بداية والنهاية المجلد3 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
البداية والنهاية المجلد3
ابوالفداء الحافظ ابنکثیر؛ حققه و خرج احادیثه وعلق مأمون محمد سعید الصاغرجی؛ راجعه عبدالقادر الارناووط، بشار عواد معروف
کتابخانه مجازی الفبا
1431
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
البداية والنهاية المجلد3
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
البغدادی, بشار عواد معروف (محدث معاصر، محقق عرب عراقی الاصل، ساکن اردن، از اهل سنت/ کلیة الاداب، جامعة البغداد، العراق/ مصنف «المُسنَدُ المُصَنَّفُ المُعَلَّل»)
(محقق و پژوهشگر)
ابن کثیر (دمشقی), اسماعیل بن عمر (مولف کتاب «البدایة و النهایة» در تاریخ، و «تفسیر القرآن العظیم»، مورخ، مُحدّث، مفسر، متکلم، شافعی، از علمای اهل سنت در قرن هشتم هجرى، مدافع و پیرو آراء ابن تیمیه، سلفی، منتقد امامیه), 700ق. مجدل، بصرى، دمشق، سوریه 774ق. دمشق، سوریه
(نویسنده)
أرناؤوط، محمود
(محقق و پژوهشگر)
صاغرجی, مامون
(محقق و پژوهشگر)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار ابن کثیر ،
1431
چکیده :
البداية و النهایة، مهمترین و معروفترین اثر ابن کثیر دمشقی (701774ق)، در تاریخ عمومى و اسلام از آغاز تا عصر مؤلف و از گستردهترین منابع تاریخ اسلام است. به نظر میرسد که قصد مؤلف، نگاشتن اثری با هدف تاریخنگاری نبوده است و آنگونه که ترکیب موضوع اثر و روش مؤلف در گزینش اخبار مندرج در آن نشان میدهد، بیان دیدگاه و نگرش اسلامى درباره آغاز و انجام آفرینش و خلقت انسان موردنظر بوده است. نگارش این کتاب بر اساس حولیات (سالنگاری) تنظیم شده است. شروع آن از آغاز خلقت و اتمام آن به سرانجام تاریخ و منتهی شدن به قیامت، چهرهای خاص به تاریخ وی بخشیده است. نویسنده در بخش رخدادهای مرتبط به خلقت، انبیاء و گذشتگان سعی نموده ضمن رعایت ترتیب سیر حوادث تاریخی با ذکر آیات قرآن و احادیثی که توسط راویان مختلف بیان گردیده است به شرح حوادث بپردازد. در این بخش به دلیل آنکه سال رویدادها نامشخص است، روال نگارش مبتنی بر سالشماری نیست؛ اما از عصر نبوی به بعد بهصورت سالشمار و گاه همراه با ذکر ماه و روز حوادث را نقل مینماید. مؤلف در دیباچه کتاب، محتوای آن را به سه بخش تقسیم میکند: «بدایه»: از آفرینش تا پایان زندگى پیامبر اسلام(ص)؛ «خلافت یا تاریخ اسلام»: از وفات پیامبر(ص) تا عصر مؤلف؛ «نهایه»: در حوادث بزرگ آخر زمان یعنى «فِتَن و مَلاحِم». روش ابن کثیر در بخش نخست، استناد به قرآن و احادیث قابلاعتماد است و چنانکه خود گفته، تنها به آنچه موافق شرع و سنت رسول خداست، استناد کرده است. مؤلف در قسمت اول این بخش، بیشتر به سرگذشت پیامبران و امتهای پیشین یادشده در قرآن پرداخته است. قسمت دوم بخش نخست (بدایه) مربوط به سیرت پیامبر اسلام(ص) و از مفصلترین بخشهای کتاب است. در این بخش اتکای عمده ابن کثیر بر سیره ابن اسحاق بوده، بااینهمه فقط به همین مأخذ قناعت نکرده است، زیرا گذشته از رجوع به دیگر کتابهای مغازی و سِیَر، به قرآن و حدیث نیز بسیار استناد کرده است. کتابهای جامع حدیث، نوشتههای متأخر در سیره پیامبر(ص) مانند دلائل النبوة ابونعیم اصفهانى و ابوبکر بیهقى، مآخذ مربوط به زندگینامه صحابه و تابعین مانند معجم طبرانى، معجم الصحابه ابونعیم اصفهانى، اسدالغابه ابن اثیر و آثار متأخرتری چون تهذیب مزی، آثار ذهبى، ابن عساکر، سهیلى و ابن سیدالناس. در بخش دوم، به شیوه معمول مورخان گذشته، حوادث تاریخى پس از اسلام را سالبهسال بهصورت متوالى یاد کرده و مطالب مربوط به هر سال را به ترتیب در دو قسمت حوادث و وفیات آورده است. وفیات این بخش قسمت قابلملاحظهای را تشکیل میدهد. این بخش نیز خود دو قسمت متمایز دارد: قسمت اول از آغاز خلافت تا پایان قرن 7ق /13م و قسمت دوم از آغاز قرن 8ق /14م به بعد. در قسمت اول بخش دوم، ابن کثیر افزون بر مآخذ بخش نخست، از نوشتههای مورخان معروف مانند تاریخ طبری، تاریخ بغداد خطیب، تاریخ دمشق ابن عساکر و ذیل ابوشامه بر آن، المنتظم ابن جوزی، الکامل ابن اثیر، مرآة الزمان سبط ابن جوزی و ذیل یونینى بر آن، دول الإسلام ذهبى و بسیاری دیگر بهره شایان برده است. دوره پس از مغول در این قسمت بیشتر به تاریخ شام و دمشق اختصاص یافته است. ابن کثیر در این قسمت برخى مآخذ مهم تاریخ منطقه را نادیده گرفته است. ابن کثیر با وجود استنادهای مکرر به وفیات ابن خلکان، این مؤلف را به سبب مجامله و تسامح در برابر شعرا و کسانى که از نظر عقیده مبغوض وی بودهاند، نکوهش کرده است. البته باید یادآور شد که البدایه، خود از استشهادات شعری خالى نیست. قسمت دوم بخش دوم، یعنى دوره حیات ابن کثیر مانند دوره اخیر قسمت نخست این بخش ناظر بر تاریخ شام و دمشق و خود در دو بخش است: بخش اول متکى بر ذیل برزالى بر تاریخ ابوشامه است و بخش دوم بیان دیدهها و شنیدههای خود ابن کثیر؛ این قسمت مأخذ باارزشى برای تاریخ شهر دمشق شمرده میشود. واپسین مطالب بخش دوم به وقایع سال 767ق /1366م مربوط است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
کتب تاریخ اسلام
,
تاریخ نگاری اسلامی
کلید واژه فرعی :
مولد پیامبر صلی الله علیه و آله ,
ابوذر غفاری، جندببن جناده ,
وصیت حضرت خدیجه ,
ازدواج خدیجه با پیامبر ,
پیامبر و ابوذر ,
فترت رسولان ,
فصول اذان ,
فضیلت اذان ,
هجرت پیامبر(ص) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
گریه بر حمزه(ع) ,
بیشتر
اعلام و شخصیت ها :
پیامبر اسلام, محمد بن عبدالله (ص), 53 قبل از هجرت.مکه 11ق.مدینه.
بنت خویلد , حضرت خدیجه کبری (ع), 68 قبل از هجرت.مکه 3قبل هجرت/10بعثت/عام الحزن.مکه
آمدی , ابوالحسن سیف الدین علی بن محمد (فیلسوف، منطقی، اصولی، طبیب، فقیه، ادیب؛ متکلم، شافعی، مکتب اشعری) , 551ق/1157م. آمد(دیار بکر)، عراق 631ق/1234م. دمشق، سوریه
ابن سینا, حسین بن عبدالله (Ibn Sina؛ Avicenna؛ شیخ الرئیس، فیلسوف مشهور مشائی، شیعه و ایرانی), ۳۷۰ق/359ش./981م. (افشنه بخارا) ۴۲۸ق/416ش./1038م. (همدان)
ابن تیمیه, احمد بن عبد الحلیم (Ibn Taymiyya؛ موسس مکتب سلفیه و بنیانگذار نظری وهابیت، مخالف فلسفه، منطق، عرفان و تصوف), 661ق/1263م. 728ق/1328م.
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ابن سینا
,
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
,
علی بن محمد آمدی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
حضرت خدیجه(ام المومنین)
آثار پر استناد :
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
نویسنده :
ابوالفداء الحافظ ابنکثیر؛ حققه و خرج احادیثه وعلق مأمون محمد سعید الصاغرجی؛ راجعه عبدالقادر الارناووط، بشار عواد معروف
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://archive.org/stream/bidayawnihaya/Bidaya03
جنس منبع:
متن
پایگاه :
آرشیو اینترنت
یادداشت :
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
دوم
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت