شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 2 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 2
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
222 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۹۸م = ۱۴۱۹ق = ۱۳۷۷.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 2
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
سیالکوتی, عبدالحکیم بن شمسالدین (منطقى، متکلم؛ شیعى و هندى), ؟؟؟ (سیالکوت) 1067ق./1657م. (سیالکوت)
(حاشيه نويس/تعلیق نویس)
میرسیدشریف جرجانی , علی بن محمد بن علی گرگانی (فیلسوف، متکلم، منطقدان، شارح، حاشیه نویس و ادیب ایرانی نیمه دوم قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری قمری، حنفی مذهب و اشعری مسلک، منسوب به امامیه ؟، نظریه وحدت وجود) , 740ق/1340م. گرگان ۸۱۶ق./1414م. شیراز
(شارح)
دمیاطی, محمود عمر
(مصحح)
چلبی, حسن, 1922- م.
(حاشيه نويس/تعلیق نویس)
قاضی عضدالدین ایجی , عبدالرحمن بن احمد (مکتب اشعری), 700ق./1301م. إیج (شهرى در فارس) 756 ق./1356م.(کرمان)
(نویسنده)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دارالکتب العلمیة ،
۱۹۹۸م = ۱۴۱۹ق = ۱۳۷۷
چکیده :
المرصد السادس:طريق وصول به علم كلام كه در ضمن هشت مقصد بيان شده است:تحديد و تقسيم علم كلام،وجوب شناخت معرف قبل از معرف،أجلى بودن معرف از معرف،روشهاى استدلال،قياس،قويترين طريق اثبات مسائل كلام،قضاياى طريق تصديق،دلايل عقلى و نقلى،جايگاه ادلۀ عقلى و نقلى. الموقف الثانى فى الامور العامة:اين موقف شامل مباحث كلى از قبيل واجب،جوهر،عرض مىباشد كه شامل يك مقدمه و پنج مرصد است،مرصد اول در مورد وجود و عدم مىباشد كه خود مشتمل است بر هفت مقصد همچون تعريف وجود از حيث بديهى بودن،اشتراك معنوى وجود،رابطۀ وجود با ماهيت از حيث عينيت و يا زيادت آن بر وجود،وجود ذهنى،معدوم،شى بودن معدوم،اتحاد وجود و ماهيت،حال.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
کلید واژه فرعی :
وجود و عدم ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
عرض ,
جوهر ,
قیاس ,
اعلام و شخصیت ها :
هشام بن حکم , (از اعلام قرن دوم هجری، متکلم شیعی، متکلم امامی عصر حضور ائمه؛ از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)، دانشمند علوم عقلی، از نخستین متکلمین مسلمان و شیعه، متهم به تجسیم و رهبری فرقه مجسمه «هشامیه» از سوی مخالفان مخصوصا معتزله و بعد اشاعره), 113ق.کوفه،عراق 179 ق.کوفه،عراق
ابوالحسین بصری, محمد بن علی بن طبیب (شیخ المعتزله، متکلم معتزلی، اصولی حنفی، فیلسوف مشائی، اهل بصره، مقیم بغداد، شاگرد قاضی عبدالجبار، نخستین مولف علم اصول بر پایه علم کلام در کتاب « المعتمد فی الاصول الفقه»، رئیس فرقه ای از معتزله بنام خود=مکتب ابوالحسین بصری یا حسینیه از معتزله), ؟؟؟ 436ق./1045م.
ابن سینا, حسین بن عبدالله (Ibn Sina؛ Avicenna؛ شیخ الرئیس، فیلسوف مشهور مشائی، شیعه و ایرانی), ۳۷۰ق/359ش./981م. (افشنه بخارا) ۴۲۸ق/416ش./1038م. (همدان)
علاءالدین طوسی, علی بن محمد (متکلم وفقیه حنفی اهل سمرقند، مولف «الذخیرة : فی الرد على الفلاسفة») , -؟؟؟ق.طوس، مشهد 877ق.سمرقند
محمد بن علی شوکانی (متكلم، فيلسوف، منطقى), 1173 ه.ق (هجره شوكان خولان يمن). 1250 ه.ق (صنعاء (يمن) (محل دفن: خزيمه))
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
قاضی عضدالدین ایجی
نویسنده :
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://archive.org/download/Charhmawaqef/Chmaw2.pdf
کد کنگره:
BP۲۰۵/۴/ع۶م۸۰۲۳ ۱۳۷۷
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
عنوان دیگر : المواقف .شرح
توضیحات فیزیکی اثر :
222 صفحه
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
تتمة الموقف الاول 2
المرصد السادس في الطريق 2
المقصد الاول فى تحديده و تقسيمه الى أقسامه الاولية 2
المقصد الثاني المعرف تجب معرفته قبل معرفة 4
المقصد الثالث الاستدلال اما بالكلي على الجزئي و أما بالجزئى على الكلي 13
(المقصد الرابع القياس 17
المقصد الخامس ما هي الطرق القوية 20
(المقصد السادس في المقدمات) أى القضايا التى يقع فيها النظر 36
المقصد السابع الدليل اما عقلي بجميع مقدماته أو نقلى بجميعها 48
المقصد الثامن الدلائل النقلية هل تفيد اليقين 51
الموقف الثاني في الامور العامة 58
المقدمة في قسمة المعلومات 62
المرصد الاول في الوجود و العدم و فيه مقاصد 76
المقصد الاول في تعريفه 76
الأول أنه جزء وجودى 77
الثانى من الوجوه الدالة على بداهة تصور الوجود 85
الوجه الثالث 87
المقصد الثاني في اشتراك الوجود 112
المقصد الثالث في ان الوجود نفس الماهية أو جزؤها أو زائد عليها 127
المقصد الرابع في الوجود الذهني 169
المقصد الخامس(المعدومات هل تتمايز أم لا) 184
المقصد السادس في أن المعدوم شيء أم لا 189
الوجه الاول الثبوت 192
الوجه الثانى الذوات غير متناهية 193
الوجه(الثالث الذوات) المتقررة في حال العدم 195
الوجه(الرابع أن العدم صفة نفى) 196
الوجه(الخامس) المعدومات الثابتة في العدم 197
خاتمة 211
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت