جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > مطالعات معنوی > 1395- شماره 10
  • تعداد رکورد ها : 6
نویسنده:
احسان کردی اردکانی، احمد شه گلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رواج پوچ‌گرایی و موج بی‌معنایی در زندگی معاصر، فصل جدیدی در ادبیات و علوم امروزی ایجاد کرده است. این معضل سبب شده تا انسان معاصر به مسأله معنای زندگی رجوع مجدد و تأمل بیشتری داشته باشد. گسترش فراگیر حس پوچی و بی‌معنایی در زندگی مدرن، حتی در طیف نخبگان علمی و فرهنگی، ضرورت توجه به این مباحث را بیشتر می‌کند. مسئله معنای زندگی از آنجا که با ساحت‌های گوناگونی مرتبط بوده و احاطه به همه‌ی ابعاد آن از فهم و درک بشر خارج است، ضرورت رجوع به آموزه‌های اصیل دینی برای عرضه پرسش‌ها و پاسخ‌ها اهمیت دوچندان می‌یابد. در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
معنویت با اندیشه ایمان به غیب و اعتقاد به خدا، با انگیزه قرب به حق سبحانه و عمل به اخلاق الهی، التزام به شریعت و انجام عمل صالح تعریف می‌شود که در ارتباط‌های پنج‌گانه تجلی می‌یابد: 1. ارتباط انسان با خدا؛ 2. ارتباط انسان با خود؛ 3. ارتباط انسان با جامعه؛ 4. ارتباط انسان با جهان؛ 5. ارتباط انسان متکامل با انسان کامل. معنویتی که در قالب راز و نیاز با محبوب، عبودیت در برابر معبود، معرفت، محبت، اطاعت و سنخیت با انسان کامل و مناسبت‌های گفتاری، رفتاری، الهی، انسانی تحقق‌پذیر خواهد بود. مسأله نوشتار حاضر سلوک معنوی در عرصه‌های گوناگون و نقش بی‌بدیل و بی‌عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرضیه معنویت اسلامی کلید کمال و عنصر کارآمد در همه عرصه‌های حیات طیبه قوام یافته است.
نویسنده:
رضا درگاهي‌فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بر اساس آيات قرآن ‌كريم، ميان مؤمنان با توجه به درجه ايمان و ميزان اعمال صالح، برتری وجود دارد. از آيات قرآن كريم برداشت می ‌شود كه دو دسته‌ی كلي حيات ديني وجود دارد: حيات عادي مؤمنانه و حيات سالكانه. حيات عادي مؤمنانه، حياتي خالي از سلوك آگاهانه به هدف ملاقات با خدا است. در اين مقاله بيان شده است كه از منظر قرآن ‌كريم، سطحي برتر از حيات ديني نيز وجود دارد كه مشخصه‌‌‌ی اصلي آن، حركت آگاهانه به مقصد ملاقات با خدا است. در آياتي از قرآن كريم از صراط و مسیر به سمت خدا و نيز هجرت به سوي خداوند سخن گفته ‌شده است كه نشان مي‌دهد سلوك به سوي خداوند از منظر قرآن وجه مميز حيات سالكانه از حيات عادي مؤمنانه است. قرآن كريم راه‌هاي كلي اين حركت را نيز بيان كرده است؛ مجاهده با نفس و مودت اولياي الهي از جمله اين راه‌ها است.
نویسنده:
محمد لعل‌عليزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام,
چکیده :
ظهور و گسترش رسانه‌های جديد به عنوان بخشی از جهانی شدن فرهنگی، تغييرات و تحولات گوناگون در حوزه‌های مختلف را به همراه داشته است. مذهب از مهم‌ترين حوزه‌هايی است كه در معرض اين تغيير و تحول قرارگرفته است. در اين راستا، پرسش اصلی اين است كه «ظهور و گسترش رسانه‌های جديد چه تأثيری بر جايگاه مذهب داشته است؟». به استناد شواهد و يافته‌های اسنادی، توصيفی و تحليلی موجود نشان خواهيم داد که جهانی شدن فرهنگی و رسانه‌های جديد با وجود داشتن پيامدهای منفی، مروج امت واحد اسلامی و نزديک‌کننده‌ی آنها به يکديگر است. در واقع ادعای ما در اين نوشتار اين است که: فرايند جهانی شدن فرهنگی و گسترش رسانه‌های جديد اجتناب‌ناپذير است؛ باوجود چالش‌ها و بحران‌هايی که به همراه دارد و با مديريتی که از سوی امپرياليسم غرب می شود، امکانات و فرصت‌هايی را برای شبکه‌ای شدن دين، همبستگی و هويت‌يابی مسلمانان فراهم می کند. استفاده از اين فضا و امکانات تقويت‌کننده و مروج امت واحد اسلامی و زمينه‌ساز جهانی شدن اسلام خواهد بود. در اين راستا، فرضيه‌ی پژوهش حاضر چنین صورت بندی شد: «رسانه‌های جديد با ويژگی هايی چون سرعت، فراگيری، حضور همه‌جايی، همزمانی، شفاف‌سازی و... امکانات و فرصت‌هايی را از يک سو برای گسترش، تبليغ، ترويج و تقويت ارزش‌های دينی و امت واحد اسلامی و از سوی ديگر، نقد و رد حمله‌ها و تبليغ‌های منفی پروژه جهانی سازی را فراهم می کند».
نویسنده:
محمدحسین کیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام,
چکیده :
جنبش‌های نوپديد دينی گروه و حرکت‌های اجتماعی است كه بعد از دهه‌ی 1800 ميلادی مبتنی بر قرائت‌های اومانيسمی، سكولاريسمی و عقلانيت ابزاری و ... از آموزه‌های معنوی، داعيه‌ی ايده جديد و آسانی در به سعادت‌رساندن انسان معاصر را دارند. اين گروه‌ها دارای پاره‌ای ويژگی مشترك‌اند، كه مهمترين آنها عبارتند از: رهبر فرهمند با پيامی منحصر به فرد، طلب اطاعت محض از پيروان، معنويت‌ شخصی، اقتباس از تعاليم ديگر اديان و نقد كليت اديان، تلاش برای ارائه برداشت‌های دقيق‌تر و روشن‌تر از حقيقت، بيش از اندازه احساسی، تزلزل در بنيادهای معرفتی، تفاوت فاحش با سنتی های عرفی كه از آن پديد آمده‌ اند، تعهد در سبك زندگی و تمايز ميان خودی و غيرخودی و ... . نگارنده در این مقاله می‌کوشد تا پس از طرح مسئله‌ی جنبش‌های نوپدید و جنجال‌برانگیزی‌، به برخی از فعالیت‌های پرهیاهوی آنان اشاره‌ای داشته باشد. در این مقام به اجمال به بررسی شاهد مثال‌ هر کدام از اتهام‌هایی نظیر: خودكشی و قتل، فريب‌كاری و سوءاستفاده مالی، ايجاد شكاف اجتماعی و تخريب خانواده، تبعيض و سوءاستفاده جنسی، مخالفت با رسوم و قوانين اجتماعي پرداخته می‌شود. در واقع، فارغ از تمام هیاهوی خبری و در پس جنجال‌های رسانه‌ای همواره می‌توان به نمونه‌های واقعی از فعالیت‌های ناهنجار جنبش‌ها اشاره کرد. فعالیت‌های خلاف عرف و رسومی که اغلب با موجی از حساسیت‌های اجتماعی مواجه می‌شود.
نویسنده:
محمد جواد ادبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مکتب‌های نوپدید دینی، پدیده‌هایی نوظهور هستند که تلاش دارند مفاهیم نهانی، باطنی، تغییرناپذیر و حتی جاودانی ادیان و مشرب‌های عرفانی را از منظری باز تعریف کنند که آن مفاهیم بدون اتصاف به سنت دینی و عرفانی خاص یا حتی با نیم‌نگاهی به سنت دینی خاص، لباسی صددرصد جدید بر قامت بپوشانند، لباسی که در بسیاری از موارد به ناچار متجانس با آن قامت هم نباشد. انسان یکی از این مفاهیم و زمینه‌ها است؛ چراکه از سویی در ادیان ابراهیمی، انسان بر صورت خدا آفریده شده و مجمع صفات الوهی است و از سوی دیگر به دلیل اهمیت موضوع، نقطه‌ی ضربه‌پذیر این ادیان نیز به حساب می‌آید؛ چراکه انسان‌شناسی مکتب‌های نوپدید دینی و ادعاهای ناظر به آن زمینه‌های خوبی را برای مفروض‌های جدید این مکاتب فراهم می‌آورد، از این‌رو شاید با محدود‌کردن بحث به یکی از سنت‌های دینی و برگرفتن یکی از مشرب‌های عرفانی ناظر به آن سنت دینی، قیاس و تحلیل مدعای فوق به لحاظ مقدماتی امکان‌پذیر شود. مقاله فوق با برگرفتن دین اسلام و سنت عرفانی پایه‌ریزی‌ شده توسط یکی از بزرگترین عارفان مسلمان (شیخ اکبر محی‌الدین ابن‌عربی (570 – 638 ق)) تلاش دارد شاخصه‌های کلی انسان‌شناسی عرفانی - آنهم به نحوی مقدماتی در این دستگاه معرفتی - را بازنمایی کند و در قیاس کلی با یکی از مکتب‌های نوپدید دینی یعنی جنبش پتانسیل انسانی، انحراف‌های موجود در این مکتب را با تکیه بر برخی مصادیق روانشناسانه و عرفانی ارائه کند.
  • تعداد رکورد ها : 6