
معناشناسی شناختی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مطالعه موردی واژه «نطق» در قرآن کریم
,
نظریه تلفیق مفهومی (زبان شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
مفهوم سازی(زبان شناسی) ,
زبان ادبی (زبان شناسی) ,
نظریه استعاره مفهومی (زبان شناسی) ,
فضاهای ذهنی(زبان شناسی) ,
زبانشناسی شناختی ,
چکیده :
یکی از علوم کاربردی در پژوهش های قرآنی، بهرهگیری از علم معناشناسی در این پژوهش هاست. در این پژوهش تلاش بر این است که یکی از مصادیق قوه نطق در انسان یعنی مشتقات واژه «نطق» در قرآن بررسی شود. نکته ای که در زمینه کاربرد این واژه در زبان قرآن کریم مطرح میباشد، این است که مشتقات این واژه در زبان قرآن کریم برای اشاره به سخنگفتن غیرانسان نیز به کار رفته است و این در حالی است که زبان شناسان و واژه شناسان عرب کاربرد این واژه و مشتقات آن را ویژه انسان دانستهاند. نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها در چارچوب نظریۀ تلفیق مفهومی مؤید این واقعیت است که کاربرد مشتقات «نطق» برای اشاره به سخنگفتن غیرانسان در زبان قرآن کریم به منظور تقریب ذهن بشر به حقایق غیرمادی با واسطه اشیا و پدیده های ملموس و عینی جهان مادی است. قرآن کریم برای بیان مفاهیم انتزاعی همچون روشن شدن حقایق بر انسان در روز قیامت، از تلفیق مفاهیم عینی و ملموس بهره برده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی معرفت شناختی عدالت اجتماعی با تأکید بر قرآن کریم
نویسنده:
کاظم سیدباقری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
مبانی معرفت شناختی عدالت اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
انسانمداری ,
عدالت به مثابه انصاف ,
باور صادق موجه ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
غایت باوری ,
نتیجهگرایی = پیامدگرایی (فلسفه اخلاق) ,
سودگرایی (فلسفه اخلاق) ,
عدالت توزیعی (فلسفه اخلاق) ,
غایت گرایی عادلانه ,
امکان شناخت پیشینی عقلی عدالت ,
حکم ذاتی عقل در فهم عدل ,
تایید فهم عقلی و فطری انسان ها از عدالت در قرآن کریم ,
عدالت، امر پذیرفته شده عقلایی ,
شریعت یکی از منابع فهم عدالت ,
چکیده :
مبانی معرفتشناختی در مکاتب فکری، نقش بنیادینی بازی میکنند و غالباً تفاوت میان اندیشهها و نظریهها برخاسته از آن مبانی میباشد و لذا پردازش آنها امری بایسته است. هدف این نوشتار جستوجوی مبانی معرفتشناختی عدالت اجتماعی، با تأکید بر قرآن کریم است. در فرضیه بر این امر تأکید شده است که از منظر ادبیات و منطق قرآن کریم، مبانی معرفتشناختی عدالت اجتماعی را میتوان در مواردی چون غایتگرایی عادلانه، امکان شناخت پیشینی ـ عقلی عدالت، حکم ذاتی عقل در فهم عدل، تأیید فهم عقلی، عقلایی و فطری انسانها از عدالت رصد کرد و در کنار آنها شریعت نیز یکی از منابع فهم عدالت به شمار میآید. این امر با روش تحلیلی- توصیفی، ارجاع به منطق و ادبیات قرآن کریم و بهره از دلیل عقل انجام شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تهافتهای گادامر در مواجهه با روشهای علوم تفسیری در شناخت مراد مؤلف
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک فلسفی(فلسفه)
,
هرمنوتیک فلسفی گادامر (فلسفه)
,
فلسفه غربی
,
علوم انسانی (سایر)
,
تهافت های گادامر در مواجهه با روش ها ی علوم تفسیری در شناخت مراد مؤلف (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
هرمنوتیک سنتی (فلسفه) ,
هرمنوتیک و علوم انسانی (فلسفه) ,
پدیدارشناسی هوسرل (فلسفه) ,
پدیدار شناسی(فلسفه) ,
مسئله گادامر (فلسفه) ,
علوم تفسیری اسلامی ,
جریان های اندیشه ای مؤثر بر گادامر (فلسفه) ,
تأثیرات پدیدارشناسی هایدگری بر گادامر (فلسفه) ,
حقیقت در نزد گادامر (فلسفه) ,
پدیده هرمنوتیکی نزد گادامر (فلسفه) ,
فهم نزد گادامر (فلسفه) ,
تأثیرات جریان فکری علوم انسانی با محوریت دیلتای بر گادامر (فلسفه) ,
تاثیرگذاری دو جریان فکری پدیدارشناسی و علوم انسانی بر گادامر (فلسفه) ,
نقد گادامر (فلسفه) ,
چکیده :
بنیانهای فلسفی گادامر به عنوان معمار اصلی هرمنوتیک فلسفی برگرفته از اندیشه های فلسفی هایدگر است و تلقی او از مفاهیم کلیدی ای همچون هستی، حقیقت، فهم، معنا، انسان و... همه بر این اساس است. گادامر ابتدا در تأسیس هرمنوتیک فلسفی، در پی ساماندهی به روشی جدید در علوم انسانی بر مبنای فلسفة هایدگر در مقابل روش دیلتای در علوم انسانی بود؛ ازاینرو اندیشه های او در این مرحله، همانگونه که از فصل دوم کتاب حقیقت و روش پیداست، کاملاً هستی شناختی بوده و هرگز ادعای ورود به روشهای علوم تفسیری را در دریافت مراد مؤلف ندارد و بلکه این روشها را در جای خود درست میداند و کار خود را بعد از کاربست صحیح آنها در مواجهه با متن معرفی میکند. اما او در ادامه- در بخش سوم کتاب مزبور و در مقالة همگانیبودن مسئلة هرمنوتیک- بر خلاف نظر اول خود، به ممیزی روشهای علوم تفسیری در دریافت مراد مؤلف میپردازد و از اساس منکر کارآمدی آنها میشود. به نظر میرسد این تهافت به دلیل عدول از مسئله و هدف اولیه و بهکاربردن اندیشه های فلسفی هایدگر در ساحتی است که صلاحیت آن را نداشته و از اساس نیز برای آنها طراحی نشده بودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعور از دیدگاه علامه طباطبائی در المیزان؛ مفهوم، انواع، آثار و گستره
نویسنده:
رسول میراشرفی لنگرودی، شعبان نصرتی، میثم موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعور
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
شعور از دیدگاه علامه طباطبائی در المیزان
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
دیدگاه تفسیری (تفسیر قرآن) ,
اقسام شعور (تفسیر قرآن) ,
آثار شعور (تفسیر قرآن) ,
مفهوم شناسی شعور (تفسیر قرآن) ,
منبع شعور (تفسیر قرآن) ,
شعور فکری (تفسیر قرآن) ,
شعور فطری (تفسیر قرآن) ,
شعور باطنی (تفسیر قرآن) ,
شعور نفسی (تفسیر قرآن) ,
شعور متعقل (تفسیر قرآن) ,
متعلق شعور (تفسیر قرآن) ,
شعور در موجودات (تفسیر قرآن) ,
حمل صفت غفلت بر ذی شعور (تفسیر قرآن) ,
شعور، معیار انسانیت (تفسیر قرآن) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
دررویکردتفسیری علامه طباطبائی،شعوریکی از واژگان کلیدی است. شعور در بحثهای معرفتشناختی عنوانی است که بر مجموعه ابزارهای شناختی فاعلش ناسا اطلاق میشود. این مقاله درراستای روشن شدن دیدگاه تفسیری علامه در تبیین این مفهوم سامان یافته است. باکشف دیدگاه علامه در موضوعات معرفتی، میتوان نظام معرفتشناختی ایشان را کشف کرد. برای این منظور،واژه«شعور» را به عنوان یکی از واژگان معرفتی انتخاب و دیدگاه تفسیری ایشان را تحلیل کردیم. دریک تقسیمبندی کلی شعور را میتوان به شعور در انسان و شعور درغیرانسان تقسیم کرد. علامه طباطبائی در تفسیرالمیزان بیشتر به شعور انسانی پرداخته و جوانب گوناگون این نوع شعور مانند تعریف،انواع،ویژگیها،آثارو مبدأ آن را بررسی کرده است.شعور انسانی عبارت است از:ادراک دقیقی که مبدأ آن قلب فرابدنی انسان است. علامه طباطبائی برای شعور انواع «فکری،فطری،باطنی، نفسی،متعقل و شعور به لذتهای مادی» بر میشمارد. ایشان ویژگیهایی برای شعور بیان میکند؛مانند اینکه«دارای اصول،مبادی،ابزارو مناط، نشانه وجودی تو موجودیت است، ازنعمتهای ظاهری و از افعال انسان است، شعور دچارانحطاط میشود».شعور در دیدگاه ایشان نقش بسیارمهمی دارد؛زیرا بطلان شعور برابر بامرگ و ابطالان سانیت است.درنظرعلامه،افزون بر انسان، موجودات دیگرمانند «فرشتگان، بهشت، جهنم،زمین و حیوانات»نیزاز نوعی شعور برخوردارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه احتمال و کفایت دلیل از منظر ریچارد سوئینبرن
نویسنده:
قاسم پورحسن، بتول احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
موضع معرفتی ریچارد سوئینبرن کسب باور محتمل از راه استقرا و دلایل تجربی است. سوئینبرن بر این باور است که باور محتملتر، صدق محتملتر دارد و محتملترین، صادقترین است و در نتیجه معقول و موجه است. بر همین اساس باور محتمل برای دلیل کفایت دارد. سوئینبرن قرائت منطقی از احتمال را بر دیگر قرائتها دربارة احتمال ترجیح داده است. احتمال منطقی- قوانین منطق ریاضی همراه با اصول احتمالات- نقش محوری نزد سوئینبرن دارد. وی معیاریهایی برای احتمال منطقی در قالب دو الگو استنتاجی (استنتاج تنازلی و استنتاج تصاعدی) بیان میکند. معیار سادگی که مبتنی بر استنتاج تصاعدی است، اصل کارآمدی برای گزینش فرضیه محتملتر است. سوئینبرن با اعمال اصل سادگی، پارادوکسها را که در گزارههای محتمل وجود دارد، پاسخ داده است. احتمال منطقی و همچنین اصل سادگی که سوئینبرن در دیدگاه خود از آنها سود برده است، با معضلات جدی روبهرو هستند که به آنها در این مقاله پرداخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد تأثیر معرفت شناسی هیوم بر رأی او پیرامون منشأ دین
نویسنده:
سیامک عبدالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
هیوم در ارائة رأی خود دربارة منشأ باور دینی، از معرفتشناسی تجربه گرایانه اش بهره میبرد؛ اما پارهای تعارضات درونی آن را نحیف میکند و نظریة طبیعت گرایانة هیوم دربارة خاستگاه دین را از انسجام و استحکام تهی میسازد. بر این اساس، در این جستار ابتدا رأی هیوم دربارة منشأ دین بیان میشود و پس از بررسی میزان تأثیر معرفت شناسی هیوم بر گزارة فلسفة دینی او، نقدهایی بر هیوم وارد میکنیم که بهطورعمده بر ناسازواری این گزارة فلسفه دینی هیوم با آرای معرفت شناختی او متمرکز است. پس از مشخص شدنِ تأثیر حداکثری معرفت شناسی هیوم بر نظر او در مورد منشأ دین، این نتیجه به دست آمد که اولاً بهترین نقدها بر نظر هیوم دربارة منشأ دین، نقدهایی هستند که عمدتاً بر مبانی معرفت شناختی او متمرکز شده است؛ ثانیاً رأی هیوم در این مورد استحکام لازم را نداشته است و در این میان، نداشتن انسجام درونی، نقش عمدهای در تضعیف نظریة هیوم دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید