جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات فهم حدیث
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 141
سال 1403
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 20
سال 1402
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 19
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 18
سال 1401
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 17
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 16
سال 1400
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 15
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 14
سال 1399
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 13
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 12
سال 1398
دوره 6 , شماره 1
دوره 5 , شماره 2
سال 1397
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 2 شماره پیاپی 8؛ بهار و تابستان 1397
سال 1396
دوره 4 , شماره 2
سال 1394
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1393
دوره 1 , شماره 2
سال 1391
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تبارشناسی روایات قصار تحف العقول
نویسنده:
هاجر بنائی؛ سید مهدی لطفی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کتاب تحفالعقول عن آلالرسول (ص) اثر حسنبنشعبه حرانی دربردارنده روایات طوال و قصار رسول خدا (ص) تا امام حسن عسکری (ع) است که مشخصه اصلی آنها ارسال در سند است. افزون بر ارسال اسانید، مطابق تصریح مؤلف، جملات حکیمانه همسنخ با روایات ائمه (ع) نیز در این کتاب نقل شده و مؤلف آنها را به ائمه (ع) نسبت داده است. استناد این اقوال به ائمه (ع)، ضرورت بازیابی این دسته از روایات و تبارشناسی آنها در جهت تعیین وضعیت آنها را روشن میسازد. به همین منظور در این مقاله 638 روایت قصار حضرت علی (ع) تا امام حسن عسکری (ع) در تحفالعقول جمله به جمله بررسی شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد در انتساب دوازده روایت از مجموع روایات قصار تحفالعقول به ائمه (ع) شواهد متقنی وجود ندارد. بعضی از این عبارات در قالب حکمتهایی از حکما، شاعران، زاهدان است یا از سوی راوی مجهول در دیگر مصادر ثبت شده است. بعضی دیگر نیز، نقل تاریخی یا ضربالمثلی است که به امام (ع) نسبت داده شده است. همچنین بیش از 14درصد روایات، پیشینهای در منابعِ موجود ندارند و برای اولینبار در تحفالعقول نقل شدهاند. مقاله حاضر به روش توصیفی در صدد ریشهیابی تاریخی روایات تحفالعقول است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی حکم تکلیفى و پیامدِ وضعى «عُجب» در پرتو تحلیلِ دلالی مستندات حدیثی
نویسنده:
محمّدرضا نایینی منوچهری؛ محمّد حکیم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
استنباط حکمِ تکلیفی صفت نکوهیدهی عُجب و واکاوی پیامدِ وضعی این بیماری اخلاقی در اعمال عبادی، دیدگاههای مختلفی را در دانش فقه، پدیدار ساخته است و در شمارِ مباحث چالشبرانگیز در رابطه اخلاق و فقه قلمداد میگردد. صفت ناشایستِ خودبینی، با جهل به مقام خداوند و نفوذ قدرت او در تمام شئون تحقّق مییابد و با صورت بخشیدن به کمالی خیالی، باعث فراموشی انتسابِ نعمت، توفیق و منزلت به پروردگار میشود. در این جستار که با روش تحلیلی- توصیفی به انجام رسیده است، ضمنِ مفهومشناسی عجب، به تبیین چالشهای موجود در نظریات فقهی درباره حکم عُجب، بر مبنای تحلیلِ محتوای روایات پرداخته شده است. فقیهان در کشف حکم تکلیفی عُجب در اعمال عبادی، دو دیدگاهِ حرمت و عدم حرمت را ارائه کردهاند. برخی از فُقها نیز عجب را از اوصاف نفسانی غیرقابل تعلّق حکم تکلیفی برشمردهاند. در ساحت حکم وضعی عُجب نیز نظریاتی همچون بطلان مطلق عبادات به دلیل خدشه در نیتِ عبادت؛ بطلان، تنها در فرض تقارن با عبادت؛ و عدم بطلان حتی در صورت تقارن با عمل عبادی؛ مطرح شده است. این نوشتار در فرایندِ قضاوت میان دیدگاههای فقهی، مهمترین احادیث را در این زمینه مورد تبیین و ارزیابی دلالی قرار داده و نتایج ذیل را به دست آورده است: در مستندات حدیثی، عباراتِ دالّ بر حرمت به حقایقی متفاوت از عجب تعلّق یافته است و بر حرمت تکلیفی عجب دلالت نمیکنند. همچنین، مفاد احادیث بر معنایی اعمّ از صحّت و عدم صحّتِ وضعی دلالت دارند و تقلیل و عدم ترتّب ثواب را نیز، با وجودِ صحّت عبادت، شامل میشوند. از دیگر سو، تعلّقِ نهی به عنوان خارج از ماهیتِ عبادت، مانع از ظهور احادیث در اثر وضعی بطلان خواهد بود. بر این اساس، مستندات روایى در فقهپژوهی عُجب، تنها بر کراهت این صفت دلالت دارند و عُجب را باعث دورى معنوى از خداوند، عدم کمال عبادت و تقلیل یا عدم ثواب معرّفی میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 286
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی جایگاه رجالی آخرین راوی در سند روایت «إِقْرَأْ کَمَا یَقْرَأُ النَّاسُ»
نویسنده:
زهرا قاسم نژاد؛ اسماعیل زارعی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از روایاتی که صاحبنظران عرصه علوم قرآن، فقها، مفسران و قرائت در منابع خود به آن استناد نمودهاند، روایت «إِقْرَأْ کَمَا یَقْرَأُ النَّاسُ» است که نزد بسیاری از اندیشمندان صحت سند و متن آن پذیرفتهشده است؛ اما برخی سند آن را صحیح ندانستهاند و دلیل آن را وجود راوی ضعیفی به نام سالم بن أبیسلمه دانستهاند. البته این روایت با عنوانهای سالم بن سلمه و سالم أبی سلمه نیز در منابع روایی آمده است. ازآنجهت که روایت مذکور از روایات مهم و مورد استناد در فقه، علوم قرآن، تفسیر و قرائت است، واکاوی سند از حیث صحت و ضعف ضروری به نظر میرسد؛ بهویژه که بیانشده کنیه سالمبنسلمه، ابوخدیجه و ابوسلمه است و این دو کنیه برای سالم بن مکرم نیز به کاررفته و در تعدادی از روایات، بدون ذکر نام سالمبنسلمه یا سالمبنمکرم، کنیه ابوخدیجه استعمال شده است و این موضوع احتمال یکی بودن سالم بن مکرم و سالم بن سلمه را مطرح مینماید. بنابراین با تکیهبر ترجمه این راویان در منابع رجال، روایات هر چهار راوی از منابع روایی استخراج و از جهت راوی، روایت، مروی عنه و منابع نقل روایت مورد ارزیابی و بررسی قرار میگیرد تا بتوان به آخرین راوی حدیث دستیافت و به صحت و ضعف سند حدیث حکم نمود. نتایج حاصل از بررسی روایت، مروی عنه و منابع نقل روایت نشان میدهد، سالم بن سلمه و سالم أبی سلمه تصحیف شده از عنوان سالم بن أبیسلمه است و این شخص غیر از سالمبنمکرم است که روایاتی با مضامین تفسیری و فقهی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر دیدگاه ابن غضائری پیرامون ابوبصیر مرادی
نویسنده:
رحیمه شمشیری
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ابوبصیر لیث بن بختری از راویان امامان باقر و صادق (ع) است. غالب رجالیان متقدم درباره توثیق صریح ابوبصیر مرادی سکوت کردهاند. در این میان دیدگاه ابن غضائری متفاوت از دیگران است؛ او ضمن گزارش رنجش و کدورت خاطر امام صادق (ع) از ابوبصیر مرادی، وجود طعن بر دین او را پذیرفته؛ اما آن را مانع از توثیق وی ندانسته است. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است درصدد تحلیل رأی ابن غضائری درباره ابوبصیر مرادی برآمدهایم و تأثیرپذیری سخن ابنغضائری درباره ابوبصیر از روایات، نکوهش وی را نتیجه گرفتیم؛ دلیل رنجش و کدورت خاطر امام صادق (ع) از ابوبصیر مرادی، بروز رفتارها و گفتارهای ناشایست او و درک ضعیف او از مقوله امامشناسی بوده است. در همین راستا مقصود از طعن در دین در کلام ابن غضائری، طعن در روش و منش اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد و معیارهای رجالی آیت الله شبیری زنجانی
نویسنده:
داود معماری؛ کوثر حلال خور
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اعطای مرتبه وثاقت یا ضعف به یکایک راویان یک سلسله سند، یا قبول و رد یک متن و سند و نحوه تعامل با یک روایت، بـر معیارها و ضوابطی استوار است که کشف آن به معنای شناخت روش نقد و سبک سنجش یک اندیشمند رجالی با موضوع فراروی اوست. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی به تبیین و تشریح رویکرد و معیارهای رجالپژوهی مرجع تقلید گرانقدر؛ آیتالله شبیری زنجانی، از رجالیون مطرح معاصر میپردازد و ضوابط اعتبارسنجی اسناد روایات را که در خلال دروس و نوشتههای معظمله بهصورت پراکنده و غیر مدوّن مورد اشاره قرار گرفته و هنوز به گونه آکادمیک ارائه نگردیده، به اختصار تحلیل و تبیین میکند. آیتالله شبیری با رویکردی عالمانه، از منظر فقیهی اصولی به ضرورت پرداختن به علم رجال به عنوان ابزاری کارآمد برای تبیین صحت صدور حدیث که خود مقدمه اثبات حجیت و تبیین دلالت آن است، اذعان و تاکید دارند. معیارهای ایشان در اعتبارسنجی اسناد و راویان احادیث در اکثر موارد هماهنگ و منطبق با آراء مشهور اصولیین و در پارهای موارد نیز متفاوت و نقادانه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 215
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاستیها و بایستگیهای نقد متنی روایات در آثار علامه عسکری
نویسنده:
محدثه ایمانی؛ محسن قاسم پور؛ حسین ستار
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
علامه سیدمرتضی عسکری از محدثان معاصر است که با همتی بلند و از رهگذر بررسی و تحلیل روایات به پیگیریِ ریشهی اختلافات بین مذاهب اسلامی پرداخته است. افزون بر ایران آثار ایشان در سایر کشورهای اسلامی نیز مخاطبانِ بسیاری از جمله در میان علما پیدا کرده است. این حدیثپژوه در تحقیقات علمیِ خود با جمع همهی روایات ذیل یک موضوع از اصیلترین منابع حدیثیِ اهلسنت به پاسخگوییِ شبهات در مورد مکتب اهلبیت پرداخته و کوشیده است بسیاری از اختلافات را بر اساس مشترکات میان مذاهب اسلامی از میان بردارد. وجود کاستی در آثار مکتوبِ شخصیتی مانند علامه عسکری به ویژه آثاری با این تنوع موضوعی امری طبیعی است. نقد ناکافی روایات صحیح از نظر اهلسنت در پارهای موارد، رد یک باور بدون استناد به همهی ادلهی طرف مقابل و به اشتراک نگذاشتن چگونگی فهم و نقد روایات در برخی موضوعات از جمله کاستیهای آثار ایشان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 217 تا 237
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش و مبانی فهم حدیثِ علامه مجلسی در کتاب السماء و العالم
نویسنده:
محمد شریفی ، علی محمد میرجلیلی ، علیرضا لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
علامه مجلسی در بحارالانوار - کتاب «السماء و العالم» - به شرح و تفسیر متون احادیث پرداخته و تا حدی مشکلات اخبار را حل کرده است. بیانهاى وی در ذیل روایات و آیات قرآن، قابل تأمل است. این پژوهش که با روش توصیفیـ تحلیلی، انجام گرفته است، در صدد واکاوی روشها و مبانی فقهالحدیثی مجلسی در کتاب «السماء و العالم» است. نتایج پژوهش، گویای این است که علامه در هر موضوع، ابتدا آیات قرآنى مرتبط با آن موضوع را آورده و در صورت لزوم، توضیح و تفسیرى هم براى آیات بیان کرده است. مهمترین مبانی مجلسی در شرح روایات این کتاب عبارت است از: احراز صحت متن؛ شرح مفهوم واژههای مفرد موجود در روایات با استفاده از آیات قرآن و نظریات بزرگان لغت؛ توجه به معانی ترکیبی واژگان مرکب چون مجاز، کنایه و استعاره و ضرب المثلها؛ نقد حدیث؛ بهرهگیری از آیات مرتبط؛ بهرهگیری از احادیث مشهور و مرتبط و تشکیل خانوادهی حدیث؛ شناخت سبب و فضای صدور روایات؛ توجه به محکم و متشابه در بین احادیث؛ استفاده از علوم تجربی در طرح مفاهیم و معارف تخصصی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل تعارض روایات تفسیری ابن عباس (مطالعۀ موردی: روایات تفسیری آیات صیام)
نویسنده:
نصرت نیل ساز ، الهام زرین کلاه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عبدالله بنعباس، صحابی مشهور پیامبر (ص) و از مفسران برجسته است. شهرت وی در تفسیر، منجر به نقل روایات دروغین و متعارض از وی شده است. نمونهای از این روایات، در زمینۀ صیام میباشد. این مقاله با بهکارگیری روش کتابخانهای، تجزیه و تحلیل دادهها، به حل تعارض روایات صیام، که بخشی مربوط به نسخ یا عدم نسخ آیۀ 184سورۀ بقره و بخش دیگر در خصوص افطار یا عدم افطار در سفر است، پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که روایات عدم نسخ آیۀ مذکور و روایات وجوب افطار در سفر، با توجه به معیارهایی همچون موافقت با سیاق، گفتار لغویان، ترجیح روایات اکثر بر اقل و غیره ترجیح دارد. در عین حال با توجه به مطابقت 80 درصدی روایات تفسیری ابنعباس با روایات ائمه (ع)، موضعگیری موافق عقیدتی- سیاسی وی در دفاع از ایشان و نیز تصریح خود ابنعباس به علمآموزی نزد حضرت علی (ع)، یک معیار مستقل، به عنوان یکی از مرجحات خارجی، در حل این تعارض ارائه میدهد که عبارت است از مطابقت روایات وی با روایات اهل بیت (ع).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 237
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مبانی و اندیشه های حدیثی ابن قرناس با تأکید بر کتاب «الحدیث و القرآن»
نویسنده:
علی راد ، سیده راضیه توسل
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
قرآنبسندگی، گرایشی اسلامی با پیشینهای کهن است که پیرامون حجیت و گستره نقش سنت و روایات دینی در فهم قرآن، مبانی ویژهای دارند و در دوران متأخر نیز بروز قابل توجهی داشتهاند. از جمله قرآنیون سعودی معاصر اهلسنت، ابنقرناس است که با مناقشه در روایات، میراث حدیثی مسلمین را فاقد اعتبار دانسته و قرآن را تنها منبع شایسته اخذ دین برشمرده است. او در سرتاسر کتاب الحدیث و القرآن، بر این امر پایبند بوده و با مناقشه در برخی روایات، صحیح بخاری و کافی کلینی و جعلی خواندن آنها، این حکم را بر سایر روایات تراث مکتوب مسلمین تعمیم داده است. این پژوهش به منظور یافتن اندیشهها و اهم مبانی حدیثی ابنقرناس و اعتبارسنجی آنها، با روش مطالعه کتابخانهای و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی ابتدا درصدد معرفی شخصیت ابنقرناس، آثار و مبانی فکری او برآمده و با محوریت الحدیث و القرآن، نحوه تعامل او با روایات را بررسیده و با نقد محتوای آن از لحاظ صوری ـ ساختاری، روشی و مبنایی، به ناتمام بودن ادله ابنقرناس در پی تتبع ناقص و برخورد گزینشی، یکسونگری و برداشت اجتهادی از آیات دست یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 289
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی روش های برخورد سلفیه تکفیری با احادیث در نقد مخالفان
نویسنده:
محمود واعظی ، فاطمه قندالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
یکی از فعالیتهای گسترده سلفیه تکفیری، در راستای دشمنی با مخالفان خود اعم از شیعه و سایر مذاهب اسلامی، نقد و ردیهنویسی بر عقاید و آراء آنان است. لکن این ردیهها برخلاف اصول و قواعد صحیح نقد بوده و لذا خود، شایسته تحلیل انتقادی است. نویسنده در این مقاله، ابتدا به معرفی سلفیه تکفیری میپردازد و پس از آن، روشهای مختلف سلفیه تکفیری را در استناد به حدیث و در مواجهه با مخالفان بررسی میکند. نویسنده در این بررسی، برای هر روش، نمونههایی ذکر کرده و آن روشها را مورد نقد قرار داده است. با بررسی آثار مختلف سلفیه تکفیری، روشن میشود که آنان در مقام نقد مخالفان، روشهایی مانند حذف حدیث از منابع حدیثی، تحریف حدیث، استناد به احادیث ضعیف و جعلی، ضعیف یا جعلی خواندن احادیث صحیح، تقطیع نابجا و ... را در پیش گرفته و به همین دلیل به خطا رفتهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 141
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید