جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های قرآنی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 814
سال 1403
دوره 29 , شماره 110
سال 1402
دوره 28 , شماره 109
دوره 28 , شماره 108
دوره 28 , شماره 107
دوره 28 , شماره 106
سال 1401
دوره 27 , شماره 105
دوره 27 , شماره 104
دوره 27 , شماره 103
دوره 27 , شماره 102
سال 1400
دوره 26 , شماره 99
دوره 26 , شماره 98
دوره 26 , شماره 101
دوره 26 , شماره 100
سال 1399
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 96
دوره 25 , شماره 95
دوره 25 , شماره 94
سال 1398
دوره 24 , شماره 93
دوره 24 , شماره 92
دوره 24 , شماره 91
دوره 24 , شماره 90
سال 1397
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1396
دوره 22 , شماره 85 زمستان 1396
دوره 22 , شماره 84 پاییز 1396
دوره 22 , شماره 83 تابستان 1396
دوره 22 , شماره 82 بهار 1396
سال 1395
دوره 21 , شماره 81 زمستان 1395
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
دوره 0 , شماره 78
سال 1394
دوره 0 , شماره 77
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
دوره 0 , شماره 74
سال 1392
دوره 0 , شماره 73
سال 1391
دوره 0 , شماره 72
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
دوره 0 , شماره 69
سال 1389
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
سال 1388
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
سال 1387
دوره 0 , شماره 56
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
سال 1386
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1385
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
سال 1384
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
سال 1383
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1382
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1381
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27 - 28 زمستان 1380
دوره 0 , شماره 25
سال 1379
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
سال 1378
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 17
سال 1377
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 13
سال 1376
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 11
سال 1375
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 5
سال 1374
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
نگرشی تحلیلی به مضمون «إِنِّی أُوتِیتُ الْقُرْآنَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ»
نویسنده:
احمد محمدی مجد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
روایات متعددی در کتابهای شیعه و اهل سنت وجود دارد که به احادیث نزول «مثل» و «مثلین» قرآن معروف است؛ ازجمله: «إِنِّی أُوتِیتُ الْقُرْآنَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ» و «أوتیتُ الْقُرآنَ وَمِثْلَیهِ». محتوای این روایات، نزول یک یا دوبرابر قرآن بههمراه نزول خود قرآن از سوی خدا بر پیامبر گرامی (ص) است. با توجه به جایگاه محوری قرآن میان مسلمانان و اهمیت آن در معارف اسلامی، روایات معیت نزول «مثل» و «مثلین» با قرآن، اذهان اندیشوران فریقین را برای کشف چیستی آن و چگونگی ارتباط آن با قرآن به خود مشغول داشته است. نتیجۀ تلاش علمی ایشان، تفسیر «مثل» به «سنت» بوده است. به این دیدگاه اشکالاتی وارد است. قراین و شواهد موجود در خود این روایات و دیگر احادیث نشان میدهد ارادۀ خصوص «وحی بیانی و تفسیری» از «مثل» و «مثلین»، نزدیکتر به حقیقت و بلکه متعین است، نه «سنت» بهمعنای اصطلاحی و عام که مطالب غیرمرتبط با تفسیر قرآن را نیز شامل میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهومی و مصداقی واژههای «زینتهن» و «ما ظهر» در سوره نور و نقد دیدگاهها
نویسنده:
احمد طاهری نیا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نور
,
024- سوره نور
,
024- سورة النور
چکیده :
واژگان «زینتهن» و «مَا ظهر منها» در آیه 31 سوره نور، از کلمات محوری و نقشآفرین در بحث حجاب، مواضع پوشش و مواضع مستثناست که بهسبب برخی از ابهامات مفهومی و مصداقی، سبب ارائه دیدگاههای مختلف در وجوب و عدم وجوب حجاب، مواضع وجوب پوشش و مستثنیات آن شده است. مقاله حاضر با هدف تبیین مفهوم و مصداق این دو کلمه، با روش تحلیلی-تفسیری، به بررسی آنها پرداخته و به این نتیجه رسیده است که هرچند واژه «زینت» در لغت مخصوص زینتهای عارضی است، ولی در استعمالات قرآنی اعم از زینتهای ذاتی و عارضی است و به اندام زن نیز اطلاق میشود. همچنین مقصود از «ما ظهر منها»، زینتهایی است که بهطور عادی و طبیعی پوشانده نمیشوند، نه اندامی که بهصورت اتفاقی و غیر ارادی ظاهر میشوند و نه خصوص ساق پا یا لباس یا اندامی که در اصل آفرینش ظاهر هستند. بنابراین مصادیق «زینتهن» (زینت زنان) عبارتاند از: اندام زنان، زیورآلات، لباس و رنگ و روغنهای آرایشی. و مصادیق «ما ظهر منها» عبارتاند از: صورت، دست و آرایشهای واقع در آنها که از ممنوعیت اظهار استثنا شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی جلوههای اعجاز بیانی و زیباشناختی تکرار قصهها در قرآن
نویسنده:
مصطفی محمودی صاحبی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تکرار قصهها در قرآن از مسائلی است که موجب پرسشها و شبهههایی از سوی برخی خاورشناسان غیر مسلمان و مسمانان نواندیش گردیده است. آنها بهپندار خویش، تکرار قصهها در قرآن را لغو و در تعارض و ناسازگاری با فصاحت و بلاغت و اعجاز دانسته و تکرار را موجب اضطراب و تزلزل در اسلوب شمردهاند و بهدنبال آن، غیر وحیانی بودن قرآن را نتیجه گرفته و آن را ساخته ذهن شخص پیامبر اسلام (ص) معرفی کردهاند. با پژوهشهای سامانیافته اثبات میگردد که تکرارها در قرآن، بهویژه تکرار قصهها، نهتنها بیهوده و ملالآور و ناسازگار با فصاحت و بلاغت و اعجاز نیست، بلکه از فنون ادبی و محسنات کلام بهشمار میآید. تکرارهای قرآن حکیمانه بوده و با دلایل و اغراض خاص و همگام با اهداف سورهها تحقق میپذیرد. در بررسی موارد تکرار قصهها از نگاه اعجاز بیانی به این نتایج دست مییابیم: اعجاز در اوج فصاحت و بلاغت، زیباییهای تکرار، تکمیل تصویرهای یک داستان، نگاه به قصه از زاویههای گوناگون، تنوعبخشی به روشهای پیامرسانی، وجود نظم و انسجام قوی در قصههای مکرر و تبیین یک موضوع با الفاظ متفاوت و ... . در هر تکراری در داستانهای قرآن، یک یا چند غرض نهفته است که تکرار را به زیبایی موجه مینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخصیتپردازی در داستانکهای تکآیهای قرآن
نویسنده:
مریم هزارخوانی ، عباس اشرفی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عنصر شخصیت بازتابدهنده اندیشه و عواطف نویسنده است. بررسی این عنصر در داستانکهای قرآنی، ما را در رسیدن به مقصود باریتعالی یاری میدهد. از سوی دیگر، داستانکهای تکآیهای از آن جهت که بسیار موجز است، مورد توجه قرار دارد. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل محتوا، به بررسی شیوههای شخصیتپردازی در داستانکهای تکآیهای پرداخته، بسامد هر یک و تکنیکهای مورد استفاده را استخراج نموده است. برای این کار ابتدا تعاریف و تقسیمبندیهای شخصیت ارائه شده و داستانکهای تکآیهای در دو ساحت انواع شخصیت (اصلی، فرعی، ایستا، پویا، مقابل و مخالف، نوعی و...) و تکنیکهای شخصیتپردازی (توصیف مستقیم و غیر مستقیم: گفتوگو، عمل، صحنهپردازی، نامگذاری) مورد واکاوی قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که استفاده از شخصیتها، اغلب بسیار محدود است؛ بهگونهای که برخی تنها با یک شخصیت اصلی تشکیل شده، برخی دیگر علاوه بر آن، یک شخصیت مخالف یا شخصیت فرعی نیز مشاهده میشود. شخصیتپردازیها غیر مستقیم بوده که این شیوه، شخصیت را واقعیتر به تصویر میکشد که بهطور قطع، دارای تأثیر بیشتری میباشد. از میان تکنیکهای مختلف شخصیتپردازی غیر مستقیم، شیوههای گفتوگو، عمل، نامگذاری و توصیف عواطف، به ترتیب بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هنجارگریزی معنایی در سورههای زخرف و دخان
نویسنده:
علی شیخ جامی پشتهئی ، عباس گنجعلی ، سید مهدی نوری کیذقانی ، سید مرتضی حسینی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره زخرف
,
سوره دخان
,
043- سوره زخرف
,
044- سوره دخان
,
043- سورة الزخرف
,
044- سورة الدخان
چکیده :
با ظهور مکتب فرمالیسم توسط زبانشناسان روسی، مباحثی چون آشناییزدایی، برجستهسازی و هنجارگریزی در نقد صورتگرا مطرح شد که طی آن، شکل و ساختار سخن ادبی از دیگر سخن، متمایز میشود؛ امری که سبب شده تکنیکهای هنری قرآن کریم بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از این نظرگاه، قرآن با پرهیز از سخنان تکراری، کلیشهای و ملالآور، دست به ابتکار زده و با جابهجایی، حذف و جایگزینی کلماتی خاص، توانسته تا با رمزآلود ساختن کلام و درنتیجه طولانیشدن فرایند ادراک، حس کنجکاوی را در مخاطب برانگیخته و وی را به کشف مفاهیم نهفتهاش سوق دهد. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی نقش الفاظ در ایجاد هنجارگریزی بهمنظور القای مفاهیم خاص بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ترکیبها و همنشینیهای غیر عادی (تشبیه، تجسید، حسآمیزی و تناقضنما) و جابهجایی و جانشینی صورتهای زبان (مجاز، استعاره)، منجر به خروج از هنجارهای دلالت و معنا گردیده و در نتیجه، فرایند ادراک پیام را با تأخیر مواجه نموده و زمینه تدبر در آیات را فراهم ساخته است. همچنین در سورههای زخرف و دخان، هر دو نوع مبالغه، یعنی مبالغه وصفی و مبالغه در صیغه دیده میشود که در گسترش و سیلان معنای مورد نظر، مفید واقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دگر اندیشان عرب و اسباب نزول آیات حجاب
نویسنده:
محمد فرجاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
قرائت ها
,
مرنیسی
,
اسباب نزول
,
حجاب
,
جابری
,
شحرور
,
عقله
,
عشماوی
,
عبدالفتاح عبدالقادر
چکیده :
در این نوشتار قرائت های دگراندیشان عرب و استواری این قرائت ها بر اسباب نزول آیات حجاب به بحث و بررسی گذاشته شده است.در متون تفسیری، روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت هفت سبب نزول برای آیه پنجاه و سوم سوره احزاب آمده است. جابری، مرنیسی و عشماوی براساس اسباب نزول آیه شریفه، حجاب در عبارت «فسئلوهن من وراء حجاب» (احزاب / 53) را حجاب اصطلاحی نمی شناسند و حکم حجاب را ویژه همسران پیامبر(ص) می دانند و از پذیرش عمومیت آیه سر باز می زنند.آیه پنجاه و نهم سوره احزاب چهار سبب نزول دارد. جابری و عبد الفتاح عبدالقادر با بهره گرفتن از این اسباب، عبارت «ان یعرفن» و برخورد تند عمر با کنیزان محجبه، علت حکم حجاب را شناسایی زنان آزاد و آزار ندیدن ایشان می خوانند و براساس قاعده «حکم دائر مدار علت است» از انتفای حکم به انتفای علت سخن می گویند.آیه سی و یکم سوره نور سه سبب نزول دارد. عقله، شحرور، جابری و عشماوی از اسباب نزول این آیه سود برده و حجاب سینه را تنها مدلول آیه معرفی می کنند.نویسنده این مقاله پس ازگزارش هر یک از این قرائت ها به نقد و بررسی آنها نشسته و با معیارهایی که خود این دگراندیشان پذیرا هستند، نظریات آنها را در ترازوی نقد می نهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد شبهات باستانشناختی درباره آیات قرآن کریم (با تأکید بر آیه 76 سوره حجر)
نویسنده:
حمید قربان پور لفمجانی ، حسین جدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره حِجر
,
015- سوره حجر
,
015- سورة الحجر
چکیده :
در سالهای اخیر، برخی از نویسندگان دگراندیش با پیشفرضهای نادرست، به ارائه سؤالاتی انتقادی و شبهاتی نوین پیرامون برخی آیات قرآنی پرداختهاند. تحلیل این شبهات و پاسخگویی به پارهای از آنها که در ضمنِ آیات «إِنَّها لَبِسَبِیلٍ مُقِیمٍ* إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لِلْمُؤْمِنِینَ» (حجر: 76-77) مطرح شده، امکان فهم صحیح آیات مزبور را نیز در آوردگاه تفسیری به ارمغان میآورد. بااینهمه، این مقاله با اتخاذ رویکرد تحلیلی-انتقادی، ضمن جداسازی ابعاد شبهات مستشکل به دو بخش کلی، پاسخهای هر بخش را در عناوین «مبنا بودن ترجمه آیات نه نص آن»، «بیدقتی در ارجاع متعلق ضمیر «ها» در «إنّها»، «تعمیم عبرتآموزان و متعلق عبرتگیری»، «کشف آثار و بقایای قوم لوط»، «منحصر نبودن معرفت انسانی به شناخت تجربی»، «عدم تلازم معاصرت عبرتآموزی با مشاهده عذابها»، «تناقض درونی ادعاهای مطرحشده»، «توجه به توحید افعالی»، «اینکه عذاب الهی تسویهحساب شخصی نیست»، «نبود دلایل کافی در جداسازی مردمان قوم لوط»، «تنوع و گونهگونی عذابها» و «علت عذاب شدن نیکان جامعه» ارائه کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دستور زبان روایت در قصص مکافاتمحور (نمونهپژوهی: داستان نوح، هود، لوط، صالح، شعیب و موسی (علیهم السلام)
نویسنده:
ابوالفضل حری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله، دستور زبان روایت را در گزیدهای از داستانهای مکافاتمحور قرآن بررسی میکند. ساختار کلّی این داستانها بر این اساس است که خداوند، پیامبری را برای هدایت قوم یا گروهی ارسال میکند؛ منکران با دعوت پیامبر، مخالفت میکنند؛ پیامبر زحمات و مصائب فراوان متحمل میشود؛ مخالفان همچنان عناد میورزند و مخالفت میکنند؛ پیامبر از خدا یاری میخواهد؛ خداوند دعاهای پیامبر را اجابت میکند و آن قوم و گروه را به طرق مختلف مجازات میکند. پرسش اینجاست که آیا میتوان الگویی کلی از تحلیل روژرفساختهای روایی این قصص ارائه کرد؟ رخدادهای اصلی این داستانها بر سه ساختار اصلی توحید و انکار و عدل مبتنی است که سه کنشگر خدا و پیامبر و قوم آن را انجام میدهند. بر اساس مربع معنایی گریماس، توحید (زندگی) در برابر کفر (نا-زندگی) میآید: از کفر، ظلم و بیعدالتی میآید و متعاقباً، ظلم به نا-ظلم یا همان عدل و داد بدل میگردد. در پرتو بافت و زمینۀ نزول، رابطه بینا- قصّهای میان داستان پیامبران زمانهای گذشته و سیره پیامبر (ص) نیز دیده میشود. این قصص حکم معیار برای سنجش اعمال مخاطبان را دارند. ازاینرو این قصص از تاریخ صرف بیرون میآیند و در حکم گفتمان، وارد جریان پیوستۀ زمان میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشی نو در توزیع میراث با تأکید بر نظم شبکهای و فراعصری بودن متن
نویسنده:
فاطمه سادات حسینی ، بیبی زهرا حسینی جهانآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در آیات توزیع ارث، در بسیاری از ترکیبهای وارثان، مجموع اعداد کسری بیانشده برای سهم ارث آنان، از یک کمتر یا بیشتر میشود؛ یعنی اگر به هر یک از وارثان، همان مقدار بیانشده در قرآن اختصاص یابد، مقداری از ارث تقسیم نشده باقی میماند و یا برای تقسیم میان آنها کافی نیست. در طول تاریخ، شیعه و اهل سنت، با کمک روایات مورد قبولشان، تکلیف مقدار باقیمانده یا اضافه از ارث را مشخص نمودهاند. ایراد کلی این شیوهها آن است که هیچیک بهتنهایی از قرآن استخراج نشدهاند؛ حال آنکه در بیان آیات ارث قطعیتی دیده میشود که توقع آن میرود که سهم همۀ وارثان از خود قرآن استخراج شود. این مقاله، با در نظر گرفتن قرآن بهعنوان یک متن دقیق و منسجم، و با روش تفسیر موضوعی قرآن به قرآن، شیوه جدیدی برای تقسیم میراث ارائه میکند که از قرآن، بدون هیچ منبع دیگری استخراج شده است. مقاله در پی اثبات آن است که کسرهای بیانشده برای سهم ارث هر فرد در قرآن، مقدار سهم آن فرد از میراث نیست، بلکه نسبت سهم آن فرد نسبت به سهم دیگر وارثان است؛ به دیگر سخن، روش بیانشده برای تقسیم ارث در قرآن، تسهیم به نسبت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهداف تصویرپردازی استعارههای قرآن در بینشها و گرایشهای انسان
نویسنده:
سیدحسین سیدی ، سیدمحمود طباطبایی ، سمیه جعفری ملک آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تصویرپردازی ازجمله هنرهای ایجاد و انتقال معناست و استعاره از قویترین قالبهای آن است. باوجود اینکه برداشت معنایی از استعاره و تصویرپردازیهای آن غالباً سیر دشواری را میطلبد، ولی این شیوه به وفور در قرآن کاربرد داشته است. برای پاسخ به چرایی این امر، باید هدف از نزول قرآن؛ یعنی انسانسازی در همه ساحات وجود آن را در نظر گرفت. در این پژوهش، استعارهها تحلیل، سپس اهداف تصویرپردازیها استنباط میگردد. بر این اساس مقاله حاضر، تحقیقی بنیادی، نظری و اکتشافی خواهد بود و روش تحقیق نیز توصیفی- تحلیلی است. ضمن اینکه عدم درک معانی و اهداف این تصاویر، مخل رسیدن به هدف هدایتگری قرآن است. باید توجه داشت تاکنون با چنین نگرشی، تصویرپردازی استعارههای قرآن مورد بررسی قرار نگرفته است. این تصویرپردازیها از میان ساحات سهگانه انسان، کنشها را مستقیم هدف قرار نداده، بلکه بینشها و گرایشها را مد نظر دارد. این اهداف را میتوان در ایجاد، اصلاح و تکمیل این دو ساحت برشمرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 814
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید