جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور اعلام
>
کی یر کگور , سورن آبو (Søren Kierkegaard، فیلسوف اگزیستانسیالیست دانمارکی، مسیحی لوتری، ایمان گرای افراطی), -1813م.کپنهاگ، دانمارک 1855 م.کپنهاگ، دانمارک
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 358
عنوان :
رهیافتی نو در مسئلۀ معنای زندگی در نظرگاه کرکگور
نویسنده:
عاطفه مروی، امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الم
,
سورن کرکگور
,
محبت
,
صیرورت
,
نومیدی
,
فردانیت
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
اگزیستانس ,
تناقض وجودی ,
ساختار وجودی انسان ,
انسان اصیل ,
دیالکتیک هگلی ,
تلقی کرکگور از انسان ,
دیالکتیک کرکگوری ,
چکیده :
جستار حاضر پژوهشی است در حد توان دربارۀ جستوجوی معنای زندگی از دیدگاه کرکگور. پرسش معنای زندگی در عصر وی بهطور آشکار مطرح نبوده است، ولی آثارش سرشارند از نظرهایی که دست به دست هم، معنای زندگی را میسازند. کرکگور نواندیشی دینی و فیلسوفی وجودینگر محسوب میشود، بنابراین آرای وی معطوف به انسان و ویژگیهای وجودی آن شکل میگیرد. زندگی نیز فرایندی است که انسان آن را طی میکند و در فلسفۀ وجودی، نه بهعنوان یک مفهوم انتزاعی، بلکه بهمنزلۀ واقعیتی انضمامی (که احوال، افعال و افکار زینده آن را میسازد) لحاظ میشود. از اینرو معنای زندگی در نسبتی برابر با معنای زینده یعنی انسان قرار میگیرد و مؤلفههای درونمایۀ معنای زندگی، متناظر با ویژگیهای وجودی انسان رقم میخورد. این ویژگیهای وجودی عبارتند از صیرورت، فردانیت، تناقض، رنج، عشق، هراس و نومیدی. کیفیت تحقق این ویژگیها و در نتیجه معنایی که در زندگی پیدا میکنند، در کنار هم معنای زندگی را رقم میزند. هرچه این مؤلفهها از معنای ارزندهتر و شایستهتری برخوردار باشند، به همان نسبت زندگی فرد معنادار خواهد بود. نکتۀ دیگر آنکه از نظر کرکگور مؤلفههای وجودی همه به یک منظور در انسان گرد آمدهاند و آن «انسان اصیل» شدن یا «خود شدن» است. به اینترتیب معنای زندگی نزد وی در گرو تحقق بخشیدن به خود اصیل انسانی است و این امر مستلزم تحقق ویژگیهای وجودی انسان در معنای اصیلشان خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 349 تا 377
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«الهیات تخریب» نگاهی بر خاستگاه و ماهیت تفکرات دینی هایدگر متقدم
نویسنده:
محمدرضا عبداله نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سنتی
,
هایدگر
,
الهیات(کلام جدید)
,
اصیل بودن
,
فلسفه دین
,
الهیات تخریب
,
سنت اولیه مسیحی
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
دازاین ,
سقوط ,
مابعد الطبیعه سنتی ,
وجود و زمان ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
ایمان اولیه مسیحی ,
هایدگر متقدم ,
چکیده :
وضعیت نابسامان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اروپا (و بهویژه آلمان) در آغاز سدۀ بیستم، هایدگر جوان را به سمت و سوی این پرسش فراخواند که: « نقش و مسئولیت یک متفکر در جامعه چیست؟» او در این زمینه نقش مهمی را برای تعالیم، عقاید و علایق دینی شخصی خود قائل بود، چرا که احساس میکرد با ایجاد تعامل میان دین و فلسفه، میتوان میراث فکری و فرهنگی واحدی را برای کل مردم اروپا بهوجودآورد و از این طریق مسئولیت خود را بهعنوان یک متفکر در برابر آن وضعیت ناگوار ایفا کرد. راهکار او برای این منظور طرح «الهیات تخریب» بود. الهیات تخریب این امکان را فراهم میکرد تا او گذشته (سنت اولیۀ مسیحی) را هم بهعنوان معیار انتقاد حال (سنت متزلزل فلسفی و دینی غرب) و هم امکانی برای زندگی آینده (اصیل بودن) تبدیل کند. بنابراین، در تحقیق حاضر نشان میدهیم که راهکار هایدگر برای ایجاد میراث فکری و فرهنگی واحدی که در نهایت به شکلگیری الهیات تخریب منجر میشود، از یک طرف موجب همدلی یا دیالوگ او با سنت اولیۀ مسیحی و برخی شخصیتهای بزرگ آن (از قبیل پولس، اگوستین، اکهارت، لوتر، شلایرماخر و کیرکگارد) میشود و از طرف دیگر زمینه را برای انتقاد جدی از الهیات و فلسفۀ سنتی (یا آنچه هایدگر آن را ماهیت انتوتئولوژیکی غرب مینامد) مهیا میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 407 تا 430
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی درباره رهیافت وجودی به دین
نویسنده:
همایون همتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید دین شناسی
,
دین پژوهی
,
اندیشه دینی
,
اندیشه های کی یرکگور
کلیدواژههای فرعی :
دین شناسان ,
سورن کرکگور ,
فلسفه دین ,
پرسش دینی ,
چکیده :
"رهیافت وجودی به دین" یکی از نگرشها و روشهایی است که در عرصۀ دین شناسی جدید مطرح می شود. براساس این دیدگاه، مطالعه و بررسی دین، در گرو نوعی تعلق خاطر به دین است زیرا بدون برخورداری از "تجربه دینی" و "ارتباط وجودی با دین" -به صرف ارتباط مفهومی و انتزاعی با دین- در وصول به دین نمی توان کامیاب بود. نوشتار حاضر ضمن بازگو نمودن زوایایی از "رویکرد وجودی به دین" به سنجش نسبت فلسفه دین و رهیافت وجودی به دین و رویکرد کلامی به دین پرداخته و از نگاه این نگرش پرسشها و پاسخهای دینی آدمیان را مولود شرایط وجودی ایشان معرفی می کند. از دیدگاه تحلیل وجودی، ادبیات داستانی –بیش از نثر ادبی و فلسفی که هر دو بیانی انتزاعی دارند- بهترین عرصه برای بیان وضعیت حقیقی حیات بشری است. پس از ذکر مطالب فوق، ادامۀ مقاله به بیان آراء کیرکگارد به عنوان مبدع "رهیافت وجودی به دین" و ذکر کاستیها و کمبودهایی که در این روش دین شناسی وجود دارد اختصاص یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر کانت بر تفکر دینی مغرب زمین
نویسنده:
غلامعلی حداد عادل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب اخلاقی کانت
,
اندیشه دینی
,
معرفت شناسی کانتی
,
مابعدالطبیعه کانت
کلیدواژههای فرعی :
کانت ,
پوزیتیویسم منطقی(کلام جدید) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
اخلاق و دین نزد کانت ,
عقل عملی کانت ,
چکیده :
فلسفه کانت که نقطه ی تلاقی فلسفه های عقلی مذهب و تجربی گرا در غرب است، بیش از آنکه نوعی ژرفکاوی متافیزیکی باشد، معطوف به ارزیابی و سنجش حدود توانایی ناتوانی قدرت ادراک آدمی است. کانت بر این باور است که ذهن آدمی فقط قادر بر ادراک امور زماندار و مکاندار است و به تعبیری دیگر ذهن آدمی با پوشاندن لباس مکان و زمان بر تن داده های حسی که از بیرون اخذ می شود فعالیت ادراکی خود را انجام می دهد و بر این اساس فقط می تواند ظواهر و پدیدارها را ادراک کند و از ادراک ذوات یا نومن ها عاجز است. در همین راستا از آنجا که مفاهیی همچون خدا، اختیار آدمی و خلود نفس اقامه کرد، اثبات آنها از طریق عقل نظری ممکن نیست و از راه عقل عملی یا همان اخلاق باید به اثبات این حقایق پرداخت، نوشتار حاضر به بررسی اجمالی تاثیر این دیدگاه واکنش متمایز در عرصه فلسفه و دین گردیده است می پردازد: 1- واکنش الحادی که شوپنهاور و پوزیتویستها از این گروه محسوب می شوند. 2- واکنشی در تعدیل واکنش اول که ویتگنشتاین از بانیان آن است. 3- واکنش تابعینی همچون ریچل و کی یر کگارد که همرای با کانت عقل نظری و مفاهیم فلسفی را در وصول به حقایق دینی ناتوان انگاشته و عقل نظری را فقط قادر بر ادراک مباحث طبیعی و ریاضی می دانستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 90 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین در فلسفۀ ویتگنشتاین متقدم
نویسنده:
زهره عبدخدایی، قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدا (اسماء ذات الهی)
,
ویتگنشتاین متقدم
,
1. ادیان religions
,
فلسفه دین
,
رساله منطقی-فلسفی
,
فلسفه تحلیلی
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
اراده الهی ,
خالق ,
اخلاق ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
قانون طبیعت ,
پوزیتیویست ها ,
ایمان گرایی ویتگنشتاینی ,
یادداشت ها ,
محدودیت قدرت خداوند ,
درسگفتار(درباره اخلاق) ,
چکیده :
لودیک یوزف یوهان ویتگنشتاین از زمرۀ فیلسوفان تحلیلی زبان بهشمار میآید. او امور ماورای طبیعی از جمله اخلاق و دین را به فراسوی مرزهای زبان میفرستد و معتقد است که آنچه نمیتوان دربارۀ آن سخن گفت، پس بهناچار باید سکوت کرد. سخنان وی در باب دین در دورۀ نخست فکری بسیار موجز، فشرده و گاه مبهم بهنظر میآید و همین امر سبب شده است تا شارحان و مفسران ویتگنشتاین در باب جایگاه دین از منظر وی، دو موضع کاملاً مخالف اتخاذ کنند؛ برخی در تلاشند تا جایگاهی کاملاً دینمدارانه برای وی به تصویر بکشند و برخی دیگر او را ملحد و خدانشناس میدانند. در نوشتار حاضر بر آنیم تا با مطالعه و بررسی آثار ویتگنشتاین متقدم، از یک سو جایگاه خدا در اندیشۀ وی را رصد کنیم و از سوی دیگر بهدنبال پاسخ این پرسش هستیم که از منظر وی حقیقتاً دین به چه معناست؟ آیا دین همان خداباوری است یا عمل به شریعت آنچنانکه بین دینداران رواج دارد ؟ یا آنکه چیزی معادل و همسنگ با اخلاق است. بهدلیل موجز بودن سخنان او، سعی بر آن است تا از نظر شارحان وی نظیر نورمن ملکوم و سیرل برت استفاده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 505 تا 532
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه فلسفه و دین : سال دوازدهم، شماره 3 : معرفت فلسفی
نویسنده:
محمدرضا مدرسى، محمد فنائى اشکورى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلگرایی
,
دین
,
دین و فلسفه
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت نظری
کلیدواژههای فرعی :
تقدم عقل بر نقل ,
ظاهرگرایی ,
تقدم نقل ,
وجوب شرعی نظر ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
عقل(منطق) ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
حقیقت دوگانه ,
فروکاست دین به اخلاق ,
خود مختاری اخلاقی انسان ,
خردگریزی مسیحی ,
تعارض عقل و نقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
رابطه دین و عقل همواره در تاریخ تفکر بشرى بحث انگیز بوده است. از آنجاکه آشکارترین ظهور عقل در فلسفه است، بحث دین و عقل به بحث دین و فلسفه نیز کشیده شده است. در این نوشتار پس از تعریف فلسفه و دین، دیدگاه برخى از اندیشمندان اسلامى و غربى را در این باره بررسى مى کنیم. برخى از کسانى که میان دین و فلسفه هماهنگى نمى بینند، معتقدند که دین بر عقل مقدم است و تمسک به عقل در فهم دین مجاز نیست؛ برخى نیز عقل را مقدم بر دین مى دانند. بیشتر اندیشمندان اسلامى تعارضى میان عقل و دین و در نتیجه ناسازگارى ذاتى میان دین و فلسفه نمى بینند و معتقدند که حکم صریح و قطعى عقل با حکم قطعى شرع هرگز تعارضى نخواهد داشت و در صورت مشاهده تعارض حکم قطعى عقل با حکم ظنى شرع، باید حکم ظنى شرع را تأویل کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گناه از نظر کی یر کگارد
نویسنده:
سمیه شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
امکان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
آزادی
,
فردیت
,
حقیقت
,
گناه
,
گناه
,
ایمان
,
روح آگاه
چکیده :
کییرکگارد مفهوم گناه را از دیدگاهی جدید و متفاوت بررسی میکند. او میکوشد تا باورهایی را که سالیان سال در مسیحیت درباره ی گناهکار بودن ذات انسان، ریشه دوا نیده بود، تغییر دهد و نه تنها انسان را به خاطر امکان گناه، سرزنش نمیکند، بلکه آن را سندی بر آزادی فرد در انتخاب ایمان میداند؛ تا انسان خود، با آگاهی کامل، در مقابل آن، امکان ایمان را برگزیند. او فردیت بی همتای انسان را به او یادآور میشود و او را از انبوه دل مشغولیتهای زندگی مدرن میرهاند. از نظر کییرکگارد، یکی از مردم بودن وهمانند دیگران بودن، که دنیای صنعتی هرچه بیشتر سعی داشت ذهنها را به سوی آن سوق دهد؛ نمی تواند فرد را در داشتن یک زندگی معنادار یاری دهد. انسان باید جرات کند فرد شود و مهم ترین چیز در زندگی اش را، که خودش است، بیابد و سرنوشت زندگی خودرا با انتخابهای بهنگام در دست بگیرد.کییرکگارد جایگاه حقیقی انسان را تنها در برابر پروردگار میداند و برای رهنمون شدن او به این جایگاه، ماهرانهتر از هر روانشناس، او را وامیدارد تا درون خود را بکاود و منشا گناه را که نا امیدی است، کشف کند و با یافتن خود حقیقیاش که تنها با پیوستن به پروردگار تحقق مییابد، امیدوارانه به نیک بختی جاویدان دست یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهود عرفانى ملاک حقیقى بودن وجود در برهان صدیقین سینوى
نویسنده:
احمد بهشتى، محمودرضا میرزاجانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کشف و شهود
,
براهین اثبات وجود خدا
,
وجوب وجود
,
امکان
,
برهان صدیقین
,
براهین خداشناسی
,
برهان وجود شناختی(کلام جدید)
,
اصالت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
خلق ( ایجاد )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
تفسیر فلسفی
,
مفهوم واجب الوجود
,
برهان ان (منطق)
,
برهان لمی مطلق
کلیدواژههای فرعی :
تسلسل ,
مشاء ,
شناخت ,
الوجود ,
آیات قرآن ,
حقیقت هستی ,
عرفان اسلامی ,
تسلسل ,
دور ,
عقل ,
مراتب هستى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
فلاسفه خداباور همواره کوشیده اند استدلالى بر وجود خدا اقامه کنند که تا حد ممکن از مقدمات فلسفى برى باشد و بدون نیاز به مخلوقات، از خود «حقیقت وجود» بر وجود حق گواه گیرند. بنابراین نخستین بار ابن سینا خود را به منزله مُبدِع و پیشگام این مسئله معرفى کرد و با قیاسى «شبهبرهانى»، از حال «وجود» که اقتضا دارد واجبى داشته باشد، بر «وجود خدا» استدلال کرد و آن را «برهان صدیقین» نامید؛ اما ملّاصدرا بر این برهان اشکال کرده که از راه «مفهوم وجود» بر وجود خدا اقامه دلیل شده است، و به همین دلیل آن را شبیه به صدیقین نامید. ما ضمن اینکه از زبان برخى فلاسفه تبیین مىکنیم که این برهان صدیقین است، از طریق برهان شهودى و قرین به وجودى ابنسینا، روشن مىسازیم که ابن سینا با یک تیر دو نشان زده است؛ یعنى هم برهان عقلىاش را هدف رفته و هم به طریق شهودى، به حقیقت عینى وجود دست یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان از دیدگاه امام خمینی و کـی یرکگـور
نویسنده:
زینب صانعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه آشتی ناپذیر «عقل» و «ایمان» در اندیشۀ سورن کی یر کگور
نویسنده:
محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
کی یرکه گور
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
اگزیستانسیالیسم
,
عقل(منطق)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت ایمان ,
عقلگرایی ,
جهش ,
ارتباط با خدا ,
جهش ایمان ,
شور ,
داستان قربانی پسر ابراهیم (ع) ,
عقل روشنگری ,
سقراط مسیحی ,
ضدعقل گرایی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
این مقاله به بررسی رابطه عقل و ایمان در اندیشه اگزیستانسیالیستی کی یر کگور می پردازد. کی یر کگور ایمان را با واژه هایی همچون «شور»، «جهش» و «رابطه با خدا» توصیف می کند و آن را برتر از عقل و گاهی در تضاد کامل با آن می پندارد. به نظر کی یر کگور ایمان می تواند ما را نجات دهد، اما نمی توان ایمان را با عقل شناخت. وی در تعارض میان عقل و ایمان جانب ایمان را می گیرد و از این رو «ایمان گرا» خوانده شده است. این مقاله می کوشد نشان دهد که کی یر کگور در تشریح ماهیت ایمان گریزی از نوعی عقل گرایی لیکن نه از نوع عقل گرایی روشنگری ندارد. برای نشان دادن این امر به آراء برخی مفسران اندیشه کی یر کگور نیز استناد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 358
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید