جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شيراز
> 1384- دوره 22- شماره 3
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
سال 1387
دوره 27 , شماره 1 (پیاپی 54)
سال 1386
دوره 26 , شماره 3 (پياپي 52) (ويژه نامه علوم تربيتي)
دوره 26 , شماره 2 (پياپي 51)
دوره 26 , شماره 1 (پياپي 50)
سال 1385
دوره 25 , شماره 4 (پياپي 49) (ويژه نامه علوم تربيتي)
دوره 25 , شماره 3 (پياپي 48) (ويژه نامه زبان و ادبيات فارسي)
دوره 24 , شماره 2 (پياپي 47) (ويژه نامه جمعيت و توسعه)
دوره 23 , شماره 1 (پياپي 46) (ويژه نامه زبان انگليسي و زبان شناسي)
سال 1384
دوره 22 , شماره 4 (پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)
دوره 22 , شماره 3 (پياپي 44)(ويژه نامه زبان و ادبيات فارسي)
دوره 22 , شماره 2 (پیاپی 43) (ویژه نامه حسابداری)
دوره 22 , شماره 1 (پیاپی 42)( ویژه نامه زبان و ادبیات فارسی)
سال 1383
دوره 21 , شماره 2 (پیاپی 41) ویژه نامه حقوق
دوره 21 , شماره 1 (پیاپی 40) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی
سال 1382
دوره 20 , شماره 1 (پیاپی 39)
دوره 19 , شماره 2 (پیاپی 38)
سال 1381
دوره 19 , شماره 1 (پیاپی 37)
دوره 18 , شماره 2 (پیاپی 36)
دوره 18 , شماره 1 (پياپي 35) ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی
دوره 17 , شماره 2 (پياپي 34) ویژه نامه زبان و ادبیات فارسی
سال 1380
دوره 17 , شماره 1 (پیاپی 33) ویژه نامه حقوق
دوره 16 , شماره 2 (پیاپی 32) ویژه نامه علوم اجتماعی
سال 1379
دوره 16 , شماره 2 -1 (پياپي 31-30)
عنوان :
تاملی در چند واژه مبهم تاریخ جهانگشای جوینی
نویسنده:
محمودی خیراله
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تصحیح
,
تاریخ جهانگشای جوینی
,
واژه های مبهم
,
نسخه بدل ها
چکیده :
تاریخ جهانگشای جوینی، یکی از با ارزش ترین منابع تاریخی و ادبی ایران است که در بردارنده اطلاعات گسترده و ارزشمند تاریخی، اجتماعی و ادبی می باشد. این کتاب از نظر زبان، دارای نثری آراسته است. علامه قزوینی قدیمی ترین و جدیدترین نسخه های این کتاب را با هم مقابله کرده و در تصحیح آن، کوشش و دقت نظر فراوان به کاربرده است. با وجود این گاه واژه یا ترکیباتی در متن یافت می شود که مفهوم آنها، گویا نیست. نگارنده، بعد از بررسی متن کتاب، بعضی از این واژه ها و ترکیب های مبهم را، شناسایی کرد و در تصحیح آنها پیشنهادهایی را در این مقاله ارایه داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیرت دمیده ام شرح بیتی از بیدل دهلوی
نویسنده:
اکرمی محمدرضا, نحوی اکبر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
استعاره
,
بیدل دهلوی
,
گل داغ
,
طاووس
,
آیینه خانه
چکیده :
عبدالقادر بیدل دهلوی (1054-1133) از نازک خیال ترین شاعران سبک هندی است. یکی از مهمترین عوامل ابهام در شعر وی وجود استعاره های سیال و بعید است. دکتر شفیعی کدکنی مطلع یکی از غزل های بیدل (حیرت دمیده ام گل داغم بهانه ای ست طاووس جلوه زار تو آیینه خانه ای ست) را بی معنی دانسته و دکتر حسن حسینی و علی معلم هر کدام جداگانه به شرح آن پرداخته اند. مقاله حاضر ضمن ارایه معنی جدیدی از بیت، از دیدگاه واژگانی، ساختاری و زیباشناسی بیت را مورد بررسی قرار داده و علت ابهام آن را در استعاره های سیال و ایهامی و بعید دانسته و مدلولهای استعاره ای چون حیرت، گل داغ، طاووس و آیینه خانه و موارد بیانی دیگر را با شاهدهای شعری بسیار، مشخص ساخته است. نگارنده بیت را تصویری می بیند از شاعری با چشمان باز حیرت زده و اشکبار که در انتظار دیدار، آینه سازی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازگشت؛ نیم نگاهی به سفرهای ادیسه و مرغان منطق الطیر
نویسنده:
واردی زرین تاج
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سفر
,
منطق الطیر
,
مرغان
,
ادیسه
چکیده :
یکی از رایج ترین موضوع ها در ادبیات تمام ملل، «سفر» است؛ سفری که می تواند «انفسی» یا «آفاقی» باشد.در این پژوهش، به سنجش سفر انفسی موجود در کتاب منطق الطیر عطار و سفر آفاقی اولیس در حماسه ادیسه پرداخته شده است و به تحلیل محورهای همسان این دو اثر، مبادرت نموده ایم.محورهای همسانی که در این سنجش، مورد تحلیل قرار گرفته است، عبارتند از:1- در هر دو اثر، شوق بازگشت به اصل و موطن اصلی، وجود دارد. این اشتیاق، در کتاب منطق الطیر، در قالب راهی شدن مرغان برای یافتن سیمرغ و در داستان ادیسه، به شکل تلاش اولیس، برای بازگشت به وطن نمودار می شود.2- در هر دو سفر، مسافران با سختی ها و فراز و نشیب هایی مواجه می شوند.3- در هر دو سفر، وجود تنگناها و تلاش برای برطرف کردن آنها مشاهده می شود و پیوسته این تلاش همراه با موفقیت است.4- در هر دو داستان، فراوانی مکان وجود دارد و مسافران، از مکان های گوناگونی، عبور می کنند.5- در هر دو سفر، تعداد زیادی از مسافران از بین می روند و تنها، تعداد اندکی به مقصد می رسند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 218 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی ویژگی های عشق در شعر حافظ شیرازی و ابن فارض مصری
نویسنده:
میرقادری سیدفضل اله
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
ابن فارض
,
ادبیات تطبیقی
,
حافظ شیرازی
چکیده :
حافظ و ابن فارض، دو شاعر عارف و دو غزل سرای بلند آوازه، در عرصه ادب پارسی و عربی هستند. هر چند ادیبان دانشور و پژوهشگران ژرف اندیش، درباره اشعار هر کدام شرح های چندی نوشته و سخنان فراوان گفته اند؛ اما در عرصه ادبیات تطبیقی و سنجش دو سویه مضامین شعری این دو شاعر، کاری در خور، آن جام نشده است.یکی از موضوعات برجسته، در شعر این دو شاعر که می توان گفت نقش محوری دارد، عشق است. هر چند در باب عشق، سخنان فراوانی عرضه شده، اما باز هم میدان سخن، برای شیفتگان این عرصه باز است. در این نوشتار، بر آن شدیم تا ویژگی های عشق را از زبان این دو شاعر بشنویم. برای این کار، شش ویژگی: ازلی و ابدی بودن عشق؛ عشق، اساس آفرینش؛ دشواری راه عشق؛ شرافت و فضیلت عشق؛ عشق مایه صفای باطن و تهذیب نفس؛ عشق دانش حقیقی و مایه بصیرت و معرفت؛ مورد بررسی تطبیقی و تحلیل قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مثال های مربوط به پیشه ها و تاثیر آنها بر گفتار
نویسنده:
پارسا سیداحمد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
مثل
,
مثل عوام
,
شغل و امثال
,
ابزار و امثال
چکیده :
گوناگونی پیشه ها در هر جامعه ای، منطبق با نیازها و شرایط آن جامعه است. ابزار، اصطلاحات و محیط کار این پیشه ها نیز با یکدیگر متفاوت است. وجود پیشه های مختلف در هر جامعه ای، این سوال را پیش می آورد که آیا مشاغل و موقعیت اجتماعی افراد بر گفتار آنان تاثیر دارد یا خیر و آیا از طریق بررسی مثل های مرتبط با فعالیت این پیشه ها، میتوان این پیشه ها را مورد بررسی قرار داد یا خیر؟در این مقاله، کوشش شده تا تاثیر پیشه های روستایی و شهری بر مثل ها به عنوان بخشی از زبان و فرهنگ عامه، مورد بررسی قرار گیرد. این مساله در سه هزار مثل فارسی که به روش نظام مند انتخاب شده اند، مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق کتابخانه ای و منبع مورد استفاده، کتاب دوازده هزار مثل فارسی و سی هزار معادل آنها است که دلیل انتخاب آن، جامعیت این کتاب، نسبت به کتاب های دیگر از نوع، از جمله امثال و حکم دهخدا می باشد.بررسی یافته ها از این رهگذر، بیانگر بافت اجتماعی جامعه در زمان گذشته بوده است؛ و تغییر و تحول پیشه ها را، در مقایسه با پیشه های امروز می سنجد، از بین رفتن، ماندگاری و تغییر این پیشه ها را می نمایاند و میزان اهمیت آنها را با توجه به بسامد امثال مرتبط با فعالیت این گونه پیشه ها نشان می دهد. افزون بر این، بررسی امثال مرتبط با فعالیت های هر پیشه ای، به طور جداگانه نیز می تواند به نتایج قابل توجهی منجر شود. همچنین بررسی بسامد امثال مرتبط با پیشه های مختلف، بیانگر میزان اهمیت این مشاغل و تاثیر آنها بر امثال به عنوان بخشی از زبان می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند عمودی و انسجام معنایی در غزل های حافظ
نویسنده:
عبدالهی منیژه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
روایت
,
انسجام
,
غزل
,
حافظ شیرازی
,
ساختارگرایی
چکیده :
ساختار گسسته نمای شعر حافظ، از همان ابتدا نوآشنایان شعر او را واداشته تا ابیات و دیگر عنصرهای سازنده این زیباترین غزل های فارسی را، جداگانه و بدون پیوند با یکدیگر، بررسی کنند و به این ترتیب، افزون بر آن که خود را از ادراک جان تپنده و معماری ظریف و در عین حال مستحکم این اشعار محروم ساخته، با گستراندن چند گانگی معنایی و پراکندگی شعر حافظ، به بخشی از روح و ادبیت آن لطمه وارد کرده اند؛ زیرا پیام شاعرانه، در ادراک انسجام درونی شعر و ارتباط عناصر ادبی آن با یکدیگر، عینیت می یابد و در واقع، محتوای شعر، بدون دریافت ساختار و هماهنگی معنایی اجزا و عناصر آن، میسر نمی شود.در این میان، برخی حافظ پژوهان، به ویژه در دوران معاصر، معتقدند که با دقت نظر در ساخت و معنای مجازی الفاظ، همچنین با داشتن اطلاعاتی از زیربنای فکری و ذهنی حافظ و با در نظر گرفتن بستر فرهنگی شعر فارسی، میتوان حرکت ذهن شاعر و نیز توالی تصاویر و سایر اجزای شعر را پی گیری کرد و در نهایت، ساختار منسجم و اتحاد معنایی آن را باز نمود. نوشتار حاضر در راستای این هدف با پیشنهاد پنج محور اصلی هماهنگ کننده غزل های حافظ، کوشیده است روشی منظم ارایه دهد تا خواننده را در پی گیری و دریافت منطقی تر و انسجام و اتحاد معنایی غزل های خواجه بزرگ، راهنمایی کند. این پنج محور عبارتند از:1- به کارگیری عنصر روایت؛ 2- برخورداری از یک فضای هماهنگ یا موتیف مقید در ساختار غزل؛ 3- تحمیل و گستراندن عنصر معنایی همسان بر کل غزل؛ 4- گستردن و پراکندن مصداق ها و نمونه های گوناگون از یک حقیقت واحد؛ 5- واژه ها در خدمت انجسام و مضمون سازی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 124 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید