جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نامه جامعه
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 139
سال 1401
دوره 9 , شماره 141
سال 1400
دوره 8 , شماره 140
دوره 8 , شماره 139
دوره 8 , شماره 138
دوره 8 , شماره 137
سال 1399
دوره 7 , شماره 136
دوره 7 , شماره 135
دوره 7 , شماره 134
دوره 7 , شماره 133
سال 1398
دوره 6 , شماره 132
دوره 6 , شماره 131
دوره 6 , شماره 130
دوره 6 , شماره 129
سال 1397
دوره 5 , شماره 128
دوره 5 , شماره 127
دوره 5 , شماره 126
دوره 5 , شماره 125
سال 1396
دوره 4 , شماره 124
دوره 4 , شماره 123
دوره 4 , شماره 122
دوره 4 , شماره 121
سال 1395
دوره 3 , شماره 120
دوره 3 , شماره 119
دوره 3 , شماره 118
دوره 3 , شماره 117
سال 1394
دوره 2 , شماره 116
دوره 2 , شماره 115
دوره 2 , شماره 114
دوره 2 , شماره 113
سال 1393
دوره 1 , شماره 112
عنوان :
شناخت و اقسام آن از دیدگاه سهروردی
نویسنده:
فهیمه معصومی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از متفکران و فیلسوفان اسلامی، شهابالدین سهروردی است که در فلسفه اسلامی اسلوب و سبکی اشراقی دارد. او به معرفت نفس و شناخت آن توجه دارد و در آثار خود به تزکیه و تهذیب آن توجه میدهد. شیخ اشراق به علم حضوری بیش از فیلسوفان قبل از خود توجه دارد و مصادیق علم حضوری را افزایش میدهد. وی صراحت دارد که علم ما به ابصار، علم خداوند به ما سوی و... حضوری است. از طرف دیگر به طالب علم توصیه میکند که اگر میخواهد حکیم اشراقی و کامل باشد، باید در استدلال و پیچیدگیهای فنی آن نیز مهارت داشته باشد. بنابراین مباحث علم حصولی، یعنی تصور و تصدیق از دیدگاه شیخ اشراق بسیار شبیه مباحث فلسفه مشاء است؛ به جز برخی نقدها و نظراتی که خود به عنوان قاعده اشراقی از آن یاد میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشهای تربیت اجتماعی در سیره امام صادق(ع)
نویسنده:
سمیه السادات موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام صادق (ع)
چکیده :
انسان فطرتاً موجودی اجتماعی است و برای برقراری روابط صحیح با انسانهای دیگر، به تربیت اجتماعی نیاز دارد. تربیت اجتماعی همچون سایر زمینههای تربیت، دارای مبانی، اصول و اهدافی است که اگر خلاف آن رفتار شود، نه تنها نتایج مطلوب حاصل نمیگردد؛ بلکه آسیبهای فراوانی نیز به دنبال خواهد داشت. روشهای مختلفی برای اجرای اصول و رسیدن به اهداف تربیت اجتماعی وجود دارد؛ ولی تنها آن مواردی موفق خواهند بود که از طریق شیوهها و فنون مؤثر، دارای خطای کمتر و نتایج قطعی بیشتری باشند. روشهای برگرفته شده از سیر معصومان((ع)) به سبب مقام عصمت و هدایتگری ایشان، این نیاز را به خوبی تأمین میکند. در پژوهش حاضر، از میان معصومان((ع))، بررسی سیره امام صادق(ع) به دلیل فضای بازتر و فرصت بیشتری که آن حضرت نسبت به سایر ائمه((ع)) در اختیار داشتند، مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور از روش تاریخی ـ تحلیلی در تبیین دادهها استفاده گردید و در نهایت، سه روش اصلیِ تقویت بینش، تقویت گرایش و تقویت کُنش همراه با شیوهها و فنون کاربردی، در قالبی منسجم و در عین حال، ساده و قابل اجرا از سیره ایشان بهدست آمد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه آلوسی در آیات اکمال و تبلیغ
نویسنده:
هاجر خادمزاده یگانه، علیرضا رستمی هراتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
سیدمحمود آلوسی بغدادی صاحب تفسیر روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی فقیه، مفسر، محدث و ادیب قرن سیزدهم هجری است که سلفی اعتقاد و اشعری مذهب بوده، از اینرو در تفسیر خود بسیار بر آرایه معتزله و شیعه اشکال وارد کرده و سعی در رد آنان داشته است. ایشان معتقد است خداوند با نزول آیه اکمال در روز عرفه سال دهم هجری، از کامل شدن دین اسلام با غلبه آن بر همه ادیان و اجرای بدون مانع احکام و تمام شدن نعمت با از بین رفتن جاهلیت خبر داده است و با نزول آیه تبلیغ در روز هجدهم ذیالحجه همان سال، از پیامبر(ص) میخواهد که دوستی و محبت حضرت علی(ع) را بر مسلمین واجب کند. این عقیده آلوسی مورد قبول علما و مفسرین شیعه نمیباشد؛ از اینرو این پژوهش بر آن است تا با استناد به نظر علما و مفسرین شیعه، دیدگاه این مفسر را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منشأ ولایت در منظومه فکری علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
علی عباسی، رقیه یوسفی سوته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نوع انسان مرتبهای از وجود ممکنات است که عین فقر و نیازمندی نسبت به علت حقیقیاش (واجب تعالی) میباشد؛ اما چه بسا به خاطر تعلّق به زمین، دوستی دنیا و تأثیرات عالم مادی از یاد حق غافل گشته و اصل خویش را فراموش کند. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر گرانقدر «المیزان» و همچنین «رساله الولایه» ثابت میکند که نفس با انقطاع از بدن مادی و توجه به فقر ذاتی خویش میتواند حجابها و موانعی که او را از توجه به جمال و جلال حق محروم کرده، از میان بردارد و از مقام عبودیت به مقام ربوبیت برسد. کمال و قدرتی که در اثر عبودیت، اخلاص و پرستش واقعی نصیب بندگان میگردد، همان مقام «ولایت» است. پژوهش حاضر با تتبع در آثار علامه طباطبایی (ره) و به روش توصیفی ـ تحلیلی، در صدد بیان «منشأ ولایت» از نظر علامه بر آمده است. بنابراین در بخش اول، مبانی و اساس ولایت از جمله «تقرّب به خدا» و «توجه به حیات ظاهر و معنا» را بررسی نموده و سپس در بخش دوم، منشأ ولایت را که همان « تجلّی تامّ اسماء و صفات الهی» است، تبیین نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش سیرهنویسی اربلی در کشفالغمه (سیرة نبوی(ص))
نویسنده:
رؤیا باقری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
علیبنعیسی اربلی(م 620) از مورخان و ادیبان شیعی برجستة قرن هفتم است که عمر با برکتش به کاوش و تتبّع و در نتیجه تعمیق و گسترش فرهنگ اهلبیت((ع)) سپری شد؛ از این رو به حق میتوان از او به عنوان محقق نامآور عالم تشیع، بهخصوص در عرصة امامت و ولایت نام برد. پژوهش حاضر تلاشی است، برای روشن شدن شیوة تاریخنگاری اربلی از خلال بررسی بخش سیرة نبوی کتاب کشف الغمةکه نخست از اربلی و جایگاه علمی و ادبی او سخن رفته و سپس به بررسی روش کار او در این کتاب ـ البته در محدودة سیرة پیامبر(ص) ـ میپردازد. اگر چه هدف اصلی اربلی در این کتاب، بررسی زندگانی ائمه((ع)) است و در طرح مباحث مربوط به سیرة پیامبر(ص) با نگاهی استطرادی و طفیلی وارد بحث میشود؛ اما در همین نگاه، نکات قابل توجهی دربارة شیوه و روش کار او در سیرهنویسی به دست میآید. استناد به آیات و روایات، بهرهگیری از اقوال اهلسنت، نقل اقوال مختلف در موارد اختلافی، استفاده از مباحث عمیق لغوی و ادبی، از نقاط قوت کار اربلی در این بخش از کتاب است. اعتدال و میانهروی در طرح مباحث، باعث مقبولیت و پذیرش کتاب اربلی برای همگان شده است. البته جایگاه اجتماعی اربلی و ارتباطی که با علما و بزرگان اهلسنت داشته نیز به این مقبولیت کمک کرده است. مورخان قرن هشتم به بعد از کتاب او (بخش سیرة ائمه((ع))) بهرة فراوان بردهاند، اما به دلیل نگاه اجمالی و مختصری که به سیرة پیامبر(ص) داشته است، این بخش از کتابش مورد توجه قرار نگرفته و دیگران ترجیح دادهاند به کتابهایی مراجعه نمایند که از جهت پرداختن به سیرة پیامبر(ص) کاملتر و غنیتر باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین منطقی براهین اثبات وجود خدا در آثار ابنسینا
نویسنده:
خدیجه شهیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
براهین اثبات خدا(تعالی) از مهمترین مباحث فلسفه اسلامی است و همه فلاسفه اسلامی بخشی از آثار خود را به آن اختصاص دادهاند؛ از جمله فیلسوف بزرگ ایرانی ابنسینا. در این مقاله براهین اثبات وجود خدا (جل جلاله) از میان آثار ابنسینا جمعآوری شده و براساس نحوه ارتباط آنها با اصل بطلان تسلسل دستهبندی شده و سپس تک تک آنها از نظر منطقی تشریح و موشکافی شدهاند. در نهایت صحت و سقم آنها ارزیابی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختیار در ذرات از دیدگاه قرآن و فیزیک کوانتوم
نویسنده:
محمدهادی مفتح، زینب موسوی الملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
از دیرباز تا کنون مسئله جبر و اختیار مورد بحث متفکرین بوده است. موضوع وجود اختیار در موجوداتی غیر از انسان همچون فرشتگان و حیوانات و نباتات مطرح شده است. در مورد جمادات با تکیه بر آیاتی از قران کریم، روشن میشود که اختیاری از سنخ وجود آنها در ابتدای خلقت جهان برای پذیرش یا رد امانت و قوانین طرح شده توسط خداوند متعال، را دارا بودهاند. آیات مربوط به تسبیح موجودات نیز بیان میدارد که آنها دارای شعور و آگاهی نسبی میباشند و با توجه به روایات، اختیار ترک تسبیح را دارند. از طرفی با روی کار آمدن فیزیک مدرن و نظریات کوانتومی، بر خلاف فیزیک کلاسیک که مدعی جبر در ذرات بود، با بررسی حالات ذرههای زیراتمی میتوان در مورد وجود یا عدم وجود اختیار در بین ذرات نیز نظریاتی را مطرح نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد پوزیتیویسم از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
مهدی کشتکاران، عطیه کشتکاران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
استاد مطهری منطق پوزیتیویستها را در دو اصل خلاصه میکند: انکار بدیهی اولی و انحصار حرکت فکر از جزئی به کلی. ایشان با بیان نقضهایی که به ناچار باید مورد قبول پوزیتیویستها قرار گیرد، سستی این اصول را به خوبی روشن میسازد. با مطالعه و بررسی این ایرادات به این نتیجه میرسیم که عمده اشکال استاد مطهری به منطق پوزیتیویستها، این است که آنها تجربه را تنها طریق معرفت معرفی نمودهاند؛ در حالی که قضایایی داریم که بدون تمسک به تجربه برای ما حاصل گردیدهاند. همچنین شکلگیری قضایای تجربی نیز متوقف بر قبول بدیهیات اولیه میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه رویکرد عقلی شیخ طوسی در به کارگیری قواعد تفسیری در تفسیر تبیان
نویسنده:
ریحانه هاشمی (شهیدی)، محمد هاشمی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
شیخ طوسی در تفسیر تبیان با رویکردی عقلانی به تفسیر آیات پرداخته و از قواعد تفسیری گوناگون بهره برده است. این مقاله با در نظر گرفتن قواعد مختلف، کوشیده است رویکرد شیخ طوسی را استخراج کند. عدم تحریف قرآن، مناسبات درونی آیات و سیاق، حکمت وجود متشابهات در قرآن، انواع مجاز در قرآن از جمله آیات اعتقادی و ... ، عام و مطلق، تخصیص و تقیید از جمله قواعدی است که رویکرد شیخ طوسی در آنها بررسی شده است. اساس این قواعد از لابلای آیات قرآن در تفسیر تبیان استخراج گردیده و مشخص میسازد که شیخ طوسی با رویکردی عقلانی به تفسیری جامع پرداخته و با مبانی عقلی به تعارضات ظاهری یا انتساب صفات جسمانی به خداوند متعال و ... پاسخ داده و در استدلهای کلامی نیز با رویکرد عقلی به مخالفین پاسخ داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی کارکردهای نظریه مُثل در فلسفه افلاطون و سهروردی
نویسنده:
اقدس یزدی، فاطمه بنیاسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
نوشتار حاضر با بیان این نکته که اعتقاد به عالم مُثل، فصل جدیدی را در هستیشناسی و معرفتشناسی افلاطون و سهروردی گشوده است، به بیان انگیزه طرح این عالم توسط این دو حکیم پرداخته و سپس تأثیر این نظریه را در هستیشناسی و معرفتشناسی این دو فیلسوف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار داده است. در پایان نیز به این نتایج رسیده است که افلاطون، مُثل را متعلق اصلی علم میداند و قائل است که جهان مادی نمیتواند ثابت و در نتیجه متعلق علم باشد. از آنجا که طبق نظر وی مُثل حقایقی عینیاند، بنابراین تصمیم گرفت که جایگاه مُثل را از حیث هستیشناسی تبیین کند که در هستیشناسی وی، جایگاه مُثل مادون مثال خیر و مافوق عالم ماده است. سهروردی نیز در سلسله مراتب هستی، پس از نورالانوار به موجودات نوری محض معتقد است که آنها را انوار قاهره مینامد. انوار قاهره، موجودات مجرد تامی به شمار میآیند که در دو حالت طولی و عرضی شکل گرفتهاند که از نظر وی این عقول عرضیه، همان مُثل افلاطونیاند که حکمت راستین و حقیقی از نظر سهروردی در اثر عروج و اتصال به همین عقول عرضیه (رب النوع) حاصل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 139
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید