جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
حکمت اسلامی
> 1395- دوره 3- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 10 , شماره 4 پیاپی 39
سال 1402
دوره 10 , شماره 3 پیاپی38
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 37
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 36
سال 1401
دوره 9 , شماره 4 پیاپی 35
دوره 9 , شماره 3 پیاپی 34
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 33
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 32
سال 1400
دوره 8 , شماره 4 پیاپی 31
دوره 8 , شماره 3 پیاپی 30
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1399
دوره 7 , شماره 4 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 3 پیاپی 26
دوره 7 , شماره 24 پیاپی 27
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 6 , شماره 4 پیاپی 23
دوره 6 , شماره 3 پیاپی 22
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 20
سال 1397
دوره 5 , شماره 4
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1396
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1395
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1394
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1393
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
تبیین علّیتی عمل و رفتار انسان
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقصود از این نوشتار ارائه «تبیین علّیتی» در شناخت جامع (محض ـ تجربی) فاعلیت انسان در عمل و رفتار است. تبیین علّیتی درباره رفتار و عمل انسان، از آن جهت که او موجودی کمنظیر یا بینظیر در جهان طبیعت است، در تبیینهای علّیتی ناظر به رفتار قانونمند موجودات دیگر طبیعت خلاصه نمیشود. در اینجا میکوشیم تا نشان دهیم هر رفتار و کردار انسان در تحلیل به چند قلمرو وجودی طولی و عرضی تعلق دارد که هر یک زیر پوشش نوعی از رابطه علّی و معلولیاند. در ترکیب ارکان علّی و معلولی این قلمروها رفتار آدمی بهصورت مرتبط، متصل و در نهایت متحد سامان مییابد. ملاک تمایز علوم طبیعی از علوم انسانی و دشواری تبیین علّیتی در علوم انسانی، چه فردی و چه اجتماعی، در ترکیب رفتاری انسان از روابط علّیتی متعدد و متدرج وجودی و در عین حال متصل و متحد است. راهحل این دشواری نه تأویل یک قلمرو به قلمروی دیگر است و نه صرفنظر کردن از یک قلمرو و عطف توجه به قلمروی دیگر؛ بلکه با اذعان به دشواری تبیین علّیتی رفتار آدمی باید به جستجوی تبیین علّیتی همه جانبه طولی و عرضی بر پایه طبیعت مشترک میان انسانها بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر طبقهبندی آثار صدرالمتألهین
نویسنده:
شریف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
طبقهبندیهای گوناگونی از حیات علمی صدرالدین شیرازی ارائه گردیده است که مشهورترین آنها، طبقهبندی علامه سید محمدحسین طباطبایی است. این طبقهبندی بر آن است که حیات ملاصدرا به سه دورة فراگیری و تحصیل، ریاضت و تهذیب، و نگارش و تدریس تقسیم میشود. تقریباً همه کسانی که بعد از طباطبایی به بحث پرداختهاند، از این دستهبندی برای تبیین زندگی ملاصدرا بهره گرفتهاند. مدعای نگارنده این است که در سیر حیات علمی و نگارش آثار ملاصدرا میتوان از سه ملاصدرا سخن گفت: ملاصدرای جوان، ملاصدرای میانسال و ملاصدرای کهنسال. برایناساس، صدرای جوان در پی آموختن است، صدرای میانسال با قائلشدن به اصالت وجود در پی تدوین فلسفهای نوین است و صدرای کهنسال نیز با توجه به مباحث قرآنی، روایی و عرفانی در پی وحدت و جامعنگری است. این مقاله بهعنوان مقدمه به ذکر طبقهبندی آثار صدرالمتألهین میپردازد تا مبنایی برای بررسی جایگاه سیاست در آثار ملاصدرا به وجود آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساحات معرفتشناختی زبان و سبکهای زندگی در سنت غربی و اسلامی
نویسنده:
مهدی خبازی کناری ، فرزاد بالو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله بر این قیاس استوار است: «مقدمه اول: شناخت با سبکهای زندگی متناظر است. مقدمه دوم: زبان با شناخت متناظر است. نتیجه: زبان با سبکهای زندگی متناظر است». مقدمه اول ناظر به این فرض است که سبکها و صورتهای زندگی بر معرفتشناسی مختص به خود مبتنی هستند. مقدمه دوم مسئله دیرینهای را مطرح میکند که فیلسوفان، زبانشناسان و منطقدانان، از سوفسطاییان تا پساساختارگرایان به تأمل دراینباره پرداختهاند که: نسبت زبان و شناخت چیست؟ آیا آنها در ساحت تحقق، امری واحدند یا منفک از هماند؟ اگر منفک هستند، کدامیک بر دیگری مقدم است؟ نتیجة قیاس هم به این مطلب اشاره دارد که اولاً، ساختارهای زبانی گوناگونی وجود دارد. ثانیاً، این ساختارهای متنوع زبانی، سبکهای متکثر زندگی را نیز رقم خواهد زد. این امر، هم بهلحاظ نظری و مفهومی و هم بهلحاظ تاریخی و اجتماعی در سنت غربی و اسلامی تحقق یافته است. نگارندگان این مقاله برای تبیین و اثبات مقدمات و نتیجه قیاس یادشده، از ساختارهای مفهومی و عینیِ هر دو سنت بهره بردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیه رویکرد جزیرهای به علوم
نویسنده:
علی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نگرشی به علم وجود دارد که بر اساس آن، علوم انسانی و علوم طبیعی دو ساحت کاملاً متفاوت هستند و قواعدی جداگانه دارند و به همین دلیل نباید در حیطههای یکدیگر دخالت کنند. این اندیشه که کم و بیش دربارۀ دیگر حوزهها و تقسیم بندیهای معرفتی، مثل علم و الهیات نیز طرفدارانی دارد و تا اندازۀ فراوانی به آموزههای ویتگنشتاین متکی است، در نهایت به جزیرهایشدن علوم میانجامد. در این مقاله استدلال میکنیم که چرا این اندیشه درست نیست و پیامدهایی منفی برای رشد علوم دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی فلسفه روانشناسی
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع اصلی این جستار، چیستی فلسفه روانشناسی و هدف آن، تبیین ماهیت فلسفه روانشناسی است. روش ما در این مقال، تحلیل عقلی و تحلیل محتوای کیفی است که از دو مسیرِ بررسی تحلیلی مفهوم فلسفه و پیگیری مصادیق فلسفه مضاف دنبال میشود. دادههای تحقیق بدین قرار است: بنا بر مسیر اول، فلسفه روانشناسی عبارت است از: بررسی معناشناسانه، هستیشناسانه، معرفتشناسانه و رویکرد اخلاقی به دانش روانشناسی. بر اساس مسیر دوم، فلسفه روانشناسی عبارت است از: معرفتی درجه دوم که برای شناخت درست روانشناسی به بررسی عقلی مبادی تصوری و تصدیقی دانش روانشناسی میپردازد. نتایج تحقیق این است که فلسفه روانشناسی متمایز با فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی است؛ اگرچه هم پوشیهایی نیز با هم دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه اعتباریات بهمثابه فرانظریه اجتماعی نزد علامه طباطبایی و محقق عراقی
نویسنده:
حمید رضا حسنی , هادی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
در این نوشتار سعی داریم نظریه اعتبار و مفاهیم اعتباری را در نگاه اندیشمندانی چون محقق عراقی و علامه طباطبایی به هدف به دست آوردن یک فرانظریه اجتماعی به نمایش بگذاریم. این نظریه توانایی تبیین هستیشناختی پدیدههای رفتاری انسانی، اعم از پدیدههای فردی و اجتماعی را داراست. با این وصف، تمرکز بیشتر این مقاله بر حیث اجتماعی این نظریه است. این مهم آنگاه میسر میشود که ما شناختی از دستهبندیهای موجود نزد فیلسوفان و متفکران بهدست آوریم تا بدان واسطه مشخص کنیم پدیدههای اجتماعی ذیل کدام تقسیمبندی میگنجند. به نظر محقق عراقی هنگام اعتبارِ فروشنده و خریدار، مصداقی به حمل شایع از هویت اعتباری ـ برای مثال ملکیت ـ پدید میآید که موجب میشود بتوانیم مفهوم ملکیت را از آن هویت اعتباریِ پدیدآمده، اخذ کنیم. این هویت اعتباری نوپدید، همان واقعیت اجتماعی خرید و فروش است که ناشی از کنش اجتماعی است. علامه طباطبایی با کاوشی فلسفی در بنیادهای اعتبار، نسبت آن را با عقل عملی و اراده انسانی برقرار میکند و از این طریق اصول روششناختی اعتبار و نحوه تحقیق را درباره اعتباریات هویدا میسازد. چنین کاوشهایی از طرف علامه، نظریه کلان اجتماعی را در خصوص واقعیتهای اجتماعی به نمایش میگذارد و پرتو نوری بر نظریات محققان اصولی مانند محقق عراقی میافکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد معرفت النفس و نقش آن در استکمال نفس انسانی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
معرفت نفس یا خودشناسی در همۀ فرهنگهای بشری اهمیت دارد و در دین، حکمت، اخلاق و عرفان بر خودشناسی تأکید میشود. پیام معروف سقراط این بود که «خود را بشناس» و خودشناسی در حکمت سقراط مبنای اخلاق و فضیلت است. اساساً غایت حکمت، استکمال نفس انسانی است. دین نیز برای استکمال نفس و نجات و فلاح آن است و نیل به این غایت بدون معرفت و تربیت نفس میسر نیست. ازاینرو، قرآن کریم و روایات اسلامی بر اهمیت معرفت نفس بهعنوان برترین معرفت و کلید حکمت و فضیلت تأکید دارند و رسالت انبیای الهی را تعلیم و تزکیۀ انسان معرفی میکنند. این آموزه موجب شده حکما و عرفای اسلامی موضوع معرفت نفس را بهطور جدی پیگیری کنند. حکمت الهی در این دیدگاه، سفری است برای به کمال رسیدن نفس از راه علم و عمل. به همین دلیل، ملاصدرا حکمتش را در چهار مرحله از سفر نفس (اسفار اربعه) تنظیم کرده است. حکمت نظری، بنیادهای معرفتی و مبدأ و منتهای چنین سفری را ارائه میدهد و حکمت عملی راه و شیوۀ نیل به این غایت را تبیین میکند. مفهوم «اسفار اربعه» برگرفته از عرفان است که بر محور سفر نفس است و سالک، همان نفس مسافر است. عرفان عملی شیوۀ طی این سفر را بیان میکند و عرفان نظری دستاوردهای این سفر و جغرافیای عالمی را که این سفر در آن واقع میشود، تبیین میکند. آنچه این نوشتار پیگیری میکند، تبیین ابعاد معرفت نفس و نقش این معرفت در استکمال نفس انسانی است. برایناساس، نخست تبیین میشود که معرفت نفس ابعاد گوناگونی دارد و با روشهای گوناگون تجربی، عقلی، نقلی و شهودی بهدست میآید. با بهکارگیری این روشها شاخههای مختلف علمی در معرفت نفس شکل میگیرد؛ مانند روانشناسی، علم النفس فلسفی، معرفت النفس عرفانی و نفسشناسی دینی و سپس تأثیر انواع خودشناسی بر خودسازی و سلوک بررسی میشود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید