جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > فلسفه تحلیلی > 1383- دوره 1- شماره 1
  • تعداد رکورد ها : 5
نویسنده:
جواد خادم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده مرجئه از مهمترین فرقه های کلام اسلامی است که بواسطه تأثیر شگرفی که در صورت بندی کلام اسلامی داشته است باید مورد معرفی بیشتر قرا ر گیرد این فرقه اگر چه در واکنش به تندرویهای خوارج در باب نقش عمل در صورت بندی ایمان ظهور کرده است ، اماخود پایه گذار تفکر ایمان گرایی در عالم اسلام بوده است . یگانه انگاری ایمان و معرفت مبنای اصلی تفکرآنان را تشکیل می دهد و بی رنگ شدن نقش عمل در ایمان، باطن گرایی در دین، نسبی شدن تلقی دین و ناواقع گرایی از مهمترین لوازم مبنای فکری آنها در این زمینه محسوب م یشود.
صفحات :
از صفحه 59 تا 88
نویسنده:
زهرا حسینی حمید
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده عشق عرفانی مفهومی گسترده و چند سویه در فرهنگ عرفانی مل تهای جهان دارد. از یک سو، جوهره ذات الهی به صورت "عشق" تشخّص یافته است، خدای عشق بنام "آگاپه" و "اروس" در یونان، "برهمن" یا "شیوا" با جوهره بهکتی در هند، حبیب در عرفان اسلامی و.. ظهور می کند؛ و از سوی دیگر، طریق عشق خود راهی متمایز از دیگر راهها- نظیر راه معرفت یا "جنانه یوگه" و راه عمل یا "کرمه یوگه"- برای رسیدن به کمالات الهی محسوب می شود. بیشتر مکت بهای فکری هند تحت تأثیر "بهکتی مارگه" بوده اند. از این مکتب ها، اندیشه های ودائی، اوپنیشادهای متقدم، مکتب ادوایتۀ شنکره و جریان وحدت گرای کشمیری را تا حدودی می توان مجزا نمود. هرچند که برخی از مفسرین نشانه هایی از بهکتی را در این مکتب ها نیز یادآور شده اند؛ اما "بهکتی مارگه" در مکتب رامانوجا به گونه ای برجسته مطرح شد، در آثار تامیلی رشد کرد و در نهضت "بهکتی نو" ادامه یافت. در حوزه عرفان اسلامی، گذشته از طرح موضوع محبت الهی در آیاتی چون"یُحبهم و یُحبونه"(5.54)و در روایات نقل شده از ائمه اطهار، محبت و عشق الهی در اقوال منسوب به رابعه، حلاج، بایزید بسطامی و ...مطرح شد و در مکتب عرفانی احمد غزالی در سده های پنجم و ششم هجری جایگاهی ویژه یافت و کتاب هایی مانند سوانحا حمدغزالی، عبهرالعاشقین روزبهان بقلی و... در این موضوع نگاشته شد. این مقاله کوششی است در جهت بررسی و مقایسه بهکتی در مکتب های هندی و عشق عرفانی از دیدگاه عرفان اسلامی که با طرح موضوعاتی چون: سیر تاریخی عشق عرفانی، بررسی واژگان بهکتی، عشق الهی و کاربرد آنها، رابطه عشق با خدا و ظهور عالم و رهایی و مُکشه، به این امر پرداخته است
صفحات :
از صفحه 25 تا 57
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده بحث اخلاق و دین ورابطه آنها با یکدیگر یکی از مباحث بسیار مهم در تاریخ اندیشه بشری است . فیلسوفان دین واخلاق و نیز الاهیدانان کتاب ها ومقالات بسیاری درباره این موضوع نوشته اند .این مقاله به بررسی نقد این موضوع از منظر یک الاهیدان کاتولیک می پردازد . هانس کونگ یکی از الاهیدانان معاصر است که این موضوع رادر بسیاری ازآثار خود مورد بحث قرارداده است . دراین مقاله ابتد ا خلاصه ای از آرا ء او درباره تعریف دین ، منشاء دین ، ضرورت دین در دنیای کنونی و همچنین تعریف اخلاق، منشاء اخلاق، ضرورت اخلاق ورابطه دین واخلاق ارائه می شود و در پایان برخی از دیدگاه های او مورد نقد قرار می گیرد .
صفحات :
از صفحه 111 تا 149
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده این نوشتار، نخست تفسیر علم ع نائی واجب الوجود را از دیدگاه شیخ الرئیس مطابق شفا و نجات مطرح می کند . آنگاه با توجه به تفسیر وی در اشارات - ک ه در حقیقت تفصیل همان اجمال است – به بیان ویژگیهای آن می پردازد. بنا بر تفسیر دوم ، علم عنائی واجب الوجود سه ویژگی دارد: -1 فراگیری آن نسبت به تمام موجودات -2 آگاهی به اینکه نظام جهان هستی نظام برتر است -3 آگاهی به اینکه نظام برتر جهان هستی برخاسته از احاطه ی علمی اوست. بخش پایانی این نوشتار ، نقدی است بر نظریه ی علم عنایی سینوی.
صفحات :
از صفحه 9 تا 24
نویسنده:
پرویز ضیاء شهابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده ارسطو در صدر دفتر گامای مابعدالطبیعه مدعی هستی علمی می شود که موضوع آن موجود بما هو موجود اس ت. از رهگذر فحص در معانی یک یک تعبیرات ارسطو در این باب کوشش می رود نموده آید که هستی این علم را بدین معنا باید گرفت که موضوع آن به راستی پرسش انگی ز و مسایل آن پرسیدنی است . از هم ین روی هست شناسی دانشی است که بایدش جست.
صفحات :
از صفحه 89 تا 109
  • تعداد رکورد ها : 5