ادعای بشری بودن قرآن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ادعای بشری بودن قرآن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ادعای بشری بودن قرآن
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
یثربی, سید یحیی (استاد تمام -بازنشسته- گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، منتقد «حکمت متعالیه» و «عرفان اسلامی»؛ همسو با وجه سلبی مکتب تفکیک), 1321ش. تکاب، استان آذربایجان غربی
(پاسخ دهنده/مصاحبه شونده)
کلید واژه اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
اعلام و شخصیت ها :
سروش, عبدالکریم (Abdolkarim Soroush؛ فیلسوف ایرانی معاصر، صاحب نظریه قبض و بسط شریعت(شریعت صامت)، صراط های مستقیم(کثرت گرایی دینی)، رؤیاانگاری وحی و...، از افراد منتسب به حلقه کیان؛ از نواندیشان دینی), -1324 ش.
مجتهد شبستری, محمد (استاد سابق دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، نواندیش دینی معاصر), 1315ش.-
بیشتر
سوال:
متنی از شما در مورد انتقاد به بشری دانستن قرآن خواندم. من پس از رجوع به نظرات دکتر سروش و آقای مجتهد شبستری و نیز رجوع به کتاب آقای ایزوتسو در مورد قرآن باید عرض کنم شاید نقد شما بر سخنان ایشان وارد نباشد از این جهت که آقای شبستری این طور استدلال می کنند که بر اساس فلسفه زبان، انسان فقط می تواند مفهوم سخنان یک انسان دارای ذهن را بفهمد و خدا ذهن ندارد پس در فرآیند وحی با حفظ اعتبار وحی کلمات را منصوب می کنیم به شخص پیامبر در غیر این صورت یا باید فلسفه زبان جدیدی ابداع کنیم یا قایل به عدم فهم قرآن شویم. بشری بودن قرآن نیز در واقع از این جنبه هست کما اینکه پیش از این نیز از جهت عربی بودن می شد برای قرآن وجه بشری نیز قایل شد چرا که به زبان بشر است.
پاسخ دهنده/مصاحبه شونده:
دکتر سیدیحیی یثربی
پاسخ تفصیلی:
با سلام و تشکر بخاطر این که پژوهش کرده و به دنبال حقیقت هستید.
با توجه به نظری که برخلاف نظر دوستانم دادم، اگر نقل شما از اشکال آقای شبستری دقیق باشد، اشکالی ناوارد است. بله، این درست است که بر اساس فلسفه زبان، انسان فقط می تواند مفهوم سخنان یک انسان دارای ذهن را بفهمد و خدا ذهن ندارد، اما این درست نیست که آن موجود قادر مطلق نمی تواند چیزی ایجاد کند که افراد دارای ذهن آن را بفهمند و اصولاً نزول قرآن با توجه به ذهن و فرهنگ جامعه بوده است که تعبیر قرآن در این باره «زبان قوم» است.
اما دوست عزیز! مشکل کار این آقایان اینجاست که نگرششان درون دینی است. یعنی، دین اسلام و قرآن را می پذیرند. کسانی که قرآن را می پذیرند، چگونه می توانند برخلاف تصریح قرآن نظر بدهند؟ در خود قرآن، بارها و بارها آمده است که این کلام از آسمان نازل و عیناً به پیامبر خوانده شده و پیامبر بی کم و کاست همان مطالب را به مردم ابلاغ کرده است. مگر با خودمان شوخی داریم که این همه تایید قرآن را نادیده گرفته و بگوییم قرآن انشای محمد است. اما، اگر کسی نگاه برون دینی داشته باشد، این سخن را بسیار راحت و ساده می تواند بگوید و سخنش نیز غیرمنطقی نخواهد بود. چنین کسی مطمئناً پیامبر را به عنوان یک رسول صادق قبول ندارد، در نتیجه هرچه آورده باشد، انشای خودش خواهد بود، نه پیام وحی. اما، سخن اینجاست که دوستان ما قرآن و اسلام را قبول دارند و این سخن با بیانات متنوع قرآن و تاکیدهای رسول خدا (ص) و فهم همه مسلمانان در طول تاریخ در تناقض است.
ضمناً، ما نباید از خدا تصوری انسان انگارانه داشته باشیم که حتماً کلامش ناشی از ذهن و زبانی مشابه ذهن و زبان ما باشد. خدا، با قدرت نامحدودش، چنانکه در قرآن کریم آمده است به هرگونه کاری تواناست.
با آرزوی توفیق
دکتر سید یحیی یثربی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
سید یحیی یثربی
,
عبدالکریم سروش
,
محمد مجتهد شبستری
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://yasrebi.org/fa/faq/show/00019
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت