تحلیل انتقادی نظریهی بشری بودن کلام وحیانی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تحلیل انتقادی نظریهی بشری بودن کلام وحیانی
سحر موسیوند؛ استاد راهنما: محمدجواد رضاییره؛ استاد مشاور: شاکر لوایی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تحلیل انتقادی نظریهی بشری بودن کلام وحیانی
ویرایش اثر
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی:
کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی:
الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام اسلامی
محل تحصیل رساله تحصیلی:
دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
تاریخ دفاع:
1393ش.
پدیدآورندگان :
موسیوند, سحر
(نویسنده)
رضایی ره , محمد جواد ( دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
(استاد راهنما رساله تحصیلی)
لوایی , شاکر(عضو هیأت علمی گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.)
(استاد مشاور رساله تحصیلی)
چکیده :
آموزهی وحی سنگ بنای ادیان الهی است. از این رو متفکران همواره به تبیین و تحلیل آن همت گماشتهاند. این امر چونان هر مقولهی شناختی دیگر مورد اختلاف واقع شده و آرای گوناگون در اینباره عرضه شده است. بر مبنای آموزههای دین اسلام، در فرایند وحی قرآنی، لفظ و معنا هر دو از جانب خداوند است و پیامبر در فرآیند دریافت، حفظ و ابلاغ آن کاملاً منفعل و تابع خداوند است. در طرف مقابل، نظریات دیگری در اینباره ارائه شده است که از آن جمله میتوان به دیدگاههای گزارهای، تجربهی دینی، گفتمان بودن و افعال گفتاری اشاره کرد. ابوزید از جمله اندیشمندانی است که در آثار وی که به تفاریق منتشر شده، میتوان دیدگاههای املای الفاظ، گزارهای، تجربهی دینی و گفتمان بودن وحی را استخراج کرد. آرای او را متفکران مدافع نظریهی سنتی مسلمانان تحلیل و نقد کرده و دلایلی بر رد آنها اقامه کردهاند. ابوزید همانند بسیاری از متفکران ارائهی نظریات خود را وامدار سایر اندیشمندان صاحبنظر در حیطهی وحی است. مهمترین تأثر وی از مستشرقان است و با تطبیق آرای وی میتوان این تأثر را به وضوح دید. او به سهم خود توانسته است بر کسانی چون سروش و شبستری در زمینهی وحی تأثیر بگذارد.
اعلام و شخصیت ها :
ابوزید , نصرحامد (متفکر نواندیش مصری، مکتب نومعتزلی، قرآنیان=قرآنیون اهل سنت، اسلام بدون حدیث، از اندیشمندان معاصر عرب), -1945م.طنطا، استان غربیه، مصر 2010 م.قاهره، مصر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
نصر حامد ابوزید
,
محمدجواد رضایی ره
,
شاکر لوائی
نویسنده :
سحر موسیوند؛ استاد راهنما: محمدجواد رضاییره؛ استاد مشاور: شاکر لوایی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c7ce845980a327cfc54863348e91ed9f
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
نوع منبع :
رساله تحصیلی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
فصل اول: کلیات....................................................................................................................................1
1-1. مقدمه..............................................................................................................................................2
1-2. بیان مسأله.......................................................................................................................................3
1-3. طرح سوال¬های اصلی تحقیق (فرعی و اصلی)...............................................................................4
1-4. فرضیه¬های تحقیق..........................................................................................................................5
1-5. پیشینهی تحقیق...............................................................................................................................6
1-6. اهداف تحقیق...............................................................................................................................12
1-7. روش تحقیق.................................................................................................................................13
1-8. روش¬ها و ابزارهای جمع¬آوری اطلاعات موردنیاز.......................................................................13
فصل دوم: وحی و ماهیت آن..............................................................................................................14
2-1. مقدمه...........................................................................................................................................15
2-2. وحی در لغت...............................................................................................................................16
2-3. وحی در اصطلاح.........................................................................................................................17
2-4. کاربرد «وحی» در قرآن.................................................................................................................17
2-4-1. القائات شیطانی........................................................................................................................18
2-4-2. وحی به آسمان و زمین............................................................................................................18
2-4-3. وحی به زنبور عسل.................................................................................................................18
2-4-4. وحی یا الهام به عمل...............................................................................................................19
2-4-5. وحی به فرشتگان.....................................................................................................................19
2-4-6. وحی به پیامبران.......................................................................................................................20
2-4-6-1. اقسام وحی نبوی.................................................................................................................20
2-4-6-1- الف. وحی مستقیم.............................................................................................................20
2-4-6-1- ب. وحی غیر مستقیم.........................................................................................................21
2-4-6-1- ب-1. وحی از وراء حجاب.............................................................................................21
2-4-6-1- ب-2. وحی با واسطهی فرشته..........................................................................................22
2-4-6-2. حالات پیامبر به هنگام دریافت وحی..................................................................................22
2-4-6-2- الف. وحی در رؤیا.............................................................................................................23
2-4-6-2- ب. وحی در بیداری...........................................................................................................24
2-4-6-2- ب-1. وحی در بیداری با حواس باطن.............................................................................24
2-4-6-2- ب-2. وحی در بیداری با حواس ظاهر.............................................................................25
2-5. ماهیت و سرشت وحی.................................................................................................................26
2-5-1. دیدگاه املاء الفاظ؛ دیدگاه برگزیده.........................................................................................27
2-5-1-1. ادلة وحیانی بودن الفاظ و کلمات قرآن...............................................................................27
2-5-2. وحی گزارهای..........................................................................................................................30
2-5-2-1. گزاره...................................................................................................................................31
2-5-2-2. افعال حاکی از توفیق...........................................................................................................32
2-5-2-3. افعال حاکی از کار...............................................................................................................33
2-5-2-4. وحی گزاره¬ای؛ فعل حاکی از توفیق....................................................................................33
2-5-2-5. ارکان وحی گزارهای............................................................................................................34
2-5-3. دیدگاه تجربهی دینی...............................................................................................................34
2-5-3-1. تعریف تجربه¬ی دینی..........................................................................................................36
2-5-3-2. تجارب وحیانی...................................................................................................................36
2-5-3-3. تجربه¬ی دینی؛ تجربه¬ی خداوند..........................................................................................37
2-5-3-4. تجربه دینی به عنوان نوعی علم شهودی و حضوری است.................................................38
2-5-3-5. وحی مبتنی بر تجربهی دینی و ارکان آن.............................................................................39
2-5-4. دیدگاه گفتمان بودن قرآن........................................................................................................40
2-5-4-1. گفتمان بودن وحی از سنخ تجربهی دینی...........................................................................40
2-5-4-2. اسطوره؛ نمودی از گفتمان..................................................................................................41
2-5-4-3. نقش هرمنوتیک در گفتمان بودن قرآن................................................................................41
2-5-4-4. جمع¬بندی گفتمان بودن قرآن..............................................................................................44
2-5-5. دیدگاه افعال گفتاری................................................................................................................45
2-5-5-1. انواع فعل گفتاری................................................................................................................46
2-5-5-1- الف. فعل¬گفتار...................................................................................................................46
2-5-5-1- ب. فعل ضمن¬گفتار...........................................................................................................46
2-5-5-1- ج. فعل ناشی از ¬گفتار........................................................................................................47
2-5-5-2. وحی و افعال گفتاری..........................................................................................................47
2-5-5-3. ارکان وحی گفتاری.............................................................................................................48
فصل سوم: تحلیل انتقادی وحی از دیدگاه ابوزید.............................................................................50
3-1. مقدمه...........................................................................................................................................51
3-2. وحی؛ گزاره¬ای، تجربه¬ی دینی......................................................................................................53
3-3. ماهیت وحی.................................................................................................................................53
3-3-1. ارتباط انسان با فرشتگان و شیاطین..........................................................................................54
3-3-2. تفاوت وحی شعری و وحی دینی............................................................................................57
3-3-2-1. نقدی بر مبنا قرار دادن فرهنگ؛ همسانی وحی با کهانت و شعر.........................................58
3-3-3. کیفیت وحی قرآنی..................................................................................................................59
3-3-3-1. القاء.....................................................................................................................................60
3-3-3-2. تنزیل...................................................................................................................................60
3-3-4. راه ارتباط انسان با خدا؛ کلام الهی...........................................................................................60
3-3-4-1. عدم تفکیک بین الهام و وحی از سوی ابوزید....................................................................61
3-3-4-1- الف. الهام...........................................................................................................................62
3-3-4-1- ب. تفاوت الهام و وحی.....................................................................................................62
3-3-5. انحای ارتباط در کلام ابوزید...................................................................................................63
3-3-5-1. نحوهی ارتباط خداوند با جبرئیل........................................................................................63
3-3-5-2. نحوهی ارتباط جبرئیل با پیامبر............................................................................................64
3-3-5-2- الف. نقد بر الهی نبودن الفاظ قرآن در ارتباط عمودی.......................................................67
3-3-5-2- ب. نقد بر اختلاف قرائات بر مبنای احرف سبعه...............................................................68
3-3-5-2- ج. ارتباط پیامبر با جبرئیل بر مبنای مراتب وجود..............................................................70
3-3-6. تحول فرشتهی وحی به صورت بشری؛ شاهد دیدگاه املای الفاظ..........................................70
3-3-7. تحول پیامبر به صورت فرشته؛ شاهد دیدگاه گزاره¬ای.............................................................71
3-3-7-1. انتقال به عالم فرشتگان از طریق خیال.................................................................................72
3-3-8. ابن عربی و تلقی وی از وحی.................................................................................................74
3-3-8-1. شواهدِ دریافتِ وحی از طریق رؤیا....................................................................................76
3-3-8-2. نقد بر ارتباط از طریق خیال و رؤیا در وحی....................................................................77
3-3-9. مخاطبین وحی.........................................................................................................................78
3-3-10. روش تحلیل زبانی................................................................................................................79
3-3-10-1. تأثیر سوسور در اندیشهی ابوزید.....................................................................................81
3-3-10-1- الف. رابطهی لفظ و دال با معنا و مدلول.........................................................................83
3-3-10-1- ب. نسبت زبان با گفتار...................................................................................................84
3-3-11. چگونگی ارتباط متن با زبان و فرهنگ و تاریخمندی متن....................................................86
3-3-12. وجود مجاز در قرآن..............................................................................................................88
3-3-12-1. نقد بر مجازگویی قرآن......................................................................................................89
3-3-13. ارتباط متن با واقعیت.............................................................................................................89
3-3-13-1. مراحل تأثیر و تأثر متن و فرهنگ.....................................................................................91
3-3-13-2. دلایل اثبات ارتباط متن و واقع.........................................................................................92
3-3-13-2- الف. مکی و مدنی..........................................................................................................92
3-3-13-2- ب. اسباب نزول..............................................................................................................92
3-3-13-2- ب-1. اشکال بر نزول دفعی..........................................................................................93
3-3-13-2- ب-2. نقد بر انکار نزول دفعی قرآن...............................................................................93
3-3-13-2- ب-3. اشکال بر نزول پارهپارهی قرآن.............................................................................94
3-3-13-2- ب-4. اسباب جدایی متن و واقعیت...............................................................................96
3-3-13-2- ب-5. شواهد اثبات رابطهی دیالکتیکی میان متن و واقعیت............................................96
3-3-13-2- ج. ناسخ و منسوخ...........................................................................................................98
3-3-13-2- ج-1. نسخ.......................................................................................................................99
3-3-13-2- ج-2. کارکرد نسخ..........................................................................................................99
3-3-13-2- ج-3. دستهبندی آیات ناسخ و منسوخ..........................................................................100
3-3-14. تأثیرپذیری ابوزید از یاکوبسن.............................................................................................100
3-3-14-1. نقد تأثیر ابوزید از یاکوبسن............................................................................................101
3-3-15. متن محصول فرهنگی.........................................................................................................102
3-3-16. ناسازگاری وجود پیشینی قرآن با فرهنگی بودن متن.........................................................104
3-3-16-1. حدوث قرآن و لوح محفوظ...........................................................................................105
3-3-16-2. نقد بر حدوث قرآن و زیر سؤال بردن لوح محفوظ.......................................................107
3-3-17. تاریخی¬نگری و حوزه¬های آن..............................................................................................109
3-3-17-1. تاریخینگری در منشأ دین.............................................................................................110
3-3-17-2. تاریخینگری در مرحلهی دریافت و ابلاغ دین..............................................................110
3-3-17-3. تاریخمندی دین در مرحلهی اجرا و کارآمدی...............................................................110
3-3-17-4. تاریخینگری در مرحلهی بقا و تداوم دین...................................................................110
3-3-18. تاریخمندی متن قرآنی و تأثیرپذیری از فرهنگ جاهلیت....................................................111
3-3-18-1. نقد تأثیر و تأثر قرآن و فرهنگ زمانه..............................................................................114
3-3-19. قرآن اثری ادبی....................................................................................................................115
3-3-19-1. وجه عام و وجه خاص متن...........................................................................................116
3-3-19-1- الف. متون سهگانه........................................................................................................117
3-3-19-1- الف-1. متون تاریخی....................................................................................................117
3-3-19-1- الف-2. متون قابل تأویل...............................................................................................118
3-3-19-1- الف-3. متونی که خواننده را از معنا به مراد میرساند..................................................119
3-3-20. هرمنوتیک............................................................................................................................121
3-3-20-1. هرمنوتیک فلسفی...........................................................................................................121
3-3-20-1- الف. مراحل فهم............................................................................................................122
3-3-20-1- ب. اصول هرمنوتيك فلسفي.........................................................................................123
3-3-20-1- ب-1. تاريخمندي فهم.................................................................................................123
3-3-20-1- ب-2. پيشفرضهاي فهم مفسّر...................................................................................124
3-3-20-1- ب-3. گفت¬وگو............................................................................................................124
3-3-20-2. ابوزید و هرمنوتیک........................................................................................................126
3-3-21. تأویل...................................................................................................................................126
3-3-21-1. تفاوت تفسیر با تأویل.....................................................................................................127
3-3-21-2. نقش تأویل کننده در تأویل.............................................................................................128
3-3-21-3. تأثیر ابوزید در تأویل از ابنعربی....................................................................................129
3-3-21-4. نقد بر تأویل از نظر ابوزید............................................................................................133
3-3-22. اعجاز..................................................................................................................................134
3-3-22-1. دلایل اعجاز قرآن...........................................................................................................136
3-3-22-1- الف. جنبهی برون¬متنی اعجاز........................................................................................137
3-3-22-1- ب. جنبهی درون¬متنی اعجاز.........................................................................................138
3-3-22-2. اعجاز در زبان متن قرآنی..............................................................................................139
3-3-22-3. دیدگاه عبدالقاهر جرجانی دربارهی نظم.......................................................................140
3-3-22-4. نقد بر اعجاز قرآن از منظر ادبی......................................................................................143
3-4. تشویش در رأی ابوزید دربارهی وحی.....................................................................................144
3-4-1. نقد دیدگاه تجربهی دینی و پیامدهای آن.............................................................................147
3-4-1-1. ادعای عموم به دریافت وحی...........................................................................................148
3-4-1-2. عدم دسترسی بشر به حقایق الهی.....................................................................................148
3-4-1-3. راه نیافتن استدلال به ساحت تجربهی دینی......................................................................148
3-4-1-4. تکیه بر محتوا به جای تجربه...........................................................................................149
3-4-1-5. دستنیافتنی بودن تجربهی دینی.......................................................................................149
3-4-1-6. فروکاستن وحی به احساسات و تجربه¬ی عادی..............................................................150
3-4-1-7. نگرش غیرمعرفتی به زبان وحی.......................................................................................152
3-4-2. لوازم و پیامدها.....................................................................................................................152
3-4-2-1. نفی سرشت زبانی وحی...................................................................................................152
3-4-2-2. نفی عصمت پیامبر، و خطا پذیری در وحی...................................................................153
3-4-2-2- الف. تحریف قرآن...........................................................................................................154
3-4-2-2- الف-1. ادلهی عدم تحریف در قرآن...............................................................................155
3-4-2-3. اعطای نقش فاعلیت به پیامبر............................................................................................156
3-4-2-4. پلورالیسم دینی..................................................................................................................157
3-4-2-5. غیرآسمانی بودن وحی.....................................................................................................159
3-4-2-6. تعطیل فقه.........................................................................................................................159
3-4-3. تفاوت وحی با تجربهی دینی................................................................................................160
3-4-4. گفتمان بودن قرآن..................................................................................................................161
3-4-4-1. ادلهی گفتمان بودن قرآن...................................................................................................164
3-4-4-1- الف. وجود عناصر فرهنگ عصر نزول در قرآن...............................................................164
3-4-4-1- ب. انعکاس پرسشها و رفتارهاي مردم عصر نزول در قرآن..........................................165
3-4-4-2. نقدی بر گفتمان بودن وحی..............................................................................................165
3-4-4-2- الف. قابل دفاع نبودن شواهد ابوزید...............................................................................166
3-4-4-2- ب. عدم ارئهی معیار تفکیک..........................................................................................167
3-4-4-2- ج. نقد بر پیامد اعجاز نبودن قرآن...................................................................................167
3-4-4-2- د. نبود تلازم بین گفتاری بودن زبان اثر و زمان آن..........................................................167
3-4-4-2- ر. عدم علم دلیل بر عدم شیء نیست.............................................................................168
3-4-4-2- ز. نبود تلازم بین پریشانی قرآن و گفتاری بودن آن.......................................................168
3-5. نقدی به برگرفتههای ابوزید از برخی اندیشمندان....................................................................169
فصل چهارم: تأثیر و تأثر دیدگاه ابوزید دربارهی وحی..................................................................170
4-1. مقدمه.........................................................................................................................................171
4-2. اسطوره¬گرایی بولتمان................................................................................................................172
4-3. تأثیرپذیری ابوزید از مستشرقان.................................................................................................174
4-3-1. دیدگاه سرشت غیرزبانی و مستشرقان...................................................................................176
4-3-2. محمدیسم..............................................................................................................................178
4-3-3. شعر و وحی..........................................................................................................................178
4-3-4. تأثیر فرهنگ بر متن قرآن.......................................................................................................179
4-4. تأثیرگذاری ابوزید بر سروش و شبستری..................................................................................180
4-4-1. وحی از سنخ شعر و تجربه¬ی دینی.......................................................................................180
4-4-2. تابعیت وحی از پیامبر..........................................................................................................183
4-4-3. تأثیر فرهنگ بر متن (رابطه¬ی دیالکتیکی بین متن و واقعیت)................................................184
4-4-4. تأثیر ابوزید در دیدگاه اخیر سروش؛ محمد: راوی رؤیای رسولانه.......................................186
4-4-5. تجربه¬ی دینی بودن وحی از نظر شبستری.............................................................................187
4-4-6. قرآن محصولی فرهنگی- تاریخی.........................................................................................189
4-4-7. هرمنوتیک.............................................................................................................................190
4-4-8. اسطوره¬گرایی.........................................................................................................................190
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری.................................................................................................192
5-1. مقدمه.........................................................................................................................................193
5-2. نتیجه¬گیری.................................................................................................................................197
5-3. پیشنهادات..................................................................................................................................199
کتابنامه................................................................................................................................................200
چکیده انگلیسی..................................................................................................................................210
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت