جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های ادیانی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 181
سال 1402
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1401
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1400
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1399
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1398
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1397
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1396
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1395
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1394
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5 بهار و تابستان 1394
سال 1393
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1392
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی مقایسهای دانش اهریمن در اندیشه زروانی و سنت اسکاندیناوی
نویسنده:
عبداالله بابااحمدیان ، سیما منصوری ، مسعود پاکدل ، فرزانه رحمانیان کوشککی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی میزان دانش اهریمن در تقابل با اهوامزدا از دیدگاه آیین زروانی و همچنین مقایسه آن با باورها و سنتهای اسکاندیناوی موضوعی است که بدان پرداخته نشده است. بر اساس اندیشه زروانی، اهریمن فرزند ناخواستۀ زروان، نادان، پسدانش و کندذهن است و اهورامزدا فرزند دلخواه و محبوب او اسراردان، روشن، آگاهِ مطلق و همهآگاه است. اهریمن در متون و سنتهای کهن اسکاندیناوی نیز اسراردان، بادانش، زیرک، نوآور و ابزارساز است؛ به گونهای که گاه حتی با دانش خود گرهگشای مشکلات خدایان میباشد. در مقالۀ حاضر کوشیده شده است با دیدی منتقدانه و بر اساس مستندات و اندیشههای مستخرج از شاهنامه فردوسی و سایر منابع کهن، دیدگاه زُروان دربارۀ دانش اهریمن بررسی شود و با روش اثباتی و بر اساس تحلیل محتوا، نخست نشان داده میشود ویژگیهای اهریمن از نظر دانش و اسراردانی در متون کهن و پهلوانی ایران در مقایسه با شاهنامه چگونه است؟ همچنین این ویژگی چه پیوندی با دانش اهریمن در متون و سنتهای اسکاندیناوی دارد؟ در این پژوهش متون و ابیاتی که آشکارا بر دانش اهریمن در کهن باورهای ایرانی و اسکاندیناوی گواهی میدادند، به گونه مقایسهای بررسی شده است. در پایان این نتیجه حاصل شد اهریمن آنگونه که زروان خدا پیشبینی میکرد، نادان و کمهوش نیست و با استناد به همین شواهد بهره بالایی از دانش، آیندهنگری و آگاهی و اطلاع از آینده نیز دارد؛ همچنین اهریمن در متون و سنتهای کهن اسکاندیناوی نهتنها پسدانش و نادان نیست، بلکه خود را اسراردان، بادانش، باهوش، نوآور و ابزارساز و گاه گرهگشا مینمایاند. درمجموع میتوان گفت میزان دانش اهریمن ایرانی با توجه به تنوّع آفرینشگری و عمله و اعمال هوشیارانه او، بیشتر و چشمگیرتر از میزان دانش اهریمن اسکاندیناوی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی مکاشفه در علمالاساطیر بینالنهرین
نویسنده:
سجاد دهقانزاده ، فاطمه سیددبکلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از چالشهای مطرح در فرهنگ دیرینۀ بینالنهرین، امکان مشارکت یا مکاشفه بین موجودات لاهوتی و ناسوتی است. جَستار حاضر درحالیکه با تکیه بر شواهد کافی وجود چنین امکانی را در این فرهنگ مسلّم فرض میکند، به روش توصیفی - تحلیلی به دنبالِ شناسایی اشکال احتمالی مکاشفه در فرهنگ اساطیری بینالنهرین است. یافتههای پژوهش نشان میدهند مکاشفه در اساطیر سومری، اَکّدی، بابلی و آشوری نوعی دادوستد معنوی بین عوالم لاهوت و ناسوت و دریچهای برای مخابره یا القای خواستهها، رازها و اخبار ایزدان بر موجودات خاکی اعم از بشری و غیربشری است. مکاشفه در اینجا غالباً شکل تکگویی و گاهی سیمای گفتگوی دوطرفه به خود میگیرد و میتواند برای انسان در کِسوت تجاربی چون سفر روح، رؤیای صادقه، دریافت صدا و غیبگویی رُخ دهد. ظاهراً جلوههایی از معنا و اشکال مکاشفاتِ بینالنهرینی بهتدریج در ادیان سامی رخنه کرده است که این تأثیر را میتوان ثمرۀ قطعی همسایگی اقوام سامی با سومریان دانست؛ از اینرو بررسی موقعیتهای مکاشفهایِ اساطیر بینالنهرین برای فهم عمیقتر ماهیّت مکاشفه در ادیان متأخرتر حائز اهمیّت به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده الزام، راهکار تعامل با اهل کتاب در عقود و ایقاعات
نویسنده:
غلامعباس هاشمی ، مهراب صادق نیا ، محمد تقی انصاری پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ضرورت تعامل با شهروندان اهل کتاب با وجود اختلافات فراوان در اعتقاد و احکام شرعی، ضروری است و اختصاصی به زندگی در جامعه اسلامی ندارد. اگرچه خاستگاه این اختلافات اختلاف در عقیده است ولی فقط از طریق قواعد و مبانی فقهی حلشدنی است. فقه شیعه ظرفیتهایی دارد که میتواند در قالب اصول و قواعد کلی، بسیاری از موانع این تعاملات را از میان بردارد تا علاوه بر آسانسازی تعاملات اجتماعی، زمینه گفتوگوی بینالادیانی را نیز فراهم کند. یکی از قواعد اصلی و راهگشا در حل این مسئله، قاعده فقهیه الزام است. مدلول قاعده الزام، پذیرش و نیز پذیراندن احکامی است که صاحبان ادیان به آن معتقدند، اگرچه برخلاف فقه شیعه باشد. قلمرو جریان قاعده الزام، ابواب گوناگون فقهی همانند بیع، اجاره، وقف، طلاق، نکاح، ارث و دیات است. قاعده به اختلافات مذهب شیعه با سایر مذاهب اسلامی اختصاص ندارد، بلکه نفوذ احکام هر صاحب دینی را که متیقن آن اهل کتاباند شامل میشود. تردیدی نیست که با حل موانع زندگی شخصی و اجتماعی در عرصههای گوناگون، زمینه برای گفتوگوی بینالادیانی و مطرحکردن منطق بلند قرآن و اسلام نیز فراهم میشود. با این بیان، بررسی قاعده الزام به عنوان قانونی راهگشا در روابط اجتماعی بینالادیانی از جوانب گوناگون، از جمله مدلول قاعده، مدارک قاعده و مصادیق تطبیقی قاعده در پژوهشی مستقل ضروری است. مقاله پیش رو عهدهدار این موضوع است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم مخاطب از معنای هنر اسلامی بر اساس سنّت حکمی و عرفانی و تبیین اقتضائات آن با استناد به مرصاد العباد
نویسنده:
سپیده ملکی ، سید رضی موسوی گیلانی ، احمد شهدادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالهٔ حاضر در پاسخ به این پرسش که «فهم مخاطب» از هنر اسلامی چگونه محقّق میشود، شکل گرفته است. پرسش مذکور نیز به واسطهٔ اتخاذ «رویکرد حِکمی و عرفانی» در خوانش هنر، قابلیّت مطرحشدن یافته است. میدانیم مواجهه با هنر از دریچهٔ رویکردهای مختلف، نتایج متفاوتی در پی دارد؛ نخستین نتیجهٔ اتخاذ رویکرد حِکمی و عرفانی، قائلبودن به «صورت» و «معنا» در متن هنر است. وانگهی، فهم محتوای نهفته در صورت آثار بهسادگیِ ادراک فُرم محسوس که مهمترین شرط آن، سلامتِ حواس مخاطب است، میسّر نمیشود. شرح چگونگی نیل مخاطب به معرفت و فهم معنای نهفته در صورت آثار، هدف نگارنده از این پژوهش است؛ چراکه میدانیم از میان تمام مخاطبان آثار هنرهای معناگرای اسلامی، همگی قادر به «فرارَوی از فرم» و «دریافت محتوا» نیستند، بلکه «تحقّق شروطی» لازم است تا مخاطب بتواند با تأمین آن، به «فهم هنر اسلامی» و معرفت حقیقتِ متجلّی در زیباییِ صورت آن، نائل گردد. آشکارگی این شروط، به مدد تحلیل و با استناد به دادههایی که از طریق کتابخانهای گرد آوردیم، محقّق شده است. پژوهش حاضر در گام نخست، «چیستی هنر» و در گام دوم، «چگونگی فهم آن» را تشریح میکند؛ سپس شروطی که تحقّق فهم مخاطب، مستلزم تهیّأ آن است، با استناد به مرصاد العباد، از «شناختهشدهترین منابع حکمی و عرفانی» بیان میشود که فصلی از آن درباره «محترفه و اهل صنایع» است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خوانش روایتشناسانه از قصص قرآنی؛ جزءپژوهی قصهٔ موسی و خضر
نویسنده:
فریدالدین فریدعصر ، سیدابوالقاسم حسینی ژرفا ، منصور براهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن در مقام متنی وحیانی و روشنگر همواره مدعی این بوده است که با توسل به شیوههای گوناگونِ کلامی، مؤمنان را از پیچوخمهای زندگی آگاه کرده، آنها را به سوی خیر و صلاح راهنمایی میکند. در این میان قصهگویی از جمله ابزارهایی است که راهگشای انتقال معنا به مخاطبان بوده است. حال اگر بر این بخش از آیات قرآنی توجه و تأملی روایتشناسانه و ادبی صورت گیرد، قطعاً مخاطبان را با لایههایی از معنا مواجه میکند که ظرایفش پیشتر از نگاهها دور مانده بود. این مقاله در صدد است به روش توصیفیتحلیلی و با جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، با تأملی در رویکرد روایتشناسانه و ترسیم مدلی از عناصر یک روایتِ منسجم، بررسی جزءپژوهانه درباره قصهٔ موسی و خضر انجام دهد و دریابد که چنین چشماندازی ما را به چه سطحی از معنا هدایت میکند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامدهای تخریب معبد دوم بر یهودیت: بررسی اثرپذیری از ادیان ایران باستان پس از این تخریب
نویسنده:
علی قناعتیان جهرمی ، طاهره حاج ابراهیمی ، سید فتح الله مجتبایی ، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تخریب معبد دوم به فروپاشی قوم یهود انجامید و شورشهای پیاپی و شکستهای پس از آن، در حالی که منتظر مسیحای موعود و نجات در آخرالزمان بودند منجر به قتل عام، اسارت و تبعیدشان شد و در نتیجه سرخوردگی و روگردانی برخی یهودیان از دین را به همراه داشت. در این بین، خاخامها برای امیددادن به مردم و نجات دین یهود، روایتهای زندگی پس از مرگ را تحت تأثیر همسایگان زرتشتیشان به شکلی نو تبیین کردند تا این اعتقاد در میان قوم ویرانشدهٔ یهود تقویت شود که ظالمان به سزای اعمالشان میرسند و نیکوکاران و رنجدیدگان پاداش خواهند گرفت. مقایسهٔ متون مذهبی اولیه یهودی، از جمله طومارهای بحرالمیت، با نخستین متون مکتوب یهودی در قرون وسطا نیز تغییر در نحوهٔ بیان عقاید زندگی پس از مرگ، بهشت و جهنم و دوگانههای خیر و شر و خدا و شیطان را تأیید میکند؛ دوگانههایی که پس از تبعید بابلی و تخریب معبد اول آغاز و در دورهٔ پس از تخریب معبد دوم در پی سرخوردگیهای ناشی از شورشهای ناموفق و در زمان تدوین تلمود تشدید شد. این تغییرات را میتوان با توجه به دلایل تاریخی، از جمله مجاورت و زندگی تحت حکومتهای ایرانی، توحیدیبودن ادیان زرتشتی و رفتار ایرانیان با یهودیان در تبعید توضیح داد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 254
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برآیند دین، قانون طبیعت و استدلال در دیدگاه سیاسی ادموند برک
نویسنده:
محمد کریمی پرویز ، علی شیرخانی ، علی محسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ادموند برک از اندیشمندان غربی است که به دلیل وجود گزارههای کاربردشناسانه از دین و فلسفه در اندیشه سیاسیاش توجه محققان را برانگیخته، اما فقدان وجود نظریه و دانش نویسه نظامیافته، باعث تفاسیر متناقض و مغلوط از اندیشه وی شده است. به دلیل اهمیت نقش دین و فلسفه در مبانی انسانشناختی، معرفتشناختی و جامعهشناختی برک و کارکرد آن در تحولات سیاسی و اندیشهای دو قرن گذشته، نوشتار حاضر با اتخاذ رویکردی کیفی و کاربست روش تحلیل استدلالی، برآیند دین، قانون طبیعت و مشی استدلالی را به عنوان سه رکن بنیادین معرفتشناسانه و کاربردشناسانه، در اندیشه برک بررسی کرده و به برخی تناقضات اساسی در این زمینه پاسخ داده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که برک علیرغم اینکه الاهیدان نیست، مخالف تفسیر غیروحیانی از دین، فطرت انسان و جامعه انسانی است. همین دیدگاه در مبانی معرفتشناختیاش نیز جاری است، به نحوی که ادراک او از قانون طبیعت، تکریم حکمت عرفی، اعتقاد به انقیاد حکومت استبدادی از قانون، تأکید پیوسته بر حقوق شهروندی، تمایزگذاری بین کارکردهای عقل عملی و عقل نظری و درک او از انسان اجتماعی نظمیافته به سوی خیر عمومی، همگی متأثر از اندیشه الاهیاتی او، بهویژه مکتب تومیسم، بوده است. هرچند برک در اندیشهاش فاقد نظام استدلال قیاسی استوار و نظریه مانع بود و درکش از دین گاه جزئی و بر پایه مفروضات دینی بوده است تا شناخت او از حقیقت دین، اما همین نگاه یزدانی، در هدف و مشی استدلال سیاسی و نظریه اخلاقی برک نیز به چشم میخورد که در نهایت باعث توجه واقعگرایانهاش به انسان، طبیعت، حقوق، حاکمیت و آزادی در قالب نظم جهانشمول الاهی شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 281 تا 308
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انواع و مراتب عشق: بررسی مقایسهای دیدگاه آگوستین و احمد غزالی
نویسنده:
زینب احقر ، بخشعلی قنبری ، عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انواع عشق از دغدغههای غزالی و آگوستین است که بررسی آن گامی در عشقپژوهی است که با روشهای توصیفی و مقایسهای بررسی شده است. یافتهها نشان داد این دو، عشق را از منابع معرفت به شمار آورده و متعلق به حقیقت و غیرحقیقت (خدا و غیرخدا) دانستهاند. آگوستین عشق به حقیقت و هر چیزی در امتداد حقیقت را عشق به خدا میداند، اما عشق به غیرحقیقت، به جز عشقهای همراستا با عشق الاهی، را مردود میداند. در دید آگوستین، عشق به غیرحقیقت به دو نوعِ معطوف به خدا مانند عشق به همسایه و خود (نامساوی با خودپرستی) و غیرمعطوف به خدا تقسیم میشود. غزالی انواع عشق (الاهی و انسانی) را به مثابه عشق به حقیقت و فاقد قبله میداند و آن را به حقیقی، مجازی، مقبول و مردود تقسیم نمیکند. هر دو ضمن باور به اصالت عشق به حقیقت در نحوه آن اختلاف نظر دارند؛ غزالی، برخلاف آگوستین، مجاز را جزئی از حقیقت بلکه از عشق الاهی و امری تشکیکی میداند. در جریان عشق در هستی، آگوستین عشق را در درون انسان، دارای حیث التفاتی، جزء وظایف انسان، موجب سعادت، جزء توصیههای اولیا و کسبی میداند، و غزالی آن را در درون و بیرون، فاقد حیث التفاتی و فطری برمیشمرد. نیز غزالی خدا را عاشق و آموزگار نخستین عشق معرفی میکند. از دید آگوستین، فقدان عشق به خیر یا ترسِ از دست دادن، توجیهکننده آن است. نیز عشق به فضیلت مشروط به دوری از خودخواهی، عُجب، امیال گناهآلود، اراده جاهطلبانه و حاکمیت غرور انسان است، اما غزالی فضیلت را مساوی علم (واصل به ساحل دریای عشق) و معرفت را استغراق در دریای عشق میداند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی مفهوم «برکت» و «نفرین» در تمدنهای میانرودان
نویسنده:
خلیل حکیمی فر ، الهه میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی مفاهیم «برکت» و «نفرین» در میان مردم بینالنهرین باستان، نمونهای از تحولات باورهای دینی نزد این مردم را نشان میدهد. از حیث التفاتی، این عقاید از بنمایههای دینی و اسطورهای صاحبان این تمدنها بوده و در زندگی آنها کارکردی عمیق داشته است. بدینصورت که «برکت» به معنای عنایت خدایان در تغیر اوضاع نامناسب بوده و درخواست نفرین بهتصریح یا بهتلویح تقاضای داوری آنان برای اوضاع و احوال ناعادلانه به شمار میرفته است و کسانی که از حربه نفرین استفاده میکردند در پی عدالت و اصلاح آسمانی بودند. این عقاید به مرور زمان از باورهای معطوف به مرکز معنای دینی دوره باستان به مرکز معنایی یهودیت وارد شده و در این فرآیند محتوای مفهومیاش را حفظ کرده است. این پژوهش با روش پدیدارشناسی و مقایسهای، این مفاهیم و فرآیند تحولات دینی آن در فرهنگ دینی پیش از یهودیت و بعد از آن را بررسی میکند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان و هستی منهای خدا در آیین جَیْنه
نویسنده:
محمد مهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
چیستی زمان و هستی، همانطور که سایر ملل به آن توجه دارند، در آیین جَیْنه نیز محل تأکید واقع شده و یکی از محورهای مهم در متون آن آیین به شمار میآید که اساس باورِ پیروان را تشکیل داده است. زمان با کیهان و هستی در ارتباط است و کیهان در پرتو زمان در چرخهای دائم در گردونه زمان توجیه میشود. همانطور که زمان در یک چرخه و دور، مراحل و تقسیماتی دارد که آغاز و انجامی برایش متصور نیست، هستی هم در دایره زمان بدون آغاز و انجام دائم در حال دَوَرانِ مراحل خود طلوع و غروب میکند. افزون بر آن، اهمیت جهانشناسی آیین جَیْنه در توجیه بیخدای عالم با مادهای عظیم یا مهاستّا در شش دسته، جیوه و اَجیوه، دْهَرمه و ادْهَرمه، کاله و پودگله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 256 تا 279
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 181
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید