جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
آیین حکمت
> 1396- دوره 9- شماره 32
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1402
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
سال 1401
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
سال 1400
دوره 13 , شماره 50 پیاپی 50
دوره 13 , شماره 49
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
سال 1399
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
سال 1398
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
سال 1397
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
سال 1396
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
سال 1395
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
سال 1394
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
سال 1393
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1392
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1391
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 3 , شماره 12
دوره 3 , شماره 11
سال 1390
دوره 3 , شماره 8و9
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 10
سال 1389
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1388
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
متکلمان اشعری و علم منطق
نویسنده:
ابراهیم نوئی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
اصطلاحنامه منطق
,
سُبکی
چکیده :
منطقدانان علم منطق را معیار درستی اندیشه میدانند. متکلمان مواضع مختلفی نسبت به این ادعا اتخاذ کردهاند، تا آنجا که حتی گاهی رهبران یک جریان و مذهب فکریِ پرحضوری مانند اشاعره در برابر آن ادعا به رویارویی با یکدیگر نیز برخاستهاند. کاوش آثار این متکلمان بدان میانجامد که آنها نسبت به علم منطق یکسان سخن نگفتهاند. نتیجۀ تحقیق حاضر آن است که متکلمان اشعری در مواجهه با علم منطق سه دوره را تشکیل دادهاند: قبل از سده پنجم هجری، مخالفت فراوانی از سوی این متکلمان نسبت به منطق ابراز میگردید. با ظهور نوشتههای غزالی، منطق به فراز میرسد. بعد از او، اشاعره سه طیف را تشکیل دادهاند: بسیاری چون فخرالدین رازی، شمسالدین محمد سمرقندی، تفتازانی و شریف جرجانی از باب موافقت وارد شدند، شماری با شدت از تحریم اشتغال به منطق سخن گفتهاند و کسانی چون تقیالدین سبکی کوشیدند به نحوی بین رویکرد موافقان و فتاوای تحریمی وفاقی برقرار کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 170 تا 205
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش ایمان در معنابخشی به زندگی از منظر اسلام
نویسنده:
احمد محمدی احمدآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حیات
,
انسان
,
معناداری(اصطلاح وابسته)
,
ایمان
چکیده :
زندگی موضوعی است که از جهات مختلف مورد تأمل و قابل بحث است. پرسش از «چیستی معنای زندگی» پرسشی است که در عمق وجود انسان و برای همۀ افراد مطرح است. ازاینرو، همواره انسان در جستجوی پاسخی قانعکننده به آن بوده است، تا بتواند با تکیه بر آن به آرامش روحی دست یابد و به زندگی امیدوار باشد. ویژگیهای زندگی انسانی، از قبیل علم و آگاهی، قدرتِ پیشبینی، و قدرت اراده و اختیار، مجموعه اموری است که زندگی آدمی را از زندگی سایر موجودات ممتاز میکند. بر همین اساس، شاکلۀ زندگی انسان ناشی و متأثر از ویژگیهای مذکور است. آنچه از معنا و هدف، بهعنوان حاصل زندگی، اعم از معناداری و پوچی، برای انسانها در پی میآید برخاسته از ویژگیهای روحی، روانی انسانها است. در این مقاله بر آنیم با تبیین چیستی زندگی انسانی و معنایِ معناداری زندگی، به نقش ایمان و خداباوری در معنادار شدن زندگی بپردازیم و، در حقیقت، به این سؤال پاسخ دهیم که چرا اگر خدا یا ایمان به خدا وجود نمیداشت، منطقاً زندگی بیمعنا و پوچ میشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادایم یا مبنا؛ امکان، گونهها و نقش آن در معرفت
نویسنده:
محمد حسینزاده یزدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقعیت
,
مبانی روش شناختی
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
شناخت
,
پارادایم
,
مبانی معرفتشناختی
چکیده :
از پایهایترین و مهمترین مسائل روششناسی که پیوند تنگاتنگی با معرفتشناسی دارد این مسئله است که پارادایمها، به معنای مبانی، چه نقشی در معرفت و دستیابی به واقعیت دارند؟ آیا مبنایی بر دیگر مبانی یا پارادایمها برتری دارد و میتوان بر پایة این برتری آن را بر دیگر پارادایمها ترجیح داد؟ بدینسان، در این پژوهش، با تأکید بر نادرستی آموزة چهارچوب و نامعقول بودن آن، تمایز میان چهارچوب ذهنی و مبنا و نیز ویژگیهایشان را وامیکاویم و امکان پذیرش پارادایمها به معنای مبانی را بررسی میکنیم و به پژوهش در این مسئله میپردازیم که پارادایمها، به معنای مبانی، چه نقشی در معرفت و دستیابی به واقعیت دارند. در پایان، گونههای پارادایم (مبنا) را بررسی میکنیم. مهمترین دستاورد این اندیشهورزی این است که از هر مبنایی ویژه، دیدگاهی متناسب با آن برمیخیزد. مبانی، بهویژه مبانی معرفتشناختی، نقشی ژرف در نظریههای ما دارند. آیا پیامد این تکثر، شکاکیت در روششناسی علوم است؟ در این وضعیت، کدام شیوة پژوهش را برگزینیم؟ پایانبخش این نوشتار کاوش و تلاش برای یافتن راهحل این مسئلة دشوار است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 144 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی نگاه صدرایی به سرشت علم و اقسام آن
نویسنده:
محمدجواد پاشایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حضوری
,
حکمت متعالیه
,
علم
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
چکیده :
کشف قناع از چیستی علم و اقسام آن و حل مسئلۀ «مطابقت» از دلمشغولیهایی است که پیشینۀ آن به ابتدای فلسفه و آغاز شکلگیری عالمان فلسفه بازمیگردد. تبیین حقیقت علم، اقسامِ حصولی و حضوری آن، نسبیت تقسیم علم، امکان و نیز چگونگی بازگشت اقسام علم به یکدیگر از اهمّ مسائلی است که نگارنده آنها را در این نوشتار پژوهیده است. همچنین، بازگشت علم حصولی به حضوری و ارائۀ خوانشهای مختلف آن و، در نهایت، بیان خوانش برگزیده از فرازهای مهمترِ این پژوهش بهشمارمیرود. گفتنی است که بازخوانی عناوین پیشگفته با تأکید بر آرای حکمت متعالیه، به سبب اعتلای علمی آن مکتب، انگیزۀ اصلی راقم در این نگارش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر خیال در مکاشفات صوری از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
مصطفی محبی، محمد ابراهیم نتاج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک تخیلی
,
خیال منفصل
,
خیال متصل
,
مکاشفه صوری
,
صورت مثالی
,
مکاشفه معنوی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نقش قوۀ متخیله ـ که فلاسفه ازآن به خیال تعبیر میکنند ـ همواره در مباحث هستیشناسی و معرفتشناسی عرفان مورد توجه اهل نظر در علوم فلسفی و شهودی بوده است. در این میان، خیال نقش اساسی را در تحقق و تبیین بخش عظیمی از مکاشفات پیش روی عارف ایفا میکند. ملاصدرا در تبیین و چگونگی مسئلۀ فوق، خیال را به دو نوع متصل و منفصل تقسیم میکند. از نگاه وی، خیال متصل یکی از قوای باطنی انسان و نگهدارندۀ صور خیالی است و خیال منفصل عالمی مستقل است که حد فاصل میان عالم عقل و عالم حس قرار گرفته است. نفس عارف با سلوک باطنی خود با وساطت خیال متصل با خیال منفصل ارتباط برقرار کرده، صور مثالی را که به خیال متصل تنزل نموده است در خواب و بیداری مکاشفه میکند. ثمرۀ این مکاشفه اتحاد نفس با مشهود خود و علم حضوری به آن است. ملاصدرا کرامات اولیا را نیز براساس خلاقیت خیال و مسئلۀ وحی را براساس قدرت خیال تبیین میکند و آن را ترکیبی از انواع مکاشفات (صوری ومعنوی) میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش معرفتشناسی ذهن در مطابقت حکایی صور ذهنی
نویسنده:
حسن معلمی، عبدالحسین رحیمی ترکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صور ذهنی
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
مطابقت حکایی
چکیده :
تنها علم حصولی است که محور بحث مطابقت حکایی و فراحکایی قرار میگیرد. «ذهن»، بهعنوان ساحت حکایی و شأنی از شئون نفس، در جدول وجودی خود ویژگی حاکیّ بالذات بودن صور تصوری جزئی و کلی، و صور قضیهای و تصدیقی را ارائه میدهد و بستری فراهم میکند که عقل به یاری آن، به اینگونه ویژگی صور بار مییابد و ازآنجاکه حکایت این صور بالذات است، نتیجه میگیرد که براساس اصل تضایف، بایستی حاکیّ و محکیّ نیز در ظرف حکایت تحقق داشته باشند، چراکه حاکیّ همین صوری میباشند که چیزی را ارائه میدهند و محکیّ هم همان چیزی است که با واسطۀ این صور ارائه میشود. بر این اساس، این مفاهیم نیز، صرف نظر از واقع نفسالامریِ خود، با چیزی که ارائه داده و مینمایانند مطابقت حکایی دارند و چنین مطابقتی در ذهن ارائه شده و نمایش داده میشود و عقل آن را یافته و به صحت آن حکم میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد قوۀ وهم و ادراکات آن در حکمت صدرائی
نویسنده:
محمود صیدی، ابراهیم نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معانی
,
حکمت متعالیه
,
فعل قوی ( نفس )
,
خیال(معرفت شناسی)
,
وهم(معرفت شناسی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از دیدگاه ملاصدرا، وهمْ مدرک معانی جزئی است و قوهای مستقل نبوده بلکه عقل متنزل یا خیال متصاعد میباشد. وی بحثی مستقل در مورد چگونگی حصول ادراکات وهمی ننموده است ولی نگارندگان چگونگی وصول نفس به اینگونه ادراکات را از جهت ادراکات خیالی و عقلی و اتحاد عالم با معلوم در هر مرتبهای تحلیل و بررسی میکنند. مبانی صدرا در اثبات حدوث جسمانی قوۀ واهمه، اصالت وجود، ترکیب اتحادی ماده و صورت، و حرکت جوهری است. قضایاى وهمی چند دستهاند: جاری نمودن حکم معقول بر محسوس، مخالفت وهم با عقل در نتیجۀ قیاس، آرزوهاى دائم و مخوفات وهم. تأثیر وهمیات نیز سه مورد کلی است: قوّت متعارف نفوس، شرافت یا خباثت آنها
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسنده:
محمود موسوی، میثم شادپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امر قدسی
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
فردیت انسان
,
اگزیستانسیالیسم الهی
چکیده :
مسئلۀ معنای زندگی از اساسیترین پرسشهای انسان معاصر غربی است که مورد توجه اگزیستانسیالیستهای الهی نیز قرار گرفته است. در این نوشتار، راهکار اگزیستانسیالیسم الهی مورد بررسی قرار میگیرد. آنچه که با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به دست آمد این است که اگزیستانسیالیستهای الهی میکوشند، با بازنگری در تلقی سنتی از خدا، خداوند را بهمثابه امر مطلق و مقدس و متعالی درنظربگیرند و روزنهای نوین به سوی او بگشایند، تا بدین ترتیب، معنای زندگی را در برقراری نسبت با او قرار بدهند. البته، این موضع فلسفی قطعاً برای بسیاری از دینداران که وجود خداوند را استدلالپذیر و مبرهن نیز میدانند حداقلی و غیرقابلقبول است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 206 تا 233
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه استیس دربارۀ وحدت وجود در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری، رقیه خسروشاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متناقض نما
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
,
یکسانی در نایکسانی
,
شطحیه
,
منطق ناپذیر
چکیده :
در این مقاله برآنیم به بررسی نظریۀ «وحدت وجود» از دیدگاه استیس و عرفای اسلامی بپردازیم. نخست نظر عرفای اسلامی را دربارۀ وحدت وجود بیان کرده و، سپس، نظر استیس را در این باره آورده و، در پایان، به مقایسۀ بررسی و نقد سخنان ایشان پرداختهایم. عرفای اسلامی ـ برخلاف بیان استیس، که آنها را دوگانهانگار همراه با گرایشهای یگانهانگاری و کموبیش وحدت وجودی میداند ـ بهیقین، قایل به وحدت وجودند. و این همان است که استیس در شطحیۀ وحدت وجود بیان میکند؛ «یکسانی در عین نایکسانی خدا و جهان» در بیان استیس همان «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» عرفای اسلامی است. تفاوت این نظرگاهها تنها در نحوۀ بیان و عمق درک مطلب و، در نتیجه، چگونگی توجیه وحدت و کثرت میباشد که استیس، به سبب عدم درک عمیق این مطلب، آن را حکمی متناقضنما و، البته، قابل توجیه میشمارد. وی حوزۀ عرفان را بیرون از حوزه منطق و، لذا، فراذهنی و فراعقلی معرفی میکند، در حالی که عرفای اسلامی نه تنها «وحدت وجود» را خارج از حیطه منطق و برهان ندانستهاند بلکه با جرئت تمام آن را برهانی و قابل توجیه میدانند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید