جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
الهیات و فلسفه معاصر
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
سال 1400
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی و نقد نظریات علّی محتوا در فلسفه ذهن
نویسنده:
حسین اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حیث التفاتی یکی از ویژگیهای اصلی حالات ذهنی است که بر اساس آن حالات ذهنی درباره چیزی هستند. از اینرو، یکی از مسائل فلسفه ذهن تبیین این ویژگی است. موضوع این مقاله بررسی دو جنبه مرتبط این مسئله، یعنی امکان حیث التفاتی و چگونگی تعین محتوای ذهنی، است. در جنبه اول امکان حیث التفاتی را بر اساس آموزه فیزیکالیسم تبیین میکنیم و سپس از کیفیت تعین محتوای ذهنی سخن میگوییم، که ویژگی معناشناختی حیث التفاتی است. بر اساس نظریههای علّی، محتوا و نحوه ارجاعش به خارج از فکر و مغز به وسیله علت یا اوضاع و احوال علّی پدیدآورندهاش متعین میشود. بنابراین، بازنمودهای ذهنی، یعنی افکار ما، بر حسب ارتباط علّی میان بازنمود و قسمتی از جهان که آن را بازمینمایاند، معنا دارند و به کمک آن میتوان تبیینی طبیعی و فیزیکی از حیث التفاتی و محتوا به دست داد. ما در این مقاله پس از بیان مبانی این نظریه، یعنی واقعگرایی در حیث التفاتی و طبیعتگرایی، دو تقریر اصلی نظریات علّی، یعنی وابستگی نامتقارن فودور و معناشناسی دالّ درتسکی، را مطرح، و سپس ارزیابی میکنیم. مهمترین اشکال نظریات علّی در هر دو تقریرش، ناتوانی در تبیین محتوا و معنای مفاهیم منطقی و فلسفی و نیز مفاهیم عدمی، خطای قاعدهمند و باورهای آینده است. تقریر فودور در تحویل اطلاعات مبهم است و تقریر درتسکی از اینهمانانگاری دانش و باورهای ما با اوضاع و احوال علّیِ به وجودآورنده آنها با مشکل مواجه است و از اینرو هر دو، ناتماماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش نفس به مثابه بقچهای از تصورات ذهنی
نویسنده:
محمدحسن فاطمینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انطباعات و تصورات ذهنی از اموری تلقی میشود که در قالبهای مختلف کراراً برای اثبات جوهر نفسانی استفاده میشود. در این بین هیوم معتقد است حقیقت انسان، بقچهای از انطباعات و تصورات ذهنی است که مسلسلوار در پی هم میآیند و در ورای انطباعات مذکور، زیرلایهای به نام جوهر نفسانی وجود ندارد. لذا نگاه بقچهای به انطباعات ذهنی، مانعی جدی برای اثبات جوهر نفسانی از طریق انطباعات ذهنی است. ریشه انکار مذکور در رد هیوم بر اصل جوهر نهفته است، چراکه بنا بر اصول معرفتشناختی هیوم، ما از مقولهای به نام جوهر، انطباعی نداریم و در نتیجه تصوری هم از آن نخواهیم داشت. در این مقاله اثبات میکنیم که امکان ندارد «نفس»، «ذهن» یا «من» صرفاً سلسلهای از انطباعات باشد که هیچگونه جوهر زیرینی نداشته باشد. برای این کار ضمن اینکه دو دسته ایراد معرفتشناختی و متافیزیکی را به دیدگاه بقچهای نفس وارد میکنیم، چیستی جوهر از منظر قائلان به نظریه بقچهای، و نیز دلیل رد جوهر از طرف آنها را نقد، و در نهایت، دلیلی را نیز برای اثبات وجود نفس در فضای دیدگاه مذکور صورتبندی میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 301 تا 329
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلیانتقادی برهان علامت صنعتی بر وجود خدا
نویسنده:
سید صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
چکیده :
رنه دکارت (1596-1650) فیلسوف فرانسوی و تجدیدکننده فلسفه غرب، فلسفهاش را بر اساس شک دستوری و گذشتن از همه باورهای پیشین، حتی وجود عینی خودش، بنیان نهاد، و سپس با تکیه بر شهودی انکارناپذیر، معروف به کژیتو، و متجلی در قضیه «میاندیشم پس هستم»، به نخستین باور قطعیاش، یعنی وجود خودش، به عنوان «من متفکر» رسید. سپس از طریق نفس اندیشهگر درباره وجود خدا استدلال کرد و آنگاه وجود واقعی خدا را، به ضمیمه اطمینان به قدرت و اراده الاهی و یقین به فریبکارنبودن خدا، ضامن درستی دیگر باورهای متعارف و باورهای علمی و فلسفی شناخت. دکارت سه دلیل برای وجود خدا اقامه کرده، که نخستین دلیل، «علامت صنعتی» است. در این مقاله برهان «علامت صنعتی» را با استفاده از ترجمههای موثق برخی از آثار دکارت تقریر میکنم. سپس انتقاداتی را که در زمان دکارت بر این برهان مطرح شد و پاسخهای دکارت را بهاختصار بیان میکنم و در هر نمونه و در انتهای مقاله اصل برهان و اعتراضات و پاسخها را ارزیابی خواهم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 243
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیجویی و بازکاوی اندیشه رهایی در قرآن، عرفان و برهان
نویسنده:
سجاد واعظی منفرد ، سید محمد راستگوفر ، محمد نصیری ، محبعلی آبسالان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در بازجست نجاتشناسی قرآنی نخستین و چشمگیرترین مسئلهای که هر خواننده قرآن با آن روبهرو میشود، فراوانی آیاتی است که در آن واژگانی همچون «نجات»، «فلاح»، «فوز»، «سعادت» و ... بازآورد شده و رهایی انسان را جانآویز پیامآوران الاهی نشان میدهد. ابنسینا که در نمطهای پایانی اشارات و تنبیهات به عرفان و تصوف میپردازد، میگوید عارفان به یمن نفوس کامل خود و طی مقامات و درجات و انجامدادن ریاضات با هدف رامکردن نفس اماره، به عالم قدس گام نهاده و به سوی افکار لطیف و خواطر سازگار با امر قدسی کشیده شدهاند. ارباب معقول با تأثیرپذیری از قرآن و عرفان، اندیشه رهایی را در آثار خویش کاویده و بازتاب دادهاند. ابنسینا موشکافانه اصطلاحات صوفیه، درجات عارفان و ویژگیهای ایشان را تقریر میکند و میتوان او را اسوه حکمای پس از وی همچون سهروردی دانست. سهروردی نیز که خود گرایشهای عمیق عرفانی دارد، در جایاجای یادگارهایش، آوای رهایی سر داده است. در این نوشتار با نگاهی فراگیر و پردامنه، اندیشه رهایی در سهگانه قرآن، عرفان و برهان بررسی و همسنجی میشود. با این رویکرد و نگرش که گفته آسمانی، رازآشنایی و فرزانگی از هم جدایی ندارند، سخنان حکما در حق عارفان یاد شده و دیدگاههای قرآنی، عرفانی و برهانی درباره رهایی همآهنگ و همداستان شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ذات و صفات واجبتعالی: بررسی دیدگاه دوانی و صدرالدین شیرازی
نویسنده:
محمود آهسته
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تبیین رابطه ذات و صفات الاهی همواره یکی از دغدغههای متکلمان و فیلسوفان اسلامی بوده است. در این میان دوانی صفات کمالی را انفکاکناپذیر از ذات میداند و با دلایل بسیار، میکوشد عینیت ذات و صفات الاهی را اثبات کند. او در این مسئله تأکید میکند که تمام اوصاف واجب به علم الاهی ارجاع داده شود و صراحتاً معتقد است تمام صفات الاهی در سایه علم واجب تفسیر میشود. از سوی دیگر، صدرای شیرازی نیز به عینیت صفات و ذات معتقد است و از طریق قواعدی همچون اصالت وجود و بسیطالحقیقه، مبانی عینیت ذات و صفات را تبیین و بررسی کرده است. آنچه دیدگاه دوانی و صدرای شیرازی را در این مسیر متمایز میکند و بر آن اساس تبیینها و دلایلشان متفاوت میشود، اعتقاد دوانی به اصالت ماهیت و اصالت وجودیبودن صدرا است. همین میتواند مبنا و پیشفرض مسئله رابطه ذات و صفات واجب در اندیشه دوانی و صدرای شیرازی قلمداد شود. نگارنده با مطالعه و دقت در آثار مختلف دوانی و صدرای شیرازی، دیدگاهشان را بررسی کرده است. تحلیل و بررسی دیدگاه دوانی و صدرالدین شیرازی و مقایسه مبانی آن دو هدف مقاله حاضر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 245 تا 269
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل منطقی ادله ضرورت دین بر مبنای برهان لطف و حکمت
نویسنده:
شمسالدین گودرزی بروجردی ، محمود محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
در حوزه فرآیند معرفت دینی ادله متعددی برای اثبات ضرورت دین از منظر کلامی و فلسفی مطرح شده است. مقاله حاضر ادله ضرورت دین را از دیدگاه حکمت و لطف از منظر برخی از علما بازخوانی منطقی، بررسی و تحلیل میکند. در بیان خود، بیشتر به طریق متکلمان، ضمن تعریف نبی با ساختاری منطقی دو برهان میآورد که اوّلین برهان، برهانی است مبتنی بر حکمت خدا، با این بیان که مقصود از آفرینش انسان، مصلحت و منفعتی بوده که به انسانها برسد، که در این زمینه بعضی از علما به اراده تشریعی معتقدند و بعضی به اراده تکوینی الاهی در دین قائلاند و بعضی علت نهایی را به علت فاعلی برمیگردانند و بعضی اراده را به اراده پیامبر و ولی، یعنی اینکه در نفس پیامبر و ولی، ارادهها حادث میشود وگرنه ارادهٔ خدا محل حادثات نیست که بخواهد ارادهٔ تشریعی حاصل شود. به عبارت دیگر، در نفس نبی یا ولی ارادههایی راجع به انسانها وجود دارد، اما متعلقش منافع خود مردم است و در باب تکالیف به خود مردم برمیگردد و در مجرای وجوب برآوردن آن مصلحت در حکمت خدا، ضرورت دین و نبوت را اثبات میکند. دومین برهان، برهانی است مبتنی بر لطف که در آن استدلال، بعثت را مشتمل بر لطف در تکالیف عقلی و شرط در تکالیف سمعی میداند و پس از بررسی دو گزارهٔ لطفبودن بعثت در تکالیف عقلی و شرطبودن آن در تکالیف سمعی، ضرورت دین و نبی را تبیین و اثبات میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمینههای سوءبرداشت در نظریه علم دینی جوادی آملی
نویسنده:
بهاءالدین موحد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
نظریه علم دینی جوادی آملی، که به زعم وی راهحلی برای مسئله تعارض علم و دین است، با انتقادات جدی مواجه شده است. این مسئله که چرا این نظریه تا این حد نقد شده، موضوع اساسی این نوشته است. به نظر میرسد این نظریه به پیشفرضها، مفاهیم و رویکردهایی متکی است که با پیشفرضها، مفاهیم و رویکردهای اندیشهورزان مسئله تعارض علم و دین متفاوت است و همین تفاوت در پیشفرض، مفاهیم و رویکرد، منشأ بروز سوءبرداشتها و مانعی در راه اقبال به این نظریه بوده است. در این مقاله با استناد به متون جوادی آملی به برخی از این پیشفرضها، مفاهیم و رویکردها اشاره کردهام. نگرش سنتی به ساختار علم، ارتباط یکطرفه علم و فلسفه، مفهوم فردی، یقینی و متفاوت از «علم» در کنار رویکرد و چشمانداز کلامی به مسئله علم و دین، نمونههایی از این تفاوتها است. اینها میتوانند ریشه برخی از مخالفتها با این نظریه را توضیح دهند و نشان میدهند که هر راهحلی برای مسئله علم و دین، باید به این تفاوتها توجه کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد آرای عبدالکریم سروش در باب مرجعیت
نویسنده:
نجمالسادات الحسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در قبض و بسط تئوریک شریعت، سروش معرفت دینی را بشری و تاریخی میداند اما در گامی فراتر، در بسط تجربه نبوی، تجربه دینی و حتی خود دین را بشری میداند. وی در مرحله سوم حیات فکریاش، قرآن را «پیامبرنامه» مینامد، چراکه از بسط دین به تبع بسط تجربهٔ درونی و بیرونی پیامبر حکایت میکند و وحی رسالت را تابع شخصیت رسول میشمرد. وی برای حفظ پویایی دین، راهی را در پیش میگیرد که همان منزلت کانونی شخصیت بشری پیامبر در تشریع و تجربهٔ دینی و نقش ولایت او در تداوم دینداری است و به این ترتیب مرجعیت شخص پیامبر را جایگزین مرجعیت متن میکند و حتی مرجعیت متن را هم به پیامبر ارجاع میدهد. سروش در این راه از سنت عرفانی در اسلام شاهد مثال میآورد که عرفا کفهٔ افلاکی و آسمانی ترازوی وجود پیامبر را سنگینتر، و بُعد زمینی او را در نور آسمانی وحی محو کردند و پیامبر را از بُعد باطنی و روحی بسیار بزرگ کردند، به گونهای که، بنا به اعتراف سروش، نیمه بشری پیامبر مغفول ماند. در این مقاله دو مسئله اساسی را با رویکردی تحلیلیانتقادی بررسی میکنیم؛ نخست، جایگزینی مرجعیت متن، و دوم تحلیلی بر بنیادهای مرجعیت پیامبر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین اشراقی صدرالدین شیرازی از مقوله «مرگ» در الشواهد الربوبیة
نویسنده:
جمال بابالیان ، هادی معمارکوچه باغ ، سیدضیاالدین علیانسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این پژوهش تبیین اشراقی از مقوله مرگ را مطرح میکنیم و میکوشیم با تبیین مبانی صدرایی بر اساس علمالنفس و با روش تحلیلیتوصیفی به این حقیقت توجه کنیم که نفس دارای جوهر «نوری» در عالم اعلا و جوهر «ناری» در عالم ادنا است و مبدأ پیدایش قوای جسمانی و مادّه برای هر حقیقتی در عالم آخرت است. صدرالدین شیرازی با تعمیم در معنای مرگ، مفهوم جدیدی از آن مطرح میکند که همان فانیشدن هر سافل در عالی است. او سریان مرگ را در کل پیکره نظام هستی یادآور میشود و در نهایت نتیجه میگیرد که عالم تکوین در باطن دارای تنوع دمبهدم از زوال و فعلیت است و حقیقت مرگ جداشدن اوصاف شیء است نه ذات شیء؛ همچنین، قاعده اساسی در ظهور مرگ، انهدام بنای ظاهری دنیوی است که ناریّت نفس با نفخ عزرائیلی خاموش میشود و نفس به عالم قُدس قدم میگذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قوه حافظه از دیدگاه ارسطو و ابنسینا
نویسنده:
مرتضی وافی ، حمیدرضا شریعتمداری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بحث از نفس و قوایش همواره از دغدغههای فیلسوفان بوده است. یکی از این قوا حافظه است. ارسطو و ابنسینا در تفسیر این قوه از نفس، دو راه جداگانه انتخاب کردهاند. ابنسینا حافظه را خزانه وهم میداند. در مقابل، ارسطو از قوه وهم نامی نمیبرد و از اینرو درباره خزانهاش نیز بحث نمیکند و با توضیحاتی که میدهد تقریباً حافظه را با قوه تخیل یکی میداند. در این مقاله در صدد بررسی نظر ابنسینا و ارسطو درباره کارکرد حافظه هستیم تا وجوه افتراق و تشابه این دو فیلسوف را نشان دهیم. طبعاً میزان تأثیرپذیری ابنسینا از ارسطو در مسئله حافظه را نیز مشخص خواهیم کرد. سنخ این مطالعه تاریخنگاری اندیشه و استخراج آرا از منابع مختلف، مقایسه میان آنها و بررسی نقادانه است. نتیجه اجمالی این است که ابنسینا در بیشتر مباحث نفس از ارسطو متأثر بوده است، اما تفسیرش از حافظه با تفسیر ارسطو تفاوتهای بنیادینی دارد. ارسطو در تفسیرش از حافظه به یادآوری و عنصر زمان در شکلگیری حافظه توجه ویژه دارد، اما ابنسینا از نقش زمان و یادآوری، سخنی به میان نمیآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید