جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی - کلامی
> 1383- دوره 5- شماره 20-21
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 26 , شماره 2
دوره 26 , شماره 1
سال 1402
دوره 25 , شماره 4
دوره 25 , شماره 3
دوره 25 , شماره 2
دوره 25 , شماره 1
سال 1401
دوره 24 , شماره 4
دوره 24 , شماره 3 ویژه نامه « الهیات، فلسفه و اخلاق: یادبود ویلیام ج. وین رایت»
دوره 24 , شماره 2 پیاپی 92
دوره 24 , شماره 1 پیاپی 91
سال 1400
دوره 23 , شماره 4 پیاپی 90
دوره 23 , شماره 3 پیاپی 89
دوره 23 , شماره 2 پیاپی 88
دوره 23 , شماره 1 پیاپی ۸۷
سال 1399
دوره 22 , شماره 4 پیاپی 86
دوره 22 , شماره 3 پیاپی 85
دوره 22 , شماره 2 پیاپی 84
دوره 22 , شماره 1 پیاپی 83
سال 1398
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 4 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 81
سال 1397
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
سال 1396
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 71
سال 1395
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
سال 1394
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
سال 1393
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1392
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 55,56
سال 1391
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1390
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
سال 1389
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 11 , شماره 43,44
سال 1388
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1387
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1386
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 31,32
سال 1385
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1384
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
سال 1383
دوره 6 , شماره 22,23
دوره 5 , شماره 20-21
دوره 5 , شماره 19
سال 1382
دوره 5 , شماره 17,18
دوره 4 , شماره 15,16
سال 1381
دوره 4 , شماره 13,14
دوره 3 , شماره 11,12
سال 1380
دوره 3 , شماره 9,10
دوره 2 , شماره 7,8
سال 1379
دوره 2 , شماره 5,6
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1378
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
کدام دین؟ کدام زبان دینی؟
نویسنده:
محمد باقر سعیدی روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متون دینی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
,
نماد انگاری
,
پوزیتیویستی
,
واقع گروی انتقادی
,
شناختاری و معرفت بخش
,
زبان دین (فلسفه دین)
چکیده :
زبان دین از موضوعات مهم پژوهشی در فلسفه دین بهشمار میآید که یکی از محورهای اساسی آن مسئله شناختاری بودن زبان دین است. مروری بر مهمترین رویکردهای زبان دینی معاصر در غرب، بررسی زمینههای فکری ـ دینی پیدایش این دیدگاهها، تأمل در اینکه آیا همین دیدگاهها بر متون دینی اسلامی (قرآن و سنت معصوم) نیز قابل انطباق است یا نه؟ مورد اهتمام این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان دینی و رنج های وجودی
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معناداری زندگی
,
ایمان دینی
,
تنهایی
,
نا امیدی
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
اضطراب
,
رنجهای وجودی
,
رنج شیرین
چکیده :
از جمله کارکردهای اصلی دین در روزگار ما، و در واقع در همه قرون و اعصار، کاهش رنجهای انسان است. رنجهای وجودی از زمره اصلیترین رنجهای انسان بهشمار میآیند. رنجهایی از قبیل تنهایی، ناامیدی، پوچی و مانند آن. در این مقاله تلاش کردهایم تا ابتدا تصویری کلی از وضعیت بحرانی انسان معاصر ارائه دهیم، سپس با نگاهی اجمالی به سه رنج اصلی انسان، یعنی رنج نرسیدن، از دست دادن و رنج ناشی از تکرار و خستگی، به اختصار راههای مختلف مواجهه با این رنجها را بیان کردهایم. همچنین تلاش کردهایم تا شیوه مواجهه امام علی (ع) را به عنوان کسی که تجربهای عمیق در باب رنجهای وجودی انسان و معناداری زندگی دارد، بیان کنیم. سخن اصلی این مقاله این است که در حیات دینی، رنج، درد و سختی وجود دارد، ولی همه این امور در پرتو تصویری معنوی از حیات، معنادار، تحملپذیر و شیرین میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 26 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کتاب ارسطو در چین
نویسنده:
نرگس جواندل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرضیه نسبیت زبانی
,
زبان چینی
,
رابطه زبان و تفکر
,
مقولات ارسطو
,
فرضیه راهنمایی و قید
چکیده :
کتاب مقولات ارسطو در قرن هفدهم به زبان چینی ترجمه شد و با عنوان ming li t`anبه معنای «مطالعه نظریه نامها» منتشر شد. رابرت وردی این ترجمه را بررسی کرده و آرای کسانی را که طرحهای تفکر و ساختارهای زبان را با هم مطابق دانسته؛ زبان را محدودکننده فکر و راهنمای فکر فلسفی می دانند و نیز ادعای کسانی را که معتقدند اگر تفکری خاص در یک سنت فلسفی پیدا نشود، به این دلیل است که زبان آنها مجال چنین تفکری را بر آنها فراهم نکرده، به چالش کشیده است. او به این پرسش که آیا پرنفوذترین متن تاریخ متافیزیک غرب چیزی است که فقط با یک زبان و یک خانواده زبانی بیان شود، قاطعانه پاسخ منفی داده و ترجمه چینی تفکری خارجی همچون تفکر ارسطویی را دلیل خوبی می داند، مبنی بر اینکه همان نحوه تفکری که در غرب وجود دارد میتواند با زبان چینی نیز ابراز شود. وردی اذعان دارد که اساس فکر ارسطو به زبان چینی منتقل شده، ولی براساس فرهنگ چینی تغییراتی در آن پدید آمده است. از نظر او، کاستیهای ترجمه کتاب ارسطو به چینی نه به لحاظ وابستگی فکر به زبان، بلکه به لحاظ فرافکنی فرهنگ چین به فرهنگ یونانی و لاتینی است. در این مقاله، سعی شده نکتهنظرهای وردی درباره ترجمه چینی کتاب مقولات ارسطو با اشاره به صفحه ای که در آن از موضوع سخن رفته، آورده شود و درصورت لزوم به ارجاع خود او در پاورقی نیز اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 50 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند صدق و توجیه در دیدگاه مبنا گرایانه فومر تن
نویسنده:
رضا صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
صدق (صفات الهی)
,
درون گرایی
,
برون گرایی
,
آشنایی مستقیم
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
چکیده :
ریچارد فومرتن در مقاله مبناگرایی کلاسیک نظریه توجیه خود را با تکیه بر مفهوم آشنایی مستقیم طرح میکند. نظریه توجیه فومرتن پیوند نزدیکی با نظریه صدقِ او دارد. او در نظریه صدق از واقعگرایی و در نظریه توجیه از نوعی مبناگرایی درونگرایانه جانبداری میکند. در این نوشتار، نخست به بررسی پیوند نظریه توجیه فومرتن با مفهوم صدق و جایگاه نظریه توجیه او در نزاع برونگرایی - درونگرایی خواهیم پرداخت و سپس ترجمه مذکور را ارائه خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش ادراکات از نظر ابن سینا ، شیخ اشراق و صدر المتالهین
نویسنده:
قاسم رضایی آدریانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقع نمایی
,
صدور
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
انطباع
,
فلسفه بوعلی
,
علم
,
نظریه انطباع(اصطلاح وابسته)
,
ارزش ادراکات
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
آنچه در این نوشتار در پی پژوهش آن هستیم، بررسی آرای سه فیلسوف بزرگ اسلامی در باب ارزش ادراکات است. ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتالهین، هر کدام در این مورد صاحب آرا و نظریات خاصی هستند که توجه به آنها به منظور آشنایی با معرفتشناسی اسلامی ضروری است. البته این بحث، تحت عنوانی مستقل و جداگانه در کتب و آثار علمی ایشان مطرح نشده، از این رو، سعی بر آن داشتیم تا با مراجعه به آرای اصلی ایشان در ابواب مختلف، مثل مباحث علم، نفسشناسی، مقولات، وجود ذهنی و... ملاک ارزش ادراکات به دست آید. اکثر حکمای اسلامی، به واقعگرایی صور ذهنی نسبت به عالم خارج، قائل هستند و این مسئله را با ادله مختلفی به اثبات رسانیده اند، اما اینکه آیا ملاک قابل توجهی مبنی بر تطابق ذهن و عین ارائه کرده اند یا خیر؟ مسئله ای است که در این نوشتار در پی پاسخ به آن هستیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ربط و نسبت عقل و ایمان
نویسنده:
احمدرضا مفتاح
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات طبیعی
,
اعتقاد پایه
کلیدواژههای فرعی :
نسبت = رابطه = ارتباط = ربط ,
چکیده :
مترجم: احمدرضا مفتاحرابطه عقل و ایمان همواره مسئله ای بحث انگیز بوده است. عالمان الهیات قرون وسطا در پی تلفیق فهم فلسفی و ایمان دینی بودند. اگوستین و آنسلم فهم را پاداش ایمان می دانستند و آکویناس تلاش کرد میان فلسفه ارسطویی و وحی مسیحی هماهنگی برقرار کند. پس از دکارت با تفکیک میان امور ذهنی و عینی، زمینه تفکیک قلمرو علم از الهیات فراهم شد. علاوه بر این، با نقادیهای کانت و هیوم از الهیات عقلی، امکان الهیات میشود، دین وحیانی به دین طبیعی تبدیل شود. از این رو، ادعاهای فلسفی را کنار گذاشتند تا حق ادعاهای مبتنی بر وحی را ادا کنند. گروه دیگری از مخالفان الهیات عقلی مثل بلانتینجا معتقدند که اگر از تصور مبناگرایی دکارتی دست برداریم و اعتقاد به خدا را اعتقاد پایه بدانیم، عقلانیت ایمان مسئله دار نخواهد بود و مدافع ایمان مجبور به اتخاذ موضع ایمانگرایی نیست. مقاله حاضر، سیر تاریخ و نقاط قوت و ضعف این دیدگاه را بررسی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید