جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > پژوهشنامه اخلاق > 1396- دوره 10- شماره 35
  • تعداد رکورد ها : 7
نویسنده:
محمدامين برادران نيکو , آرش موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق,
چکیده :
شبکه‌هاي اجتماعي جديد (SNS) دنياي نو و متفاوتي از ارتباطات و تعاملات بشري را براي ما خلق کرده‌اند. فيس بوک، تويتر، لينکداين، وايبر، تلگرام، واتس آپ و ساير اعضاي پرشمار اين خانواده در حال رشد با سرعت زياد در حال تبديل شدن به يکي از زيرساخت‌هاي فناورانه اصلي و بعضاً اجتناب ناپذير در زندگي و فعاليت اجتماعي ما هستند. در کنار بهره بردن از کاربردهاي فراوان و تسهيلاتي که اين فناوري براي ما فراهم آورده، در حکم محققان فلسفه اخلاق لازم است تا در جريان نوظهور نقادي و ارزيابي فلسفي اين شبکه‌ها سهم خود را ايفا کنيم. در اين راستا، با سه چارچوب نظري رايج در فلسفه اخلاق روبه‌رو هستيم: اخلاق پيامدگرا، اخلاق وظيفه‌گرا و اخلاق فضيلت‌گرا. اگرچه هر کدام از اين سه ديدگاه جايگاه خاص خود را در مباحث فلسفه اخلاق دارد اما در ارتباط با ارزيابي شبکه‌هاي اجتماعي مهم‌ترين تحليل‌ها تاکنون از جانب فضيلت‌گرايان، مانند شنون والر و چارلز اِس، ارائه شده است. در اين مقاله از چارچوب نظري اخلاق فضيلت جهت ارزيابي SNS دفاع مي‌کنيم. سپس، ديدگاه والر و نقاط قوت و ضعف آن را واکاوي خواهيم کرد. در انتها براي تحقيق بومي در خصوص نسبت شبکه‌هاي اجتماعي با شيوه زندگي ايراني ـ اسلامي چارچوب اوليه‌اي پيشنهاد مي‌کنيم.
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
نویسنده:
محمدهادي غفاری , محمدرضا باغبانزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق ,
چکیده :
مناظره از مصادیق خاص در رفتار ارتباطي بين انسان‌ها است. این رفتار ارتباطی خاص نیازمند الگویی اخلاقی است تا از آسیب‌های پیش روی آن پرهیز شود. مناظرات امام رضا× به عنوان يک انسان کامل، حیث هدايتگرانه و الهي داشته، منجر به منافعی برای طرف مناظره گردیده است. اين پژوهش ضمن آنکه اختلاف نظر و يا نگاه منفي صاحبان نقد نسبت به روايي يا ناروايي مناظره را مغفول نگذاشته، بلکه اذعان مي‌دارد مناظرۀ اخلاق محور، مقبول‌ترين نوع آن و نتيجه‌اي به سود هر دو طرف داشته است. با مطالعۀ مناظرات رضوي، شاخص‌هاي اخلاقي هشت‌گانۀ الگوي رفتاري از قبیل حق‌جويي، انصاف، احترام، مدارا، امانت‌داري، صداقت، بي‌طرفي و حسن نيت به دست آمد. مقاله پیش رو به تبیین موارد مذکور در ایجاد یک مناظره اخلاقی خواهد پرداخت.
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
نویسنده:
نقي سنائي , حسين شرف‌الدين
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق ,
چکیده :
سؤال اصلي پژوهش اين است که اوقات فراغت در اخلاق اسلامي چه مفهومي دارد؟ سطوح و گونه‌هاي فراغت، و اقسام آن کدام است؟ در اين نوشتار با توجه به بهره‌وري از منابع مختلف کتابخانه‌اي و با روش توصيفي ـ تحليلي، این نتیجه دست داد که از منظر اخلاق اسلامی فراغت بخشي از وقت تحت اختيار فرد است که پس از انجام دادن کليه تعهّدات اجتماعي و برخي ضرورت‌هاي پايه‌اي چون کار و خواب باقي مي‌ماند، مفاهيم اوقات فراغت، تفريح و بازي داراي مضامين مشترکي بوده و بينشان ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. اين که فراغت با عناوين متعدّد قابل تقسيم مي‌باشد از جمله فراغت فعال و منفعل، فراغت مثبت و منفي، فراغت سالم و ناسالم، فراغت جدّي و سطحي، فراغت مولّد و غيرمولّد، فراغت گوارا و ناگوار، فراغت واقعي و مجازي، فراغت مؤثر و مخدّر، فراغت خلاق و غيرخلاق، که اکثر آن عناوين در راستاي تبيين نکته واحد هستند. در پايان با اين نگرش که انسان در گذران اوقات فراغت، آزاد و مختار مي‌باشد، ضروري است تا فراغتش را به شيوه مطلوب طي نمايد و آرامش جسمي و روحي، رضايت خاطر، و رفع خستگي ناشي از کار را براي خود و اطرافيانش به ارمغان آورد.
صفحات :
از صفحه 79 تا 102
نویسنده:
اکبر آقايانی چاوشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق ,
چکیده :
اين پژوهش با روش توصيفي ـ تحليلي با تتبع و بررسي در کتاب‌هاي: الحاوي في الطب، المنصوري في الطب و اخلاق الطبيب که از آثار مهم رازي است، اولاً: دستورالعمل‌ها و توصيه‌هاي اخلاق پزشکي وي را در سه حيطه دسته‌بندي کرده است: الف) ويژگي‌هاي شخصيتي پزشک. ب) تعامل استاد و دانشجو. ج) تعامل پزشک و بيمار. ثانياً: مبناي توصيه‌ها و دستورالعمل‌هاي اخلاقي رازي در حيطه تعامل پزشک و بيمار را شش اصل اخلاقي: توکل به خدا، سودرساني، عدم آسيب رساني، امانتداري، شفقت و عدالت که از اصول مهم اخلاق پزشکي به‌شمار مي‌رود دانسته است. اين اصول شش‌گانه در مقايسه با اصول اخلاق زيست پزشکي مغرب زمین، مزيت و فراواني قابل ملاحظه‌اي دارد. زيرا اصول اخلاقي رازي علاوه بر آنکه دربرگيرنده سه اصل از اصول چهارگانه اخلاق زيست پزشکي غربي است، سه اصل اخلاقي «توکل به خدا»، «شفقت» و «امانت داري» را مورد توجه قرار داده است که در اخلاق زيست پزشکي غربي مورد توجه نبوده است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 78
نویسنده:
حسن سراج‌زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق,
چکیده :
گزاره‌هاي اخلاقي قرآن را مي‌توان در قالب قضايا و جملاتي ارائه کرد که از موضوع و محمول تشکيل يافته‌اند. موضوع اين گزاره‌ها، شامل ابعادِ پنج‌گانه وجودي انسان، يعني بُعد معرفتي، عاطفي، ارادي، رفتاري و منش انسان است که هريک از اين ابعاد، مي‌توانند روابط چهارگانه‌اي را با خدا، خَلق، خود و خلقت داشته باشند. محمول اين گزاره‌ها نيز يکي از مفاهيم و احکام هفت‌گانۀ اخلاقي «خوب» و «بد»، «بايد» و «نبايد»، «درست» و «نادرست»، «وظيفه يا مسئوليت»، است. در قرآن، براي اين ابعاد پنج‌گانه و روابط چهارگانه، احکامي اخلاقي به شکل مثبت و منفي و با استفاده از يکي از مفاهيم هفت‌گانه اخلاقي ارائه شده است که با ترکيب آنها، مي‌توان گزاره‌هاي اخلاقي قرآن را در شکلي نظام مند سامان داد. در اين پژوهش با توجه به کمبود پژوهش‌هاي قرآني در زمينه نظام‌مندسازي گزاره‌هاي اخلاقي، کوشش شده است به روش توصيفي تحليلي، نخست اين گزاره‌ها، معرفي شوند و سپس، چگونگي نظام‌مندسازي آنها توضيح داده شود. برآيند اين نظام‌مندسازي، ارائه مدلي جديد و چهل وجهي از گزاره‌هاي اخلاقي است که مجموعه‌اي از نظام‌هاي خُرد و کلان را شامل مي‌شود.
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
نویسنده:
روح‌الله شاکری زواردهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق,
چکیده :
اپيکور معتقد است غايت زندگي انسان لذت است وآدمي بايد براي رسيدن به لذت تلاش کند. وی بر عدم ترس از خدا و مرگ تأکيد مي‌کند او در جامعه‌اي زندگي مي‌کرد که ترس در آن موج مي‌زد لذا مرگ را مساوي با معدوم شدن محض می‌داند؛ لذا ترس از مرگ بي‌معناست. او خدايان را در زندگي بشر بدون نقش مي‌دانست و بيان مي‌کرد که خدا در زندگي بشر هيچ نقشي ندارد اپيکور با انکار خدا و مرگ سعي بر آن داشت که سعادت و شادي را براي افراد به ارمغان بياورد. لذت و اصالت حس از مباني فلسفي اپيکور مي‌باشد که غايت زندگي را بر آن پي‌ريزي مي‌کند؛ لذا براي رسيدن به اين سعادت و شادي تلاش مي‌کرد تا مباني کلامي خود را نيز بر انکار خدا و معدوميت انسان با مرگ قرار دهد تا به لذت دست يابد. در اين مقاله برآنيم تا با رهيافت درون‌ديني به نقد لذت‌گرايي اخلاقي اپيکور بپردازيم. اطلاعات اين مقاله بر اساس منابع کتابخانه‌اي احصا شده و به روش تحليلي بررسي شده است.
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
نویسنده:
مصطفی همدانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق ,
چکیده :
بسياري از فقيهان شيعه و سني با استناد به روايات معروف به احاديث «من بلغ» از مناقشات جدي در سند روايات دال بر مستحبات و مکروهات پرهيز کرده و به آساني طبق مقتضاي اين روايات فتوا به استحباب و کراهت داده‌اند، گرچه سندي صحيح نداشته باشند. اين انگارۀ ديرين فقهي به اخلاق نيز تسري يافته و بدين‌سان بسياري، تسامح را در اسناد روايات حامل آموزه‌هاي اخلاقي نيز روا انگاشته‌اند. پژوهۀ فرارو با هدف ارزيابي اين رهيافت از روش اسنادي مدد جسته و با تحقيق در سند و دلالت روايات «من بلغ»، احتمالات فقه الحديثي در فراز محوري «من بلغه ثواب من الله علي عمل» در اين روايات را تحليل نموده و اين نظريه را برگزيده است که فراخ‌داري و تساهل و آسان‌نگاري مرسوم به هيج وجه در اخلاق روا نيست؛ زيرا اولاً اخلاق بسيار فربه‌تر از مجموعه‌اي از مستحبات است؛ ثانياً، «ثواب» و «عمل» در اين فراز مخصوص مستحبات نيست و واجبات را هم شامل است؛ و ثالثاً، مدلول اين روايات، نوعي امتنان نسبت به رواياتي است که صدورشان از طرق عقلائي احراز شده، اما در واقع صادر نشده‌اند و لذا تسامح در اعتبارسنجي سند روايات اخلاقي روا نيست
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
  • تعداد رکورد ها : 7